سه شنبه 5 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران دومين کشور خاورميانه در زمينه مصرف خودسرانه داروست

• دوازدهمين همايش انجمن علمی داروسازان ايران» با حضور رييس سازمان نظام پزشکی کشور و ۲۵۰۰ داروساز صبح روز سه شنبه ۵ شهريور ماه در مرکز همايش‌های رازی تهران آغاز به کار کرد. در اين مراسم از سه تن از چهره‌های شاخص داروسازی کشور تقدير به عمل آمد.

ايلنا: رييس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: ايران بعد از چين، دومين کشور خاورميانه در زمينه مصرف خودسرانه داروست که اين مساله بسيار نگران کننده بوده، سلامت جامعه را تهديد می‌کند.

به گزارش ايلنا، "عليرضا زالی" روز سه شنبه در آيين گشايش «دوازدهمين همايش انجمن علمی داروسازان ايران» با اعلام اين خبر گفت: در حاليکه مصرف دارو بر اساس استانداردهای جهانی سالانه ۶ درصد در حال افزايش است، مصرف خودسرانه و بی‌رويه دارو در ايران سبب شده ايران در کل دنيا رتبه ۱۲ را کسب کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه بيشترين ميزان مصرف دارو مربوط به گروه آنتی بيوتيک‌ها و داروهای استروئيدی (داروهای کورتنی) است، خاطر نشان ساخت: مقاومت ميکروبی شايع‌ترين عارضه مصرف خودسرانه آنتی بيوتيک هاست.

به گفته زالی، ميزان تزريقات در ايران ۳ / ۶ درصد بيش از استاندارد‌های جهانی است که می‌بايست با مديريت مصرف صحيح دارو اين آمار را کاهش داد.

وی ادامه داد: طی ماه‌های اخير، داروخانه‌ها دشواری‌های زيادی را پشت سر گذاشتند که حجم بالای مطالبات و پرداخت‌ها از بيمه‌ها در کنار اداره داروخانه‌ها از بعد اقتصادی که متاثر از شرايط مديريتی، تحريم‌ها و اختلالات در مکانيزيم قيمت گذاری بود، داروخانه داران را با بحران‌هايی روبرو ساخت که اميد می‌رود در دوران جديد اين مشکلات مرتفع شود.

رييس سازمان نظام پزشکی کشور خاطر نشان ساخت: با توجه به قيمت بالای دارو و معضلات ناشی از آن برای بيماران، سهم سازمان‌های بيمه گر در سال‌های اخير به ۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان رسيده است.

وی گفت: با ترخيص اقلام دارويی از گمرک طی دو ماه اخير، مديريت نوين ارزی و تنظيم مناسب بازار دارويی، خوشبختانه نگرانی‌ها در زمينه تامين دارو در حال کاهش است.

رييس سازمان نظام پزشکی کشور با ابراز خرسندی از توجه انجمن علمی داروسازان ايران به بيماری‌های مبتلا به جامعه امروز گفت: اختصاص عنوان دوازدهمين همايش سالانه اين انجمن به تازه‌های درمان بيماری‌های قلبی- عروقی، تنفس و غدد بيانگر نقش ديده بانی اين انجمن در نظام سلامت است.

وی افزود: ديابت و بيماری‌های قلبی- عروقی که محصول فرايند تغيير الگوی زندگی است، طی سال‌های اخير سيمای بيماری‌ها را تغيير داده که ضرورت انديشيدن به آن و رسيدن به تمهيدات لازم در حوزه سلامت بسيار ضروری است.

زالی ادامه داد: ابتلای ۸ ميليون ايرانی به ديابت آشکار و نيمه پنهان و تعداد افرادی که به اين بيماری مبتلا شده‌اند، اما هنوز در مرحله غربالگری قرار نگرفته‌اند، نشان از اهميت توجه به اين بيماری‌ها و برگزاری همايشی با عنوان تازه‌های درمانی اين بيماری‌ها دارد.

سيد حميد خوئی، رييس انجمن علمی داروسازان ايران نيز در اين همايش گفت: در حال حاضر ۱۲۰ قلم کمبود دارو تنها در تهران داريم که اين کمبود دارو سبب تشکيل شبکه‌های قاچاق دارو در کنار داروخانه‌های دولتی از قبيل هلال احمر و ۱۳ آبان شده است.

وی، بازگرداندن امنيت روانی را به بازار دارويی کشور لازمه رفع کمبودهای دارويی برشمرد و عنوان کرد: بخشی از آشفتگی بازار ناشی از ناامنی روانی مردم است تا جايی که بيمار به محض دسترسی به دارو آن را بيش از نياز خود تهيه کرده که يکی از وظايف سازمان غذا و دارو، برگرداندن امنيت روانی به جامعه است.

خوئی با توجه به صحبت‌های اخير وزير بهداشت در زمينه بازنگری ليست دارويی کشور گفت: بازنگری اين ليست نيازمند برگزاری جلسات منظم شورای تدوين دارويی کشور است که قرار بود ماهی يکبار با هدف بازنگری در زمينه افزودن داروهای جديد يا بررسی فرم‌های جديد داروهای قديمی صورت گيرد که به دليل تغييرات مداوم وزارت بهداشت در دولت قبل اين جلسات عملا برگزار نمی‌شد.

وی با تاکيد بر اينکه ورود دارو به ليست دارويی کشور می‌بايست ضابطه‌مند شود، اظهار داشت: ورود دارو به اين ليست نمی‌بايستی سليقه‌ای باشد، زيرا سليقه‌ای بودن آن مانند روندی که در گذشته شاهد آن بوديم، فسادآور است.

به گزارش ايلنا، دوازهمين همايش انجمن علمی داروسازان ايران که روز سه شنبه ۵ شهريور ماه همزمان با روز داروساز در مرکز همايش‌های رازی تهران آغاز به کار کرد تا ۷ شهريور ماه به کار خود ادامه می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016