شنبه 9 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد شمقدری در مراسم توديع خود: خودم هرگز از اين سمت کنار نمی‌رفتم

• زمانی که بحث برکناری من مطرح شد؛ من دربرابر آن مقاومت کردم
• ايوبی به حوزه‌ی سينما ورود ندارد اما فردی فرهيخته و فرهنگی است
• الگوهای مديريتی در دهه ۶۰ و ۷۰ امروز ديگر جواب نمی‌دهد.

ايلنا:جواد شمقدری رئيس سابق سازمان سينمايی معتقد است که امروز سينمای ايران به يک بلوغ رسيده است و ديگر نمی‌توان از مديرانی که در زمان کودکی سينما برآن مديريت می‌کردند استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، جواد شمقدری ظهر امروز در مراسم توديع خود از سازمان سينمايی با اشاره به فعاليت دولت تدبير و اميد گفت: امروز اين دولت در حالی فعاليت خود را شروع می‌کند که در سرزمين‌های ديگر گروهی در طبل جنگ می‌کوبند و می‌خواهند جنگ جديدی را راه بياندازند اين امر نشان می‌دهد که آن‌ها بر دشمنی خود جدی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: دشمنی آن‌ها در عرصه فرهنگ و در جشنواره‌های جهانی نيز ديده شده است و يک ضديت جدی عليه فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفته است. آن‌ها امروز فيلم‌هايی را که به صورت رسمی در کشور توليد می‌شود را نمی‌پذيرند و بيشتر فيلم‌های زيرزمينی و يا آثار ايرانيانی که خارج از کشور هستند را قبول می‌کنند.

وی ادامه داد: ما بايد در عرصه سينما از دالان‌ها و راهروهای جشنواره‌های خارجی عبور کنيم زيرا جشنواره‌ها برای سينمای ايران مانند يک بالکن است و نبايد توجه صاحب خانه فقط به بالکن باشد. سينمای ايران در دهه چهارم حيات خود از فضای گلخانه‌ای خارج شده و در فضای باز حضور دارد به همين دليل بايد مراقب بود زيرا با يک بی‌احتياطی ممکن است در معرض آسيب قرار گيرد.

شمقدری ادامه داد: سينمای ايران امروز در حال گذار از يک دوران بلوغ است و اين دوره آنقدر اهميت دارد که وظيفه همه و بخصوص مديريت سينمای ايران اين است که با تحليل درست برای ۱۰ سال آينده برنامه ريزی کند.

وی ادامه داد: الگوهای مديريتی در دهه ۶۰ و ۷۰ امروز ديگر جواب نمی‌دهد و کسانی که می‌خواهند مديران دهه ۷۰ را بياورند مانند آن است که بخواهند دوران بلوغ را با معلمان دوران ابتدايی طی کند در حالی که امروز هيچ فردی و هيچ سينماگری برگشت به کودکی را قبول نمی‌کند.

شمقدری افزود: در ۴ سال گذشته سينمای ايران از وضعيت بحران عبور کرده و امروز پوست ترکانده است. عملکرد ما در شاخه‌های مختلف مشخص بود و ما در بيش از ۱۰۰ مورد عملکرد مثبت داشتيم که فقط در انجمن سينمای جوان اين شاخص‌ها بسيار بی‌نظير بود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌هايی همچون گسترش اکران فيلم‌ها، اصلاح رابطه سينما و تلويزيون، توجه به شبکه نمايش خانگی، مبارزه با قاچاق و حل مسئله کپی رايت در دولت آينده گفت: ما بايد به سمت تأسيس يک بازار منطقه‌ای برويم و فعاليت‌های خود را در بخش بين الملل تقويت کنيم.

وی ادامه داد: هرچند ما تلاش کرديم که با سينماگران منطقه ارتباط برقرار کنيم و حتی سينماگران مصری را به ايران آورديم اما نتوانسيتم به مصر برويم و يا اينکه در عراق نيز تلاش زيادی کرديم که فعاليت کنيم اما به دليل آنکه در آن کشور سينمايی به آن صورت وجود ندارد موفق نبوديم. اين موارد نشان می‌دهد که راه همچنان بسته است و شرايط اجازه نداد تا ما به اهدافمان برسيم.

شمقدری افزود: اعتبارات بايد در بحث فرهنگ افزايش پيدا کند و اين افزايش حداقل بايد با يک ضريب ۵ و يا ۶ باشد همچنين ساختار اجرايی و مديريتی بايد در بخش دولتی و خصوصی اصلاح شود. زيرا بخش خصوصی نمی‌تواند همه بار سينما را کامل به دوش بگيرد در حوزه آموزش نيز بايد وضع اصلاح شود زيرا امروز در هاليوود هر فردی نمی‌تواند کارگردان شود اما در ايران هر فردی به راحتی کارگردان می‌شود.

وی ادامه داد: سينمای ايران بايد با گفتمان انقلاب اسلامی و اخلاق پيوند عميق تری پيدا کند و در اين راه بايد مخاطب جهانی پيدا شود.

شمقدری با تشکر از حسينی خطاب به جنتی گفت: من از ايشان تشکر می‌کنم که اين مسئوليت را از گردن من برداشتند زيرا من خودم به راحتی اين مسئوليت را‌‌ رها نمی‌کردم حتی در زمانی که بحث برکناری من مطرح شد من مخالفت و مقاومت کردم.

وی ادامه داد: از مديران و سينماگران می‌خواهم که کاری که با من کردند با ايوبی نکنند ايوبی به سينما ورود ندارد اما فردی فرهيخته و فرهنگی است وما بايد کاری کنيم که به نفع سينما باشد نه اينکه به نفع شخص خودم رفتار کنيم. ايوبی همانگونه کهاز نامش پيداست اميدوارم صبر ايوب داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016