شنبه 9 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وحشت گردشگران در پاسگاه نيروی انتظامی "شيرگاه"

با آغاز طرح برخورد با بدپوششی‌، نيروی انتظامی‌ دامنه‌ی اين طرح را به جاده‌ها و تورها نيز کشانده است و گاه به اين بهانه‌، گروه‌های گردشگری را در جاده‌ها متوقف می‌کند. اين درحالی است که بسياری از راهنمايان تورهای متوقف‌شده‌ می‌گويند، بهانه‌های نيروی انتظامی در بيشتر موارد، غيرقانونی است؛‌ ولی با اين حال، نيروی انتظامی تا راهنما و گردشگران، فرم دستگيری و تعهد را پر نکنند،‌ آن‌ها را آزاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سرويس گردشگری خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نيروی انتظامی پاسگاه «شيرگاه» در استان مازندران از جمله مراکزی بود که روز گذشته (جمعه، هشتم شهريورماه) تعدادی از تورها را به‌دليل بدحجابی، مختلط بودن زن و مرد در مينی‌بوس‌، هماهنگ نکردن با اين پاسگاه برای برگزاری تور و البته در برخی موارد، بدون دليل، متوقف کرد.

طبق آنچه راهنمايان برخی تورهای متوقف‌شده‌ گفته‌اند، اولين دليل متوقف کردن مينی‌بوس‌های گردشگری در اين مسير پرمسافر توسط نيروی انتظامی پاسگاه شيرگاه‌، اين مطلب اعلام می‌شد که چرا با آن‌ها برای انجام اين سفر هماهنگی يا نامه‌نگاری نشده است. اگر در ادامه‌ی بازرسی، نيروی انتظامی متوجه‌ی مسأله‌ای مانند بدپوششی در تور هم می‌شد،‌ برخورد با آن‌ها، شکل ديگری می‌گرفت و اين‌گونه متوقف کردن مينی‌بوس‌ها هم توجيهی پيدا می‌کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی شادلو،‌ مدير يکی از آژانس‌های گردشگری که ديروز يکی از تورهايش در پاسگاه شيرگاه برای سه ساعت متوقف شد،‌ به خبرنگار ايسنا‌ گفت: اين تور که نيروی انتظامی پاسگاه شيرگاه آن را متوقف کرده بود، با مجوز سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری‌، نامه‌ی همکاری نيروی انتظامی و با همراهی يک راهنمای تور دارای کارت تأييدشده از سوی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری برگزار شده بود و از نظر قانونی و حتی عرفی، هيچ مشکلی نداشت.

او افزود: نيروی انتظامی نخست به بهانه‌ی مختلط بودن، مينی‌بوس گردشگران را متوقف می‌کند، بعد هم بهانه می‌آورد که چرا برای اجرای اين تور با پاسگاه نامه‌نگاری و هماهنگی نشده،‌ اما آيا اين يک قانون و مصوبه است؟ آيا نيروی انتظامی هنوز سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری را به‌عنوان يک مرجع قانونی صادرکننده‌ی مجوز برای اجرای تور قبول ندارد؟ در کجا نوشته يا مصوب شده است که آژانس‌ها برای اجرای تورهای خود بايد با همه‌ی پاسگاه‌های نيروی انتظامی در طول مسير هماهنگی کنند؟

ارشاد ايوب‌وند، راهنمای يکی از تورهايی که ديروز در پاسگاه شيرگاه متوقف شد نيز به خبرنگار ايسنا گفت: دليل نيروی انتظامی در اين منطقه برای متوقف کردن تور ما که مشکل بدحجابی و اخلاقی نداشت،‌ اين بود که چرا از طرف شرکت گردشگری با آن‌ها هماهنگی و نامه‌نگاری نشده، در حالی‌ که چنين چيزی در قوانين اجرای تور در سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری وجود ندارد و تا به حال هم به ما اطلاعی در اين‌باره داده نشده است؛ ولی با اين حال، به‌تازگی شاهديم که نيروی انتظامی برخورد با تورهای گردشگری را که اتفاقا از سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری‌ مجوز رسمی دارند، شديدتر کرده است.

وی اظهار کرد: اگر کار ما غيرقانونی و غيراخلاقی بود،‌ چرا سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری برای ما مجوز صادر کرد؟ چرا بايد توری که راهنمای آن از همين سازمان و پس از استعلام‌های متعدد از مراجع مختلف‌، کارت گرفته است‌، متوقف شود؟ اگر اين مجوزها از نظر نيروی انتظامی وجاهت قانونی ندارند، پس چرا سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری آن‌ها را صادر می‌کند؟ چرا نيروی انتظامی با تورهايی که اصلا مجوز ندارند و بيشترين مشکلات اخلاقی در آن‌ها ديده می‌شود‌، برخورد نمی‌کند؟

اين راهنمای تور ادامه داد: برخورد نيروی انتظامی پاسگاه شيرگاه با گردشگران ما که بيشتر آن‌ها خانواده بودند و هيچ مشکل بدپوششی اخلاقی هم نداشتند‌، آن‌قدر رعب‌برانگيز و نامناسب بود که باعث وحشت گردشگران شده بود.

ايوب‌وند اضافه کرد: اين پاسگاه نيروی انتظامی پس از آن‌که به‌عنوان راهنمای تور تعهد دادم و فرم صورت‌جلسه را امضا کردم، پس از سه ساعت معطلی گردشگران در اين پاسگاه، اجازه‌ی خروج به ما داد. البته من فرم صورت‌جلسه را با اضافه کردن اين جمله «بدون هيچ مورد اخلاقی، فرهنگی، شرعی و عرفی» امضا کردم، چراکه اين تور واقعا مشکل قانونی و عرفی نداشت و نيروی انتظامی نيز از اين نظر با آن وارد برخورد نشده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016