یکشنبه 10 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهرام ناظری: يک عمر تحمل کرده‌ام

روزنامه بهار ـ محمد تاجيک - شهرام ناظری خواننده مطرح موسيقی آن‌طور که خودش بارها گفته به هيچ‌وجه از روبه‌رو شدن با مشکلا‌ت واهمه‌ای نداشته است. او زمانی که هنوز نوجوان بود، پيش استادش «بنان» می‌رفته و برايش اشعار مولانا ‌را می‌خوانده است. اشعاری از توفان، دريا، کشتی شکسته يا نهنگ غول‌پيکری که آب و خون می‌نوشد. بنان بسيار متعجب به شهرام ناظری ‌گفته بود که در اين کلمات خشونت زيادی وجود دارد و اين مساله زيبايی صدا را از بين می‌برد.

اما از نظر شهرام ناظری، او مانند راننده‌ای عمل می‌کرده که جاده خاکی را به جاده آسفالت ترجيح می‌داده است. سال‌ها بعد شهرام ناظری به استاد بنان می‌گويد: «استاد! می‌بينيد که من از آن دسته افرادی هستم که شنا در امواج متلا‌طم دريا را به استخر ترجيح می‌دهند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آواز خوانی در موزه موسيقی

در مراسم افتتاح استوديو موزه موسيقی که برگزار شد، يکی از حاضران «شهرام ناظری» بود. حضور ناظری در اين مراسم باعث شد تا لحظاتی نيز به آوازخوانی اين استاد اختصاص پيدا کند. شهرام ناظری علاقه زيادی به موزه موسيقی و استوديوی افتتاح شده آن دارد. به‌طوری که می‌گويد ايجاد موزه موسيقی از ارزنده‌ترين اقدامات فرهنگی در ۳۰سال اخير بوده است.

چرا کنسرت کرمانشاه لغو شد؟

دقيقا همان روزی که شهرام ناظری در مراسم افتتاح موزه موسيقی شرکت می‌کند، خبری در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود که کنسرت ناظری در کرمانشاه لغو شده است. وقتی از او درباره علت اين اتفاق می‌پرسيم دراين‌باره به بهار می‌گويد: «اين کنسرت به دليل اين‌که هماهنگی‌های لازم انجام نشده بود، لغو شد.»آقای ناظری در ادامه توضيح می‌دهد: «اين کنسرت خيريه قرار بود در شهر ديگری برگزار شود.»

تقاضای برگزاری کنسرت در تهران

از شهرام ناظری می‌پرسيم آيا قصد برگزاری کنسرت را در تهران ندارد. او می‌گويد: «در تهران هم تقاضای برگزاری کنسرت کرده‌ايم، ولی جا نيست و سالن‌ها پر است. مثل اين‌که جايی را دارند برای اواخر شهريور پيدا می‌کنند که احتمالا درآن زمان کنسرت می‌دهيم.»

الان وضعيت بهتر شده است

در سال‌های اخير بسياری از استادان موسيقی مثل محمدرضا شجريان، شهرام ناظری، حسين عليزاده، کيهان کلهر، محمدرضا لطفی و غيره از سختی‌ها و مشکلات برگزاری کنسرت به شدت گله کرده‌اند. انگار برگزاری کنسرت در ايران يکی از سخت‌ترين کارها بوده است. اما شهرام ناظری همان‌طور که چند روز پيش گفته بود با آمدن مرادخانی به معاونت هنری، به اوضاع موسيقی بسيار خوشبين است. از نظر ناظری انتصاب مرادخانی بهترين هديه به اهالی فرهنگ و هنر بود. مرادخانی که از سال‌های ۶۹ تا ۸۳ مدير مرکز موسيقی بود، به اعتقاد شهرام ناظری از معدود مديرانی بود که همراهی خوبی با هنرمندان داشت. به گفته ناظری کسی در عرصه فرهنگ و هنر وجود ندارد که از آمدن مرادخانی خوشحال نشده باشد. ناظری در ادامه گفت‌وگوی خود با بهار بازهم بر خوشحالی خود به خاطر آمدن مرادخانی تاکيد کرده و می‌گويد: «الان خيلی وضعيت بهتر شده است و اين يک چيز واضح و مشخص است. اين تيم جديدی که به وزارت ارشاد آمده‌اند بيشتر به فرهنگ و هنر توجه دارند.»

مشکلات آرام‌آرام درست شود

گرانی بليت‌های کنسرت، هزينه‌های هنگفت برای اجاره سالن‌های کنسرت و غيره از جمله معضلات مهم موسيقی در سال‌های اخير بوده است. درباره اين مشکلات از شهرام ناظری سوال می‌کنيم. او می‌گويد: اين مشکلات بايد آرام‌آرام به نفع مردم درست شود. دولت بايد سوبسيد بدهد تا مردم بتوانند راحت‌تر و با قيمت ارزان‌تر و با خيال راحت‌تر به کنسرت بيايند.

برگزاری کنسرت برای جذاميان مهاباد

از آقای ناظری می‌پرسيم قصد برگزاری کنسرت در شهرهای ديگر يا خارج از کشور را ندارد؟ می‌گويد: بله، شايد برای جذاميان مهاباد کنسرتی برگزار کنم.

خودداری از مصاحبه با صداوسيما

شهرام ناظری هيچ‌گاه رابطه خوبی با صداوسيما نداشته است. به خاطر همين در حاشيه مراسم افتتاح استوديو موزه موسيقی وقتی خبرنگار يک شبکه تلويزيونی به او مراجعه می‌کند و اصرار بر مصاحبه دارد، به هيچ‌وجه مصاحبه نمی‌کند. چند دقيقه قبل‌تر هم وقتی خبرنگار ديگری برای مصاحبه سراغ ناظری می‌رود توضيح می‌دهد که فقط با صداوسيما مشکل دارد.

اين استاد مطرح موسيقی در سال‌های اخير بارها در گفت‌وگوهايش از تلويزيون به خاطر رعايت نکردن مساله کپی‌رايت انتقاد کرده است. او در آخرين مصاحبه‌اش گفته بود: «صداوسيما در اين ۳۰سال که در حقيقت يک عمر محسوب می‌شود، بدون اجازه از من و بدون اطلاع من و بدون در نظر گرفتن حق و حقوق من از نظر کپی رايت عمل کرده است.» او خطاب به مسئولان تلويزيون نيز گفته بود: «هريک از شما مسئولان اگر ۳۰ماه حقوقتان را دريافت نکنيد چه واکنشی نشان می‌دهيد؟ من شهرام ناظری، ۳۰سال، يعنی يک عمر است که تحمل کرده‌ام.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016