دوشنبه 11 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران، رتبه دوم سزارين در جهان

ايسنا ـ عضوهيات مديره جمعيت مامايی ايران با اشاره به اينکه برای کشوری چون ايران که در ارتقای انواع شاخص‌های سلامتی موفق بوده است، اينکه اکنون حائز رتبه دوم پس از برزيل و حائز رتبه اول در منطقه در زمينه سزارين باشد، ناراحت‌ کننده است، تاکيد کرد: اين در حالی است که ۵۰ هزار مامای تربيت شده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترين مناطق حاضر به ارائه خدمت‌ هستند.

فرحناز محمدی‌سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار«سلامت» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به سياست کلان توسعه جمعيت کشور اشاره و اظهارکرد: اين موضوع به صورت کاملا کارشناسی شده، سياست‌گذاری شده است و مقام معظم رهبری نيز بر آن تاکيد داشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اينکه اين سياست قابل اجرا نخواهد بود مگر با فرهنگ‌سازی صحيح، عنوان کرد: ماماها همواره در امر فرهنگ‌سازی گام اول را برداشته‌اند، همان‌گونه که در دهه‌های گذشته در کاهش جمعيت هم گام اول را برداشتند.

وی با بيان اينکه اجرای سياست‌های جمعيتی نيازمند مشاوره‌ قوی و کارآمد است، بر ضرورت کاستن از آمار سزارين تاکيد کرد و گفت: کاهش آمار سزارين به افزايش نرخ باروری کمک می‌کند و تا زمانی که نرخ باروری را افزايش ندهيم نبايد منتظر افزايش جمعيت باشيم.

ايران، رتبه اول منطقه و دوم دنيا در سزارين
محمدی‌سعادت ادامه داد: برای کشوری چون ايران که در ارتقای انواع شاخص‌های سلامتی موفق بوده است، اينکه اکنون حائز رتبه دوم پس از برزيل و حائز رتبه اول در منطقه در زمينه سزارين باشد، ناراحت‌کننده است. اين در حالی است که ۵۰ هزار مامای تربيت شده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترين مناطق حاضر به ارائه خدمت‌اند.

عضو هيات مديره جمعيت مامايی ايران ضمن تاکيد بر ضرورت تغيير فرهنگ‌ عامه برای کاهش آمار سزارين در کشور عنوان کرد: در تمام کشورهای دنيا، سيستمی پياده کرده‌اند که برای هر زن از سه ماه پيش از تصميم‌ به بارداری يک ماما با وی همراه می‌شود و به او مشاوره می‌دهد و حتی نوع زايمان وی را نيز ماما مشخص می‌کند.

وی افزود: درصد بسيار بالايی از زنان ايرانی با توجه به نژادی که دارند می‌توانند زايمان طبيعی داشته باشند. متاسفانه اين فرهنگ بين مردم که خودشان مستقيم به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه می‌کنند و مايل هستند در بيمارستان خصوصی زايمان کنند، جا افتاده است و بايد تغيير کند.

محمدی سعادت با بيان اينکه متاسفانه صد درصد آمار زايمان‌ها در بيمارستان‌های خصوصی، سزارين است، گفت: اگر سياست کلان مملکت مبنی بر افزايش جمعيت است بايد نرخ باروری را بالا ببريم. انجام سزارين‌های غيرضروری علاوه بر کاهش نرخ باروری زنان و تحميل عوارضی بر آن‌ها، جز «جنايت» نام ديگری ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016