شنبه 23 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عليرضا قربانی: اجرای قطعات "حريق خزان" کار سختی است

• ای کاش صدا و سيما منطقی عمل می‌کرد

عليرضا قربانی گفت: اجرای قطعات آلبوم «حريق خزان» به جهت جدی بودنش کار سختی است.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، اين خواننده موسيقی کلاسيک ايرانی که قرار است به زودی کنسرت «حريف خزان» را به روی صحنه ببرد. درباره اجرای پيش رو گفت: اصلی‌ترين دليل اجرای قطعات اين آلبوم اقبال عمومی مخاطبان است.

او ادامه داد: يکی از ارکان مهم پويايی موسيقی در هرجامعه‌ای اجرای زنده و کنسرت است. اينکه بخشی از کنسرت‌ تحت تاثير صدابرداری و مسائل مالی است، برای من صرفا يک حاشيه است که قطعا مهم نيز محسوب می‌شود.

قربانی اظهار کرد: وقتی اين آلبوم با اقبال عمومی مواجه شد مخاطبان تقاضای اين را داشتند که اين قطعات را در کنسرت و از نزديک بشنوند و حتی برايم جالب بود که در کنسرت وين مخاطبان قطعات آلبوم را می‌شناختند و حتی قطعه «ارغوان» را با من هم‌خوانی می‌کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين هنرمند يادآورشد: يکی از وظايف موزيسين‌ها اين است که برای مخاطبان‌شان کنسرت‌های خوب برگزار کنند و استانداردها را در آن رعايت کنند. استانداردهايی که شايد کمتر شاهد آن بوده‌ايم.

وی افزود: در سال جاری تعداد قابل توجهی کنسرت برگزار شد اما اين در حالی بود که بيشتر آنها با استانداردها فاصله زيادی داشتند و يکی از دلايلی که من اصرار داشتم. کنسرتم در تالار وحدت باشد رعايت همين استانداردها بود چرا که امکانات اوليه آن مثل نور،‌ صدا و آکوستيک سالن مناسب است.

قربانی در همين باره اضافه کرد: تالار وحدت از قديم گروه خاصی داشته است، فکر می‌کنم ساير سالن‌ها بيشتر جنبه‌ نمايش دارند. ما هم تمام تلاشمان را کرده‌ايم تا يک کنسرت خوب ارائه دهيم.

اين هنرمند در بخش ديگری از سخنانش مطرح کرد: اجرای آنسامبل با ساز ايرانی کمی در کشور کم فروغ بوده است که دليلش کيفيت نامطلوب اجراهايی است که در اين چند وقت شاهد بوديم و در واقع شان و منزلت موسيقی ايرانی را حفظ نمی‌کند.

او همچنين درباره اين موضوع گفت: متاسفانه اين اتفاق خوبی نيست اما از طرف ديگر نبايد منکر موسيقی ارکسترال هم شد. هيچ کس در ايران اندازه من سابقه خواندن کارهای ارکسترال را ندارد و بسياری از دوستان که امروز رهبری ارکستر انجام می‌دهند من افتخار داشتم که در اولين کارهايشان در کنار آنها باشم.

وی افزود: خوشحالم که چنين جريانی شکل گرفته است و نشان می‌دهد که اقبال عمومی از چنين موسيقی زيادی است.

اين موسيقی هم بايد نقش خود را نشان دهد و بازتابش را در جامعه ببيند.

عليرضا قربانی بخش ديگری از سخنانش را به اقدام صدا و سيما مبنی بر نشان ندادن تصوير ساز اختصاص داد و گفت: راديو تلويزيون در زمينه موسيقی و نشان ندادن ساز‌ها عملکرد خوبی ندارد و ضررش را خواهد ديد چرا که در کشور صدها هزار نفر به صورت حرفه‌ای يا غير حرفه‌ای ساز می‌نوازند و ممکن است اين موضوع به گونه‌ای ديگر بروز کند.اين کاش صدا و سيما منطقی تر فکر می‌کرد تا کار به اينجا کشيده نمی‌شد.

به گزارش ايسنا،‌ در نشست خبری که صبح ۲۳ شهريور ماه در خانه هنرمندان برگزار شده بود‌، مهيار عليزاده در سخنانی مطرح کرد: پس از استقبال از آلبوم موسيقی «حريق خزان» و اجراهای موفق در خارج از کشور برآن شديم که کنسرتی را هم در ايران داشته باشيم و با توجه به اينکه من در ايران زندگی نمی‌کنم بهترين زمان را برای کنسرت در اين تاريخ دانستم.

آهنگساز آلبوم «حريق خزان» اظهار کرد: در اين کنسرت يک ارکستر ۴۵ نفره با گروه کر هنرنمايی خواهند کرد و قطعاتی از اين آلبوم به همراه چند کار جديدم اجرا خواهد شد.

او اظهار اميدواری کرد: تا کنسرت پيش رو دارای اجرايی استاندارد و مطلوب بوده و برای مخاطبان لذت بخش باشد.

وی افزود: در اين کنسرت ارکستر «آهنگ اشتياق» روی صحنه حضور ميابند اما از آنجا که تعداد نوازندگان اين گروه کم است گروه ديگری از نوازندگان نامی کشور با ما همکاری خواهند کرد.

مهيار عليزاده تاکيد کرد: تيم ما هرچند کوچک اما قوی است که در راه تعالی موسيقی ايران قدم برمی‌دارد.

تهيه کننده کنسرت نيز بيان کرد: شرکت باربد هيچ گاه مسائل اقتصادی را در اولويت قرار نداده است و برای چنين اجرايی که می‌شد با ۲۰ نوازنده هم آن را برگزار کرد از يک ارکستر بزرگ استفاده کرده است که سعی کرده‌ايم کارمان با استانداردهای روز مطابقت داشته باشد.

حميد اسفندياری افزود: برای اين کنسرت تالار وحدت انتخاب شده است تا شرايط برای اجرا مساعد باشد.

او در بخش ديگری از سخنانش گفت: فکر می‌کنم روزهای بهتری برای مخاطبان موسيقی در راه باشد.

کنسرت «حريق خزان» ۳،‌ ۴،‌ ۵،‌ ۷ و ۸ مهرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016