پنجشنبه 11 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد رسول‌اف برای شرکت در جشنواره نورنبرگ اجازه خروج از کشور را نيافت

راديو فردا ـ گزارش ها حاکی است محمد رسول‌اف، فيلمساز ايرانی که قرار بود در جشنواره فيلم نورنبرگ شرکت کند، به دليل اجازه نداشتن برای خروج از کشور نتوانسته در اين جشنواره حاضر شود.

جشنواره نورنبرگ در بيانيه ای که روز چهارشنبه دهم مهرماه منتشر شد گفته است: «گذرنامه آقای رسول اف در اختيار مقامات امنيتی است و او نتوانسته در اين مراسم حاضر شود.» قرار بوده آقای رسول اف روز شانزدهم مهرماه در اين جشنواره، جايزه افتخاری آن را دريافت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين سايت خبری «اسکرين ديلی» در گزارشی با اشاره به اين خبر نوشت: «آقای رسول اف گويا دو هفته پيش به ايران بازگشته و گذرنامه اش از سوی نيروهای امنيتی ضبط شده بود و ديگر برای خروج به او بازگردانده نشده است.»

يک سخنگوی اين فستيوال فيلم حقوق بشر گفته است: «ما نمی دانيم مشکل کجاست و مسائل مورد نظر و يافته های خود را در بيانيه ای که منتشر کرديم، بيان کرده ايم.»

«آندريا کوهن» مدير جشنواره فيلم حقوق بشر نورنبرگ گفته است: «ما نگران آقای رسول اف هستيم و به نظر ما اين کاملا غيرقابل قبول است که او اجازه خروج از کشور نداشته باشد.»

وی افزود: «اين کار نقض آشکار اصول بنيادين حقوق بشر و آزادی بيان است و ما درخواست داريم خيلی فوری گذرنامه او بازگردانده شده و اجازه مسافرت خارج از کشور به او داده شود.»

اين گزارش می گويد آقای رسول اف قرار بوده پس از دريافت جايزه افتخاری، فيلم آخرش «دست نوشته ها نمی سوزند»به نمايش گذاشته شود و پيش از آن هم قرار بوده در مراسم نمايش اين فيلم در فستيوال فيلم هامبورگ حضور داشته باشد. همچنين قرار بوده آقای رسول اف در فستيوال فيلم استکهلم حضور پيدا کند.

محمد رسول اف با فيلم «دست نوشته ها نمی سوزند» در جشنواره فيلم کن و بخش «نوعی نگاه» حضور پيدا کرده بود. وی در سال ۲۰۱۱، با فيلم « به اميد ديدار»در قسمت نوعی نگاه کن برنده شد، اما به دليل محکوميت، اجازه حضور در مراسم کن را پيدا نکرد.

شامگاه پنجشنبه ۲۸ شهريورماه، محمد رسول اف، پس از بازگشت به ايران، از سوی نيروهای امنيتی احضار و گذرنامه، مدارک هويتی و لپ تاپ شخصی او توقيف شد.

آقای رسول اف در سال ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت کشور» به ۶ سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از فيلمسازی محکوم شد. او پس از تقليل حکم زندان به يک سال، با فيلم «دست نوشته ها نمی سوزند» که صحنه هايی از آن به طور مخفيانه در ايران فيلمبرداری شده به جشنواره کن رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016