خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
8 مهر» شعر در زبان اصلی بايد نابود شود، وضعيت "ترجمه شعر" در نشستی با احمد پوری و فواد نظيری27 شهریور» گفتوگو با مریم حیدرزاده درباره شعر، نقاشی و ممنوع الکاریاش 13 شهریور» تماشای نقاشیهای سيدعلی صالحی زير نور شمع! 10 شهریور» شايان افضلی، شاعر شعر سپيد و نيمايی، درگذشت 20 خرداد» حافظ موسوی بعد از ۵ سال شعر چاپ میکند؟
بخوانید!
11 مهر » دهنمکی: رهبر انقلاب فرمودند پول این فرهنگنامه از کجا تامین میشود گفتم کلاهبرداری
11 مهر » محمد رسولاف برای شرکت در جشنواره نورنبرگ اجازه خروج از کشور را نيافت 11 مهر » وضعیت بازنشستگی اشخاصی که ده سال حق بیمه پرداخت کردهاند، مشخص میشود 11 مهر » جنتي: بازگشايي «خانه سينما» قانوني بوده است 11 مهر » شمسلنگرودی: ادبيات چپ پاسخگوی نياز جامعه امروز نيست
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! شمسلنگرودی: ادبيات چپ پاسخگوی نياز جامعه امروز نيستروزنامه بهار ـ آيناز محمدی - شعر غنايی و عاشقانههای سياســــی – اجتماعی شمسلنگرودی در اين سالها در فضای مجازی و در عرصه کتابهای کاغذی مخاطبان فراوانی دارد. لنگرودی آنقدر مورد توجه است که آهنگسازان به سراغش میروند و يکی، دو سیدی از ترانههايش ضبط و پخش شد. در يک فيلم بلند سينمايی نقش قاضی دادگاه را بازی کرد که در دهه فجر به نمايش گذاشته میشود. سه رمان نوشت که جلد دوم آن مجوز چاپ نگرفت. با اين همه لنگرودی شاعر کماکان بيشتر مورد توجه است. همنسلان او خاطره مجموعه شعر «قصيده لبخند چاکچاک» را مرثيه شکست نسل خود ارزيابی میکنند و بازتاب آرمانگرايی آن دوران. اما نسل جديد که نه تجربه دوران انقلاب و دهه ۶۰ را دارد و نه دغدغه آگاهی از چند و چون آن، شمسلنگرودی را با همين ويژگیهای امروزش دوست دارند. همين که هست. «تو ديگر نيستی/ انار شکستهای که خاطرههای خونينش تنها بر دست و دهان میماند. * در مقطعی از تاريخ شعر نو، شعر سياسی علاقهمندان فراوانی داشت. به ويژه در ميان اقشار دانشجو و تحصيلکرده، زمانی انتشار يک شعر از فروغ، اخوان و شاملو جامعه روشنفکری را تکان میداد، چه شد که آن شور و شوق ديگر وجود ندارد.
- زمانی بود که چپها- به ويژه در حوزه هنر و ادبيات- جهان را به تسخير خودشان درآورده بودند. بهويژه مارکسيستها. سوال را میشود شکل ديگری مطرح کرد. چرا با وجود اين که بحرانهای عظيمی جهان را در خود گرفته، خبری از چپ نيست. همه در سکوت فرورفتهاند، درگيریها غالبا بين راست سنتی و راست مدرن است و چپها نظارهگر صحنهاند. برای اين که متاسفانه عملکرد چپها خوب نبود، برای اين که انديشه چپ به نيازهای جوامع پاسخ لازم را نداد، هميشه انگيزههاست که محرک اصلی انسان است. چپها سالها فکر میکردند کليد حل معضلات جوامع بشری در دستشان است و شاعران و نويسندگان چپ هم به دنبال اين تئوری با شور و هيجان اين آرمانگرايی را تبليغ میکردند. منتها وقتی خود تئوریها زير سوال رفت يا دستکم مورد ترديد يا مورد بازبيبنی قرار گرفت نقش هنر و ادبيات هم در اين عرصه کمرنگ شد. الان ديگر آن نوع از ادبيات به نياز جامعه پاسخ نمیدهد. برای روشنفکر دهه ۵۰ مسلم بود که مشکل زيربنا و روبناست. اما امروز تقريبا برايش روشن شده که چنين خبرهايی نيست که زيربنا اگر عوض شد روبنا هم عوض میشود. * آيا به همين دليل شعر از اريکه سلطنت به زير افتاد و رمان جايش را گرفت؟ * امروز با توجه به فضای مجازی و حضور انواع هنرها در اين فضا و نشر الکترونيک آينده شعر و داستان و رمان را چگونه میبينيد؟ * دوره احمدینژاد چگونه گذشت؟ * ولی کتابهای زيادی از شما منتشر شد. * شعرهای خطابی شما برای چه کسی است؟ آيا در عشق کسی است که شکست خوردهايد؟ Copyright: gooya.com 2016
|