دوشنبه 29 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: بازبينی در کتاب های توقيفی و فعاليت موسسه های انتشاراتی تعطيل شده

ايرنا ـ تهران - « علی جنتی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب هايی که در گذشته توقيف شده يا وضعيت موسسه های انتشاراتی که تعطيل شده اند بازبينی و مجددا درباره آنها تصميم گيری می شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در حاشيه همايش بين المللی «غزنه و زبان و ادب فارسی» در جمع خبرنگاران افزود: رويکرد دولت «تدبير و اميد» نسبت به آزادی مطبوعات و حوزه کتاب و نيز گشودن فضا برای انديشمندان و اهالی قلم، با گذشته متفاوت است.
جنتی درپاسخ به سوالی درباره سخنان رييس جديد اداره کتاب مبنی بر اينکه تغييری در اين اداره صورت نخواهد گرفت و اينکه دولت يازدهم با دولت قبلی در زمينه سانسور کتاب چه تفاوتی دارد، گفت: لفظ سانسور را قبول نداريم، سانسور اسم غيرمحترمانه مميزی است و بارها سياست وزارت ارشاد در حوزه مميزی را اعلام کرده ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تغييرات در اين وزارتخانه را قطعی دانست و افزود: ديدگاهی که دولت «تدبير و اميد» نسبت به آزادی مطبوعات و حوزه کتاب و نيز بازکردن فضا برای انديشمندان و اصحاب قلم دارد، با گذشته متفاوت است که به تدريج آثار آن ملاحظه خواهد شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب هايی که در گذشته به نوعی توقيف يا جلوی چاپ آن گرفته شده، بازبينی و مجددا درباره آنها تصميم گيری می شود.
وی افزود: فعاليت برخی ناشران که پيشتر ممنوع شده اند، نيز بازبينی می شود و اگر با ضوابطی که دولت جديد دارد مطابقت کند، آنها به کار خود ادامه می دهند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش ديگری از اين گفت و گو ، غزنه را يکی از مراکز بزرگ فرهنگ تمدن اسلامی خواند که قدمت بسياری در گسترش زبان و ادب فارسی در شبه قاره از گذشته تا به امروز دارد.
جنتی ادامه داد: آثار موجود نشان می دهد، غزنه امروز به يک ويرانه تبديل شده است. اين شهر روزی مهد فرهنگ و تمدن، جايگاه شعرا و اديبان بزرگی همچون «سنايی» بوده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تاثيری که شهر غزنه در انتشار زبان و ادب فارسی حتی در شمال آفريقا و دورترين نقاط داشته، بر هيچکس پوشيده نيست. غزنه روزی جزء خراسان بزرگ بوده اما امروز مرزهای جغرافيايی سبب جدايی ما شده است، اما در عين حال غزنه را جزيی از حوزه فرهنگی و تمدنی ايران و اسلام می دانيم.
همايش دو روزه و بين المللی غزنه و زبان و ادب فارسی صبح دوشنبه با حضور علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از مسوولان فرهنگی، اساتيد دانشگاهی و اهل قلم در تالار هويزه باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد.
جنتی در پاسخ به اين سوال که در مقابل داشته های مشترک خود با ديگر کشورها که تلاش دارند آثار و مفاخر فرهنگی ما را در انحصار قرار دهند، چه چاره ای انديشيده ايد، گفت‌: برخی عناصر کوتاه فکر تلاش دارند آثار فرهنگی زبان و ادب پارسی را از برخی جايگاه ها همچون گنجه محو کنند ، اما نمی توانند فرهنگ و تمدن غنی کشور را به فراموشی بسپارند ، همه کشورهای پيرامون همچون ترکمنستان ، افغانستان ، پاکستان ، هند ، آذربايجان ، آسيای ميانه در حوزه فرهنگی و تمدنی ايران قرار دارند و در هر کدام از آنها سنگ نبشته هايی به زبان فارسی موجود است.
وی با ياد‌آوری اينکه ۱۲۰ دپارتمان فارسی در دانشگاه های هند وجود داشته که بسياری از آنها هنوز باقی مانده است گفت‌: در مرقد بزرگان در کشورهای مختلف تمامی کتيبه ها به زبان فارسی است که نشان دهنده اوج شکوفايی تمدن فرهنگ ايرانی است که در سراسر کشور مشاهده می شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش زبان فارسی در سطح منطقه گفت: موضوع گسترش زبان فارسی از تاکيدات رهبر معظم انقلاب و از وظايف اصلی وزارت ارشاد است، وظيفه اصلی در اين مورد بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات و رايزنی ها است.
وی تاکيد کرد: گسترش زبان فارسی ، ارتباط با اساتيد ، ايجاد دپارتمان های زبان فارسی در دانشگاه ها ، تقويت و باز آموزی اساتيد زبان فارسی و تقويت کتابخانه ها از جمله وظايف رايزنی ها است.
جنتی همچنين در پاسخ به سوالی ديگری مبنی بر اينکه چرا اساسنامه سازمان سينمايی مقاومت که قبلا ارائه شده بود لغو شده است؟ گفت: در هيات امنای اين سازمان عناصری را قيد کرده بودند که نمی توانست در فهرست عناصر يک سازمان سينمايی باشد. بر اساس روال معمولا در يک اساسنامه اين چنينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نماينده رهبری و يا نماينده شورای عالی انقلاب فرهنگی را جزو اعضای هيات امنای اساسنامه قرار می دهند.
وی گفت: اين اساسنامه را بايد کسی تصويب کند که يک مقام فرادستی باشد؛ جايی همچون مجلس شورای اسلامی يا شورای عالی انقلاب فرهنگی و ديگر مراجع همچون هيات دولت ، البته هر کسی آزاد است و می‌تواند اساسنامه تعيين کند و افراد حقيقی را در فهرست اساسنامه قرار دهد و آن را به ثبت برساند ، اما چون خلاف آن در اساسنامه عمل شده است ، ما آن را به هيات مربوط اعلام کرده‌ايم که آن را باطل و يا وضعيت آن را تغيير دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016