یکشنبه 2 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين پيروزی ايران در ليگ جهانی واليبال

ايسنا ـ واليبال ايران پس از پنج ست نفس‌گير در نهايت توانست با شليک تير خلاص به صربستان اولين پيروزی خود در ليگ جهانی واليبال را جشن بگيرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)؛ تيم ملی واليبال ايران در دومين ديدار خود برابر صربستان از ساعت ۱۷ به مصاف حريف خود رفت که پس از پيروزی در ست نخست با نتيجه ۲۵ بر۲۰ در ست‌های دوم و سوم با امتيازهای ۲۴ بر ۲۶ و ۲۳ بر ۲۵ نتيجه را به حريف واگذار کردند. در ست چهارم ايران با پيروزی ۲۵ بر ۲۲ به بازی برگشت و در نهايت با امتياز۱۵ بر ۱۲ در ست پنجم به اولين پيروزی خود در ليگ جهانی واليبال دست پيدا کرد.

تيم ملی واليبال ايران در دومين ميزبانی‌اش در مسابقات ليگ جهانی برای دومين بار به مصاف صربستان رفت. علاقه‌مندان واليبال از حدود يک ساعت قبل از شروع مسابقه تمام صندلی های سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران را پر کرده بودند. آن‌ها با برافراشتن پرچم‌های ايران يک صدا تيم ملی را تشويق می‌کنند.

ده‌ها تن از چهره‌های شناخته شده واليبال ايران و همچنين اعضای سفارت صربستان نيز از نزديک اين بازی را تماشا می‌کردند.

همچنين يوسف کرمی تکواندوکار مطرح ايران و محمود خوردبين پيشکسوت قوتبال نيز در سالن آزادی حضور دارند و از نزديک شاهد عملکرد ملی پوشان واليبال ايران هستند.

ملی پوشان ايران و صربستان از حدود ۳۰ دقيقه قبل از شروع بازی به گرم کردن و انجام حرکات کششی پرداختند. همزمان با ورود تيم صربستان به زمين مسابقه تماشاگران به سبک هواداران بايرن مونيخ برگشتند و و به نوعی پيام دادند که ار حالا کار پيروزی تيم ايران تمام شده است.

"يوری مکری" داور ۳۸ ساله اين بازی اهل کشور اسلواکی است. او از سال ۲۰۰۱ به عنوان داور بين المللی فعاليت خود را دنبال می‌کند و از آن زمان در مسابقات مختلف از جمله قهرمانی اروپا،جوانان و بزرگسالان جهانی سوت زده است. وی از سال ۲۰۰۹ همواره در مسابقات ليگ جهانی حضوری فعال دارد.

همچنين "فيليپ وريک" ۵۲ ساله فرانسوی نيز که ديگر داور اين بازی است از سال ۱۹۹۴ در عرصه بين الملی سوت می‌زند. وی در سال‌های اخير حضوری فعال در عرصه رويدادهای بين‌المللی از جمله ليگ جهانی و مسابقات قاره‌ای را دارد.

بازيکنان تيم ملی واليبال ايران طبق اعلام قبلی با لباس های يکدست سورمه‌ای برابرسپيد پوشان صربستان به ميدان رفتند.

خوليو ولاسکو (سرمربی ايران)، خوان سيچلو (مربی)، احمد مساجدی (دستيار مربی)، نويد مشجری (آناليزور) ، سيامک افروزی (پزشک) و امری خوشخبر (سرپرست) اعضای کادر فنی تيم ملی ايران را در اين مسابقات تشکيل می‌دهند.

در تيم صربستان نيز کولاکويچ (سرمربی)، لاکوچ (مربی)، زوزيچ (دستيار مربی)، جوکسيمويچ (آناليزور)، مارتينويچ( پزشک) اعضای کادر فنی را تشکيل می‌دادند.

کواچويچ، پتريک، استانکوويچ، آناتاکوييچ، پتکوويچ، روسيس، پودراسکونين ترکيب تيم ملی صربستان را در آغاز اين ديدار تشکيل می‌دادند.

تيم ملی واليبال ايران نيز با ترکيب فرهاد قائمی، سعيد معروف ، محمد موسوی، امير غفور، ارمين تشکری، حمزه زرينی و فرهاد ظريف کار را آغاز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


**ست نخست:۲۵ بر ۲۰ ايران

ملی‌پوشان ايران با تمام وجود برای برد به ميدان آمده بودند. آنها از همان دقايق ابتدايی مسابقه جنگنده ظاهر شدند. بازی خوب آرمين تشکری سرعتی‌زن جوان تيم ملی و همچنين آبشارهای سهمگين حمزه زرينی خيلی زود ايران را از حريف جلو انداخت. در مقابل اما اين اناتاکوويچ ستاره جوان صرب‌ها بود که همچون بازی رفت با نمايش تماشايی خود اجازه نمی‌داد فاصله امتياز‌ها زياد شود. صربستان در دقايق ابتدايی ست نخست بازی حرفی برای گفتن نداشت. بازيکنان نامدار اين تيم مقهور توانايی ملی پوشان ايران بودند. سرمربی تيم صربستان مجبور شد قبل از وقت استراحت فنی تيمش را بيرون بکشد تا شايد از آماج حملات ايرانی ها بکاهد.

کاپيتان استانکوويچ سعی می‌کرد با توپ‌های بلند خود روند بازی را تغيير دهد اما دفاع منسجم ايران موجب شد تا وقت استراحت فنی نخست با امتياز ۸ بر ۴ به سود ايران تمام شود. هواداران سر از پا نمی‌شناختند و يکصدا تيم ملی را تشويق می‌کردند و از شادی موج مکزيکی می‌رفتند. موج توشيق‌ها برای صرب‌ها گيج کننده بود. حتی آناتاکويچ هم از همين ابتدا تمرکز خود را از دست داده بود و خوب سرويس خراب می‌کرد. داور يک خطای مشکوک دو ضرب از معروف گرفت اما ملی پوشان ايران خيلی حرفه‌ای هيچ اعتراضی نسبت به اين تصميم نشان ندادند. با اين حال وقتی صربستان در امتياز ۱۰ به يک قدمی تيم ملی رسيد ولاسکو تصميم گرفت وقت استراحت بگيرد و نکات فنی را گوشزد کند. آرمين تشکری بدون ترديد يکی از بهترين‌های ست نخست بود که بارها با فريب خط دفاعی حريف و همچنين سرويس‌های بی نظيرش امتياز می‌گرفت.

در حالی که روند بازی به سود تيم ملی بود چند اشتباه فردی کا را در امتياز ۱۲ به تساوی کشاند. اما ديری نپاييد که برتری در امتيازها بار ديگر نصيب ايران شد. تيم ملی ايران انصافا بدون نقص و حرفه‌ای کار می‌کرد.

وقت استراحت فنی دوم مسابقه نيز با امتياز ۱۶بر۱۳ به سود ايران تمام شد.

کاملا مشخص بود که صرب‌ها تمرکز خود را از دست داده‌اند. آنها بارها مرتکب اشتباه‌های بچه‌گانه می‌شدند. به همين دليل سرمربی اين تيم مجبور شد که چندين بار دست به تعويض بزند.

در ست نخست ديدار ايران برابر صربستان حمزه زرينی و آرمين تشکری با ۵ امتياز بهترين‌های ايران بودند. زرينی ۵ امتياز حمله داشت و تشکری دو حمله،‌ دو دفاع و يک سرويس موفق برای خود ثبت کرد.

در صربستان نيز نيکولا کوواکويچ و الکساندر آتاناسوويچ با ۴ امتياز بهترين‌های تيمشان بودند.

در گيم اول ايران در دفاع تيم برتر بود و برابر دو دفاع موفق صرب‌ها ۴ بار حمله‌های حريف را سد کرد. صربستان امتياز سرويس نداشت اما ايران دو امتياز سرويس بدست آورد.

**ست دوم:۲۶ بر ۲۴ صربستان

در حالی که به نظر می‌رسيد فرهاد قائمی با تشديد مصدوميت کمر خود نياز به رسيدگی پزشک دارد در ست دوم علی مباشری جای او را گرفت. حمزه زرينی قدرتی‌زن با تجربه ايران يکی از ستون‌های اصلی پيروزی که در ست نخست به شمار می‌رفت در ست دوم هم با آبشارهای مهار نشدنی خود سد دفاعی حريف را می‌شکست. گوش تا گوش سالن پرچم‌های سه رنگ ايران در اهتزاز بود. ايران همچنان کار را مقتدرانه پيش می‌برد. سرمربی صربستان با يک تعويض طلايی و آوردن نيکيچ بازيکن شماره ۱۰ خود به ميدان تا حدی توانست دريافت‌های تيمش را بهبود بخشد. همين موضوع موجب شده بود تا حريف نسبت به ست نخست بهتر کار کند. هواداران آنتاکوويچ و سرويس‌های بی‌نظيرش را خوب می‌شناختند. هر بار او برای ارسال سرويس به پشت خط زمين می‌رفت صربستان حداقل به يک امتياز می‌رسيد. جای خالی فرهاد قائمی در پست دريافت کاملا در تيم ايران مشهود بود. ايران وقت استراحت فنی نخست را با امتياز ۸ بر ۷ به حريف واگذار کرد.

حمزه زرينی نسبت به بازی قبل کاملا متحول شده بود. به تنهايی در زمين همه کار می‌کرد. سرويس‌های خوب می‌زد و دريافت‌های مطلوبی ارائه می‌داد و آبشارهای مهار نشدنی به دست دفاع صربستان می‌کوبيد. بازيکنان هيچ يک از دو تيم سر تسليم شدن در ست دوم اين مسابقه را نداشتند. بازی پاياپای پيش می‌رفت. اما اين محمد موسوی بهترين سرعتی‌زن حال حاضر ليگ برتر ايران بود که با دفاع روی تور عالی استانکويچ مشهور را دفاع می‌کرد و برای ايران امتياز می‌گرفت. پيش بينی نتيجه کار ممکنی نبود. پتکوويچ سعی می‌کرد دور از دست موسوی و تشکری پاس دهد. پاس‌های بلند و روی آنتن تاکتيک اصلی دو تيم را در نبرد رو در رو به شمار می‌رفت. وقت استراحت فنی دوم اين ست هم با امتياز ۱۶بر ۱۴ به سود صربستان تمام شد. ولاسکو مدام از گوشه زمين فرياد می‌زد و دستورات فنی را ديکته می‌کرد. سعيد معروف کاپيتان کارکشته تيم با پاس‌های مثال زدنی خود در بهترين موقعيت سرعتی‌های ايران را صاحب توپ می‌کرد. عادل غلامی در اين ست به جای تشکری به ميدان رفت. دو تيم تا امتيازهای پايانی پاياپای پيش می‌رفتند ولی برتری نسبی از آن صربستان بود.

در دقايق پايانی اين ست، ولاسکو بازهم اقدام به دو تعويضه کرد ولی دوباره معروف و محمودی را به زمين بازگرداند. موسوی در امتياز آخر اعتراض شديدی به خط نگهدار اين بازی داشت که ساير بازيکنان ايران او را به بيرون زمين منتقل کردند.

در پايان اين ست علی رغم باخت ايران تماشاگران به صورت بی وقفه ايران را تشويق می‌کردند.

در ست دوم نيز ايران در دفاع و سرويس تيم برتر ميدان بود. مجموع امتياز‌های دو تيم از حمله ۲۵ بود اما ايران در دفاع بهتر کار کرد و مجموع امتيازهايی که از اين طريق بدست آورد را به عدد ۹ رساند و از طرف مقابل صرب‌ها تنها ۵ بار در دفاع موفق بودند.

صربستان در گيم دوم دو بار امتياز سرويس بدست آورد و ايران تنها يکبار توانست با سرويس به امتياز برسد اما در مجموع بازهم در سرويس موفق سه بر دو از حريفش پيش است.

در پايان گيم دوم حمزه زرينی با ۹ امتيازی که بدست آورده بهترين ميدان است. ۷ حمله، يک سرويس و يک دفاع موفق عملکرد او در دو گيم نخست است.

در ترکيب صربستان نيز الکساندر آتاناسويچ با ۷ امتياز حمله و يک امتياز سرويس بهترين تيمش است.

**ست سوم:۲۵ بر ۲۳ صربستان

صرب‌ها که از برد نزديک در ست دوم روحيه گرفته بودند، در ادامه جنگنده ظاهر شدند. اما ملی پوشان ايران که نمی‌خواستند حريف جلو بيافتد اجازه خود نمايی به بازيکنان نامدار حريف را نمی دادند. صرب‌ها برای دريافت آبشار بازيکنان ايران روی زمين شيرجه می‌رفتند و به هر شکل ممکن حتی با يک دست هم شده توپ را بلند می‌کردند.

شهرام محمودی يکی از بهترين‌های ايران در اين ديدار بارها از پشت خط، قلب زمين حريف را نشانه رفت و برای ايران امتياز آورد. علی مباشری هم که به جای قائمی به ميدان آمده بود رفته رفته به جريان بازی مسلط می‌شد و در مقابل دفاع بلند قامت حريف خوب آبشار می‌زد. سعيد معروف بهترين پاسور آسيا در ست سوم اين مسابقه ديگر به تنهايی قطر پاسور حريف را دفاع می‌کرد. بازی بی نقص و ديدنی او موجب شد ايران وقت استراحت فنی نخست ست سوم را با امتياز ۸ بر۵ به سود خود تمام کند. روند بازی در ست سوم به سود تيم ايران بود. اما نيکيچ مهره طلايی صربستان در اين مسابقه با نهايت استفاده از پاس‌های پتکوويچ در نهايت موفق شد در امتياز ۹ کار را به تساوی بکشاند. انگار بازيکنان ايران فريب برتری چند امتيازی خود را در شروع ست خورده بودند و از آماج حملات خود کم می‌کردند. ولاسکو که نمی‌خواست اين ست را واگذار کند به سرعت وقت استراحت فنی گرفت تا صربستان خيلی از ايران جلو نيافتد. عادل غلامی در اين ست هم به ميدان رفت و با خروج تشکری و موسوی ايران به يک دنده سرعتی کار را ادامه داد. تماشاگران ايرانی که خستگی ناپذير بودند همراه با ملی پوشان همچنان يکصدا تيم ملی را تشويق می‌کردند.

قدری ناهماهنگی در دريافت يعنی همان مشکلی که در سال‌های اخير واليبال ايران را آزار می‌دهد در اين ست نيز صربستان را پيش انداخت. ايران ۳ امتياز از حريف عقب افتاد. موسوی با يک آبشار سرعتی تماشايی اين اختلاف را کاهش داد اماصرب‌ها که معتقد بودند داور در صدور رای به سود ايران اشتباه کرده نسبت به اين موضوع اعتراض کردند. صربستان برتری خود را افزايش می‌داد. زمان به ضرر ايران پيش می‌رفت تا اينکه سرمه‌ای پوشان ايران در نهايت ۲۵ بر ۲۳ نتيجه اين بازی را باز هم به حريف خود واگذار کرد.

**ست چهارم:۲۵ بر ۲۲ ايران

با وجود شکست ايران در دو ست قبل تماشاگران همچنان ملی پوشان را تشويق می‌کردند. در آغاز ست چهارم بازی برای هر دو تيم پاياپای پيش می‌رفت. نبرد تن و به تن و مصاف رو در روی آناتاکوويچ و موسوی گاهی به سود ايران و گاهی هم به سود صربستان تمام می‌شد. سعيد معروف پس از اعتراض به دو رای مشکوک داور مسابقه کارت زرد گرفت. ايران همچنان در دريافت اول مشکل داشت و اين موضوع کار را برای مهاجمان سخت می‌کرد. حمزه زرينی با تمام وجود آبشار می‌زد. سعيد معروف هم سعی داشت با بهره‌بردن از تاکتيک پايپ خط دفاعی حريف را فريب دهد. معروف دريافت‌های ناقص را حتی بيرون زمين هم جمع می‌کرد.

ولاسکو تصميم گرفت غفور را به جای محمودی به زمين بفرستد. پس از مصدوميت فرهاد قائمی دريافت‌های ايران اصلا مطلوب نبود. استانکوويچ، کواسويچ و ساير مهاجمان صرب نيز بيشترين بهره را از ضعف دريافت‌های ايران می بردند. با اين حال ملی پوشان ايران از جان و دل مايه می گذاشتند که اختلاف امتيازها را جبران کنند. ايران در اين ست چيزی برای از دست دادن نداشت. تعويض ولاسکو در ميانه ست چهارم موثر واقع شده بود. امير غفور با توپ های بلند خود برای ايران امتياز می گرفت. او سرويس های بی نظيری داشت. درخشش غفور و موسوی ايران را در ست چهارم به بازی برگرداند. موسوی بارها توپ را به آرامی پشت خط دفاع حريف انداخت و با فريب استانکوويچ برای ايران امتياز گرفت.

وقت استراحت فنی ايران با امتياز ۱۶ بر۱۳ به سود ايران تمام شد. ورق برگشته بود. ملی پوشان چيزی برای از دست دادن نداشتند و انتحاری کار می‌کردند. هواداران هم انصافا کم نمی‌گذاشتند. به طوری که فشار تشويق های بی امان آنها عملا اتاناکوويچ صرب را از کار انداخته بود. اين شرايط در نهايت به سود ايران بود و باعث شد ۲۵ بر ۲۲ نتيجه اين ديدار به سود ايران به اتمام برسد.

بر اساس اين گزارش، در جريان اين ست فرهاد قائمی که بدليل مصدوميت در اين بازی از زمين بيرون رفته بود پس از معاينات پزشکان برای مداوای بيشتر به بيمارستان اعزام شد.

**ست پنجم:۱۵ بر ۱۲ ايران

باز هم مثل بازی اول کار به ست پنجم کشيد.

حساسيت بازی به اوج رسيده بود. اما بر خلاف بازی اول تيم ايران در امتيازهای ابتدايی ست پنجم جلو افتاد. صدای تشويق ها سکوها را می لرزاند. محمد موسوی از پست سرعتی بارها تير خلاص را به زمين صربستان شليک می‌کرد. ايران تيم پيشتاز گيم پنجم بود. همه چيز به سود ايران پيش می‌رفت. کولاکوويچ سرمربی صربستان مجبور شد وقت استراحت بگيرد. ايران با نخستين پيروزی‌اش در تاريخ ليگ جهانی تنها ۱۰ امتياز فاصله داشت. تک تک بازيکنان ايران از جان و دل مايه می‌گذاشتند. حماسه‌ای ديگر در راه بود. اقتدار نام ايران بر بلندای ورزش جهان می‌درخشيد. ايران قهرمان اروپا را به زانو در می‌آورد. علی مباشری با آبشارهای قدرتی خود امان دفاع حريف را بريده بود. فرهاد ظريف حتی برای دريافت توپ از تابلوی تبليغاتی هم گذشت. او در ميان سيل انبوه تشويق هواداران که با لفظ ايرانی با غيرت تشويقش می‌کردند به زمين باز‌گشت. ملی پوشان با چنگ و دندان برای برد تلاش می‌کردند و توانستند با امتياز ۱۵ بر ۱۲ نتيجه ست پنجم را به نفع خود به پايان برسانند و در نهايت ۳ بر ۲ به پيروزی مقابل قهرمان اروپا برسند و اولين پيروزی خود در ليگ جهانی واليبال را جشن گرفتند.

در پايان ديدار تيم ملی ايران برابر صربستان حمزه زرينی از ايران با کسب ۱۸ امتياز بهترين بازيکن ميدان بود. پس از او محمد موسوی و علی مباشری با کسب ۱۶ و ۱۵ امتياز ديگر بازيکنان موثر ايران بودند.

در طرف مقابل نيز الکساندر آتاناسويچ از صربستان با کسب ۱۶ بهترين بازيکن تيمش بود.

درپايان بازی نيز ملی پوشان با تشويق تماشاگران با در دست داشتن پرچم کشورمان دور افتخار زدند و اين در حالی بود که محمد رضا داورزنی رييس فدراسيون واليبال از فرط خوشحالی مهدی دادرس مدير عامل سابق پيکان را در آغوش گرفته بود!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016