سه شنبه 10 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز دوباره واليبال ايران برای قهرمانی‌های متوالی

کاله آب رفته را به جوی برگرداند

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: مسابقات واليبال قهرمانی باشگاه‌های آسيا در حالی عصر دوشنبه در تهران به پايان رسيد که تيم کاله با قهرمانی در اين رقابت‌ها جايگاه نخست ايران را در ميان بهترين‌های شرکت کننده در ادوار مختلف اين رقابت‌ها مستحکم‌تر کرد. اين تيم که قهرمانی های متوالی پيکان را قطع کرده بود، با قهرمانی در جام بيست و چهارم آب رفته را به جوی برگرداند.

به گزارش خبرنگار مهر، تيم واليبال کاله در حالی عنوان قهرمانی اين دوره از مسابقات باشگاه‌های آسيا را با پيروزی برابر نماينده قطر از آن خود کرد که سال گذشته با کسب عنوان سوم اين رقابت‌ها به استيلای ايران بر واليبال باشگاهی آسيا که به واسطه ۶ دوره قهرمانی متوالی پيکان در اين مسابقات به دست آمده بود، پايان داد اما اين تيم امسال با عملکرد مقتدرانه خود جام قهرمانی را پس يک دوره دوباره به ايران منتقل کرد تا سرآغازی باشد برای دوران اقتدار دوباره ايران که در ميان بهترين‌های شرکت کننده در اين مسابقات با اين عنوان، جايگاه نخست را دراختيار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين برای دومين‌بار بود که کاله به عنوان نماينده ايران در مسابقات واليبال باشگاه‌های آسيا شرکت کرد. اين تيم در مرحله مقدماتی اين دوره از رقابت‌‎ها تيم‌های تايوان پاورز چين تايپه و العين امارات را شکست داد و در مرحله يک چهارم نهايی هم مقابل گاز هند و ليونينگ چين به برتری دست يافت. کاله در مرحله حذفی گاز عراق را از پيش رو برداشت و با شکست دوباره نماينده چين در مرحله نيمه نهايی، فيناليست شد. نماينده ايران در ديدار نهايی هم الريان قطر را شکست داد واينگونه جام قهرمانی را برای نخستين بار از آن خود کرد.

کاله نخستين ديدار خود در اين رقابت ها را تا حدی دور از انتظار برگزار کرد. بازيکنان اين تيم در نخستين ديدار خود مقابل نماينده چين تايپه عملکرد خيلی خوبی نداشتند و به خصوص در دو گيم ابتدايی مرتکب اشتباهات زيادی شدند اما رفته رفته عملکرد کاله در مسابقات بهتر و بهتر شد طوريکه تمام ديدارهای خود را به واسطه آناليز خوبی که از حريفان داشت و برتری در زدن سرويس‌های پرشی موجی و همچنين دريافت های اول و دفاع روی تور بهتر به سود خود تمام کرد.

کاله در حالی قهرمان مسابقات واليبال باشگاه‌های آسيا شد که می‌توانست در کنار جام قهرمانی و به واسطه پيروزی‌های ۳ بر صفر در تمام ديدارها صاحب يک رکورد بی نظير هم شود اما واگذاری نتيجه کيم سوم ديدار برابر عراقی‌ها اين موقعيت را از کاله و واليبال ايران گرفت اما در هر صورت اين تيم با قرار گرفتن در رده نخست اين دوره از مسابقات واليبال باشگاه‌های آسيا صاحب سهميه پيکارهای باشگاه‌های جهان شد که مهرماه به ميزبانی برزيل برگزار خواهد شد.

مسابقات واليبال باشگاهی آسيا از سال ۱۹۸۹ تحت عنوان جام "صلح" آغاز شد و تا امروز که با عنوان "مسابقات قهرمانی باشگاه های آسيا" شناخته می‎شود، ادامه داشته است. تا به امروز فقط يک‌دوره از اين مسابقات به دليل شيوع بيماری سارس در شرق آسيا برگزار نشد و نمايندگان ايران همواره در ادوار مختلف مسابقات باشگاهی واليبال آسيا شرکت داشته‌اند و با وجوديکه در برخی مقاطع مدال آور نبودند، ايران در جايگاه پرافتخارترين کشورهای شرکت کننده قرار دارد.

بدون طلا در جام صلح

۶ دوره ابتدايی رقابت‎های واليبال جام صلح در هيروشيما ژاپن برگزار شد. ايران نخستين کشوری بود که پس از ژاپن برای ميزبانی اين مسابقات ابراز علاقه کرد و طی سال‏‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ ميزبان مسابقات بود. بعد از آن هم لبنانی‎ها طی دو سال متوالی در بيروت برگزار کننده مسابقات صلح بودند. به جز سال ۱۹۹۰ که با غيبت پرسپوليس همراه بود نمايندگان ايران در ديگر ادوار اين رقابت‎ها حضور داشتند. استقلال، بنياد شهيد، بانک ملی و آبگينه قزوين در دوره‎های ابتدايی اين رقابت‎ها شرکت کردند بدون اينکه موفق به کسب مدال شوند. نمايندگان ايران در ديگر دوره‎های مسابقات جام صلح مدال‎آور شدند اما هرگز صاحب مدال طلا نشدند.

اولين مدال در اولين ميزبانی

اولين مدال آوری نمايندگان ايران در رقابت‎های واليبال جام صلح همزمان با نخستين ميزبانی کشورمان در اين مسابقات بود. سال ۱۹۹۵ تيم فولاد خوزستان که همراه با فتح تهران در مسابقات واليبال جام صلح تهران شرکت کرده بود بعد از نماينده ژاپن در رده دوم قرار گرفت و صاحب مدال نقره شد. بعد از آن پيکان به دو مدال نقره و يک برنز رقابت‎های جام صلح دست يافت. در واقع از اين سال به بعد تمام دوره‎های برگزاری مسابقات باشگاهی آسيا با مدال آوری ايرانی‎ها همراه بود. به جز مسابقات ۲۰۰۱ چين که صنام به عنوان پنجم اکتفا کرد و همچنين سال ۲۰۰۴ که مسابقات به خاطر شيوع بيماری سارس در کشور اندونزی اصلا برگزار نشد.

پايان صلح!

بعد از ۱۰ دوره برگزاری رقابت‎های واليبال جام صلح و از سال ۱۹۹۹ با تغييراتی که در کنفدراسيون واليبال آسيا ايجاد شد، اين مسابقات به "رقابت‌‏های قهرمانی باشگاه‏‌های آسيا" تغيير نام داد. تمام مدال‎های طلا ايران در واليبال باشگاهی آسيا در طول برگزاری مسابقات با اين عنوان به دست آمد. اولين بار پيکان در مسابقات ۲۰۰۲ تهران، ايران را صاحب مدال طلا باشگاه‎های آسيا کرد. صنام ديگر تيم ايرانی بود که اين رنگ مدال را در رقابت‌های ۲۰۰۳ تهران به دست آورد.

بهترين‎های آسيا

به جز سومين دوره مسابقات واليبال باشگاه های آسيا که سال ۲۰۰۱ در چين برگزار شد و با مدال آوری نمايندگان کره جنوبی، ژاپن و کشور ميزبان به پايان رسيد، نمايندگان ايران در ديگر ادوار مسابقاتی که تحت اين عنوان برگزار شد به مدال دست يافت. ه واليبال ايران در نخستين سال برگزاری اين مسابقات توسط پيکان صاحب مدال برنز شد. اين مدال در دومين دوره اين رقابت‌ها يعنی سال ۲۰۰۰ به رنگ نقره ارتقا يافت. اولين مدال طلا ايران در اين مسابقات هم سال ۲۰۰۲ به دست آمد. از سال ۲۰۰۶ همواره مسابقات واليبال باشگاه های آسيا باقهرمانی نماينده ايران به پايان رسيد تا اينکه سال گذشته عنوان سومی کاله به اين استيلا پايان داد.

رده بندی سه تيم برتر مسابقات واليبال باشگاهی آسيا از سال ۱۹۹۹ که اين رقابت‏های تحت عنوان "مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسيا" برگزار شد، به شرح زير است:

* ۱۹۹۹ (چين)
۱- چين ۲- کره جنوبی ۳- ايران (پيکان)

* ۲۰۰۰ (تايلند)
۱- کره جنوبی ۲- ايران (پيکان) ۳- چين

* ۲۰۰۱ (چين)
۱- کره جنوبی ۲- ژاپن ۳- چين

* ۲۰۰۲ (ايران - تهران)
۱- ايران (پيکان) ۲- ايران (صنام) ۳- قزاقستان

* ۲۰۰۴ (تهران)
۱- ايران (صنام) ۲- ايران (پيکان) ۳- قزاقستان

* ۲۰۰۵ (پاکستان)
۱- قزاقستان ۲- ايران (سايپا) ۳- چين

* ۲۰۰۶ (ويتنام)
۱- ايران (پيکان) ۲- قزاقستان ۳- اندونزی

* ۲۰۰۷ (بحرين)
۱- ايران (پيکان) ۲- عربستان ۳- قطر

* ۲۰۰۸ (قزاقستان)
۱- ايران (پيکان) ۲- قزاقستان ۳- ژاپن

* ۲۰۰۹ (امارات)
۱- ايران (پيکان) ۲- عربستان ۳- قطر

* ۲۰۱۰(چين)
۱- ايران (پيکان) ۲ - قطر ۳- ژاپن

* ۲۰۱۱ (اندونزی)
۱- ايران (پيکان) ۲- قزاقستان ۳- چين

* ۲۰۱۲ (چين)
۱- قطر ۲- چين ۳- ايران (کاله)

* ۲۰۱۳ (ايران)
۱- ايران (کاله) ۲- قطر ۳- چين تايپه

جام در تصاحب تيم‌های ايرانی

از زمانيکه مسابقات باشگاهی آسيا با عنوان "مسابقات باشگاه های آسيا" برگزار می شود و با احتساب مسابقات امسال، ايرانی‏ها در مجموع ۹ بار جام قهرمانی را از آن خود کرده‎اند. پيش از اين يک بار صنام و ۷ بار هم پيکان قهرمان مسابقات باشگاه های آسيا شده بودند و امسال هم کاله برای نخستين بار به اين عنوان دست يافت. ضمن اينکه از مجموع هفت قهرمانی پيکان، قهرمانی به صورت متوالی کسب شده و از اين حيث ايران با فاصله زياد نسبت به ديگر کشورهای آسيايی رکورد دار است.

علاوه بر اين چهار مدال نقره و ۲ مدال برنز هم حاصل حضور نمايندگان ايران در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسياست. با اين اوصاف ايران با مجموع ۱۵ مدال در صدر ديگر کشورهای شرکت کننده در اين رقابت ها قرار دارد. رده‌بندی ۴ تيم برتر آسيا از نظر مدال آوری در "رقابت‎های واليبال باشگاه‌‎های آسيا" به شرح زير است:

ايران: (۹ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز)
کره‎جنوبی: ( ۲ طلا، يک نقره)
قزاقستان: (يک طلا، ۳ نقره و ۲ برنز)
چين: (يک طلا، يک نقره، چهار برنز)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016