سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ورزش دختران به علت کمبود فضاهای بسته در مدارس تقريبا تعطيل است

ايسنا ـ يک جامعه‌شناس درباره امکان استفاده مطلوب از قابليت‌ها و توانايی‌های زنان، گفت: فرصت انجام اين کار فراهم نبوده و برخی قصد چنين کاری ندارند و طرح‌هايی مانند طرح جامع جمعيت و تعالی خانواده را مطرح می‌کنند که موجب گسترش تبعيض عليه زنان می‌شود و شايسته‌سالاری را از بين می‌برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر امير محمود حريرچی در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «زنان» خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: ايران مانند بسياری از کشورهای ديگر به دنبال توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سياسی است و برنامه‌های پنج ساله کشور نيز بر اين مبنا برنامه‌ريزی می‌شود، بنابراين برنامه‌ها بايد به محروميت‌ها در دسترسی به امکانات و رشد و توسعه توجه داشته باشد، در غير اين صورت با شکست مواجه می‌شوند.

وی با بيان اينکه نگرش به جنسيت در ارايه خدمات يکی از موضوعاتی است که بايد مورد توجه قرار بگيرد، اظهار کرد: اگر به اين مورد توجه نکنيم، همچنان تبعيض بين دو جنس ادامه می‌يابد و تا برنامه‌ريزی‌ها به تفکيک دختران و پسران صورت نگيرد، همه آنها با شکست مواجه می‌شود البته در برنامه‌ريزی‌ها به جز جنسيت بايد به موارد ديگری مانند قوميت و شرايط مناطق محروم نيز توجه شود.

اين متخصص بهداشت عمومی افزود: اگر قصد برنامه‌ريزی برای سلامت جامعه را داريم، بايد زنان را به صورت جداگانه مورد توجه قرار دهيم چون آنها نيازهای متفاوتی نسبت به مردان دارند و نيازمند ارائه خدمات ويژه برای زنان و مادران هستند.

حريرچی تاکيد کرد: ابتدا لازم است تفاوت بين دو جنس را قبول کنيم و سپس به برنامه‌ريزی بپردازيم و در اين شرايط می‌توانيم به موفقيت دست يابيم.

وی با بيان اينکه ورزش کردن برای حفظ سلامتی بسيار اهميت دارد، گفت: بسياری از زنان از اين امکان محروم هستند و برنامه‌ريزان حوزه ورزش لازم است برای زنان و دختران جداگانه‌ برنامه‌ريزی کنند، اين در حاليست که ورزش دختران به علت کمبود فضاهای بسته ورزشی در مدارس تقريبا تعطيل است.

اين جامعه‌شناس افزود: فقرزدايی جزو سياست‌های ماست و بايد به اين موضوع توجه کنيم که در کشور ما زنان بيشتر درگير فقر هستند، بنابراين نمی‌توانيم اين موضوع را عام ببينم؛ بلکه بايد به صورت خاص به‌ آن بپردازيم. به عنوان نمونه راه‌های فقرزدايی از زنان سرپرست خانوار را مد نظر قرار دهيم.

اين جامعه‌شناس تاکيد کرد: اگر در برنامه‌ريزی‌های مربوط به زنان ويژه در حوزه اجتماعی نگاه جامعی نداشته باشيم و مشارکت زنان را جلب نکنيم، تضمينی برای موفقيت برنامه‌ها نيست.

حريرچی در پايان با بيان اينکه بايد در ديدگاه خود نسبت به نان‌آور بودن صرف مرد تجديدنظر کنيم، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از خانواده‌ها زنان و مردان به صورت مشترک نان‌آور خانواده هستند و در بسياری از موارد نيز زنان به عنوان سرپرست خانوار اين مسئوليت را بر عهده دارند. در حال حاضر شرايطی نيست که صرفا مردان را نان‌آور خانواده بدانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016