پنجشنبه 5 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پسرفت ايران؛ پيشرفت ژاپن، مهدی مهدوی‌کيا

روزنامه شرق ـ حضور موثر و پرتعداد بازيکنان ژاپنی در فوتبال اروپا ثمره سال‌ها کار ريشه‌ای در اين کشور است. يک دهه پيش هنگامی که من عضو هامبورگ بودم آقای گل ليگ ژاپن (تاکاهارا) برای اينکه عضو تيم «هامبورگ» شود، در تست فنی اين تيم شرکت کرد و در نهايت، به لطف اسپانسرهايش با اين تيم بوندس‌ليگايی قرارداد امضا کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين ۱۰ سال ژاپنی‌ها آنقدر پيشرفت کرده‌اند که اکنون اين اروپايی‌ها هستند که برای جذب بازيکنان آنها تلاش می‌کنند. در ژاپن کار اصولی در فوتبال از دهه ۹۰ آغاز شد. شايد در سال‌های ابتدايی ورود به بازار ژاپن و جذب حاميان مالی در جذب بازيکن ژاپنی از سوی باشگاه‌های اروپايی نقش داشت اما هم‌اکنون اين کيفيت بازيکنان ژاپنی است که باعث شده آنها حضوری چشمگير در فوتبال اروپا و بوندس‌ليگا داشته باشند. هنگامی که در اواخر دهه ۹۰ ميلادی کريم باقری، علی دايی و خداداد عزيزی به بوندس‌ليگا راه پيدا کردند درخشش آنها در را به روی ديگر ايرانی‌ها باز کرد. پس از يکی، دوسال ايران بيش از ۱۰ بازيکن در اروپا داشت. برای ژاپنی‌ها هم اين قصه تکرار شد. درخشش لژيونرهای ابتدايی در را برای ديگران باز کرد، اما فرق ژاپنی‌ها با ما اين بود که آنها اين در را باز نگه داشتند. اينکه در حال حاضر ژاپنی‌ها بازار فوتبال اروپا را از دست ايران خارج کردند يک حقيقت است. يک زمانی ما آقای آسيا بوديم و الان ژاپنی‌ها اين عنوان را در دست دارند. آمار لژيونر‌های ژاپنی و کيفيت آنها ثابت می‌کند ژاپن در سال‌های اخير پيشرفت داشته و ما پسرفت.

هم‌اکنون اکثر لژيونرهای ما بازيکنان مقيم اروپا هستند يا يکی دو بازيکن جوانمان با قراردادهايی ارزان به اروپا رفتند. اما ژاپنی‌ها وضعيتی متفاوت دارند. در همين بوندس‌ليگا حدود ۱۰ بازيکن ژاپنی بازی می‌کنند که همه آنها بازيکنان ثابت تيمشان هستند. ژاپن در «اينتر»، «ميلان» و «منچستر» هم بازيکن دارد و همين موضوع تفاوت فوتبال ايران و ژاپن را نشان می‌دهد. قطعا کيفيت بازيکنان ژاپنی بهتر از ايرانی‌ها بوده که اروپا، دنبال جذب آنان افتاده است. کيفيت بالا، جنگندگی و از همه مهم‌تر مسووليت‌پذيری ژاپنی‌ها؛ رمز موفقيت آنان در اروپاست. همزمان، فوتبال ما که فاقد برنامه‌ريزی است و کار اصولی در آن انجام نمی‌شود، از فوتبال «سرزمين آفتاب» جامانده و به درخشش ستارگانی اتفاقی دل بسته که شرايط ظهور آنان هم چندان مهيا نيست.

مهدی مهدوی‌کيا . بازيکن پيشين تيم‌ ملی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016