چهارشنبه 2 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدوی‌کيا: هيچ سازندگی در فوتبال پايه نمی‌بينيم

بازيکن سابق تيم ملی و هامبورگ از بی‌توجهی به فوتبال پايه انتقاد کرد و گفت: مسير رشد بازيکنان پايه بايد از مدارس فوتبال و به صورت اصولی آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، مهدی مهدوی‌کيا در نشست مسئولان استانی مدارس فوتبال سراسر کشور از بی‌توجهی به فوتبال پايه انتقاد کرد و گفت: در مورد فوتبال پايه صحبت زياد شده است. همه می‌دانيم که بحث پايه در هر مملکتی از اصول محسوب می‌شود. من به عنوان سفير فوتبال پايه آسيا انتخاب شده بودم و از نزديک از امکانات پايه ويتنام بازديد کردم. آنها هيچ نامی در فوتبال آسيا نداشتند اما تشکيلات عمده‌ای در پايه ايجاد کرده‌اند که قطعا در سال‌های آينده کمک‌شان خواهد کرد. مالزی نيز همين طور است. آنها در گذشته هيچ نامی در فوتبال نداشتند. همه اينها نشان می‌دهد که کشورها به فوتبال پايه اهميت می‌دهند. اما در ايران متاسفانه در سال‌های گذشته اوضاع خوبی نداشتيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: من سال‌ها شاگرد آقای بيدرايان بودم. او سال‌ها برای فوتبال مملکت ما زحمت کشيده است اما متاسفانه هيچ بهايی به مربيان پايه داده نمی‌شود و بيداريان هم به حقش نرسيده است. ما قدر اين افراد را ندانستيم. يادم می‌آيد که اولين روزی که به همراه دوستی‌مهر در تمرين تيم نوجوانان حاضر شدم بعد از يک ساعت زير نظر گرفتن بازيکنان از دوستی‌مهر پرسيدم شما که ۱۵ سال در فوتبال پايه کار می‌کنيد کيفيت اين تيم را در مقايسه با تيم سال‌های دور بانک ملی چطور ارزيابی می‌کنيد. دوستی‌مهر نکته‌ای گفت که واقعا به حال فوتبال‌مان تاسف خوردم. او گفت اگر تيم ملی جوانان ما ۴۰ درصد از کيفيتی که در باشگاه بانک ملی ارائه می‌شد را داشته باشد هر ساله می‌توانيم قهرمان آسيا شويم.

بازيکن سابق تيم ملی با تاکيد بر پايين آمدن کيفيت فوتبال پايه تصريح کرد: باشگاه بزرگی مثل بانک ملی هر ساله بازيکنان بسياری را به فوتبال معرفی می‌کرد اما الان تعطيل شده و کار نمی‌کند. متاسفانه تيم‌های پايه را اجاره می‌دهند و باشگاه‌ها می‌گويند خودتان هزينه‌تان را پرداخت کنيد و به ما کاری نداشته باشيد. در چنين شرايطی ما ديگر هيچ پشتوانه‌ای برای فوتبال‌مان نداريم. تيم ملی فوتبال در جام جهانی ۱۹۹۸ با آن همه بازيکن شرکت کرد اما الان ميانگين سنی بدنه اصلی تيم ملی بالای ۳۰ سال است. اتفاقی که در گذشته برای آلمان افتاد و آنها در يکی از دوره‌های جام جهانی حذف شدند و بعد از آن به اين نتيجه رسيدند که بايد فوتبال پايه را تشکيل دهند.

مهدوی‌کيا اضافه کرد: آلمان چنان تشکيلاتی برای فوتبال پايه خود به وجود آورد که در حال حاضر يکی از بهترين تيم‌های ملی دنيا را دارد اما متاسفانه ايران برايش هيچ سازندگی‌ نکرد. بنده مدتی است که با علی دوستی‌مهر کار می‌کنم و می‌بينم همه چيز برعکس شده است. در گذشته باشگاه سازندگی می‌کرد و بازيکن به تيم ملی می‌داد اما الان عکس اين موضوع را می‌بينيم، تيم ملی بازيکن می‌سازد و باشگاه از آن استفاده می‌کند و واقعا نوآوری جالبی داريم! زمانی که در پرسپوليس بودم يکی از مدافعان ۲۴ ساله حتی اصول دفاع را هم نمی‌دانست چون ديگر زمانش گذشته بود و بايد از کودکی اصول فوتبال را می‌آموخت. متاسفم که در حال حاضر مدارس به جای اينکه به دنبال استعداديابی باشند بيشتر به دنبال شعار و کسب درآمد هستند.

آيت‌اللهی در اين نشست از پرداخت حق رشد و آموزش بازيکنان پايه به آکادمی‌ها و مدارس فوتبال خبر داد و اضافه کرد: ما اين موضوع را در گذشته هم قانونی کرده بوديم و حق آموزش را به مدارس و آکادمی‌ها می‌داديم. اما الان بايد اين کار را برای تيم ملی هم انجام دهيم و مدرسه فوتبالی که به تيم ملی بازيکن می‌دهد بايد از اين حق بهره‌مند شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016