یکشنبه 28 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

امارات؛ تيم هميشه بازنده سومين حريف ملی پوشان

تهران- ايرنا- تيم ملی فوتبال ايران برای رسيدن به رده نخست گروه خود در جام ملت های آسيا به مصاف امارات می رود که در اکثر مواقع مقابل ملی پوشان کشورمان بازنده بوده است.

تيم های ايران و امارات از ساعت ۱۲:۳۰ فردا (دوشنبه) در سومين مسابقه خود در مرحله گروهی جام ملت های آسيا ۲۰۱۵ به مصاف هم می روند.

اين دو تيم که با دو پيروزی در ديدارهای قبل صعود خود را به مرحله يک چهارم نهايی قطعی کرده اند برای تعيين صدرنشين گروه C با هم مسابقه می دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر امارات با توجه به تفاضل گل بهتر در رده نخست گروه قرار دارد و ايران برای گرفتن اين جايگاه حتما بايد مقابل اين تيم به پيروزی برسد.

بازنده هميشگی مقابل ايران

ايران و امارات در مجموع ۱۵ بار با هم روبرو شده اند که ۱۱ بازی با برتری ايران و سه مسابقه با تساوی به پايان رسيده است. امارات فقط يک بار و در مسابقه ای تدارکاتی ايران را شکست داده است.

در مجموع ۱۵ مسابقه، ملی پوشان ايران ۲۳ گل زده اند و اماراتی ها فقط چهار بار موفق به گلزنی شده اند که اين چهار گل هم فقط در دو مسابقه رقم خورده است.

کريم باقری با چهار بار باز کردن دروازه امارات، رکورد بيشترين گل زده در رويارويی های دو تيم را به خود اختصاص داده است.

نخستين رويارويی

تيم های ملی فوتبال ايران و امارات برای نخستين بار ۱۴ مرداد ۱۳۵۹ در ورزشگاه العين به مصاف هم رفتند. در اين مسابقه که ديداری تدارکاتی بود، ايران با نتيجه دو بر صفر از سد حريف خود گذشت.

ايرج دانايی فرد و حسين فرکی دو گل ايران را در آن مسابقه وارد دروازه امارات کردند.

ايران سه روز بعد هم در دومين مسابقه تدارکاتی خود با امارات با سه گل حسين فرکی، نصرالله عبداللهی و بازرگانی به پيروزی رسيد.

ايران در آن زمان خود را برای شرکت در هفتمين دوره جام ملت های آسيا آماده می کرد. تيم ملی کشورمان که سه قهرمانی پياپی در اين رقابت ها و تجربه حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ را در کارنامه داشت، ده سال مقابل تيم های آسيايی شکست نخورده بود اما يک روز پيش از ديدار نيمه نهايی اين دوره از رقابت ها مقابل کويت، جنگ تحميلی عراق عليه ايران آغاز شد و بازيکنان بی روحيه ايران با شکست در اين مسابقه، در نهايت به رتبه سوم دست يافتند.

تنها شکست

تيم ملی فوتبال ايران که زمانی در آسيا رقيب نداشت، سال ها به يک تيم نه چندان قدرتمند در سطح آسيا تبديل شده بود. ملی پوشان کشورمان خود را برای يازدهمين دوره جام ملت های آسيا که قرار بود در امارات برگزار شود آماده می کردند. ايران و امارات يک بار ديگر در يک ديدار تدارکاتی پيش از جام ملت های آسيا به مصاف هم رفتند.

پس از حذف شدن ايران در مرحله گروهی جام ملت های آسيای ۱۹۹۲ و بازی های آسيايی ۱۹۹۴، سکان هدايت تيم ملی به محمد مايلی کهن سپرده شد. مايلی کهن هم بيشتر بازيکنان قبلی تيم ملی را کنار گذاشت و به جای آنها جوانان زيادی را به تيم ملی دعوت کرد.

ايران با ترکيب نيما نکيسا، مهدی مهدوی کيا، فرهاد مجيدی، حميد استيلی، علی اکبر استاد اسدی، عليرضا منصوريان، مهرداد ميناوند، محمد خاکپور، هاشم حيدری، خداداد عزيزی و افشين پيروانی در اين مسابقه به ميدان رفت و با نتيجه سه بر يک شکست خورد.

حميد استيلی از روی نقطه پنالتی تک گل ايران را در تنها شکست تاريخ تيم ملی مقابل امارات به ثمر رساند.

اين شکست و نتايج ضعيف چند سال قبل فوتبال ايران، يک بار ديگر همه را از موفقيت تيم ملی در جام ملت های آسيا اميدوار کرد اما شاگردان مايلی کهن با نتايج درخشانی که در اين رقابت ها به دست آوردند، به بهترين تيم تاريخ فوتبال ايران تبديل شدند.

چهار مصاف در جام ملت های آسيا؛ سه پيروزی برای ايران

تيم های ايران و امارات چهار بار در چارچوب جام ملت های آسيا به مصاف هم رفته اند که سه مسابقه با پيروزی ايران و يک بازی با تساوی دو تيم به پايان رسيده است.

ايران در دوره هشتم با سه گل حميد عليدوستی، شاهرخ بيانی و ناصر محمدخانی و در دوره نهم با گل فرشاد پيوس امارات را شکست داد. ديدار دو تيم در دهمين دوره جام ملت های آسيا هم با تساوی بدون گل به پايان رسيد.

ايران و امارات سومين مسابقه مرحله گروهی دوره گذشته جام ملت های آسيا نيز به مصاف هم رفتند. در آن مسابقه افشين قطبی سرمربی تيم ملی کشورمان تيم خود را با ترکيب دوم خود به ميدان فرستاد زيرا صعود ملی پوشان ايران قطعی شده بود اما تيم دوم ايران هم با نتيجه سه بر صفر از سد امارات گذشت. آرش افشين، محمد نوری و مدافع حريف گلزنان ايران در آن مسابقه بودند.

نتايج تمام مسابقات ايران و امارات

۱۴ مرداد ۱۳۵۹، ايران ۲ – امارات صفر، دوستانه در العين، گلزنان: ايرج دانايی فرد و حسين فرکی

۱۷ مرداد ۱۳۵۹، ايران ۳ – امارات صفر، دوستانه در ابوظبی، گلزنان: حسين فرکی، نصرالله عبداللهی و بازرگانی

۱۰ آذر ۱۳۶۳، ايران ۳ – امارات صفر – جام ملت های آسيا در سنگاپور، گلزنان: حميد عليدوستی، شاهرخ بيانی و ناصر محمدخانی

۱۷ آذر ۱۳۶۷، ايران يک – امارات صفر، جام ملت های آسيا در دوحه، گلزن: فرشاد پيوس

۱۰ آبان ۱۳۷۱، ايران صفر – امارات صفر – جام ملت های آسيا در هيروشيما

۱۱ شهريور ۱۳۷۶، ايران يک – امارات ۳، دوستانه در ابوظبی، گلزن: حميد استيلی

۳ آبان ۱۳۸۰، ايران يک – امارات صفر، مقدماتی جام جهانی در تهران، گلزن: کريم باقری

۹ آبان ۱۳۸۰، ايران ۳ – امارات صفر، مقدماتی جام جهانی در ابوظبی، گلزنان: علی دايی، کريم باقری، مهرداد ميناوند

۱۷ مرداد ۱۳۸۵، ايران يک – امارات صفر، دوستانه در تهران، گلزن: رضا عنايتی

۲۳ دی ۱۳۸۵، ايران ۲ – امارات صفر، دوستانه در ابوظبی، گلزنان: ابراهيم صادقی و رسول خطيبی

۱۳ خرداد ۱۳۸۷، ايران صفر – امارات صفر، مقدماتی جام جهانی در تهران

۱۸ خرداد ۱۳۸۷، ايران يک – امارات صفر، مقدماتی جام جهانی در العين، گلزن: فريدون زندی

۲۹ آذر ۱۳۸۷، ايران يک – امارات صفر، مقدماتی جام جهانی در دوبی، گلزن: کريم باقری

۲۰ خرداد ۱۳۸۸، ايران يک – امارات صفر، مقدماتی جام جهانی در تهران، گلزن: کريم باقری

۲۹ دی ۱۳۸۹، ايران ۳ – امارات صفر، جام ملت های آسيا در دوحه، گلزنان: آرش افشين، محمد نوری و مدافع حريف


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016