دوشنبه 25 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

ايران - ترکمنستان، آغاز راه صعود به جام جهانی

تيم ملی فوتبال ايران در اولين گام خود برای حضور در جام جهانی روسيه، فردا سه‌شنبه برابر تيم ملی ترکمنستان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ايسنا، هنوز بازی خاطره‌انگيز با آرژانتين را فراموش نکرده‌ايم و هنوز آن بازی تلخ با عراق از ذهن ما بيرون نرفته است. هرچه بوده انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ از راه رسيد و تيم ملی فوتبال ايران بايد فردا (سه‌شنبه) در اولين گام خود برای حضور درجام جهانی روسيه برابر ترکمنستان قرار گيرد. اين آغازی است بر راه پرتلاطم رسيدن به دروازه‌های فوتبالی در کشور روسيه. فوتبال ايران پس از دورانی نسبتا خوب با کارلوس کی‌روش می‌خواهد برای اولين بار در دو جام جهانی پی‌درپی حضور داشته باشد.

به همين منظور تيم اول رده‌بندی فيفا در آسيا درمرحله دوم انتخابی جام جهانی بايد برابر ترکمنستان قرار گيرد، درگروهی که تيم‌های آسانی چون هند و گوام نيز در آن حضور دارند. پس از دو رويداد بزرگی که فوتبال ايران با کارلوس کی‌روش داشت يعنی جام جهانی برزيل و جام ملت‌های آسيا، مذاکرات مرد پرتغالی و فدراسيون فوتبال ايران هواداران فوتبال در ايران را کلافه کرد طوری که حتی صحبت از کنار رفتن کی‌روش نيز به ميان آمد ولی در نهايت اين مربی پرتغالی درسمت خود باقی ماند و جوان‌گرايی‌اش را برای جام جهانی روسيه آغاز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



جوان‌گرايی‌ای که در بازی با ازبکستان شاهد آن بوديم. بازی‌ای که ايران توانست با يک گل به سود خود به پايان برساند. مشخصه بارز تيم ملی با کی‌روش عدم خستگی و تلاش و کوشش زياد درطول بازی است. شور و شوقی که بين بازيکنان تيم ملی قرار دارد کمتر در دوره‌های قبل مشاهده می‌شد. حالا چشم‌مان به جوانانی است که قرار است فردا برابر ترکمنستان در انتخابی جام جهانی به ميدان بروند تا فوتبال ما را برای سه سال آينده بيمه کنند. اگرچه ترکمنستان در رده ۱۷۳ رده‌بندی فيفا قرار دارد يعنی ۱۳۲ پله پايين‌تر از ايران، تاريخ نشان داده شاگردان کی‌روش بازی سختی برابر ترکمنستان در پيش دارند.

در واقع ترکمنستان تنها تيم آسيايی است که ايران موفق به شکست آن نشده آن هم درشرايطی که دو تيم ۴ بار برابر هم به ميدان رفته‌اند. دو ديدار اول دو تيم با تساوی به پايان رسيد و ترکمنستان در دو ديدار بعدی موفق شد با يک گل برتری ايران را شکست دهد. ترکمنستان يکی از گمنام‌ترين تيم‌های آسيايی است. برای شناخت بهتر آن‌ها بايد به افسانه‌ها و تاريخ رجوع کرد، جايی که سرزمين توران بارها درکتاب شاهنامه فردوسی تکرار شد. نبردها و جنگ‌های ايرانيان و تورانيان تنها چيزی است که درتاريخ اين کشور برای ايرانی‌ها به يادگار مانده است.

فدراسيون فوتبال ترکمنستان مکان ديدار با ايران را از پايتخت‌شان به شهر داش‌آغوز انتقال داد. اين ديدار قرار است در ورزشگاه اسپورت توپولومی برگزار شود. ورزشگاهی که ديدارهای خانگی اف سی داش‌آغوز در آن برگزار می‌شد. البته نام قبلی اين تيم توران داش‌آغوز بود. تغيير مکان بازی ترکمنستان و ايران به داش‌آغوز به اينجا ختم نمی‌شود. پرواز تيم ملی ايران به شهر داش‌آغوز آن‌ها را به درهای جهنم نزديک می‌کند. اين چيزی است که خود مردم آن منطقه اعتقاد دارند. آنها معتقدند اين ورزشگاه در بيابان ترکمن نزديک شهر Derweze (به معنی "در" در فارسی) دری به سوی جهنم است. تيم ملی فوتبال ايران با کارلوس کی‌روش جوانگرايی خودش را آغاز کرده و اين بهترين زمان است که بازيکنان جوان و پديده‌های ليگ برتر به ترکيب ايران اضافه شوند تا برای جام جهانی روسيه تيم پيری دراختيار نداشته باشيم.

درحال حاضر حضور بازيکنانی مثل مسعود شجاعی، سيد جلال حسينی و آندرانيک تيموريان کمی سن تيم ملی را بالا برده و لازم بود که بازيکنان جوان در اين مقطع به ترکيب تيم ملی ايران اضافه شوند و شاکله تيم کی‌روش برای جام جهانی روسيه ايجاد شود. اين دقيقا همان کاری است که ديگر تيم‌های مدعی در آسيا، يعنی ژاپن، کره جنوبی و استراليا نيز در بازی‌هايشان در اين مرحله انجام دادند و با دعوت از چندين بازيکن جوان خود را برای حضوری پرقدرت در جام جهانی روسيه آماده کردند. از هر گروه در مرحله دوم انتخابی جام جهانی تيم‌های سرگروه به مرحله بعد صعود می‌کنند و ۸ تيم برتر دوم نيز راهی مرحله بعد می‌شوند.

با آمادگی کامل به مصاف ترکمنستان می رويم؛متخصص قوميتها نيستم

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران گفت: هر دو تيم ايران و ترکمنستان برای آغاز رقابتهای انتخابی جام جهانی آماده هستند و ما هم فردا با تمام قدرت به مصاف حريف مان می رويم.

کارلوس کی روش در نشست خبری قبل از ديدار ايران و ترکمنستان در پاسخ به اين سوال که نظرتان درباره همگروهی با تيمهايی نظير ترکمنستان، هند، گوام و عمان چيست؟ گفت: ما به تمام تيمهای آسيايی احترام می گذاريم و قصد داريم خودمان را برای حضور در جام جهانی آماده کنيم. فردا هم با احساس مسئوليت بازی می کنيم و همگروهی با اين تيمها برای ما هم افتخار است.

او در پاسخ به اين سوال که تا چه ميزان برای بازی فردا آماده هستيد گفت: مطمئن هستيم که می توانيم بازيها را خوب شروع کنيم. هر دو تيم با آمادگی کامل در ميدان ظاهر می شوند. برای اين بازی با يکسری مسايلی که انتهای فصل برای بازيکنان به وجود آمد روبه رو هستيم اما در مجموع هستيم.

کی روش در پاسخ به اين سوال که در بازی برابر ترکمنستان چقدر از بازيکنان جوان استفاده می کنيد گفت: وقتی شما رقابتهايی چون انتخابی جام جهانی را آغاز می کنيد چيزی که اهميت دارد کسب سه امتياز است. مهم است که سه امتياز را بگيريم. اگر به سن، مذهب و رنگ پوست بازيکنان نگاه کنيم، اشتباه است، بايد اين طرز تفکر را يک بار برای هميشه در فوتبال ايران کنار بگذاريم.

سرمربی تيم ملی ايران درباره حضور بازيکنانی که در خارج از ايران بزرگ شده اند يا بازيکنانی که به گفته خبرنگار ترکمنستانی، نژاد ترکمنی دارند گفت: من اطلاع خاصی راجع به اين موضوع ندارم و برای انتخاب بازيکن به مسائل فنی نگاه می کنم و سطح و شرايط بازيکن را مورد ارزيابی قرار می دهم. متخصص قوميتها نيستم و فقط به مسائل فنی نگاه می کنم.

داوران بحرينی ديدار ايران و ترکمنستان را سوت می‌زنند

داوران بحرينی اولين ديدار ايران در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌ها ۲۰۱۹ آسيا را قضاوت خواهند کرد.

به گزارش سايت رسمی فدراسيون فوتبال؛ با اعلام فدراسيون جهانی فوتبال (فيفا) ديدار ترکمنستان و ايران که فردا (سه‌شنبه) ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود را داوران زير قضاوت خواهند کرد:داور وسط: عبدالحسين جمال جمعه (بحرين) کمک داور اول: موسی نواف شاهين خليفه (بحرين) کمک داور دوم: سيد جلال علوی (بحرين) داور چهارم: عبداله عبدالعزيز يوسف عبدالعزيز (بحرين) همچنين اسلاموف از تاجيکستان به عنوان نماينده کنفدراسيون فوتبال آسيا و محمدحامد السئوالی از عربستان به عنوان ناظر تيم داوری در اين ديدار حضور خواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016