Sunday, Jan 28, 2018

صفحه نخست » دولت آمریکا و حرکت اعتراضی مردمی دی ماه ۹۶

012818A_top.jpgاکبر گنجی - ویژه خبرنامه گویا

مسابقه ها و نبردها، دارای بازیگران و مبارزان متعددی هستند. "حرکت اعتراضی مردمی" یک هفته ای- ۷ الی ۱۳ دی- دیماه ۹۶ نیز از این حکم مستثنا نبود. برای تحلیل و تبیین این رخداد، باید به همه بازیگران و عاملان آن، و نقشی که بازی کردند، پرداخته شود. فروکاستن مسأله به يک عامل و خيال پردازی کردن ( آرزو را واقعیت قلمداد کردن) به جای تحليل و تبيين، نه خدمت به تقرب به حقيقت است و نه رهایی بخش. در چهار مقاله "بگوئید "مرگ بر روحانی"، بخوانید "مرگ بر حسن روحانی"" ، "ریشه های حرکت اعتراضی دی ۹۶: اقتصاد و انقلاب؟ " ، "رابطه میزان مشارکت در حرکت اعتراضی دی ماه ۹۶ و انقلاب و گذار به دموکراسی" و "تأثیر نزاع بر سر جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای بر حرکت اعتراضی دی ماه ۹۶"؛ برخی از زوایای این حرکت و بازیگرانش شکافته شد.

دولت های منطقه و قدرت های جهانی هم بازیگرانی هستند که مطابق با توان و قدرتشان در تحولات دیگر کشورها تأثیرگذار بوده و هستند. تأمین "منافع" اساس روابط است. همه دولت ها، برای منافعشان، در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرده و می کوشند تا در راستای اهداف و منافعشان به رخدادها شکل بخشند. دولت آمریکا همیشه به طور رسمی ادعای رهبری جهان را داشته است. زمامداران آمریکا همیشه کشورشان را "استثنایی" قلمداد کرده و می کنند. "رهبر استثنایی جهان" بیش از همه دولت های دیگر، در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرده و می کند )جاشوا زیتز در پولیتیکو نوشت که ترامپ و استثنایی بودن آمریکا را به معنای شونیسم ملی گرایانه پوپولیستی ضد مهاجران بازسازی کرده است).

سیاست دولت دونالد ترامپ درباره ایران

دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی نوک تیز حملات خود را به مداخلات نظامی آمریکا و "تغییر رژیم" ها معطوف کرده بود و می گفت: آمریکا ۶ تریلیون دلار را در خاورمیانه در همین راستا به هدر داد(ترامپ اخیراً گفت: «پس از صرف هزینه احمقانه ۷ تریلیون دلاری در خاورمیانه، زمان بازسازی کشورمان فرا رسیده است»)، اگر من رئیس جمهور شوم، به مداخله نظامی خارجی و سیاست "تغییر رژیم" پایان داده و به ساختن آمریکا- که از نظر زیرساخت ها به کشوری جهان سومی تبدیل شده و واشنگتن هم چیزی جز باتلاقی فاسد نیست که باید نابود شود- خواهم پرداخت. شعار "اول آمریکا" (America First) نماد این رویکرد بود. اما پس از پیروزی، بودجه نظامی آمریکا را به ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش داد، ژنرال های قدرتمند را به عنوان اعضای دولت خود برگزید و بر مداخلات نظامی آمریکا در جهان افزود.

دونالد ترامپ حتی پيش از رسيدن به مقام رياست جمهوری در رابطه با ایران، می گفت که توافق هسته ای بدترین توافق تاریخ جهان است. دولت اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران پرداخت کرد[ اینجا، اینجا، اینجا ]. (این مدعا دروغ بود: اولاً: پول های توقیف شده، بخشی از ذخایر ارزی بانک مرکزی ایران بود که آزاد شد، نه این که آمریکا به ایران پولی داده باشد. ثانیاً: ذخایر بانک مرکزی و پول های دولت کمتر از رقم یاد شده بود. ثالثاً: ذخایر بانک مرکزی پشتوانه پول ملی است و دولت نمی تواند آن را هزینه کند). می گفت در اولین روز کاری اش- ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷- توافق هسته ای را پاره خواهد کرد. اما مخالف حمله نظامی به ایران و تغییر رژیم ایران توسط دولت آمریکا است.

عملکرد جمهوری اسلامی (حمله به سفارت آمریکا، حمله به سفارت بریتانیا، حمله به سفارت عربستان سعودی، خصوصاً شعارهای نابخردانه "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" و "نفی هولوکاست" هویت سازی ضدآمریکایی و ضد اسرائیلی برای خود ساختن، عدم برقراری روابط دوستانه با آمریکا، و...) از یک سو، و لابی قدرتمند اسرائیل در درجه اول و عربستان سعودی در درجه دوم، اجماعی ضد ایرانی در واشنگتن پدید آورده است. اگر چه رئیس جمهور آمریکا قدرتمندترین سیاستمدار جهان است، اما ساختار جا افتاده دموکراتیک آمریکا و بورکراسی واشنگتن و رسانه های آزاد ، به ترامپ فهماند که قادر به عملی کردن هر خواستی نیست.

پس از آغاز ریاست جمهوری، پنج عامل رویکرد ترامپ را به شدت ایران ستیزانه کرده است:

اول- اجماع ضد ایرانی واشنگتن و اکثریت جمهوری خواه کنگره.

دوم- حامیان مالی ترامپ که عمدتاً مهمترین طرفداران راست افراطی اسرائیل به رهبری بنجامین نتانیاهو هستند. برای نمونه، شلدون ادلسون سرمایه دار طرفدار رادیکال اسرائیل یکی از حامیان اصلی مالی ترامپ بود. او گفته بود به عنوان اخطار بمب اتمی را بر روی کویر ایران بیندازید و اگر جمهوری اسلامی برنامه هسته ای اش را متوقف نکرد، تهران را بمباران اتمی کنید. پاول سینگر سرمایه دار صهیونیست دیگر حامی مالی او بود. برنی مارکوس، سرمایه دار صهیونیست صاحب شرکت home depot که سالانه یک درصد کل سود شرکت خود را به اسرائیل هدیه می کند، حامی سوم ترامپ بود( این مقاله مهم درباره حامیان مالی ترامپ را بخوانید). جرد کوشنر- داماد ترامپ- نیز که دارای روابط بسیار صمیمانه ای با نتانیاهو و محمدبن سلمان است، و شرکت او سرمایه گذاری بسیاری در شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطینی ها دارد، نیز در ایران ستیزی ترامپ موثر بوده است.

سوم- نظامیان های دولت ترامپ که همگی سابقه جنگ در کشورهای خاورمیانه- و در نتیجه درگیری با ایران- را داشته اند. ژنرال جیمز متئیس فرمانده کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه بود، ژنرال جان کلی در عراق خدمت کرد و پسرش در افغانستان کشته شد ، سپهبد مک مستر در عراق خدمت کرد، و غیره. در عین حال همین ژنرال های ایران ستیز، با عقلانیت نظامی، تاکنون مانع بسیاری از هوس های غیر عقلایی ترامپ شده اند.

چهارم- ترامپ حسادت شگرفی به باراک اوباما داشته و دارد. او همه دستاوردهای اوباما را نابود ساخته و می سازد. توافق هسته ای یکی از دستاوردهای اوباما است. اگر این توافق ملغی یا کاملاً برای ایران بی فایده شود، راه جنگ با ایران گشوده خواهد شد. برای این که ایران دوباره فعالیت های هسته ای سابق را از سر خواهد گرفت. اسرائیل و سعودی ها، ترامپ را به این سو می رانند.

پنجم- گفتمان آمریکایی- اسرائیلی- سعودی، ایران را "عامل قدر قدرت بی ثبات ساز خاورمیانه" می شناساند. هنری کیسینجر و مکس بوت از "امپراتوری جدید پارس" در خاورمیانه سخن گفته اند. در مقابل اين نظر، استیون والت ، استاد دانشگاه هاروارد، در فارن پالیسی ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸ ، نوشته که اصلاً چنین تهدیدی وجود خارجی ندارد. برای این که ایران به طور کلی فاقد توان و قدرتی است که آن را به قدر قدرت خاورمیانه تبدیل سازد.

بدین ترتیب، اهریمن سازی از ایران آغاز شد و "تغییر رژیم" در دستور کار قرار گرفت. هدف دولت ترامپ، تغییر رژیم جمهوری اسلامی - از راه تحریم ، لغو توافق هسته ای، انقلاب و حمله نظامی- است. تحلیل گران آمریکایی در این مورد بسیار هشدار داده و می دهند. راجر کوهن در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ در نیویورک تایمز نوشت که سال اول ریاست جمهوری ترامپ بدون فاجعه گذشت. ولی سال ۲۰۱۸ باید منتظر فاجعه حمله نظامی ترامپ به ایران یا کره شمالی بود.

آمریکا با حرکت اعتراضی مردمی دی ماه ۹۶ چه کرد؟

"حرکت اعتراضی مردمی" یک هفته ای از ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ تا ۳ ژانویه ۲۰۱۸ طول کشید. زمامداران سیاسی آمریکا همگی به صحنه آمده و روزانه اعلام حمایت می کردند.

پس از این که دولت جرج بوش سازمان "سی آی ای" را برای آغاز حمله نظامی به عراق وادار به دروغ گویی و سندسازی کرد، صدمه بسیاری در داخل آمریکا به اعتبار این سازمان وارد آمد. به همین دلیل، بعدها، ۱۶ نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ اعلام کردند که ایران فاقد سلاح های هسته ای است و اصلاً در حال استفاده نظامی از انرژی هسته ای هم نیست. این گزارش در سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هم تکرار شد. جرج بوش هم به رهبران اسرائیل و پادشاه عربستان سعودی که خواهان حمله نظامی به ایران بودند، گفت: وقتی همه نهاد های اطلاعاتی آمریکا قصد ایران به ساختن سلاح های هسته ای را انکار می کنند، من چگونه و با چه بهانه ای می توانم به این کشور حمله نظامی کرده و سر مار را قطع کنم (درخواست پادشاه عربستان سعودی از آمریکا که "سر مار را قطع کنید").

سازمان های اطلاعاتی و امنیتی گزارش های روزانه محرمانه در اختیار رئیس جمهوری، اعضای دولت و اعضای کنگره آمریکا قرار می دهند. البته سری ترین گزارش ها به رئیس جمهور تحویل داده می شود.

واکنش های زمامداران سیاسی آمریکا به "حرکت اعتراضی مردمی" دو ویژگی مهم داشت:

اول- تحریک و تشویق مردم ایران به سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی.

دوم- باور به این که واقعاً انقلابی در ایران به راه افتاده است.

در مورد مدعای اول، شواهد و قرائن به حد کافی وجود دارد که به برخی از آن ها استناد خواهیم کرد. اما در مورد مدعای دوم؛ کلیه موضع گیری های رهبران سیاسی آمریکا نشان می دهد که در پس آن ها چنین باوری نهفته است. برخی هم به صراحت از آن سخن گفته اند.

اگر این مدعا درست باشد، پرسش این است: این همه سازمان و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی چگونه به این باور رسیده بودند و مقامات آمریکا را هم به این سو سوق دادند؟ به تعبیر دیگر، اطلاعات آنان، نادرست بود. منابع این اطلاعات نادرست، کجا بود؟ فیلم هایی که در فضای مجازی منتشر می شد؟ ایرانیانی که با دولت آمریکا- خصوصاً بخش های اطلاعاتی و امنیتی اش- در ارتباط بوده و هستند؟ تحلیل هایی که ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در فضای مجازی منتشر می کردند؟ و...

مواضع رئیس جمهور آمریکا

رئیس جمهور آمریکا در طی آن دوره روزانه توئیت های زیر را ارسال کرد:

ترامپ در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت:"ایران، حامی‌ اول تروریسم، [دولتی که] هر ساعت حقوق بشر را نقض می ‌کند، اینترنت را بسته است تا تظاهرات کنندگان نتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این خوب نیست".

ترامپ در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت:"تعداد زیادی گزارش [رسیده] درباره اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران که از فساد رژیم و از میا‌‌ن بردن ثروت کشورشان برای حمایت از تروریسم خسته شده اند. دولت ایران باید به حقوق مردم خود، از جمله حق آزادی بیان، احترام بگذارد. جهان در حال تماشای ایران است".

ترامپ در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت:"تمام جهان خواست مردم ایران برای تغییر را درک می ‌کند، و بعد از توان نظامی عظیم آمریکا، رهبران ایران از مردم خود بیشتر از هر چیز دیگری می ‌ترسند. رژیم‌های سرکوبگر برای همیشه دوام نخواهند داشت، و روزی خواهد رسید که مردم ایران انتخاب خواهند داشت. جهان در حال مشاهده ایران است".

ترامپ در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت:"تظاهرات بزرگ در ایران. مردم [ایران] سرانجام آگاه شده اند که چگونه پول و ثروت آن ها [توسط رژیم آن ها] دزدیده شده و برای حمایت از تروریسم هدر می رود. به نظر می ‌رسد که آن ها [مردم ایران] دیگر این را تحمل نخواهند کرد. آمریکا از نزدیک [تحولات] را برای نقض حقوق بشر دنبال می ‌کند".

ترامپ در اول ژانویه ۲۰۱۸ نوشت :"ایران با وجود توافق وحشتناکی که با دولت اوباما حاصل کرد، در حال شکست خوردن در تمام سطوح است. جمعیت زیادی از مردم ایران سال‌هاست که هدف سرکوب قرار گرفته‌اند". "آن ها برای غذا و آزادی گرسنه هستند. علاوه بر حقوق بشر، ثروت آن ها نیز در حال غارت شدن است. اکنون زمان تغییر است".

ترامپ در ۲ ژانویه نوشت: "مردم ایران سرانجام در حال اقدام علیه حکومت فاسد و بی‌ رحم کشورشان هستند. تمام پولی که رئیس ‌جمهور اوباما آنقدر احمقانه به آنها داد خرج تروریسم و جیب‌های خودشان شد. مردم با غذای کم، تورم بالا و نقض حقوق بشر مواجه هستند. آمریکا در حال نظاره است".

ترامپ در ۳ ژانویه نوشت:"احترام فراوان برای مردم ایران که در حال بازپس گرفتن [کشور از دست] حکومت فاسدشان هستند. شاهد حمایت بزرگ ایالات متحده در زمان مناسب خواهید بود".

ترامپ ادعا می کند که مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند، مردم دیگر این رژیم را تحمل نخواهند کرد و علیه آن قیام کرده اند ، رهبران ایران از ارتش آمریکا و مردم ایران می ترسند، رژیم ایران در همه زمینه ها شکست خورده است، مردم در حال پس گرفتن قدرت از حکومت هستند؛ و در نهایت: حمایت بزرگ را به آنان وعده می دهد.

این ادعاها، با واقعیت "حرکت اعتراضی مردمی" به هیچ وجه سازگار نبود. حرکت اعتراضی حتی یک "جنبش اجتماعی"- به معنای جامعه شناختی- نبود، چه رسد به یک انقلاب. اطلاعات نادرست آمریکا و موضع گیری های غلط ترامپ ، پس از یک هفته پایان یافت. استیون ارلنر در نیویورک تایمز نوشت که توئیت‌های ترامپ درباره ایران و دیگر کشورها، اعتبار آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.

مواضع معاون رئیس جمهور آمریکا

مایک پنس، معاون رئیس جمهور، در ۲ ژانویه ۲۰۱۸ گفت : "تا زمانی که دانالد ترامپ رئیس جمهور و من معاون او هستم، آمریکا اشتباهات شرم‌آور خود [درباره ایران] را تکرار نخواهد کرد، وقتی‌ که دیگران [دولت اوباما] مقاومت قهرمانانه مردم ایران را که با رژیم بی رحم خود می‌ جنگیدند ندیده گرفتند. مقاومت شجاعانه و در حال گسترش مردم ایران به همه آن هایی که برای آزادی بر ضدّ دیکتاتوری می جنگند امید می دهد. ما نباید آن ها‌ را [از حمایت خود] نا امید کنیم، و این کار را نخواهیم کرد".

مایک پنس، در مقاله ای در واشنگتن پست ۳ ژانویه درباره ایران نوشت: "امروز مردم ایران بار دیگر برای آزادی و موقعیت به پای خواسته اند و تحت رهبری پرزیدنت ترامپ، آمریکا کنار آنها ایستاده است. این بار ما ساکت نخواهیم نشست. ماه ها قبل از تظاهرات در ایران، پرزیدنت ترامپ پیش بینی کرده بود که دوران رژیم ایران رو به پایان است. در سخنرانی اش در سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، پرزیدنت ترامپ گفت: «مردم خوب ایران خواهان تغییر هستند و به جز قدرت عظیم ارتش آمریکا، مردم ایران مهمترین چیزی هستند که رژیم ایران از آن می ترسد». دقیقا مانند دیگر رئیس جمهوری ای که پیش بینی مشابهی در مورد اتحاد جماهیر شوروری داشت و مورد تمسخر قرار گرفت. این واژه ها حالا بیش از هر زمان دیگری رنگ واقعیت به خود گرفته اند. در حالی که رئیس جمهوری قبلی در سال ۸۸ ساکت ماند اما پرزیدنت ترامپ حمایت بی قید و شرط خود از مردم ایران را اعلام کرد. او همچنین خود را متعهد به فراهم کردن کمک در روزهای آینده می داند...دولت ما هم به حمایت از معترضینی که به دنبال آزادی بوده و خواهان آن هستند که رهبران ایران به رفتار خطرناک و بی ثبات کننده خود در داخل و خارج از ایران پایان دهند ادامه خواهد داد".

باور و پیش گویی های معاون رئیس جمهور را به دقت بخوانید. می گوید ریگان فروپاشی اتحاد شوروی را وعده داد و شد، ترامپ هم فروپاشی جمهوری اسلامی را وعده داده و می شود. البته- به گفته برژینسکی و هیلاری کلینتون- آمریکا نقش مستقیمی در فروپاشی شوروی بازی کرد(دینا روراباکر- نماینده مجلس نمایندگان آمریکا- هم در نشنال اینترست نوشته است که ترامپ دارد همان کاری را با ایران انجام می دهد که ریگان با اتحاد جماهیر شوروی کرد. او توصیه کرده است که باید به نزاع های قومی در ایران دامن زد).

مایک پنس در دوم بهمن در نشست ویژه مجلس اسرائیل گفت ؛ "روزی که شما از حکومت کنونی حاکم بر کشورتان رهایی یابید، ما دوستان شما خواهیم بود؛ آن روز خواهد رسید".

بدین ترتیب، برقراری روابط دوستانه میان آمریکا و ایران، منوط به سرنگونی جمهوری اسلامی شد.

موضع وزیر امورخارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در ۵ ژانویه ۲۰۱۸ گفت: "دولت ترامپ از خواسته‌های مردم ایران [در حرکت اعتراضی] حمایت می ‌کند، و خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت است. در برهه‌ای از زمان مردم [ایران] تصمیم خواهند گرفت که نمی ‌خواهند این طور [تحت این حکومت] زندگی‌ کنند. ما همیشه از انتقال مسالمت آمیز قدرت حمایت می‌ کنیم. ما حامی‌ انتقال خشونت بار قدرت نیستیم، و همین انتظار را در سال ۲۰۰۹ در زمان تظاهرات بزرگ آن سال بیان کردیم، و [همچنین] تظاهراتی که امروز در خیابان‌ها می بینیم".

موضع نماینده آمریکا در سازمان ملل

نیکی‌ هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در ۲ ژانویه ۲۰۱۸ گفت : "مردم ایران برای آزادی فریاد می زنند. تمامی کسانی که آزادی را دوست دارند باید از آن ها حمایت کنند. این [تظاهرات] تصویر دقیقی‌ از مردمی است که برای مدتی‌ طولانی‌ سرکوب شده اند و حالا بر ضدّ حاکمان خود برخاسته اند. جامعه بین‌المللی باید در این جریان نقش خود را داشته باشد. آزادی‌هایی‌ که در منشور سازمان ملل هستند در ایران مورد حمله قرار گرفته اند. اگر تاریخ دیکتاتوری‌های ایران راهنمای ما باشد، باید انتظار بدرفتاری‌های شدید تری [از طرف رژیم] در روز‌های آینده داشته باشیم. سازمان ملل باید موضع خود را اعلام کند".

موضع رئیس سازمان "سی آی ای"

مایک پامپئو، رئیس سازمان "سی ای ای" گفت:"اعتراضات در ایران خاتمه نیافته است. این یک رژیم دینی که به گذشته نگاه می ‌کند، به جای آن که به آینده نگاه کند تا زندگی‌ مردم خودرا بهبود بخشد.انتظار کامل من این است که مردم ایران به قیام بر ضدّ رژیم ادامه خواهند داد".

مایک پمپئو ۷ ژانویه ۲۰۱۸ در گفت ‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت که اوضاع اقتصادی در ایران «خوب نیست» و «همین باعث شد تا مردم به خیابان‌ها بریزند». او تأکید کرد که «رژیم واپسگرای تهران» گوش‌های خود را به روی صدای مردم ایران بسته است. او افزود که «این خود مردم ایران بودند- آنها شروع کردند، خلق کردند، اعتراضات را ادامه دادند و خواستار شرایط بهتر زندگی و بریدن از این رژیم ربانی‌سالار شدند».

رئیس سی ‌آی ‌ای همچنین در گفت ‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفت:آنچه که از نظر سی‌آی‌ای روشن است، این که مشکلات اقتصادی در ایران زیاد است و بیکاری بسیار بالاست. به وعده‌هایی که به مردم ایران داده شده بود عمل نشد و به همین دلیل آنها به خیابان‌ها ریختند".

مایک پمپئو اگر اندکی فرصت داشت و به بخش ایران وبسایت سازمانی که ریاستش را بر عهده دارد، نگاهی می انداخت، می فهمید که ادعاهایش درباره وضعیت اقتصادی ایران کاذب هستند. یعنی مطابق گزارش های "سی آی ای" ، وضعیت اقتصادی ایران از بسیاری از کشورهای جهان بهتر است.

موضع رئیس مجلس نمایندگان و...

پل رایان، رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت:" این مهم است که ما از اعتراضات مسالمت آمیز در ایران حمایت کنیم. این اعتراضات، نتیجه حمایت‌های یک رژیم از سازمان‌های تروریستی است که موجب فلاکت ملت‌اش شده است".

سناتور تام کاتن ، در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت:"آیت‌الله‌ها، حتی پس از این که میلیاردها دلارشان پس از توافق هسته‌ای آزاد شد، باز نتوانسته‌اند نیازهای ملت‌شان را برآورده کنند چرا که آن پول را خرج کمپین تهاجم منطقه‌ای در سوریه، لبنان، عراق، و یمن می‌کنند. اعتراضات در مشهد نشان داد که رژیمی با این ایدئولوژی منفور، نمی‌ تواند برای همیشه حمایت مردم‌اش را داشته باشد و ما باید از این اعتراضات حمایت کنیم".

مارک دوبوویتز، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی، در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت: "یک ایران آزاد، مستقل، ثروتمند، و دموکراتیک را تصور کنید. توصیفی کامل از فرهنگ و پارسی و زیبایی. آنگاه در اندرون ذهن و روح مردمی شایسته، نه بمب هسته‌ای که صلح با همسایگان است. برای پایان صلح‌آمیز این رژیم فاسد و خونخوار دعا کنید".

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای حمایت خود را از حرکت اعتراضی در ایران اعلام کرد. این قطعنامه در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شد ۴۱۲ رای موافق کسب کرد و با اکثریت قاطع آرأ به تصویب رسید. در این قطعنامه که تنها دو رای مخالف داشت، کنگره از «مردم ایران که به صورت متعهدانه در تظاهرات مشروع و مسالمت آمیز بر ضد رژیم فاسد و سرکوبگر شرکت کردند» حمایت کرده است. این قطعنامه همچنین «نقض فاحش حقوق بشر، فساد و اقدامات مخرب و برهم زننده ثبات در خارج از کشور توسط رژیم ایران» را محکوم کرد. اعضای مجلس نمایندگان همچنین از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تحریم‌های جدیدی را برای تنبیه عاملان نقض حقوق بشر برضد ایران وضع کند.

طرح پروند اعتراض ها در شورای امنیت سازمان ملل

دولت آمریکا وقتی نه تنها تحریک های خود را بی اثر یافت، بلکه فهمید که درک درستی از واقعیت نداشته ، از راه دیگری وارد شد. پرونده سرکوب حرکت اعتراضی را به شورای امنیت سازمان ملل برد. به درخواست آمریکا پرونده حرکت اعترضی در شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ دی ۹۶ مطرح شد. نیکی هیلی در این نشست گفت:"در سال ۲۰۰۹ وقتی امید ایرانیان توسط حکومت‌شان سرکوب شد، جهان ایستاد و منفعلانه نگاه کرد. در سال ۲۰۱۸ دیگر ساکت نخواهیم ماند. یک بار دیگر مردم ایران به پا خواسته‌اند. آن ها خواستار چیزی هستند که هیچ حکومت مشروعی نمی‌ تواند از مردمش دریغ کند. حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین. آن ها از ما کمک می‌ خواهند. حکومت ایران شش میلیارد دلار به بشار اسد و دولت اسد کمک کرده است. حکومت ایران در قبال مردم خودش کوتاهی می کند. شاهدیم ایران حتی در خانه سازی برای مردم خود کوتاهی کرده و در زلزله اخیر چه اتفاقی افتاد. مردم ایران لیاقت روزهای خوبی را دارند و آن ها به دولت خود می گویند از قاتلان و دیکتاتورها حمایت نکنید. اگر به شعارهای اولیه سازمان ملل باور داریم، باید الان از مردم ایران حمایت کنیم. حقوق بشر هدیه دولت‌ها نیستند. آنها حق غیر قابل انکار شهروندان هستند. به رژیم ایران هشدار داده میشود: جهان در حال نظاره آنچه که شما می‌کنید میباشد. آزادی و کرامت انسانی‌ از صلح و و امنیت جدا شدنی نیستند. وقتی‌ حقوق مردم انکار میشوند، آنها مقاومت میکنند. اگر نگرانی‌‌های آنها مورد تصدیق قرار نگیرند، صلح و امنیت تهدید می شوند. در تحلیل نهایی مردم ایران سرنوشت خودرا انتخاب خواهند نمود. هیچ شکی نداشته باشید که آمریکا بدون پوزش در کنار مردم ایران است که آزادی خودرا، موفقیت خانواده‌های خودرا، و کرامت و احترام برای کشور خودرا می خواهند".

اما کلیه اعضای شورای امنیت گفتند که این موضوع ربطی به شورای امنیت و امنیت جهانی ندارد. در حالی که اگر قرار بر طرح پرونده کشوری در شورای امنیت باشد، کشورهایی چون میانمار، عربستان سعودی، مصر، و...در الویت قرار دارند.

رویکرد نادرست دولت آمریکا به حرکت اعتراضی مردمی

حمایت ترامپ از سرنگونی جمهوری اسلامی به سود جمهوری اسلامی تمام شده و می شود. چرا؟

اول- به گفته آمریکایی ها ترامپ یک "دروغگوی حرفه ای" است ("Pathological Liar" به تعبیر سناتور برنی سندرز) و در سال اول ریاست جمهوری اش بیش از ۲۰۰۰ دروغ و سخن گمراه کننده گفته است.

دوم- به گفته آمریکایی ها، ترامپ یک نژادپرست است. دونالد ترامپ گفت: "چرا این مردم از کشورهایی [آمریکای لاتین و آفریقا] که چاله مستراح هستند را به اینجا [آمریکا] راه می‌ دهیم؟". "اهالی هائیتی مبتلا به ایدز هستند و اگر شهروندان نیجریه پایشان به آمریکا باز شود دیگر به آلونک های خود در کشورشان بر نخواهند گشت". ترامپ از نئونازی ها و کوکلوس کلان‌ها هم به صراحت دفاع کرد.

سوم- به گفته آمریکایی ها، ترامپ یک سکسیست است. به غیر از دیدگاه های زن ستیزانه اش، ۱۹ مورد اتهام آزار جنسی داشته و سخنان بسیار سکسی حتی درباره دخترش- ایوانکا- بیان کرده است. به عنوان نمونه، ترامپ گفته است: "زندگی‌ وقتی‌ ارزش زیستن دارد که بتوانیم با همسر دوستان خود همبستر شویم". در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ صدها هزار زن آمریکایی در سراسر کشور علیه آزار زنان و ترامپ تظاهرات کردند.

چهارم- به گفته آمریکایی ها، ترامپ بدترین برخوردها را با رسانه های آزاد آمریکا داشته است. به نحوی که جف بلیک، سناتور جمهوری‌ خواه، با اشاره به نخستین سال حضور ترامپ در کاخ‌ سفید گفت: "در سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ رسانه‌ها را دشمن مردم خواند... اظهاراتی که تکرار سخنان دیکتاتور سابق، جوزف استالین است که مطبوعات را دشمن می‌ خواند". جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌ خواه، هم گفت:"دولت ترامپ به طور خستگی ناپذیری به حمله علیه رسانه‌ها ادامه می‌ دهد".

پنجم- ترامپ مردم ایران را "ملت تروریست" نامیده و ورود آنان به آمریکا را ممنوع کرده است. ترامپ به دنبال لغو توافق هسته ای با ایران است. نیویورک تایمز در سرمقاله ۹ ژانویه ۲۰۱۸نوشت که حرکت اعتراضی مردم ایران ارزش توافق هسته ای را نشان داد، نه خطر آن را. اقدامات احمقانه ترامپ می تواند به حرکت های اصلاحی در ایران صدمه وارد آورد.

ششم- به گفته آمریکایی ها، او متحد بدترین رژیم های دیکتاتوری جهان است. سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۸ درباره وضعیت حقوق بشر در بیش از ۹۰ کشور اعلام کرد: براساس اسناد موثق ائتلاف عربستان در یمن ۸۷ حمله غیرقانونی انجام داده که به کشته شدن حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی منجر شده است. ترامپ حامی محمدبن سلطان در سرکوب داخلی و کشتارهای منطقه ای است. ژنرال سیسی با کودتا در مصر به قدرت رسید و بدترین فجایع سرکوبگرانه را آفرید. او یکی از متحدان دونالد ترامپ است و برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، همه رقبا را با بازداشت و تهدید حذف کرده است. مک کین هم در بیانیه ای اخیراً به شدت به نقض حقوق بشر توسط سیسی تاخت و گفت فقط در ماه پیش ۲۰ نفر را اعدام کرده است. رژیم سیسی در سال ۲۰۱۷، ۵۷۱ نفر از مخالفان را کشته است. برخورد یک بام و دو هوایی ترامپ با موضوع حقوق بشر- دفاع از متحدان دیکتاتور سرکوبگر و دشمنی با غیر متحدان- از سوی بسیاری از ناقدان آمریکایی مورد نقد قرار گرفته است. معاون سردبیر واشنگتن پست اخیراً در مقاله ای نوشت که ترامپ چشمان خود را بر نسل کشی متوحشانه اقلیت مسلمان میانمار و نابودی آنان توسط دولت تحت رهبری آنگ سان سوچی- برنده بدنام جایزه صلح نوبل- بسته است. در این صورت محکوم کردن جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر توسط وی ناموجه به شمار می رود.

هفتم- به گزارش رسمی مقامات آمریکایی، پلیس آمریکا در سال ۲۰۱۷ با شلیک گلوله حدود ۱۰۰۰ آمریکایی را کشته است. (تام نیکولاس، استاد دانشگاه هاروارد هم نوشت که "ترامپ سالاری" به جای "مردم سالاری" به سلطه نظامیان بر آمریکا منتهی شده، مردم آمریکا را در داخل و خارج شکسته و جز تخریب اعتبار ملی و بین المللی دستاوردی نداشته است).

هشتم- آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین تولید کننده علم در جهان، گرفتار تبعیض است. ضریب جینی آمریکا از ۴۳ در سال های ۹۲- ۱۹۹۰ به ۴۸ در سال های ۲۰۱۷- ۲۰۱۱ افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که به گزارش دولت آمریکا بدهی کلی دولت فدرال آمریکا(داخلی و خارجی) به ۲۰ تریلیون ۲۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است که حدود یک سوم آن بدهی خارجی است. سیاست اقتصادی ترامپ به سود یک درصد ثروتمند و به زیان فقرا است. او با سیاست های خود بر نابرابری چشمگیر مردم آمریکا خواهد افزود. ترامپ هیچ نسبتی با عدالت ندارد. پل کروکمن- برنده نوبل اقتصاد- طرح بخشش مالیاتی ترامپ را "بزرگترین کلاهبرداری مالیاتی تاریخ" به سود ثروتمندان خوانده است. جوزف استیگلیتز- برنده نوبل اقتصاد- نیز گفته است که طرح کاهش مالیات ترامپ فقط برای ثروتمندان است.

نهم- سعید حجاریان پشتیبانی ترامپ از تحولات احتمالی ایران را رد کرده و می گوید:"امروز برخی غافلند كه ترامپ بر سر كار است؛ فردی كه يك بيزنس‌من تمام‌عيار است و يك دلار برای چنين مسائلی هزينه نمی ‌كند". این مدعا کاذب است. برای این که همه دولت ها به گروه های طرفدار اهداف خود در دیگر کشورها کمک می کنند.

مگر آیت الله خامنه ای بارها با افتخار اعلام نکرده است که جمهوری اسلامی به گروه هایی چون حماس و حزب الله کمک های مالی و تسلیحاتی کرده و می کند؟ مگر دولت عربستان سعودی به گروه های خارجی طرفدارش کمک های مالی و تسلیحاتی نکرده و نمی کند؟ مگر همه نمی گویند که "ارتش آزاد سوریه" که اینک به همراه ارتش ترکیه در عفرین با کردها می جنگد، وابسته به ترکیه است؟

مگر دولت ترامپ به گروه های کرد سوریه کمک های مالی و تسلیحاتی نکرده و نمی کند؟ دونالد ترامپ طرح ارائه ۳۹۳ میلیون دلار کمک مالی و تسلیحاتی به نیروهای عمدتا کرد فعال در شمال سوریه را تائید کرده است. در فهرست امضا شده توسط ترامپ مبلغ ۶.۳ میلیون دلار برای خرید ۱۲ هزار قبضه اسلحه کلاشنیکف و ۴۲۰ هزار دلار برای خرید ۶۰ هزار خشاب برای این اسلحه‌ ها، تخصیص یافته است. در این فهرست به جای اشاره مستقیم به ائتلاف دموکراتیک یا «یگان‌های مدافع خلق» از اصطلاح «معارضین صلاحیت‌ دار سوری» استفاده و عنوان شده است که جمعیت این گروه باید از ۲۵ هزار کنونی به ۳۰ هزار نفر افزایش یابد. در این سند صراحتا تأکید شده است که ۵ هزار نیرویی که به این گروه اضافه می‌ شوند، باید عرب باشند. آن طور که در این لیست آمده، متحدان آمریکا در سوریه بناست ۲۳۵ عراده توپ ۶۰، ۸۰ و ۱۲۰ میلی ‌متری و همچنین موشک‌های ضدتانک و موشک‌های حرارتی مورد استفاده برای هدف قرار دادن پرنده‌های نظامی از آمریکا دریافت کنند.

آیا دولت ترامپ ۳۶۵ میلیون دلار به پیشمرگه های کرد عراق کمک نکرد؟ البته دولت اوباما هم صدها میلیون ها دلار بابت حقوق پیشمرگه های کرد پرداخت می کرد.

آیا دولت ترامپ برای سرنگونی دولت فعلی ونزوئلا از مخالفان آن حمایت نمی کند و برای تغییر آن دست به هر کاری نزده و نمی زند؟ ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل، در سپتامبر ۲۰۱۷ ' گفت: "دیکتاتوری سوسیالیستی در ونزوئلا درد‌های وحشتناکی را بر مردم خوب خود تحمیل کرده است. با تحمیل یک ایدئولوژی ورشکسته [سوسیالیسم] که هر کجا که مورد استفاده قرار گرفت به جز فقر و محنت ارمغانی نداشت، این رژیم فاسد یک کشور ثروتمند را نابود کرد. مدورا [رئیس جمهور ونزوئلا] قدرت را از منتخبان مردم خود دزدیده است تا حکومت خود را حفظ کند". ترامپ در ملاقات با رهبران کلمبیا، برزیل، پاناما، و آرژانتین گفت که دموکراسی باید دوباره به ونزوئلا بازگردد، و آمریکا می‌ خواهد که این کار هرچه زودتر صورت گیرد. در ماه اوت ۲۰۱۷ ترامپ ضمن حمله به رهبران ونزوئلا، آن ها‌ را تهدید به حمله نظامی کرد. او گفت: "ما انتخاب‌های متعددی برای ونزوئلا داریم؛ این [کشور] همسایه ما است. ما در همه جای جهان هستیم و در جا‌هایی‌ نیرو داریم که خیلی‌ از ما فاصله دارند، [ولی‌] ونزوئلا خیلی‌ از ما دور نیست و مردم [آن] دارند می ‌میرند. ما انتخاب‌های متعددی برای ونزوئلا داریم، از جمله انتخاب نظامی، اگر لازم باشد".

ترامپ به مخالفان رژیم های غیر متحد آمریکا صدها میلیون دلار داده است ، منتهی به این شرط که تابع سیاست های آمریکا باشند. پس از آن که ترامپ بیت المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد و ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل علیه موضع او رأی دادند، ترامپ گفت :"از پیامی که دیروز نیکی [هیلی] در سازمان ملل صادر کرد، خوشم آمد. این کشورها دارند پول ما را می‌ گیرند، بعد در شورای امنیت علیه ما رأی می‌ دهند. حالا هم ممکن است در مجمع [عمومی] علیه ما رأی دهند. آن‌ها سالانه میلیون‌ها و حتی میلیاردها دلار از ما پول می ‌گیرند، بعد علیه ما رأی می‌ دهند. حواسمان به این رأی‌ها هست. بگذارید علیه ما رأی دهند. ما که اهمیتی نمی‌ دهیم. اما دیگر مثل قبل نیست که علیه ما رأی بدهند و بعد میلیون‌ها دلار از ما پول بگیرند و کسی هم نداند که با این پول چه می‌ کنند. نیکی درست گفت. من با پیامی که فرستاد موافقم و از آن تمجید کرده‌ام...مردم از این که می‌ بینند از ما سوءاستفاده می‌ شود، خسته شده‌اند. دیگر اجازه نمی‌ دهیم از ما سوء استفاده شود".

بدین ترتیب، ترامپ به صراحت روشن کرد که به هر کس پول می دهد، باید مطابق میل و سیاست های دولت آمریکا عمل کند.

دهم- آیت الله خامنه ای و رسانه های جمهوری اسلامی همه این واقعیت ها را برجسته کرده و می کنند. خامنه ای می کوشد تا همه مخالفان و معترضان خواهان دموکراسی را مزدور و عروسک های خیمه شب بازی دولت آمریکا قلمداد کند. در حالی که "حرکت اعتراضی مردمی" محصولی آمریکایی نبود. به همین دلیل، نیویورک تایمز در سرمقاله ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ نوشت که موضع گیری های ترامپ به حرکت اعتراضی مردم ایران صدمه می زند. بهترین سیاست، سکوت دولت آمریکا است.

ترامپ فاقد مقبولیت جهانی است و مشروعیت جهانی آمریکا را به شدت تنزل داده است. برخی افراد و گروه های ایرانی مقیم خارج کشور، تنها راه سرنگونی جمهوری اسلامی را در دستان معجزه گر ترامپ می یابند و به همین دلیل ترامپیست شده اند، اما هیچ یک از عدالت خواهان و دموکراسی خواهان ایرانی با چنان فردی در یک جبهه قرار نمی گیرند.

مسأله ایران، مسأله گذار غیر خشونت آمیز از "جمهوری اسلامی" به "نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر" است. دموکراسی محصول موازنه قوا میان جامعه مدنی و رژیم سیاسی است، نه خشونت ( آن هم از نوع حمله نظامی خارجی). باید با مردم کار کرد و یک جامعه مدنی قدرتمند ساخت که بتواند قدرت لویاتانی دولت را عقب رانده و تابع خود سازد. وقتی جامعه مدنی قدرتمند وجود نداشته باشد، جمهوری اسلامی هم که نباشد، باز هم از دموکراسی و حقوق بشر خبری نخواهد بود.

آزادیخواهان ایرانی، خواهان یک نظام دموکراتیک فاقد تبعیض محصول جامعه ایران هستند، نه آن که "راست افراطی آمریکا" آینده آنان را رقم بزند. ترامپیسم یعنی نژادپرستی، تبعیض، نابرابری، زن ستیزی، رد علم و خدمت به یک درصد ثروتمندان جهان. عدالت خواهان، راه را گم نخواهند کرد. راه درست، گذار غیرخشونت آمیز ایرانیان از "جمهوری اسلامی" به "نظام دموکراتیک فاقد تبعیض" است. هر دولتی به فکر منافع خویش است. دخالت دولت های خارجی در جنبش آزادی خواهی ایرانیان، دموکراسی ساز نیست، خطرساز است.

آدرس کانال تلگرام اکبر گنجی: https://telegram.me/ganji_akbar

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy