Monday, Nov 4, 2019

صفحه نخست » چهار عراقی در حمله به کنسولگری ایران در کربلا کشته شدند

iraq_110119.jpgکمیسیون عالی حقوق بشر عراقر وز دوشنبه اعلام کرد طی شبی که گذشت چهار تن از معترضان عراقی در مقابل ساختمان کنسولگری ایران در کربلا به ضرب گلوله به قتل رسیده‌اند.

به گزارش الشرق الاوسط، معترضان در این تجمع بخشی از دیوار کنسولگری ایران را آتش زدند، پرچم ایران را پایین کشیدند و پرچم عراق را بر فراز آن آویختند.

نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان که اقدام به پرتاب سنگ می‌کردند و لاستیک خودروهای اطراف ساختمان را به آتش کشیده بودند، به سمت آنها تیر شلیک کردند.

معترضان عراقی حکومت ایران را حامی اصلی دولت کنونی عراق می‌دانند که به گفته معترضان دولتی فاسد و ناکارآمد است.

وزارت خارجه عراق روز دوشنبه حمله به کنسولگری ایران در کربلا را محکوم کرد و بر پایبندی خود به حفاظت از اماکن دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون ژنو تأکید کرد.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌اش از معترضان خواست امنیت مکان‌های دیپلماتیک را به خطر نیندازند و اعلام کرد که چنین اقداماتی بر روابط دوستانه میان دو کشور همسایه تأثیری نخواهد داشت.

از سوی دیگر، محمد علی موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران، به معترضان عراقی با عنوان «گروه‌های منحرف» و «شیعه انگلیسی» حمله کرد، و گفت: «برخی گروه‌های منحرف که ما آن‌ها را شیعه انگلیسی می‌دانیم، در اعتراضات عراق نفوذ کرده‌اند و در کربلا و بصره جنایاتی مرتکب شدند که مردم عراق باید صفوف خود را از آن‌ها جدا کنند».

این اظهارات واکنش معترضان عراقی را به همراه داشت و برخی از روزنامه نگاران و فعالان در توئیت هایی در توییتر و فیسبوک آن را به سخره گرفتند.

حکومت ایران اصطلاح «شیعه انگلیسی» را معمولاً برای اشاره به جریان سنت‌گرای آیت‌الله شیرازی به‌کار می‌برد که ده‌ها سال است از نفوذ بسیاری در شهر کربلا برخوردار است. اما شعارهای مردم عراق علیه حکومت ایران و دخالت در عراق، محدود به کربلا نبوده‌است و در بغداد و بسیاری از دیگر شهرهای شیعه‌نشین جنوب کشور نیز شنیده شده‌است.

در میان مردم عراق اما خطبه چند وقت پیش امام جمعه ایرانی دیگری دست به دست می‌شود؛ احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، که گفته بود: «امروز حشدالشعبی ایران است». او به چند نیروی دیگر مورد حمایت ایران در منطقه هم اشاره کرده بود و این‌ها را نشانه نفوذ ایران دانسته بود.
تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، و قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در برخی از تظاهرات‌های مردمی عراق لگدمال شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy