Thursday, Oct 7, 2021

صفحه نخست » سفر حسین امیرعبداللهیان از مسکو به بیروت؛ پیشنهادهای تازه تهران برای حزب‌الله؟!

Iran_Lebanon.jpg کیهان لندن - وزیر خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۶ اکتبر (۱۴ مهرماه) از مسکو به بیروت رفت. او در بدو ورود در فرودگاه بیروت گفت «ما از لبنان با صدای بلند حمایت می‌کنیم!» و افزود «تهران هرگز از کمک به بیروت در صورت درخواست، دریغ نمی‌کند.»

حسین امیرعبداللهیان تأکید کرده «پیشنهادهای بهتر و جدیدتری برای کمک به شکست حصر اقتصادی لبنان داریم.»

سفر امیرعبداللهیان به لبنان در حالی صورت گرفته که به درخواست حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله دست‌کم سه نفتکش در هفته‌های اخیر از ایران به لبنان فرستاده شد. ریمون غجر وزیر انرژی لبنان اما گفته بود حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران، دولت لبنان را دور زد و بدون مجوز اقدام به واردات محموله‌های سوخت کرده است.

در لبنان شماری از مقام‌های سیاسی و بخشی از مردم مخالف دخالت جمهوری اسلامی ایران از طریق حزب‌الله در امور این کشور هستند.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان چند روز پیش ضمن اعتراض به حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران، این اقدام را «نقض حاکمیت لبنان» خوانده بود.

شبکه «المنار» گزارش داده امیرعبداللهیان قرار است با میشل عون رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس پارلمان و نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان ملاقات کند.

شماری از لبنانی‌ها در اعتراض به سفر امیرعبداللهیان به این کشور در بیروت دست به تظاهرات زدند. ده‌ها لبنانی معترض در میدان «ساسین» در منطقه اشرفیه در شرق بیروت خواستار توقف دخالت‌های جمهوری اسلامی در لبنان شده‌اند.

در همین ارتباط سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته بود «تشکیل دولت در لبنان خواسته دیرینه ما بود و این سفر برای تبریک در این مورد و توسعه روابط انجام می‌شود.»

سفر امیرعبداللهیان به بیروت در حالیست که پس از ارسال سوخت به لبنان مقامات تهران و حزب‌الله آن را به عنوان «یک پیروزی بزرگ برای مقاومت» و «شکست تحریم‌های آمریکا» دانستند. حتا سید‌هاشم صفی‌الدین رئیس‌ شورای اجرایی حزب‌الله پیش از این در یک مصاحبه در پاسخ به این پرسش که «چرا اسرائیل مانع کشتی حامل سوخت ایران برای لبنان نشد؟» گفت «دلیلش آن بود که صهیونیست‌ها نمی‌خواستند حزب‌الله را وارد معادلات جنگ دریاها کنند و «این نشان‌دهنده نقطه ضعف اسرائیل است که بر قدرت ما افزود.»

در هر حال به نظر می‌رسد عبداللهیان حامل دستورالعمل تازه‌ای برای حزب‌الله است. سرگئی لاوروف پیش از سفر عبداللهیان به مسکو گفته بود امنیت اسرائیل در جنگ سوریه و درگیری‌های دیگر از اولویت‌های اصلی مسکو خواهد بود. این مسائل همان نکاتی هستند که در مذاکرات اتمی نیز مورد تأکید و اصرار اروپا و آمریکا قرار می‌گیرند! اما امیرعبداللهیان انگار نه انگار که جمهوری اسلامی عامل اصلی اختلال در منطقه است، در دیدار با سرگئی لاوروف گفته ایران «بطور جدی» نگران حضور اسرائیل در قفقاز است! در همین حال گفته می‌شود نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل اواخر مهرماه به مسکو می‌رود.

پرونده رسیدگی به انفجار بیروت کند پیش می‌رود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در شرایطی با مقامات لبنانی دیدار می‌کند که پرونده رسیدگی به انفجار بیروت پس از گذشت بیش از یکسال همچنان به نتیجه نرسیده است. قاضی پرونده توسط عوامل حزب‌الله مستقیم و غیرمستقیم زیر فشار قرار دارد چرا که همه نگاه‌ها و شواهد در این انفجار مهیب و ویرانگر متوجه حزب‌الله است.

تحقیقات درباره این انفجار به دلیل مصونیت سیاستمداران و مقام‌های لبنان با مشکل روبروست. قاضی طارق البیطار پس از بازجویی از چند مقام ارشد دولتی به سهل‌انگاری متهم و درخواست برکناری او مطرح شد اما دیوان عالی لبنان این درخواست را رد کرد.

حسن دیاب نخست وزیر پیشین لبنان، علی حسن خلیل وزیر سابق بازرگانی و دو وزیر سابق دیگر احضار شده بودند اما حاضر نشدند به عنوان مظنون در بازجویی حاضر شوند و در عوض قاضی را متهم به عدول از محدوده اختیارات خود کردند.

تحلیلگران می‌گویند حزب‌الله نمی‌خواهد واقعیت‌های این پرونده آشکار شود. با این حال دیوان عالی آمریکا شکایات از قاضی بیطار را رد کرد و اعلام کرد صلاحیت قضاوت درباره این موضوع را ندارد.

برخی منابع غیررسمی و کانال‌های تلگرامی نزدیک به حزب‌الله گزارش می‌دهند که امیرعبداللهیان قرار است با شماری از فرماندهان حزب‌الله نیز دیدار کند. اینهمه در حالیست که تجربه نشان می‌دهد با افزایش فشارهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران اقدامات خود علیه منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه را بیشتر می‌کنند و اکنون با بن‌بست مذاکرات اتمی، تحرکات نظامی در مرز شمال‌غربی ایران و توافق‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز جمهوری اسلامی را بیش از پیش در تنگنا قرار داده است.

شکایت خانواده فخوری از حزب‌الله و حکومت ایران

دو روز پیش از سفر امیرعبداللهیان به بیروت گزارش شد خانواده عامر فخوری شهروند آمریکایی- لبنانی که حزب‌الله او را گروگان گرفته بود در شکایتی خواهان پرداخت غرامت توسط حکومت ایران شده‌اند. عامر فخوری در زندانی در بیروت تحت شکنجه بود، در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شد و پس از ابتلا به سرطان در سال ۲۰۲۰ درگذشت.

خانواده فخوری می‌گوید که او در زندان به سرطان مبتلا شد و تا پیش از آنکه نجات یابد و به آمریکا بازگردد، تحت درمان و رسیدگی‌های پزشکی قرار نگرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy