Tuesday, Jan 25, 2022

صفحه نخست » رئیسی: با لغو تحریم‌ها امکان هرگونه توافق با آمریکا وجود دارد؛ لیز تراس: مذاکرات وین به بن بست خطرناکی نزدیک می‌شود

raeisi.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به درخواست آمریکا برای مذاکره‌ مستقیم، زمینۀ هرگونه توافق را مشروط به رفع تحریم‌‌ها دانست. اعلام آمادگی تلویحی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که لیز تراس وزیر امور خارجۀ بریتانیا هشدار داده است که «مذاکرات احیای توافق برجام در وین، به بن بست خطرناکی نزدیک می‌شود».

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه سه‌شنبه ۵ بهمن، در مصاحبه‌‌ای تلویزیونی در خصوص احتمال مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ایران، گفت: «خیلی از کشورهایی که با ما مذاکره می‌کنند، حامل چنین پیامی بوده‌اند که آمریکایی‌ها می‌خواهند به طور مستقیم با ما صحبت کنند؛ این مسئله در دولت‌های قبل هم مطرح بوده و موضوع جدیدی نیست ولی ما تا الان با آمریکا مذاکره نکرده ایم».

ابراهیم رئیسی تأکید کرد: «در صورتی که طرف‌های مقابل آماده‌ باشند که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را بردارند، جا برای هرگونه‌ توافق کاملاً وجود دارد.»

وی که پیش از تصدی ریاست جمهوری از مخالفان مذاکره با آمریکا و غرب بود، در ادامه افزود: «بنای ما تعامل با همه دنیا است. این را در تبلیغات انتخاباتی هم اعلام کردم، اما کشورهایی که می‌خواهند با ما تقابل داشته باشند ما هم متقابلاً عمل خواهیم کرد.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همچنین یک روز پیش از مصاحبۀ تلویزیونی ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری ایران نیز احتمال مذاکره با ایالات متحده را تأیید کرد و گفت: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوهاه را با آمریکا داشته باشیم، آن‌را نادیده نخواهیم گرفت.»

امیرعبداللهیان افزود: «آمریکایی‌ها مکرراً درخواست دارند برای مذاکره، ولی ما هنوز به این نقطه در جمع‌بندی‌های خود نرسیده‌ایم.»

از سوی دیگر، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز اخیراً مشابه همین مواضع را بیان کرده و در پیامی توییتری، بر پیگیری جدی راهبرد متوازن سازی روابط خارجی تأکید کرده بود.

وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «راهبرد متوازن‌سازی روابط خارجی با قدرت پیگیری خواهد شد. مسکو، پکن و وین برای تأمین منافع ملی ایران نقش مکمل دارند. دوگانه‌های میدان و دیپلماسی یا شرق‌نگری و غرب‌محوری، همگی آدرس‌های غلطی است که کارکرد سیاست خارجی را در ادوار گذشته محدود کرد».

شمخانی با اشاره به اینکه تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادلۀ نوشتار غیررسمی انجام شده»، گفت: «این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد».

این مواضع پس از آن اتخاذ می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دو هفته پیش اعلام کرد: «اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست».

این در حالیست که در پی این اظهارات،‌ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا نیز آمادگی این کشور برای مذاکرۀ مستقیم با نمایندگان ایران در وین را اعلام کرد و گفتگوی مستقیم پیرامون برنامه هستی ایران را «ارتباطی مؤثرتر» برای دستیابی به توافق دانست.

اعلام آمادگی تلویحی ایران برای مذاکرۀ مستقیم با آمریکا در حالی صورت گرفته است که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بر آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، به عنوان پیش شرط توافق تأکید کرده است.

وزیر امور خارجۀ بریتانیا: مذاکرات هسته‌ای ایران به بن بست خطرناکی نزدیک می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا، روز سه شنبه ۲۵ ژانویه/۵ بهمن، هشدار داد: «مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام بین قدرت‌های غربی و ایران، به بن‌بست خطرناکی نزدیک می‌شود».

لیز تراس خطاب به پارلمان بریتانیا گفت: «این یک مذاکره فوری است و پیشرفت به اندازه کافی سریع نبوده است.»

وی افزود: «ما به همکاری نزدیک با متحدان خود ادامه می‌دهیم، اما مذاکرات در حال رسیدن به یک بن‌بست خطرناک است.»

لیز تراس تأکید کرد: «اکنون ایران باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را منعقد کند یا مسئول فروپاشی برجام باشد؛ و اگر برجام فرو بریزد، همۀ گزینه‌ها روی میز است.»

ایالات متحده آمریکا که به صورت غیرمستقیم در مذاکرات وین شرکت دارد و کشورهای غربی، بارها تاکید کرده‌اند که برای احیای توافق هسته‌ای برجام با ایران زمان زیادی نمانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy