Tuesday, Oct 4, 2022

صفحه نخست » مرز «شرف ورزشکاران» برای علی خامنه‌ای کجاست؟

marz_banner.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی، پس از گذشت دو هفته از آغاز اعتراضات به قتل «مهسا امینی» توسط نیروهای گشت ارشاد، در هفته سوم اعتراضات، در یک پادگان، در میان فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و در حضور دانشجویان دانشگاه‌های نیروی مسلح درباره وقایع جاری ایران اظهارنظر کرد.

او در بخشی از صحبت‌هایش به اظهارنظرهای ورزشکاران و هنرمندان، یا به عبارتی سلبریتی‌ها اشاره کرد و گفت: «از نظر من این موضع‌گیری‌ها هیچ اهمیتی ندارد و نباید در مورد آن‌ها حساسیت به خرج داد.»

علی خامنه‌ای همچنین در مورد موضع‌گیری ورزشکاران در قبال موضوعات اخیر گفت: «جامعه ورزشی ما سالم است و در آن عناصر مومن و با شرف کم نیستند و موضع‌گیری چند نفر ارزشی ندارد.»

در ورزش ایران، رهبر جمهوری اسلامی کدام گروه را با شرف و کدام گروه را بی شرف می‌داند؟ گروهی که مانند «مهدی طارمی» در پست اینستاگرامی‌ا‌ش تولد او را تبریک می‌گویند یا گروهی که مانند «رسول خادم» ساعاتی پس از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی برای او می‌نویسند که خون پاک نمی‌شود؟

چرا برای رهبر جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی او، ورزشکاران و اظهارنظرهای آن‌ها تا این حد اهمیت یافته است؟

کدام ورزشکاران از نظر رهبر جمهوری اسلامی شرف نداشتند؟

علی خامنه‌ای از معدود ورزشکارانی نام برده که از نظر او، چون با ایدئولوژی سرکوب جمهوری اسلامی و به قتل رساندن یک شهروند همراه نشده‌اند، مانند سایر ورزشکاران «با شرف» نیستند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

چهارم مهرماه، خبری در مورد پلمب خانه «علی کریمی» بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران منتشر شد.

پیش از آن خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، پویشی برای بازداشت علی کریمی و توقیف اموالش راه‌اندازی کرده بود. همچنین گزارش‌هایی در مورد تهدید شدن علی کریمی به «ربوده شدن از امارات» مخابره می‌شد.

تمامی این اتفاقات پس از آن افتاد که علی کریمی به قتل مهسا امینی واکنش نشان داد و از جنبش اعتراضی مردم ایران حمایت کرد.

دهم مهر، رسانه‌های ایران خبر توقیف پاسپورت «علی دایی» کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در فرودگاه خمینی را مخابره کردند.

علی دایی در سال‌های پایانی دهه ۸۰ خورشیدی و زمانی که از دنیای فوتبال خداحافظی کرد گفته بود که به توصیه همیشگی پدرش در مورد «وارد نشدن به دنیای سیاست» عمل خواهد کرد و هرگز برای شورای شهر یا مجلس شورای اسلامی، مانند برخی دیگر از ورزشکاران نامزد نخواهد شد.

با این وجود او این بار در قبال موضوع کشته شدن دختری ۲۲ ساله ساکت نماند و در صفحات اجتماعی‌اش، در نقش یک معترض ظاهر شد.

«حسین ماهینی» کاپیتان پیشین پرسپولیس و بازیکن سابق تیم ملی ایران، هفتم مهر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. جرم او نیز اعلام همبستگی با معترضین در روزهای گذشته بود.

هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر ایران نیز در میان اعتراضات مردمی و بدون حضور تماشاگران برگزار شد. دلیل بدون تماشاگر ماندن بازی‌ها، اعتراضات سراسری در ایران بود. «دیدار نیوز» در تحلیل رقابت‌های لیگ برتر از تیتر «پانزده گل، بدون شادی» استفاده کرده است.

هیچ یک از بازیکنان لیگ برتر پس از گل‌زنی در این هفته، حاضر به شادمانی نشدند.

«رضا مهاجری» سرمربی نفت مسجد سلیمان، جمعه پیش از دیدار تیمش مقابل نساجی مازندران گفته بود: «بازیکن مصدوم ندارم. چند روز پیش سه بازیکن تیمم را بازداشت کردند که احتمالا تا الان آن‌ها هم مصدوم شده‌اند.»

«کاوه رضایی» مهاجم تیم تراکتور، نهم مهر توسط نیروهای اطلاعات سپاه آذربایجان شرقی در تبریز بازداشت شد.

بازیکنان پرسپولیس که همگی با مچ‌بندهای سیاه رنگ وارد زمین شده بودند هم، روز دوشنبه به اداره اطلاعات سپاه برای توضیح و تعهد مراجعه کردند.

در تمامی این روزها، ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی، از حضور در آن‌چه «تیم ملی جمهوری اسلامی» می‌خواندند، صرف نظر کردند.

آیا این تعداد کم‌شمار از نظر رهبر جمهوری اسلامی که برای سخنرانی‌اش، نه بیت رهبری و جمعی از طلاب، که نیروهای نظامی و انتظامی را در یک پادگان انتخاب کرده بود، کم تعداد به حساب می‌آیند؟

دوگانه علی خامنه‌ای از ورزش در ایران و آمریکا

علی خامنه‌ای در سخنرانی خود برخی از ورزشکاران را «با شرف» نامیده است. می‌توان معیارهای احتمالی او را در همراهی با سیاست‌ها و نگاه او به مقوله ورزش جست‌وجو کرد.

«مهدی طارمی» شاید از ورزشکاران مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی باشد. بازیکنی که در اینستاگرام خود تولد علی خامنه‌ای را تبریک می‌گوید، از «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین اطلاعات سپاه حمایت می‌کند و در اوج اعتراضات مردمی در ایران برای گل‌زنی در بازی دوستانه مقابل اروگوئه، جشن شادی می‌گیرد.

«مهدی ترابی» نیز می‌تواند از محبوب‌ترین چهره‌ها برای رهبر جمهوری اسلامی باشد. بازیکنی که سال ۱۳۹۸ روی زیر پیراهنی خود شعار «تنها راه نجات کشور، اطاعت از رهبری» را نوشت و در بازی اخیر پرسپولیس سعی داشت با گل‌زنی مقابل تراکتور، بار دیگر شعاری در حمایت از علی خامنه‌ای را به دوربین‌ها نشان دهد.

شاید آن‌چه آیت‌الله علی خامنه‌ای را وادار به واکنش تند با کلامی برافروخته علیه جامعه ورزشی می‌کند، فریادهایی است که در ایران و سایر کشورهای جهان، در حین اعتراضات سر داده می‌شود.

نام «علی کریمی» تبدیل به شعاری در تظاهرات‌های داخلی و خارجی شده و بیش از سه میلیون نفر در کمتر از سه هفته به دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام علی کریمی افزوده شده است.

در عین حال سلبریتی‌هایی که از نظر علی خامنه‌ای «با شرف» قلمداد می‌شوند، آماج حملات جامعه قرار گرفتند. از «احسان حاج‌صفی» و «علی‌رضا جهانبخش» کاپیتان‌های تیم ملی ایران، تا «علی‌رضا دبیر» یا حتی ستاره‌های خاموشی مانند «حسن یزدانی.»

رهبر جمهوری اسلامی در قبال آن‌چه در ایران بر دختری ۲۲ ساله گذشت و آن‌چه در آمریکا برای مردی سیاه‌پوست به نام «جورج فلوید» اتفاق افتاد نیز دچار دوگانگی است.

آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی کمی بعد از مرگ فلوید در سخنرانی خود گفت: «شعار نمی‌توانم نفس بکشم که امروز مردم آمریکا می‌دهند، حرف دل همه ملت‌هایی است که آمریکا به آن‌ها ظلم کرده است.» او در سخنرانی‌اش بارها به اعتراض تمامی اقشار این کشور اشاره کرد.

پس از سخنرانی علی خامنه‌ای، رسانه‌های «ورزش سه» و «خبرگزاری فارس» در گزارش‌هایی به همبستگی جامعه ورزش آمریکا با معترضین اشاره کردند. بیش از سه ماه هشتگ و تیتر «فوتبال علیه نژادپرستی آمریکایی» برای بازتاب اخبار مربوط به واکنش‌های بازیکنان و مربیان فوتبال جهان نسبت به این موضوع ، در خبرگزاری فارس به چشم می‌خورد.

در آمریکا اما هیچ ورزشکاری برای حمله به سیاست‌های این کشور و همراه شدن با معترضین بازداشت نشده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy