Wednesday, Nov 30, 2022

صفحه نخست » حوثی‌ها با کمک سپاه برای حمله به بنادر نفتی آماده می‌شوند

yemen_banner.jpgایندیپندنت فارسی - سخنگوی رسمی ارتش یمن می‌گوید حوثی‌ها با حمایت سپاه پاسداران به هدف گرفتن بندرهای نفتی و کشتی‌ها در استان حضرموت در این کشور ادامه می‌دهند.

سرتیپ عبده مجلی روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که رهبران حوثی‌ها اعلام کرده‌اند با پشتیبانی نیروهای سپاه ‌برای حملات جدید علیه بندرها، تجهیزات نفتی و کشتی‌ها آماده می‌شوند. مجلی این اقدام‌های حوثی‌ها را مغایر قوانین بین‌المللی دانست.

این سخنگو در ضمن، اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش یمن به حملات حوثی‌ها علیه بندر الضبه پاسخ داده‌ و توانست سه پهپاد را سرنگون کند. با وجود این، یک پهپاد حوثی‌ها موفق شد به پایانه صادرات نفت در این بندر حمله کند و خساراتی به بار آورد.

وزارت خارجه آمریکا و تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، روز دوشنبه از حوثی‌ها- که تحت حمایت گسترده جمهوری اسلامی قرار دارند- خواستند بلافاصله به حملات خود به بندرهای یمن خاتمه دهند و گفتند که این حملات به اختلال در جریان رساندن منابع به مردم این کشور و افزایش درد و رنج منجر شده‌اند. در پاسخ، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها، در سخنرانی خود به مناسبت پنجاه‌وپنجمین سالگرد استقلال یمن، گفت که این گروه از منابع گازی و نفتی کشور «پاسداری می‌کند».

آتش‌بس داخلی در یمن حدود دو ماه پیش به پایان رسید و حوثی‌ها حاضر نشدند آن را تمدید کنند. اختلاف طرفین بر سر چگونگی تقسیم در‌آمد حاصل از واردات نفت و گاز از جمله دلایل فروپاشی آتش‌بس بود. با پایان آتش‌بس، حوثی‌ها‌ حملات گسترده به تجهیزات نفتی یمن را آغاز کرده‌اند و به‌خصوص در هفته‌های اخیر، بر حملات خود به زیرساخت‌های این کشور افزوده‌اند. رسانه‌های نزدیک به دولت قانونی یمن و عربستان سعودی، که حامی اصلی آن است، می‌گویند هدف از این کار آسیب زدن به اقتصاد یمن است. حوثی‌ها یک بار هفته گذشته و یک بار حدود یک ماه و اندی پیش نیز به همین بندر الضبه در حضرموت حمله کرده بودند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، هفته گذشته گفته بود که در زمینه مذاکرات صلح در یمن «پیشرفت‌»هایی حاصل شده است؛ اما او نیز تاکید کرد که از زمان پایان آتش‌بس، افزایش خشونت را شاهد بوده‌اند؛ به‌خصوص در شهرهایی مثل تعز و مارب که در محاصره حوثی‌ها قرار دارند. مقام‌های سازمان ملل علاوه بر طرفین یمنی، با کشورهای خارجی درگیر در جنگ نیز مذاکره می‌کنند.

از آغاز جنگ داخلی در یمن بیش از هفت سال می‌گذرد؛ در سال ۲۰۱۴ بود که پایتخت این کشور، صنعا، به دست حوثی‌ها افتاد و دولت قانونی به بندر عدن در جنوب نقل‌مکان کرد.

دولت یمن هفته‌های گذشته در دیدار با کشورهای عربی منطقه همچون اردن و عمان، از آن‌ها خواسته است حوثی‌ها را سازمانی تروریستی اعلام کنند. حوثی‌ها در هفته‌های آخر دولت دونالد ترامپ، به فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا اضافه شدند اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه کنونی ایالات متحده، آ‌ن‌ها را از این فهرست خارج کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy