Tuesday, Apr 11, 2023

صفحه نخست » "شعر و شاعر" در بارگاهِ جنایت، مسعود نقره‌کار

noghrehkar.jpgولی فقیه در همه‌ی عرصه‌های علوم طبیعی (و ماوراء طبیعی و خفیه) و علوم اجتماعی، از فقه و سیاست و اقتصاد و حکمت و نجوم و ریاضیات و طب گرفته تا فرهنگ و انواع و اقسام هنرهای اسلامی و غیر اسلامی متخصص و صاحب نظر، معلم و راهنما و دارای حکم بوده و هست. حواریون گفته ونوشته‌اند که چنانچه نظرات، افاضات و فتاوی این بحر العلوم با علوم زمانه‌ی خود، و این زمانی، همخوانی نداشته باشد این مشکل علوم است نه عیب و ایراد اسلام و بحر العلوم، چرا که اسلام به ذات خود ندارد عیبی" و اگر عیب و ایرادی هم هست یا از نادانی نامسلمان هاست و یا از نامسلمانی‌ی مسلمان‌ها.

برای نمونه نگاه کنید به آثار معروف ترین "بحرالعلوم " تشیع، یعنی امام جعفر صادق به ویژه "طب الصادق" که اهل تشیع می‌پنداشتند و می‌پندارند برجسته ترین و معتبر ترین کتاب طبی در جهان است، و برخی به گونه‌ای حیرت انگیز بر این باورند که حتی امروزه نیز قابل استفاده است، و این "برخی"‌ها کسانی هستند که از افزایش مرگ و میرِ آدمیان شاد می‌شوند!

کار این جماعت در عرصه ادبیات نیز به جایی رسید که خمینی " شاعر" شد و علی خامنه‌ای شاعر دوست و صاحبنطر در عرصه شعر. با آنکه اسلام تکلیف شعر و شاعر را روشن کرده است پادو - شاعرهای بارگاه خلیفه " اصحاب قلم" خوانده شدند تا هرازگاهی در پیشگاه ایشان بساط مدح و ثنای این بحرالجنایت پهن کنند.
گفته شده که دیدارهای خامنه‌ای با شاعران از سال ۱۳۶۳ در مشهد شروع شد، این جلسات زمینه تشکیل شب های‌ شعر منظم و رسمی در دوران رهبری سیدعلی خامنه‌ای شد، جلساتی که "رمضانی" ست و به طور مرتب «به استثنای» سالهای کرونایی در بیت رهبری با بساط" افطار" برگزار شده است.
به هنگام کاندیداتوری ریاست جمهوری خامنه‌ای نیز تبلیغ می‌شد که جانی اهل موسیقی ست و حتی تار می‌نوازد. گفتند که " طبع هنر پرورا نه "‌ای نیز دارد و با شعرا، به ویژه برخی شعرای همولایتی‌اش، همچون زنده یاد مهدی اخوان ثالث حشر و نشری داشته است. وقتی اخوان از شاعر گرانقدر اسماعیل خویی خواست تا اجازه دهد او نزد خامنه‌ای برود و شفیع‌اش شود تا شاعر بزرگ تبعیدی بتواند به ایران بر گردد و" مثل بچه‌ی آدم " برود فلسفه درس بدهد. به یاد داریم پاسخ زیبا و قاطع اسماعیل خویی به اخوان ثالث را. اسماعیل خویی ضمن رعایت احترامی سزاوارانه نسبت به استادش اخوان ثالث، همراه با رد پیشنهاد او نوشت: " این ما هستیم که باید آخوند‌های آدمخوار را ببخشیم نه آن‌ها ما را".
بحرالعلوم، بحر الجنایتی زیرک و حواس جمع نیز هست. پادو‌های فرهنگی‌اش " اهل هنر و ادب " را به بارگاه‌اش می‌کشانند تا ایشان ضمن نشان دادن " هنر پرور"ی‌اش درس‌های لازم سیاسی و فرهنگی نیز به این دسته از اهالی هنر و ادب بدهد. روزی جماعتی روزنامه نگار و نویسنده، روزی دیگر گروهی ناشر، یک روز مشتی سینما گر و دیگر روز انبوهی شاعر و شاعره جمع می‌شوند تا ضمن چاپلوسی و چاچول بازی از دانش " گسترده وعمیق" ولی فقیه در عرصه‌های روزنامه نگاری، نشر، سینما و شعر مستفیض شوند.
برنامه گذار اصلی این شرفیابی ها"مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری" بود که گله‌ای از ده‌ها شاعر و شاعره‌ی "گردن کلفت" در برابر" آقا"ردیف می‌کرد. شاعرانی که " آقا" با " به به" و " احسنت" آن‌ها را با خیام و عطار وسعدی و حافظ مقایسه کرده است.
در یکی از همین نمایش‌ها " علی معلم (دامغانی) نیز یکی از آثار روایی - محاوره ایی خود را خواند: " که مقام معظم رهبری در پی آن فرمودند: " این زبان خوبی ست اما کار هر کسی نیست، مثل شما گردن کلفت‌های شعر می‌توانند از عهده‌اش بربیایند والا اگر یک مقدار سست باشد به ابتذال کشیده می‌شود، نظیرش را هم قبلا" دیدیم: مثلا" پریا (شاملو).
مقایسه‌ی نوشته‌های این جماعت با آثار عطار و خیام و شاملو عمق بحر این بحرالعلوم را نشان می‌دهد. این" فرمایشات " در کنار گفتار و کردار ولی فقیه‌ی " هنر پرور" در باره‌ی قلم و به قول خودش" اصحاب قلم " بیانگر این واقعیت است که بزرگترین بحرالعلوم در قید حیات عالم تشیع - و لابد عالم اسلام - چقدر با پدیده‌ی فرهنگ و هنر، و گوهر ادبیات بیگانه است. سوی دیگر نمایش‌های " شرفیابی" نیز نشانگر واقعیتی ست تلخ تر، که چگونه ساده لوحی، سخافت و حماقت می‌تواند شعر و شاعر را " سرشار از تهی" و آستان بوس بارگاه قاتل شعر و شاعر، و فرهنگ و هنر کند.
تازه ترین این سیرک بعد از سه سال توقف دیدارهای شعرخوانی با شاعران حکومتی به علت محدودیت‌های کرونایی، چهارشنبه ۱۶ فروردین برگزار شد. بحرالعلوم دوباره ادبای «منتخب نظام» را به حضور پذیرفت تا شعرهایشان را بشنود و آنها را مورد تفقد قرار دهد.
بحرالعلوم درهمین دیدار بحرالجنایتی‌اش را هم نشان داد، وی ضمن " هنرنمایی" به شاعران و ادیبان حکومتی گفت: «تحریم دارویی و ممانعت از تحویل واکسن به بهانه‌های مختلف از نمونه‌های دیگری از هجوم غربی‌ها علیه ایران است، آن‌ها اگر می‌توانستند کاری کنند که ایران اسلامی و مردم آن را از مواد غذایی هم محروم کنند، از این کار دریغ نمی‌کردند. " اما به یاد داریم ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۹ که وی در یک سخنرانی زنده تلویزیونی با تاکید گفت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا ممنوع است. به دنبال دستور این موجود هلال احمر ایران اعلام کرد: "واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر، که چند انجمن خیریه به دنبال آن بودند، منتفی شده است" و.... این در شرایطی بود که " آمریکا بارها اعلام کرد صادرات اقلام انسان‌دوستانه، خصوصا لوازم دارویی و حتی بهداشتی به ایران از تحریم معاف است و بر اساس آمارهای رسمی اتحادیه اروپا، ۲۷ عضو این مجموعه در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲. ۴ میلیارد دلار به ایران صادرات داشته‌اند. "
علی خامنه‌ای در کنار عریان تر کردن سیمای جنایتکارانه‌اش در برابر شاعر و شاعره‌های بارگاه خلیفه، سرودۀ "نغر و بدیعی" نیز صادر کرد: «اصلا تعبیر حقوق بشر به غربی‌ها نمی‌آید... واقعا حقوق زن، به غربی‌ها نمی‌آید. همین حالا زن‌ها در کشورهای غربی مهم‌ترین مشکلات را دارند؛ یعنی بیشتر از دیگر کشورها. اصلا اینها طرف‌دار حقوق بشر نیستند؛ اینها اصلا حقوق بشر بهشان نمی‌آید."!

مسعود نقره‌کار



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy