Tuesday, Jun 27, 2023

صفحه نخست » نمونۀ یک روشنفکر ایرانی، مسعود نقره کار

Masoud_Noghrehkar_3.jpgاز آن شبِ" فضای حرف و فضای عمل" درانستیتو گوته در تهران به سال ۱۳۵۶ تا دیدار مجدد با او در ساکرامنتوی امریکا نزدیک به ۴ دهه گذشته بود. پرهام اما همان بود، مهربان و صمیمی و صریح، و پایبند به درک و فهم " رابطه اصیل"ی که به ما جوانترها گوشزد کرده بود. در شب نهمِ " ده شب" در بارۀ " فضای حرف و فضای عمل" با کالبد شکافی یکی از بزرگترین مشکلات فرهنگی و سیاسی و روشنفکری جامعه نشان داد از تیزهوشی، تیز بینی و وسعت و عمق اندیشگی کم مانندی در جمع سخنرانان آن شب برخوردار است. در برابر چشم‌ها و ذهن‌های هیجان زده و پرشور گفت: " کلام به خودی خود هدف نیست، ارزش کلام دررابطه اصیل آن با زندگی وعمل است"، رهنمود و پیام و" رابطه ای" که خودش با زندگی‌اش نشان داد سخت به آن‌ها وفاداراست. آن شب من و جمعی ازجوانانی که حول و حوش" انتشارات چکیده" خیابان نظام آباد بودیم و هوادار سازمان چریک‌های فدائی خلق در رابظه با سخنرانی وی بحث‌ها و جدل‌ها داشتیم. تعدادی از جمع ما پرهام را "راست" و مخافظه کار، و برخی سیاست ورزی متعادل و معقول ارزیابی کردند و....

باقر پرهام در کنار پرهام نویسنده، مؤلف و مترجم نقش مهمی در تداوم حیات و فعالیت "کانون نویسندگان ایران" داشت و تلاش کرد تا کانون نویسندگان در مسیری صنفی، دموکراتیک و روشنفکرانه فکر و عمل کند. پرهام منتقد آن دسته از اعضای کانون نویسندگان ایران بود که تلاش می‌کردند کانون را به زائده حزب و سازمان سیاسی بَدَل کنند و ازاین طریق ابزار و وسیله‌ای برای بهربرداری و سوء استفاده‌های حزبی و سازمانی و ایدئولوژیک دست و پا کنند. وی بارها در بارۀ " کانون نویسندگان و نقش روشنفکران در تحولات ایران معاصر" نوشت و در ثبت و تدوین تاریخ کانون نویسندگان و نقد مبانی نظری و سازمانی و رفتاری این تشکل، با تاکید بر اهمیت حیاتی آزادی اندیشه و بیان، نقش ارزشمندی به عهده داشت.

parham.jpg

۴۶ سال پیش در سخنرانی "ده شب" انستیتو گوته در اهمیت آزادی به ویژه آزادی اندیشه و بیان گفت: "ادامۀ هستی هر ملتی در گرو شناخت دقیقی است که آن ملت خود از تجربه‌های جمعی و آزادانۀ خویش به دست می‌آورد. جمع باید آزاد باشد و آزاد بیندیشد. باید صد گل و صد‌ها گل بشکفد تا کارورزان حرفه‌ای کلمات فرصت پیدا نکنند موجودیت ملتی را کالای ادامه حیات بی‌مایۀ خویش کنند و باکی از این نداشته باشند که فرهنگ بی‌نظیر ایرانی، در مسابقۀ انحطاط، به تدریج رو به تباهی رود: دریغ است ایران که ویران شود. "
پرهام نویسنده، مؤلف، پژوهشگر و مترجمِ سخت کوش و قَدَری بود که به ارزش و اثر بخشیِ کنش اجتماعی و سیاسی روشنفکر نیز آگاه بود. آثارش در زمینه‌های جامعه شناسی و فلسفه، و کردار سیاسی و اجتماعی‌اش یادگارهائی روشنفکرانه و تاثیر گذارند، آثاری که جامعه ما را با بنیادهای اندیشه‌های جامعه شناسی و فلسفه غرب و عقلانیت سیاسی آشناتر کرده است.
پرهام با بیان صریح و قاطع دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اش نمونۀ درخشان یک روشنفکر ایرانی است. وی از منادیان دیالوگ دموکرتیک و از پیشگامان گفت و شنید، همکاری، ائتلاف و اتحاد میان تشکل‌های متنوع و مختلف، و شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی و فرهنگیِ دموکراسی خواه بود و با ارائه طرح و برنامه دراین راه گام‌های ارزشمندی برداشت.
****
*برگرفته از مجله " تجربه"، شماره ۲۰، تیرماه ۱۴۰۲، تهران

مسعود نقره کار



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy