Wednesday, May 8, 2024

صفحه نخست » هارت و پورت رادان، پوزخند زنان ـ بخش اول: داستان مبارزه مدنی زنان، ابوالفضل محققی

Abolfasl_Mohagheghi_3.jpgدرست زمانی که خانواده‌ها، عمدتا زنان در خانه‌ها را بستند و زندگی متفاوت با آنچه که درسطح حامعه رواج داشت و تبلیغ می‌شد را سازمان دادند، شعار "زن، زندگی، آزادی" شکل گرفت.
زمانی که تهیه یک ویدئوی غیرقانونی و ترس خورده به هر طریق مهم ترین مسئله خانواده‌ها گردید، بازار قاچاق ویدئو و فیلم مهم ترین ارقام واردات غیرقانونی البته به دست "برادران قاچاقچی" را تشکیل داد.
زندگی در محاق رفته دوران پهلوی که برای زمانی در پس گرد و غبار و هیجان زدگی حاصل از انقلاب اسلامی کم رنگ شده بود دوباره به شکل نیمه پنهان و نوستالژیک حضور خود را اعلام کرد و رفته رفته با مختصات جدید بر صحنه ظاهر شد.
همزمان فاتحه‌ی جامعه اسلامی و شعار خمینی در رساندن آحاد ملت "به مقام انسانیت" خوانده شد.

مبارزه‌ای سخت نفس گیر، بین بخشی از مردم معترض که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، با یک حکومت مذهبی، سنت گرا که سخت آلوده به عناصر ابن الوقت، طماع، فاسد و جنایت پیشه است. حکومتی که گذشت زمان هر روز پرده از رخش می‌کشد. از مشروعیت و حمایت مردمیش می‌کاهد.
مبارزه حکومت با مردمی که یک دوره از زندگی آزاد اجتماعی، به شیوه دیگر که ملهم از زندگی غربی بود را تجربه کرده بودند مردمی که خواهان دیدن جهانی فراتر و بازتر از آن بودند که جمهوری اسلامی دیکته می‌کرد.
دوره دیش‌های ماهواره‌ای و جدال باز هم نفس گیر حکومت با دیش داران که روز به روز بر ابعاد آنها افزوده می‌شد. سرانجام پیروزی دیش بر شمشیر.
داستان غریبی است داستان مبارزه گام به گام نافرمانی مدنی بخش عظیمی از مردم در برابر حکومت و مقابله آنها با سرکوب حکومتی.
مبارزه‌ای که فشار بر زنان خشن و گسترده است متقابلا مقاومت بیشتر زنان برای رخنه افکندن در دیوار‌های تعصب و سنت گسترده تر.
بالا رفتن آمار قبولی دختران در دانشگاه‌ها، حضور پررنگ دختران در عرصه ورزش و هنر با تمام ممانعت‌های حکومتی.
اقبال وسیع خانواده‌های متوسط به یادگیری آلتی از موسیقی توسط فرزندانشان به خصوص دختران؛ شکل گیری گروه‌های موسیقی خانگی و خیابانی؛ توجه بیشتر زنان به جسم و شکل ظاهری خود، در تقابل با فرمی که جمهوری اسلامی می‌خواست و می‌خواهد.
ورود گام به گام و شتاب گیرنده کامپیوترهای خانگی، پرتابل، مقدم مبارک اینترنت و در نهایت تلفن‌های هوشمند. فراگیری آن از کودک چهارساله تا پیرمرد ۸۰ ساله. از روستائی تا شهری، بسته شدن نطفه نسل جدیدی به نام نسل "زد".
رواج شکل جدیدی از رابطه دختران و پسران همراه با حمایت مادرانی که خود بار فشار و اندوه برخورد متعصبانه حکومت دینی در عرصه جنسیتی را تجربه کرده بودند. از این رو ممانعت زیادی از طرف خانواده برای دوست پسر یا دختر گرفتن صورت نمی‌گیرد.
رونمایی از مُدهای جدید لباس از مانتوهای جلو گشاد، تا شلوارهای چسبان، انداختن شال به جای روسری بر سر و سُر دادن آن بر شانه.
دوره اپیدمی و رونق بینی‌های عمل شده دختران و نوار‌های روی بینی. نوعی دهن کجی به حکومت که نهی از منکران حکومتی قادر به اعتراض نبودند.
شکل گیری کافه شاپ‌ها، فست فودها، اینترنت کلوپ‌ها که دختران و پسران جوان مشتریان دائم آن‌ها بودند. سبک جدیدی از زندگی، از خوراک گرفته تا پوشاک، از رابطه جنسی گرفته تا الگوهای مختلف در عرصه علم و هنر.
نقش بزرگ سلبریتی‌ها در ارزش گذاری‌های جدید اجتماعی و هنری که عمدتاً در تقابل با آموزه‌های دینی و باورهای سنتی مرسوم است.
جوانانی که قانون‌های نانوشته زندگی آزاد خود را دارند و به هیچ وجه حاضر به قبول حتی ظاهری قوانین نوشته شده توسط جمهوری اسلامی نیستند.
آزادی کامل فردی از هر آنچه که بخواهد در بندش کشد. سبک جدیدی از زندگی که مورد وحشت شخص خامنه‌ای است. برافروختگی و خشم او از دیدن و شنیدن آنچه که در جامعه می‌گذرد و در ذهن او نمی‌گنجد.

ادامه دارد

ابوالفضل محققی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy