Friday, Jun 21, 2024

صفحه نخست » همسران نامزدهای ریاست‌جمهوری را بهتر بشناسیم

wives.jpgاز خانه‌نشین شهرک دقایقی تا اتهام رانت و فساد

ایندیپندنت فارسی - شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور کرده‌اند، این روزها در کارزارهای انتخاباتی‌شان قول‌های مختلف می‌دهند؛ از کنترل تورم و کاهش فقر گرفته تا رفع تحریم‌ها. برخی از آنان نیز در عین حال که اذعان می‌کنند طبق سیاست‌های کلی علی خامنه‌ای پیش خواهند رفت، به‌ رسمیت شناختن برخی آزادی‌های مدنی را وعده می‌دهند. در این میان، برای مردمی که رقابت‌های نمایشی انتخابات فرمایشی را به تماشا ایستاده‌اند، دانستن جزئیاتی از زندگی‌های خصوصی نامزدها اهمیت دارد؛ زیرا به آنان این امکان را می‌دهد که در ادعاهای نامزدها را در یک طرف ترازو و زندگی‌ خصوصی آنان را در طرف دیگر آن قرار دهند.

این گزارش شامل اطلاعاتی درباره همسران شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ اینکه هر یک از این شش نفر با چه کسانی و چگونه ازدواج کرده‌اند، همسران آن‌ها چه مشاغلی داشته‌اند و دارند و چگونه آنان را در کارزارهای انتخاباتی‌شان همراهی می‌کنند.

jalili.jpgفاطمه سجادی؛ همسر سعید جلیلی و خانه‌نشین شهرک دقایقی

در منطقه لویزان تهران شهرکی به نام «شهید دقایقی» وجود دارد که شمار قابل‌توجهی از فرماندهان سپاه پاسداران و مقام‌های حکومتی آنجا زندگی می‌کنند. حتی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه خانواده‌ برخی مقام‌های حزب‌الله لبنان نیز در همین شهرک سکونت دارند.

فاطمه سجادی، همسر سعید جلیلی، نیز ساکن همین شهرک است و در همسایگی همسر محسن رضایی زندگی می‌کند.

درباره فاطمه سجادی اطلاعات زیادی در وبگاه‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبان وجود ندارد، جز اینکه گفته می‌شود پزشک عمومی است و سال ۱۳۷۱ با سعید جلیلی ازدواج کرده است. حاصل ازدواجشان نیز پسری به نام سجاد است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی که این روزها به‌ یاری نامزدهای ریاست‌‌جمهوری آمده‌اند و برای آنان تبلیغ می‌کنند، مدعی‌اند فاطمه سجادی به عنوان پزشک عمومی فعالیت می‌کند و «شخصیتی مستقل» از سعید جلیلی دارد و «حاشیه‌نشینی» را ترجیح می‌دهد.

به‌رغم ادعاهایی از این دست، از آنجا که تاکنون هیچ عکس و مصاحبه‌ای از او منتشر نشده، این احتمال مطرح می‌شود که رئیس «دولت در سایه» در ستیز با آزادی‌های مشروع زنان، همسرش را نیز در سایه نگه داشته است.

این احتمال وقتی تقویت شد که به جای همسر سعید جلیلی، امیرحسین ثابتی، نماینده فعلی مجلس، به برنامه «گفت‌وگوی صمیمی» تلویزیون رفت و درباره زندگی خصوصی این نامزد انتخابات صحبت کرد. حال‌آنکه این برنامه مختص خانواده‌ها و نزدیکان نامزدها است.

pazooki.jpgمعصومه پاکتچی؛ همسر علیرضا زاکانی و مدیر حوزه علمیه

علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران که خود را «توانمندتر» از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند، پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود که یک سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، در‌ حالی‌ که ۲۴ سال داشت، تصمیم گرفت با همسر یک شهید ازدواج کند.

معصومه پاکتچی که از همسر قبلی‌اش یک فرزند داشت، با تعیین ۵۰ مثقال نقره به‌عنوان مهریه با علیرضا زاکانی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج نیز سه دختر به نام‌های طیبه، مریم و زینب بود.

پاکتچی تحصیلات حوزوی دارد. او طی سال‌های متمادی در جمهوری اسلامی سمت مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران را برعهده داشته است. علاوه بر آن مدیریت مسئولیت واحد خواهران بنیاد فرهنگی حضرت موعود را نیز در کارنامه دارد.

در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ که علیرضا زاکانی نیز یکی از نامزدها بود، زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه زاکانی دو همسر دارد و پاکتچی به دلیل «خیانت» از او طلاق گرفته است. معصومه پاکتچی به این شایعات واکنشی نشان نداد اما زاکانی در مصاحبه‌ای گفت که با درست کردن شایعه داشتن دو همسر برای او «حاشیه» درست کرده‌اند. او شایعه‌سازان را تهدید کرد و گفت: «وقتی روی کار بیایم آن‌ها را راحت نمی‌گذارم و هرچه خورده‌اند از گلویشان بیرون می‌کشم.»

همسر امیرحسین قاضی‌زاده با نام و نشان مکتوم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که مدعی است زنان در دولت او به سمت‌های مدیریتی مهم می‌رسند، نام و نشان همسرش را مکتوم نگه داشته است.

رئیس کنونی بنیاد شهید تنها یک‌بار در مصاحبه‌ای درباره ازدواج و نحوه آشنایی با همسرش صحبت کرد و گفت که از طریق همسر یکی از هم‌دانشگاهی‌هایش با خانواده همسرش آشنا شد. قاضی‌زاده هاشمی یک دختر و یک پسر دارد.

marg.jpgهمسر مصطفی پورمحمدی و ازدواج با توافق پدران

عضو هیئت‌ موسوم به «مرگ» در اعدام‌های دهه ۶۰ و سیاستمدار امنیتی جمهوری اسلامی که به نقش‌آفرینی در قتل‌های زنجیره‌ای هم متهم است، طی سال‌های متمادی اطلاعات مربوط به همسرش را پنهان نگه داشت اما حالا در جریان کارزارهای انتخاباتی به تناوب ویدیوها و تصاویری از همسر و فرزندانش منتشر می‌کند.

رسانه‌های حکومتی ایران به‌تازگی ویدیویی قدیمی از مصاحبه با همسر مصطفی پورمحمدی را بازنشر کرده‌اند. این ویدیو اگرچه با هدف تبلیغات انتخاباتی منتشر شد، نگاه مردسالارانه و قیم‌مآبانه مقام‌های حکومتی به خانواده‌هایشان را آشکار می‌کند.

همسر پورمحمدی در این مصاحبه گفت که خواستگاری در میان نبود و پدرش با پدر مصطفی پورمحمدی توافق کردند و ازدواج آنان شکل گرفت.

او در این مصاحبه از اینکه مجبور نیست حیاط خانه را جارو کند و همسرش این وظیفه را برعهده گرفته است، با اشتیاق سخن گفت.

pezeshkian.jpgهمسر مسعود پزشکیان؛ فوت در تصادف

مسعود پزشکیان سال‌ها قبل با همسرش که گفته می‌شود متخصص زنان و زایمان بود، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج چهار فرزند بود.

زندگی مشترک این نامزد انتخابات ریاست‌‌جمهوری در سال ۱۳۷۳ با فوت همسر و یکی از فرزندانش در سانحه تصادف به پایان رسید. مسعود پزشکیان پس از فوت همسرش دیگر ازدواج نکرد و بعدها در مصاحبه‌ای گفت: «تصمیم گرفتم تنها بمانم چون بچه‌ها ممکن بود با این موضوع (ازدواج مجدد) کنار نیایند.»

مسعود پزشکیان اکنون یک دختر به نام زهرا و دو پسر به‌ نام‌های مهدی و یوسف دارد. پیش‌تر پسران این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مصاحبه‌ای گفته بودند که وقتی مادرشان زنده بود، هم پدر در خانه آشپزی می‌کرد.

خود او در مصاحبه‌‌ای درباره نحوه آشنایی با همسرش گفته بود: «با همسرم هم‌دانشگاهی و هر دو عضو انجمن اسلامی بودیم. آن زمان فقط دو نفر از دانشجویان دختر در دانشگاه چادری بودند که یکی از آن‌ها همسر من بود. وقتی با انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شد، از او خواستگاری کردم و خیلی راحت و ساده با مهریه یک جلد قرآن مجید، یک جلد مفاتیح‌الجنان و یه شاخه نبات ازدواج کردیم و زندگی دانشجویی خود را ادامه دادیم.»

پزشکیان و همسرش در دوران جنگ نیز مسئول اکیپ‌های اضطراری لشکر عاشورا بودند و ماموریت اعزام افراد به جبهه‌ها را برعهده داشتند.

gb.jpgزهرا مشیر؛ همکاری با قالیباف در رانت و فساد

زهرا سادات مشیرالاستخاره هنگامی که ۲۱ سال داشت با محمدباقر قالیباف ازدواج کرد. خطبه عقد آن‌ها را روح‌الله خمینی خواند. مشیر و قالیباف سه فرزند به نام‌های الیاس، اسحاق و مریم دارند که نام هر سه بارها در پرونده‌های فساد، تخلف و استفاده از رانت مطرح شده است.

مریم قالیباف به عروسی مجلل در پارک لویزان و ماجرای سیسمونی گیت مشهور است. اسحاق با درخواست اقامت در کانادا و حساب‌های بانکی پروپیمان خبرساز شد و الیاس نیز با مدرسه‌های لوکس و سرقت شمش‌های طلا از خانه‌اش در کانون توجه قرار گرفت. با این حال، نگاهی به کارنامه خانوادگی قالیباف نشان می‌دهد که پرونده زهرا مشیر از فرزندانش قطورتر است.

زهرا مشیر در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کرده و مدتی ریاست دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد را بر عهده داشته است. او پس از استقرار قالیباف در خیابان بهشت، حکم مدیرکل امور بانوان شهرداری و مشاور شهردار تهران را از همسرش گرفت و تا مدت‌ها در این سمت باقی ماند.

وقتی انتقادها به قالیباف به‌ دلیل انتصاب همسرش بالا گرفت، زهرا مشیر استعفا کرد و جایش را به نرگس معدنی‌پور داد تا همچنان در سایه بر اداره‌کل امور بانوان شهرداری تهران ریاست کند. قالیباف بعدها ادعا کرد که همسرش در دوران مدیریت اداره کل امور بانوان شهرداری حقوق نگرفته است.

علاوه بر آن، نام زهرا سادات مشیر با «موسسه خیریه متوسلین به امام رضا» گره خورده است. این موسسه تنها نهاد خیریه در تهران بود که از شهرداری بودجه جداگانه می‌گرفت. سال ۱۳۹۲ زمینی به مساحت بالغ‌ بر ۴۹ هزار مترمربع در منطقه ۲۲ تهران به زهرا سادات مشیر، به عنوان عضو هیئت‌امنای موسسه خیریه امام رضا، واگذار شد. حال‌ آنکه موسسه امام رضا یک سال پس از واگذاری زمین و در سال ۱۳۹۳ ثبت رسمی شد.

گزارش‌های سالانه آشکار می‌کند که شهرداری تهران در دوران محمدباقر قالیباف بارها به موسسه خیریه امام رضا که زهرا سادات مشیر مدیریت آن را بر عهده داشت، کمک‌های مالی هنگفت کرده و این موسسه طبق گفته علیرضا دبیر، از اعضای وقت شورای شهر تهران، در شهرداری ردیف بودجه جداگانه داشته است.

در آخرین فقره از این کمک‌ها، طبق گزارش شورای شهر تهران در دوره پنجم، ۶۰ میلیارد تومان به این موسسه خیریه کمک مالی شد.

قالیباف در توضیح واگذاری زمین‌ها به خیریه همسرش ادعا کرد که این زمین برای ساخت بیمارستان مغز و اعصاب به خیریه امام رضا واگذار شدند و کل بیمارستان وقف است.

موسسه خیریه امام رضا از نام مجید سمیعی، متخصص مغز و اعصاب، در تبلیغات پروژه‌ها و طرح‌ها استفاده می‌کرد اما در هیچ‌یک از مدارک ثبتی این موسسه نامی از پروفسور سمیعی وجود نداشت. ضمن اینکه دامنه فعالیت‌های خیریه امام رضا و اینکه بر کدام بخش از آسیب‌های اجتماعی متمرکز است، هرگز به‌طور شفاف اعلام و مشخص نشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy