جمعه 17 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


انتخاب اوباما: پيروزی اميد بر ترس، علی کشتگر

باراک اوباما
پس از تصويب قانون اساسی آمريکا به همت توماس جفرسون و جورج واشنگتن و لغو برده داری به فرمان ابراهام لينکن، انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه پوست، سومين نقطه عطف در تاريخ تحول دموکراسی و حقوق بشر در اين کشور است. بحران فراگير مالی و پيروزی اوباما نشانه شکست اقتصادی و سياسی نئوليبراليسم نيز هست ... [ادامه مطلب]

موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ياسر گلی دانشجوی دانشگاه آزاد سنندج به ۱۵ سال زندان در تبعيد محکوم شد، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: دادگاه انقلاب سنندج حکم ياسر گلی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج را صادر کرد. به موجب اين حکم ياسر گلی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و ارتباط با يکی از احزاب کردی به ۱۵ سال حبس در زندان بافت در استان کرمان محکوم شد.

ياسر گلی، دانشجوی کارشناسی عمران دانشگاه آزاد سنندج، اولين دبير اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کرد دانشگاه های ايران، سردبير نشريه ی دانشجويی کردی-فارسی دانشگاه آزاد سنندج و يکی از فعالين دانشجويی کرد بود.

به گزارش خبرنامه اميرکبير اين حکم که از سوی شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج به رياست قاضی طياری صادر گرديده است، طی همين هفته به دکتر نعمت احمدی وکيل اين فعال کُرد ابلاغ گرديده است. اين زندانی از مهر ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد. گفتنی است هم اينک ۱۷ دانشجوی کرد در زندانهای جمهوری اسلامی ايران قرار دارند که در ميان آنها حبيب الله لطيفی به اعدام محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتگوی خبرگزاری ديده‌بان حقوق بشر کردستان دکتر نعمت احمدی وکيل ياسر گلی

دکتر نعمت احمدی با ابراز تأسف از صدور اين حکم سنگين برای موکل خود به خبرگزاری ديده‌بان حقوق بشر کردستان چنين گفت” متن حکمی که به من ابلاغ شده حدوداً ۱۰ خط است! در اين حکم که با استناد به ماده ۱۶۸ قانون مجازات اسلامی صادر شده به هيچ مدرکی در اثبات اتهام اشاره نشده و خود ياسر نيز در هيچ يک از بازجويی‌ها و نيز جلسات دادگاه به موارد اتهامی عليه خويش اقرار نکرده است.

اين وکيل دادگستری با رد اتهام موکلش که هواداری از يک حزب کُردی اپوزيسيون عنوان شده، گفت: متأسفانه دست‌هايی در کارند تا قلم و کاغذ را از فرزندان کردستان بگيرند و به جای آن اسلحه بر دوش‌شان بگذارند و روانه‌ی کوهستان‌‌ نمايند.

وی افزود: نمی‌دانم چه اصراری است بر معرفی يک فعال مدنی به عنوان يک فرد حزبی در حالی که هيچ دليلی بر درستی اين ادعا و اتهام وجود ندارد و اصولاً هيچ جرمی نيز به وقوع نپيوسته تا آن را مستمسک اعلام جرم و صدور حکم قرار دهند.

وی همچنين با اشاره به رتبه‌‌ی بالای ياسر گلی در آزمون کارشناسی ارشد اظهار داشت: آيا اين درست است که به جای حرمت نهادن به جوانان با استعداد اين مرز و بوم آن‌ها را در گوشه‌ی زندان‌ها نگاه داريم و سرمايه‌های يک کشور را اين‌چنين تلف کنيم؟ به راستی چه آينده‌ای در انتظار جوانی ۲۵ ساله خواهد بود پس از آن‌که ۱۵ سال از بهترين سال‌های عمرش را در زندان بگذراند؟”.

دکتر نعمت احمدی در پايان با بيان اين جمله که “در رابطه با اين حکم وجدان‌های قضايی را به محاکمه می‌کشم” خطاب به رئيس قوه قضائيه و وزير اطلاعات گفت “من به عنوان يک حقوق‌دان مخالف رسيدگی به جرائم نيستم اما از آقای شاهرودی که بر اساس قانون وظيفه‌‌ی نظارت بر اجرای صحيح قانون در دستگاه قضايی کشور را دارند و نيز از آقای محسنی اژه‌ای که خود قاضی باسابقه‌ای هستند و مأموران وزارت تحت رياست ايشان در اداره اطلاعات سنندج نقش اصلی در پرونده سازی عليه موکل من را داشته‌اند استدعا می‌کنم پرونده ياسر گلی را از مراجع قضايی رسيدگی کننده در سنندج مطالبه نموده و بر اساس وجدان انسانی، اسلامی و قضايی خويش آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا بی‌گناهی موکل من و حکم ناعادلانه‌ی که عليه وی صادر شده بر ايشان روشن گردد”.

ياسر گلی، اولين دبير اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کُرد دانشگاه‌های ايران و يکی از فعالين مدنی در شهر سنندج می باشد که بيش از ۱۳ ماه است در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات و زندان مرکزی شهر سنندج به سر می‌برد. هر چند در خبری که طی روزهای گذشته از محکوميت وی منتشر شد ميزان آن ۱۰ سال عنوان گرديده بود اما دکتر نعمت احمدی وکيل ياسر گلی با اصلاح خبر قبلی دوران محکوميت موکلش را ۱۵ سال حبس در تبعيد اعلام کرد.





















Copyright: gooya.com 2016