چهارشنبه 22 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


حضور بی رحم تيشه تخريب، عبدالکريم سروش

عبدالکريم سروش
دريافت من اين است که مراد فرهادپور، به "افکار" چندان اهميت نمی‌‌دهد که به حواشی آن ها. آشکارتر بگويم وی‌ جرات رويارويی با فکر و قدرت نقد معرفتی آن را ندارد و اين بی‌ قدرتی‌ و بی‌ جراتی را در لفافی از انگيزه خوانی ها، سياست مالی‌ ها و ماستمالی ها، تخفيف و تمسخرها، طعن و کنايه ها، شماتت‌ها و ملامت ها، حرمت شکنی‌ها و فرافکنی‌‌ها فرو می‌‌پوشاند، و در اين ميدان چنان گرد و خاکی به پا می‌کند که چشم خودش را هم نابينا می‌کند ... [ادامه مطلب]

بنيادهای توتاليتر و دينی بينش سياسی در پرتو ديالوگ سارتر و بنی لِوی، شيدان وثيق

شيدان وثيق
آن چه که در اين بخش نخست، زير عنوان ديباچه ای بر گفتگوهای سارتر- بنی لِوی، از نظر خواننده می گذرد، توضيح ماجرای اين ديالوگ فلسفی – سياسی است. شرايطی که در بستر آن ها، در دهه ی ۱۹۷۰ اين مباحثات انجام می پذيرند؛ شرايطی که خودِ ما چپ های مارکسيست ايرانی، بويژه در خارج از کشور، در آن قرار داشتيم و سرانجام، تحولی که در روند ديالوگ آن دو پيش می آيد ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان: نبايد به اوباما خوشبين باشيم، ايسنا

دبيرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی به مناسبت روز شهيد که از طريق تلويزيون برای مردم لبنان و طرفداران اين حزب در ضاحيه بيروت پخش شد، ضمن گراميداشت ياد و خاطره‌ی شهدای مقاومت ارتش و ملت لبنان تاکيد کرد: مقاومت لبنان اکنون آماده‌تر از هر زمانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبکه تلويزيونی الجزيره، سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان، طی سخنانی به اين مناسبت ياد و خاطره‌ی تمامی شهدای مقاومت لبنان، گروه‌های مقاومت اسلامی، ارتش لبنان و مردم بيگناه اين کشور را که در حملات صهيونيست‌ها به شهادت رسيده‌اند گرامی داشت.

وی با اشاره به عمليات شهادت طلبانه احمد قصير شهيد لبنانی که روز شهيد نيز به دليل رشادت وی به اين نام موسوم شد، گفت: عمليات شهادت طلبانه‌ی احمد قصير قوی‌ترين عمليات در تاريخ اسراييل از زمان شکل‌گيری اين رژيم بود و می‌توان آن را اولين عمليات شهادت طلبانه در تاريخ بحران اعراب و اسراييل خواند و بايد آن را قوی‌ترين عمليات از نظر فنی و نظامی دانست که به کشته شدن ۱۴۰ نيروی اسراييلی و اعلام سه روز عزای عمومی توسط رهبران اين رژيم منجر شد و بايد آن را در کنار پيروزی مقاومت در جنگ ژوييه‌ی ۲۰۰۶ اساس پيروزی‌های بزرگ لبنان دانست که مفهوم انسانيت، جوان، مقاومت و شهدای آن را برای همگان تشريح کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سيد حسن نصرالله در ادامه با اشاره به پرونده داخلی لبنان تاکيد کرد: ما از ادامه‌ی تلاشها برای آشتی ملی در لبنان و انجام گفت‌وگوهای آشتی ملی با همه گروه‌های لبنانی حمايت می‌کنيم و امروز که لبنانی‌ها موفق به انتخاب ميشل سليمان به عنوان رييس جمهور جديد و تشکيل دولت متحد ملی شده‌اند، در آستانه‌ی انتخاباتی سرنوشت ساز و مهم قرار گرفته‌اند که منافع ملی همه آنها محسوب می‌شود.

وی افزود: حفظ آرامش لبنان در آستانه‌ی انتخابات پارلمانی به نفع همه است و فضای سياسی آرام، منافع همه را تامين می‌کند.

وی با تاکيد بر حق تمامی احزاب و گروه‌ها مبنی بر بيان نظريات و آراءشان خاطر نشان کرد که همه می‌توانند بدون تکذيب و يا متهم کردن ديگری از اين حق مهم استفاده کنند. اين روند مصالحه و آرامش بايد هم چنان ادامه يابد تا جايی که لبنان برای رويارويی با تمام بحران‌ها آماده باشد.

دبيرکل حزب‌الله لبنان يکی از مهمترين شروط حفظ آرامش در اين کشور را خودداری از متشنج کردن اوضاع و پايبندی به اصول اخلاقی و سياسی در هر گونه انتقاد دانست.

وی تاکيد کرد که حزب‌الله لبنان خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان تعيين شده‌ی آن و رفتن به سوی انتخاباتی سالم و شفاف است.

وی هم چنين بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات لبنان و کاهش سن انتخابات به ۱۸ سال تاکيد کرد و عدم اصلاح اين قانون را به معنای نقض حقوق جوانان دانست.

سيد حسن نصرالله در ادامه با اشاره به حملات و انفجارهايی که نيروهای ارتش و غير نظاميان لبنانی را هدف قرار داد و هم چنين حملات عليه غير نظاميان در سوريه و اعتراف گروه‌های تروريستی و اتهاماتی که در اين خصوص رد و بدل شده است، گفت: ما خواهان انجام تحقيقاتی جدی در اين خصوص و ارايه مدارک و دلايل مناسب برای اثبات اتهامات هستيم و ديگر اينکه مردم را در جريان کامل اين تحقيقات قرار دهند.

وی ضمن استقبال از همکاری‌های سوريه و لبنان در زمينه‌ی امنيتی طی نشست اخير وزيران کشور دو طرف در مشق عنوان داشت: ما خواهان تحکيم، گسترش و عدم تعطيلی اين همکاری‌ها به هر بهانه‌ای هستيم، چون تضمين کننده‌ی امنيت و منافع دو کشور است. لذا بايد تحقيقات لازم انجام شود تا به کشف حقايق کمک کند.

دبيرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تاکيد کرد: صهيونيست‌ها از جنگ ژوييه ۲۰۰۶ تاکنون هم چنان به تلاش‌هايشان جهت کارشکنی در لبنان و حمله به اين کشور ادامه می‌دهند و مانور‌ها و آموزش‌های نظامی اين رژيم بر اين مساله تاکيد دارد. ارتش اسراييل پس از شکست فاحشش در جنگ ژوييه‌ی ۲۰۰۶ با انجام اين رزمايش‌ها و آموزش‌ها در شمال سرزمين‌های اشغالی و بلنديهای اشغال شده‌ی جولان سوريه و مرزهای لبنان و فلسطين اشغالی سعی دارد تا ضمن هماهنگ نمودن نيروهای دريايی هوايی و زمينی خود، اشکالات و نقض‌های نظامی‌اش را جبران کند.

اين مقام بلندپايه‌ی حزب‌الله لبنان گفت: اسراييل به دنبال آمادگی جهت انجام جنگ عليه سوريه و لبنان در آن واحد است و در اين راه علاوه بر آموزش‌ها و رزمايش‌ها به دنبال جمع آوری اطلاعات چه از طريق هواپيمای تجسسی در جنوب و چه از طريق شبکه‌های جاسوسی و نيز تقويت اين شبکه‌ها و تماس با مزدوران قديمی و جديد‌ش در لبنان است.

وی افزود: فعاليت‌های جاسوسی رژيم صهيونيستی در لبنان ادامه دارد و شبکه‌ی جاسوسی که اخيرا شناسايی شد، يکی از شبکه‌های متعدد جاسوسی اسراييل در منطقه است که يک دستاورد امنيتی برای لبنان محسوب می‌شود و جا دارد از اطلاعات ارتش و سازمان‌های امنيتی لبنان به دليل شناسايی اين شبکه‌های خطرناک تقدير کنيم.

وی ادامه داد: ما بايد از اين پس بيشتر هوشيار باشيم به ويژه آنکه تلاش امنيتی برای ترور رهبران مقاومت همچون ترور حاج عماد مغنيه نيز افزايش يافته است.

سيد حسن نصرالله با اشاره به تلاش‌های در حال جريان برای انجام عمليات‌های خرابکارانه در لبنان گفت: اسراييل پشت بسياری از عمليات‌ها و ترو‌ها در لبنان است و سعی دارد تا امنيت ملی کشور را از بين ببرد و به اين ترتيب لبنان را شکست دهد.

وی تصريح کرد: يکی ديگر از دسيسه‌های دشمن ايجاد جنگ روانی و تبليغاتی با استفاده از رسانه‌ها، سايت‌ها و شبکه‌های عربی است که با اشاعه‌ی شايعات و نشر اکاذيب و توهم‌های ساختگی سعی در از بين بردن امنيت لبنان دارند. در اين ميان مردم لبنان و احزاب سياسی آن که متضررين اصلی اين حملات هستند بايد به دنبال چاره‌ای جهت رويارويی با اين تهديد‌ها باشند که مهمترين راه‌کار آن گسترش دامنه‌ی مذاکرات ملی و تعيين استراتژی دفاعی ملی برای لبنان است که بايد هر چه سريع نهايی شود.

وی امنيت حاکميت و صلح لبنان را با موضوع استراتژی دفاعی مرتبط دانست و تدوين اين استراتژی را در نزديک‌ترين زمان ممکن خواستار شد.

سيد حسن نصرالله با اشاره به اظهارات وزير دارايی لبنان در مذاکرات ملی اخير مبنی بر فقدان بودجه‌ی کافی جهت تجهيز ارتش به سلاح‌های پيشرفته و مجهز و پيشنهاد وی مبنی بر روی آوردن به اجرای قطعنامه‌های بين‌المللی گفت: ما به رای و نظر اين وزير احترام می‌گذاريم اما همانطور که دولت مبالغی هنگفت را برای طرح‌های مختلف هزينه می‌کند بايد تجهيز ارتش لبنان و نيروهای هوايی و دفاعی آن را در اولويت قرار دهد. هيچ اختلافی در خصوص استراتژی دفاعی بين احزاب سياسی وجود ندارد. ارتش نقش اساسی را در اين خصوص ايفا می‌کند. ما نيز معتقديم که بايد ارتش قوی و مجهز داشته باشيم که به سيستم‌های دفاع هوايی و ضد موشکی مجهز باشد و ما نيز از اين ارتش حمايت خواهيم کرد.

سيد حسن نصرالله گفت: اما در خصوص موضوع قطعنامه‌های بين‌المللی بايد بگويم که قطعنامه‌های شورای امنيت از هيچ کس حمايت نمی‌کند و تجربه در لبنان، سوريه، ايران، عراق و ديگر کشورها اين موضوع را ثابت کرده است همانطور که ۶۰ سال تجربه‌ی تلخ و دردناک برای مردم ما با صهيونيست‌ها و سروران آمريکايی آنها اين موضوع را به اثبات رسانده است و نتوانسته ملت ما را قانع سازد که اين قطعنامه‌ها از آنها حمايت می‌کند. آنچه که از مردم حمايت می‌کند، مقاومت اسلامی است.

وی افزود: آنچه که ما اکنون نياز داريم ايجاد يک استراتژی دفاعی است و اين يک مسووليت ملی است که بايد به آن عمل کنيم و پذيرش آن کتف‌های قدرتمند و مردانی بزرگ را می‌طلبد که بتوانند حرمت خون شهدايی را که موجب شد امروز بيروت، صيدا، مرجعيون و بنت جبيل از اشغالگری‌ها آزاد شوند و مردم، وطن، کرامت و شرافت آنها حفظ شود، نگه دارند.

دبير کل حزب‌الله لبنان گفت: علاوه بر آن ما در لبنان مردان و مبارزانی را داريم که شب و روز از جنگ ژوييه تاکنون جدی و آماده برای دفاع از ملت و خاک کشورشان هستند؛ شب و روز تلاش می‌کنند تا لبنان قوی‌تر از گذشته باشد.

وی افزود: اين مقاومت در کنار ارتش مردمی، با جديت هر چه تمام‌تر به وظايفش عمل می‌کند و به رغم جنگ‌های روانی که برای آن ايجاد می‌شود امروز قوی‌تر از هر زمانی است و پای هر اسراييلی را که قصد تجاوز به خاک کشورش را داشته باشد قطع خواهد کرد و امروز لبنانی‌ها مطمئن هستند که قلب‌ها و چشمان مجاهدان و مبارزان مقاومت شب و روز مراقب آنهاست.

دبير کل حزب‌الله لبنان هم چنين حمايت از سازمان اطلاعات ارتش و سازمان‌های امنيتی اين کشور را جهت متلاشی کردن شبکه‌های جاسوسی ضروری دانست.

وی در ادامه با اشاره به کنفرانس گفت‌وگوی اديان که قرار است در نيويورک برگزار شود، گفت: متاسفانه شاهد هستيم که از شيمون پرز رييس جمهور، تزيپی ليونی وزير امور خارجه و ديگر صهيونيست‌های اسراييلی برای مشارکت در اين کنفرانس دعوت شده است که ما از سفير عربستان می‌خواهيم در خصوص اين موضوع و هويت دعوت شدگان به اين کنفرانس توضيح دهد.

دبير کل حزب‌الله لبنان گفت: ما هم چنين از تمامی کشورهای عربی و اسلامی دعوت شده به اين کنفرانس می‌خواهيم تا برای ممانعت از حضور اين تروريست‌ها و جنايتکاران جنگی در کنفرانس گفت‌وگوی اديان تلاش کنند، زيرا اين افراد به واقع چيزی از اديان و گفت‌وگوهای اديان نمی‌دانند. جنبش صهيونيسم يک جنبش نژادپرست است همانطور که اسراييل يک رژيم نژادپرست است، به همين دليل بر اساس حفظ حرمت خون شهيدان از کشورهای اسلامی و عربی می‌خواهيم تا مانع از حضور اسراييلی‌ها در اين کنفرانس شوند و نگذارند شيمون پرز قاتل در اين کنفرانس شرکت کند؛ در حالی که حرمت بيت‌المقدس نقض می‌شود، منازل فلسطينيان ويران می‌شود، حملات يهوديان تندرو عليه فلسطينيان در کرانه باختری افزايش می‌يابد و تحريم عليه يک و نيم ميليون غير نظامی بيگناه در غزه شدت می‌يابد، هيچ توجيهی برای شرکت شيمون پرز در اين کنفرانس و نشست و تسامح کشورهای عربی و اسلامی با جنايتکاران در زير يک سقف و تحت يک عنوان به نام گفت‌وگوی اديان وجود ندارد.

وی هم چنين با اشاره به مساله انتخابات آمريکا گفت: اين مساله بايد از دو زاويه بررسی شود.

يکی اين که مردم آمريکا به پای صندوق‌های رای رفتند و فرصتی يافتند تا جورج بوش، دولت وی و حزب حاکمش را به دليل اين سياست‌های نادرست سياسی و اقتصادی‌اش مواخذه کنند؛ دولتی که جز جنگ در منطقه از جمله عراق و افغانستان و کشتن هزاران تن از مردم بيگناه در اين دو کشور، پاکستان و اخيرا در سوريه تحت عنوان جنگ عليه تروريسم دستاوردی نداشت که بايد جنگ ژوييه سال ۲۰۰۶ اسراييل عليه لبنان را نيز به آن اضافه کرد؛ زيرا اين جنگ چه از نظر حمايت از اسراييل، تصميم‌گيری و اداره‌ی جنگ آمريکايی بود که حتی در شکست نيز بايد آن را شکستی برای آمريکا دانست.

دبير کل حزب‌الله لبنان گفت: آمريکايی‌ها با اين انتخابات ايستادند و به جهانيان گفتند که سياست دولتشان شکست خورده. همانطور که در کل جهان، منطقه و حتی لبنان شکست خورده است و همانطور که آيت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی تاکيد کردند که آمريکا در لبنان شکست می‌خورد و اين امر نيز محقق شد به رغم آنکه گفته شده بود ايشان گفتند ما آمريکا را در لبنان شکست می‌دهيم. کسی که آمريکا را در لبنان شکست داد، مردم لبنان بودند همانطور که مردم فلسطين، آمريکا را در فلسطين شکست دادند و مردم عراق و افغانستان نيز آمريکا را در اين دو کشور شکست دادند.

وی افزود: آيت الله خامنه‌ای رهبری بزرگ هستند که به قدرت و اراده و عزم ملت‌های منطقه اعتماد داشته و شکست اشغالگران در پيروزی مقاومت را پيش بينی کرده بودند.

سيد حسن نصرالله گفت:‌ ما از شکست جان مک کين نامزد جمهوری خواه در آمريکا در انتخابات خوشحال هستيم اما نبايد به باراک اوباما رييس جمهور منتخب اين کشور و سياست‌هايش خيلی خوش بين باشيم.

وی با اشاره به شعارهای اوباما مبنی بر تغيير و تحولات در سياست‌های آمريکا گفت: موضوع سياست و منافع مساله ديگری است و نبايد زياد بر اين تغييرات حساب کرد.

وی ادامه داد: من قصد پيش داوری ندارم اما معتقدم که مردم ما بايد بر عزم و اراده و قدرت خويش حساب کنند و تلاش نمايند تا در تمامی عرصه‌ها اعم از سياست، وحدت، علم، فرهنگ، اقتصاد، بنيان اجتماعی و نظامی و يکپارچگی ملت قدرتمند شوند زيرا هنگامی که شما قوی باشيد همه دنيا به شما احترام می‌گذارد لذا حساب کردن بر اين تغييرات در صورتی که ضعيف باشيد سودی برايتان ندارد.

وی هم چنين تاکيد کرد: تضمين وجود کرامت، آزادی، شرف و عزت ما همان خونی است که در رگ‌هايمان جاری است؛ همان خونی که در رگ شهدای بزرگ مقاومت جاری بود چنانچه بر اين اصل اعتماد کنيم می‌توانيم از موضع قدرت سخن بگوييم و سربلند باشيم.





















Copyright: gooya.com 2016