جمعه 24 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


"سياست دانشگاهی" بر مبنای "مشارکت انتقادی"، عبدالله مؤمنی

عبدالله مؤمنی
حرکت فعالين دانشجويی به سمت ترميم رابطه با بدنه و سازماندهی تشکيلاتی از طريق توجه به مشکلات صنفی و دفاع از حقوق و آزادی های آکادميک در کنار تبديل کردن دانشگاه به فضايی برای گفتگو و "پارادايم سازی" می تواند نقشه راه را پيش روی دانشجويان قرار دهد ... [ادامه مطلب]

آن ها درخت ها را هم می کشند! شکوه ميرزادگی

شکوه ميرزادگی
ما نيز به شکنجه و اعدام انسان ها اعتراض می کنيم اما اعدام درخت و آب و خاک را نيز دست کم نمی گيريم. ما از يک سو نابودی انسان را محکوم می کنيم و از سوی ديگر، نابودی هويت و فرهنگ و تاريخ او را؛ و معتقديم که، در اين ميان، تنها موجودات بی نصيب از درک اهميت فرهنگ و تاريخ و پديده های طبيعی و بشری می توانند چنين ويران کنند و بکشند و بسوزانند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصطفی معين: اگر جای خاتمی بودم، می‌‏آمدم، ايلنا

- مردم را به رای دادن به خاتمی دعوت می‌‏کنم
- مهم تر از نفس آمدن خاتمی، کيفيت آمدن اوست


تهران- خبرگزاری کار ايران
وزير علوم و تحقيقات دولت اصلاحات بر اين اعتقاد است که خاتمی بايد با حفظ مواضع و ارايه شفاف خطوط قرمزش در انتخابات آينده حضور يابد و اگر نيايد، فرصت‌سوزی ديگری را در کارنامه سياسی خود ثبت خواهد کرد.

به گزارش"ايلنا" مصطفی معين در ديدار با اعضای هسته مرکزی «پويش دعوت از خاتمی» با اشاره به فعاليت احزاب در موسم انتخابات ،گفت: اين‌که در ايام انتخابات که بهار فعاليت‌های سياسی است، احزاب فعال‌تر می‌شوند، امر مبارکی است ‌اما فعاليت‌های احزاب نبايد تنها محدود به اين ايام شود و برای پيروزی در انتخابات، احزاب اصلاح‌طلب بايد بکوشند با نقد عملکرد خود و درس گرفتن از تجربه‌های گدشته و با سخن نو ، آگاهی و حساسيت بيشتر نسبت به شرايط جامعه، در صحنه حاضر شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی‌افزود: به نظر من بسياری از موانع پيشروی جريان اصلاحی، درونی است و اصلاح‌طلبان بايد به رفع اين موانع بپردازند و با اعتماد به نفس، بيشتر از فرصت‌ها استفاده کنند تا بتوانند تهديدها و موانع بيرونی را نيز پشت سرگذارند.
معين در واکنش به سخن يکی از اعضای «پويش» که رای چهارميليونی دموکراسی‌خواهان و اعتماد اصلاح‌طلبان به او را سرمايه‌ای ارزشمند خوانده بودند که بايد با موضع‌گيری‌های مناسب و حضور در صحنه حفاظت شود، گفت: سرمايه‌ اندکی که دارم از آن خودم نيست و تحصيلات، شناخت اجتماعی، تجربه مديريتی، بصيرت سياسی و اعتماد بخشی از جامعه به من، به لطف خدا و با استفاده از امکانات اين مردم نصيبم شده است و در برابر آن مسوولم، برای پاسخگويی به اين مسووليت اجتماع، تلاش خواهم کرد و اکنون نيز انگيزه‌ام برای حضور در عرصه سياسی کشور کاهش نيافته ‌است. سرمايه اجتماعی آقای خاتمی بسيار بيشتر از هر کس ديگری است، بايد قدردان آن بود و آن را فقط در جايگاهی که در جهت منافع ملی باشد، هزينه کرد و همواره نيز آماده قربانی کردن منافع خود در پای مصالح ملت بود.
وزير علوم دولت اصلاحات در ادامه تصريح کرد: علی‌‏رغم پاره‌ای انتقادات که به دولت آقای خاتمی و همکاران ايشان وارد است، ترديدی ندارم که خاتمی مناسب‌ترين فردی است که می‌تواند به پيشبرد اصلاحات کمک و فرهنگ و مردم ايران را در جهان امروز نمايندگی کند. سلامت نفس آقای خاتمی، توانايی‌های نظری و شخصيت فرهنگی ممتاز ايشان، انگيزه خالصانه او برای خدمت و محبوبيت ويژه‌اش در داخل و خارج کشور، ايشان را به سرمايه‌ای ارزشمند تبديل کرده‌است که نبايد بدون دليل کافی هزينه و از آن سوء استفاده شود.
وی تاکيد کرد: در انتخابات پيش رو نيز به باور من ، مهمتر از نفس آمدن خاتمی ، کيفيت آمدن اوست و اينکه با صراحت و صلابت بيشتری ديدگاه‌های خود را در زمينه دفاع از حقوق مردم و مردم سالاری بيان کند.
نامزد اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری دور نهم درباره موضوع نامزدی محمد خاتمی در انتخابات رياست جهوری آينده نيز گفت: من به اين قاعده طلايی اخلاق که "آنچه برای خود می‌پسندی برای ديگران هم بپسند" باور دارم و درباره حضور آقای خاتمی در انتخابات هم با به کارگيری همين اصل اخلاقی قضاوت می‌کنم.
وی با بيان اينکه اگر جای آقای خاتمی بودم می‌آمدم و خطوط قرمزم را مشخص می کردم و بر سر وعده‌ها و اهدافم می‌ايستادم، اظهار داشت: بر مسند رياست جمهوری هم بر حقوق بشر و اجرای قاطعانه اصول قانون اساسی در ارتباط با حقوق اجتماعی و زندگی و معيشت شرافتمندانه برای همه شهروندان ، حقوق قوميت‌ها و اقليت‌های مذهبی و زنان و مخالفت با هرچه فراتر از قانون و يا در تعارض با آن است پای می‌فشردم. همچنين به آن‌هايی که قانون اساسی را زير پا می‌گذارند تذکر می‌دادم و اگر موانعی پيش رويم قرار می‌گرفت با مردم صادقانه و به صورت شفاف در ميان می‌گذاشتم. خود من هم در انتخابات سال ۸۴ در اين جهت تلاش کردم و به همين دليل اکنون در برابر وجدان خود آرامش دارم.
معين در ادامه تصريح کرد: اگر خاتمی بيايد و صريح و صادقانه با مردم صحبت کند و بر رای خود تکيه نمايد، حتماً می‌تواند به اهدافش برسد و موفق شود. اگر خاتمی با اين کيفيت بيايد، من خود همچون سال‌های ۷۵ و ۷۶ شهر به شهر سفر می‌کنم و مردم را برای حضور در انتخابات و انتخاب چنين رئيس‌‏جمهوری تشويق خواهم کرد.
وی ضمن رد سخنانی که در تعدادی از رسانه‌ها به وی نسبت داده شده‌بود، اظهار داشت: من نگفته‌ام خاتمی نيايد، بلکه اتفاقاً گفته‌ام بيايد ولی با حفظ مواضع و ارائه شفاف خطوط قرمزش. و در اينجا می‌خواهم بيش از آن را بگويم و آن‌اين‌که اگر خاتمی با اين کيفيت که گفته شد نيايد، فرصت‌سوزی ديگری را در کارنامه سياسی خود ثبت خواهد کرد. سخن من اين است که خاتمی بيشترين مقبوليت مردمی را دارد ولی فارغ از اين‌که از صندوق‌های رای نام چه کسی را اعلام کنند، بايد بيايد و با از خودگذشتگی و روشنگری در جهت پيشبرد دموکراسی در ايران تلاش کند.
نامزد انتخابات رياست حمهوری دور نهم در بخش ديگری از سخنان خود گفت: دغدغه رای برای من مطرح نيست و باور دارم که حتی اگر کسی به ميدان بيايد و گفتنی‌ها را بگويد و با حفظ اصول خود انتخابات را واگذار کند، اين عمل او در نزد خداوند پذيرفته است و در عين حال چيزی از سرمايه اجتماعی او کاسته نمی‌شود. البته به نظر من آن‌‏هايی که رأی‌آوری خاتمی را زير سوال می‌برند، يا خرده‌حساب‌هايی از گذشته دارند يا به حذف رقيب اصلی از عرصه انتخابات می‌انديشند.
معين در پايان تاکيد کرد: اصلاح‌طلبان نبايد هيچ نگرانی‌ای بابت ردصلاحيت خاتمی داشته داشته باشند، زيرا کسانی که "مصطفی معين" را نتوانستند ردصلاحيت کنند، به طريق اولی توان ردصلاحيت خاتمی را هم ندارند. با اين حال، نبايد ميزان تخلف و تقلب احتمالی و "عمليات سازمان‌‏يافته و چندلايه " انتخاباتی را دست کم گرفت و اصلاح‌طلبان بايد ضمن هشدار به مسوولان مربوط ، برای کاهش آن تدابير جدی بينديشند.





















Copyright: gooya.com 2016