دوشنبه 27 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا اديان قادرند با هم گفتگو کنند؟ گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با حسن يوسفی اشکوری، رضا عليجانی و مهدی مظفری

برنامه زمينه ها و زمانه ها - بيژن برهمندی - در چند هفتۀ اخير، جهان شاهد دو همايش بود که هر دوی آنها گفتگوی ميان اديان و کوشش بقصد ايجاد تفاهم ميان آنان را در دستور کار خود داشتند.

اولين همايش در محل واتيکان، ميان گروهی از روحانيون مسلمان با مقامات کاتوليک برگزار شد، که در آن شرکت کنندگان اعلام کردند که اسلام و مسيحيت با حل خشونت آميز اختلاف ها موافق نيستند. آنها در بيانيه ای از توهين و تمسخر نسبت به مقدسات اديان مختلف اظهار ناخشنودی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دومين همايش در روزهای دوازدهم و سيزدهم نوامبر، در نيويورک برگزار شد که البته ابتکار آن را پادشاه عربستان سعودی بعهده داشت ولی سازماندهی و مديريت آن بعهدۀ سازمان ملل متحد بود. در اين گردهمائی که گفتگوی اديان نام داشت، هفده تن از سران و رهبران کشورهای مسلمان و غير مسلمان شرکت کردند.

سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد هم در اين اجلاس شرکت کرد و نگرانی عميق دولت متبوعش را از اينکه "اسلام و مسلمانان بطور مستمر و به اشتباه " با "اتهاماتی ناعادلانه" نظير نقض حقوق بشر و تروريسم پيوند داده می شوند، ابراز کرد.

در اين همايش، ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی مدعی شد که اگر اصل مدارای متقابل زير سئوال نرفته بود، تروريسم و جنايت، که دشمن تمام اديان و تمدن های جهان هستند امکان بروز نمی يافتند.

در مجله راديوئی زمينه ها و زمانه ها آقايان حسن يوسفی اشکوری، اسلام پژوه، رضا عليجانی، فعال ملی مذهبی در تهران و دکتر مهدی مظفری، استاد دانشگاه در دانمارک دربارۀ فايده مندی های اين نوع گفتگوها و دستاوردهای احتمالی آنها بحث کرده اند.

رضا عليجانی در توضيح چگونگی برخورد با ارزش ها در متون مقدس ميگويد: " همۀ متون مقدس دو صدائی هستند. هم می توان در آنها صدائی بنفع دمکراسی، به نفع حقوق بشر، به نفع حقوق زنان شنيد و هم صدائی عليه دمکراسی، عليه حقوق بشر و عليه زنان".

بعقيدۀ دکتر مهدی مظفری اين سه دين ابراهيمی هيچ کدام يکديگر را قبول ندارند و افراد بشر را برابر نمی شناسند. به اين ترتيب نطفۀ جدال و انحصار طلبی در اين سه دين وجود دارد و از همين روست که گفتگوی بين اديان بيشتر حالت نمايشی دارد و سياسی است.

حسن يوسفی اشکوری ميگويد:" اينکه جمهوری اسلامی يا هر حکومت ديگری حقوق بشر را به اين بهانه که دينی نيست رد ميکنند، نوعی بهانه تراشی است. اينها سوءاستفاده چی هائی هستند که هم از مذهب سوء استفاده می کنند و هم از حقوق بشر!

[برای شنيدن اين گفتگو به اين نشانی سايت راديو بين المللی فرانسه رجوع کنيد]





















Copyright: gooya.com 2016