جمعه 1 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: ايران از حقوق قانونی خود در موضوع هسته‌ای عقب‌نشينی نخواهد کرد، ايسنا

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار دومينک دوويلپن، نخست وزير سابق فرانسه بر آمادگی جمهوری اسلامی ايران برای کمک به حل مسائل جهانی و منطقه‌ای تاکيد کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به عنوان بروز بحران در اقتصاد جهانی، همکاری همگانی برای حل اين بحران را لازم عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ايران همواره پس از انقلاب اسلامی در فضای جنگ، تحريم و فشارهای اقتصادی تحميلی از سوی غرب همراه بوده است ولی بحران اقتصاد جهانی برای کشورهای غربی که در ساليان اخير به ويژه پس از سال ۱۹۲۹ و جنگ جهانی دوم با آن مواجه نبوده‌اند جديد است و ما می‌توانيم با توجه به تجارب خود برای حل اين بحران تلاش کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تاريخ روابط جمهوری اسلامی ايران و غرب تصريح کرد: حمايت کشورهای غربی از عراق در جنگ و همچنين عدم پايبندی به تعهدات اقتصادی و تجاری خود در قبال ايران از مواردی است که در ايجاد فضای بی اعتمادی دارای اثر بوده است.

وی روند مانع تراشی کشورهای غربی و آمريکا در خصوص استفاده صلح‌آميز ايران از انرژی هسته‌يی را از ديگر مسائلی عنوان کرد که در جهت تخريب روابط عمل می‌کند و افزود: جمهوری اسلامی ايران هيچ‌گاه از حقوق قانونی خود در اين خصوص عقب‌نشينی نخواهد کرد.

هاشمی رفسنجانی تصريح کرد: ادامه فضای تهديد و تحريم به شکل‌گيری مذاکراتی نتيجه‌بخش آسيب می‌رساند و اولين گام در ايجاد تفاهم تعويض ادبيات غرب از تکيه بر قدرت به ادبياتی مبتنی بر حقوق بين‌الملل و تکيه بر همدلی است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از موانع دوگانه نهادهای بين‌المللی و کشورهای غربی در خصوص ايجاد تحريم برای استفاده صلح‌آميز ايران از انرژی هسته‌يی و از سوی ديگر سکوت در مقابل در اختيار داشتن زرادخانه‌های هسته‌يی توسط رژيم صهيونيستی استفاده کرد و گفت: جمهوری اسلامی ايران بر اساس اصول اسلامی و اخلاقی خود به دنبال استفاده غير صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی نيست و بر همين اساس برای بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی از روند کار خود همکاری گسترده‌ای انجام داد ولی نتيجه آن بر اساس دروغ‌های واهی آمريکا مبتنی بر فعاليت‌های مخفی هسته‌يی ايران، قطعنامه‌ تحريم در شورای امنيت عليه ايران گذراند، در حالی که رژيم صهيونيستی با زرادخانه‌های هسته‌يی ساخت غرب و عدم همکاری با سازمان‌های بين‌المللی شامل هيچگونه تحريمی نشد.

وی با اشاره به سلاح‌های کشتار جمعی و تجهيزات نظامی ساخت غرب و شوروی سابق که در اختيار رژيم صدام بود و از آنها عليه مردم بی‌دفاع ايران استفاده می‌کرد، تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران از سلاح‌های ساخت غرب در جنگ آسيب‌های فراوانی ديد و کشتار مردم بی‌دفاع درسردشت و حلبچه نمونه‌هايی است که مورد بی‌تفاوتی کشورهای غربی و سازمان‌های بين‌المللی قرار گرفت.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: عدم استفاده ايران از سلاح‌های کشتار جمعی درجنگ و عدم مقابله به مثل خود گواه خوبی برای پايبندی جمهوری اسلامی ايران بر اصول اخلاقی و قوانين بين‌المللی است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به عدم تعهد کشورهای غربی به توافقنامه‌های خود برای ساخت نيروگاه‌های هسته‌يی که با رژيم سابق ايران منعقد کرده بودند، گفت: آلمان، فرانسه و آمريکا نسبت به قراردادهای خود با ما تخلف کردند و اگر جمهوری اسلامی ايران با اتکا به توان نيروهای داخلی خود وارد عرصه نمی‌شد کشورهای غربی هيچکدام حاضر به همکاری با ايران نبودند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از رويه غرب در خصوص مسائل خاورميانه و فلسطين تاکيد کرد : هرگونه تلاش برای صلح که مساله پنج ميليون آواره فلسطينی را در نظر نگيرد محکوم به شکست است.

وی همچنين با اشاره به مسائل عراق و افغانستان گفت: اشغالگران با اقدامات خود عوارض زيادی برای منطقه ايجاد کردند و جمهوری اسلامی ايران نيز از اين عوارض، آسيب‌های فراوانی ديده ولی برای کمک به حل مشکلات مردم اين دوکشور تلاش کرد تا در عراق و افغانستان از اين آسيب‌ها بکاهد.

دومينيک دوويلپن، نخست‌وزير سابق فرانسه نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه هر کشوری در دنيا حق دارد از انرژی هسته‌يی در چارچوب موازين بين‌المللی استفاده صلح‌آميز کند خواهان شفاف‌سازی بيشتر جمهوری اسلامی ايران در اين خصوص شد.

وی ادامه ابهامات در خصوص برنامه هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران را در از دست رفتن فرصت تفاهم تاثيرگذار عنوان کرد و گفت: اين فضا به برخی اين فرصت را خواهد تا تنش را افزايش داده و راه را برای سناريوهای غير قابل کنترل باز کنند.

نخست وزير سابق فرانسه با اشاره به نقش و سهم ايران در نظم جديد منطقه‌ای تاکيد کرد : جمهوری اسلامی ايران جايگاهی اساسی و نقشی مهم در منطقه و جهان دارد و حل مساله هسته‌ای ايران می‌تواند اين نقش را تقويت کند.

دومينيک دوويلپن با اشاره به فرهنگ و هويت تاريخی غنی ايران گفت: احترام به هويت و حاکميت ملت‌ ايران اصلی غير قابل خدشه‌ است و فرانسه به آن متعهد خواهد بود.

وی همچنين با اشاره به تلاش‌هايی که برای ايجاد صلح در خاورميانه انجام می‌شود، تاکيد کرد: ايجاد يک کشور مستقل فلسطينی و ايجاد صلحی پايدار در اين منطقه نيازمند همکاری است.





















Copyright: gooya.com 2016