چهارشنبه 6 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عربشاهی، دبير تشکيلات تحکيم وحدت در آستانه ۱۶ آذر: زمينه سازی گروه های فشار برای برخورد با دانشجويان، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: مهدی عربشاهی دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت در آستانه ۱۶ آذر در ارزيابی وضعيت دانشگاه های کشور گفت: «نگاهی به دانشگاه های کشور نشان می دهد که وضعيت امکانات رفاهی و سطح آموزشی در اين چند سال افت شديدی داشته است به خصوص در زمينه وضعيت آموزشی علاوه بر بازنشستگی اساتيد مجرب شاهد افزايش شديد پذيرش دانشجو هستيم در حالی که امکانات آموزشی و پژوهشی متناسب با آن رشد نکرده است و اين مساله به افت شديد کيفيت آموزشی انجاميده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در ادامه فعاليت های دانشجويی را اين گونه شرح داد: «خوشبختانه پس از چند سال رکود در فضای دانشگاه های کشور شاهد افزايش روحيه مشارکت جويانه دانشجويان در دو سال اخير هستيم. اکنون جمع کثيری از دانشجويان به اين نتيجه رسيده اند که خودشان بايد از حقوق خود به ويژه حقوق صنفی شان دفاع کنند. شاهد اين ادعا نيز تجمعات گسترده ای است که در سال های اخير به خصوص در بهار گذشته شاهد آن بوديم و موضوع عموم آن ها مسائل صنفی بود. مسائلی مانند کمبود امکانات رفاهی، اعتراض به دخالت مسئولان در امور شخصی دانشجويان و حتی اعتراض به چند تعرض مسئولان دانشگاهی به دختران دانشجو.»

وضعيت انجمن های اسلامی و دفتر تحکيم وحدت سوال ديگری بود که عربشاهی گفت: «مجموع انجمن های اسلامی نيز از فضای عمومی دانشگاه های کشور جدا نيستند و ضمن اثرگذاری بر آن از آن تاثير نيز می پذيرند. بر اين اساس با افزايش روحيه مشارکت جويانه با وجود تمام برخوردهای غيرقانونی که با انجمن های اسلامی صورت گرفته است ما شاهد افزايش فعاليت های انجمن های اسلامی هستيم. اين مساله خود را در دفتر تحکيم وحدت نيز، که اتحاديه انجمن های اسلامی است، نشان می دهد و ما اکنون جلسات سراسری بيشتری برگزار می کنيم.»

«در حالی که شما از افزايش فعاليت های دانشجويی و به خصوص انجمن های اسلامی ياد می کنيد، برخی از جريانات اصولگرا و رسانه هايشان مانند فارس و کيهان اين طور تبليغ می کنند که شما از گروه های بيرون از دانشگاه خط می گيريد و از آن ها حمايت می کنيد. اين اخبار تا چه حد درست است و علت انتشار آن ها را چه می دانيد؟» سوال بعدی خبرنگاران بود که عربشاهی در پاسخ به آن گفت: «رفتار چندين ساله دفتر تحکيم وحدت به خوبی استقلال ما را از گروه های سياسی نمايان می سازد. ما همواره در حرکت در چارچوب قانون و فعاليت های مسالمت آميز تاکيد کرده ايم. ما حتی همواره بر استقلال احزاب و گروه های سياسی قانونی موجود در داخل کشور تاکيد کرده ايم. اين خيلی مضحک است که يک مجموعه با سابقه دانشجويی با فعاليت های شفاف و مسالمت آميز از يک گروه خشن، بی منطق، غيرقانونی و تروريستی ارتباط داشته باشد. اما در مورد علت اين اتهام زنی که مطرح فرموديد اتفاقا يکی از دلايل اصلی آن افزايش فعاليت های دانشجويی و تاثير گذاری آن است. در سال های اخير هجمه های بسياری به دانشگاه ها صورت گرفت از ستاره دار کردن و اخراج اساتيد و دانشجويان منتقد تا تعطيلی تشکل ها و حتی نشريات اما با اين وجود همچنان دانشجويان منتقد به فعاليت های خود ادامه می دهند و اين مساله باعث ترس اقتدارگرايان و طيف تندرو اصولگرايان شده است. اين ترس با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوری بيشتر هم شده است و اکنون می کوشند با زدن اتهامات واهی زمينه سرکوب دانشجويان را فراهم اورند.»

«اما آيا به نظر شما اين منطقی است که برخی از رسانه ها برای فراهم کردن زمينه سرکوب دانشجويان منتقد به بزرگنمايی ميزان نفوذ سازمان های تروريستی در داخل کشور بپردازند؟» عربشاهی در پاسخ گفت: «اين سوالی است که بايد از آن ها پرسيد. متاسفانه برخی از آن ها و گروه های متبوعشان برای حفظ منافع گروهی خود هيچ خط قرمزی را رعايت نمی کنند و به راحتی منافع ملی را به بازی می گيرند تا منافع گروهی و حزبی خودشان تامين شود. ناگفته نماند که پروژه ارتباط با گروه های تروريستی از تابستان امسال شروع شد و آن ها وقتی ديدند با وجود تمام فشارها نتوانستند دفتر تحکيم وحدت را از بين ببرند اکنون به اين حربه نابخردانه متوسل شده اند و واقعا جای تاسف است که با وجود واهی بودن اين ادعا گروهی، اين پروژه سوخته را دنبال می کنند. در واقع آن ها از ترس تاثيرگذاری دفتر تحکيم وحدت در فضای دانشگاه ها و به خصوص انتخابات رياست جمهوری آينده سعی می کنند به اين شکل زمينه برخورد با انجمن های اسلامی و دفتر تحکيم را فراهم آورند. ما بارها اعلام کرده ايم که آقايان فقط دنبال منافع خودشان هستند و اين بزرگنمايی برای ارتباط با يک سازمان تروريستی جهت حذف مخالفان خود شاهدی بر اين مدعی است.»

برگزاری مراسم ۱۶ آذر سوال ديگر خبرنگاران بود که عربشاهی در پاسخ گفت: «انجمن های اسلامی در دانشگاه های مختلف کشور در تدارک برگزاری مراسم هستند و شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت نيز در صدد برگزاری مراسم به اين مناسبت می باشد. به هرحال ۱۶ آذر نماد جنبش دانشجويی است و ما به عنوان بزرگترين تشکل منتقد حق خود می دانيم که مراسمی به اين مناسبت برگزار نماييم. مثل هر سال برنامه دفتر تحکيم اين است که به ياد سه دانشجويی که در اين روز مظلومانه قربانی شدند مراسمی با شکوه در کمال آرامش برگزار کند.»

عربشاهی در پايان نسبت به بازداشت چهار دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی که پيش از اين از تحصيل محروم شده بودند ابراز تاسف کرد و خواهان آزادی هر چه سريعتر آنان شد. او اين گونه بازداشت ها را در راستای فشارهای اخير بر دانشجويان ارزيابی کرد.





















Copyright: gooya.com 2016