سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شش پيشنهاد احمدی نژاد برای توسعه و مصونيت کشورها در جهان، ايسنا

احمدی‌نژاد:
کارگروه ويژه بررسی شرايط و ارائه راه‌حل‌ برای اصلاح نظام اقتصادی جهانی تشکيل شود


رييس‌جمهور با بيان اين‌که " علائم شکست قطعی و به بن‌بست کامل رسيدن نظام‌های سياسی و اقتصادی حاکم بر جهان آَشکار شده است" گفت: موقعيت استراتژيک و از همه مهمتر منابع عظيم انسانی و استعدادهای درخشانی که در کشورهای عضو اکو وجود دارد، سرمايه‌های عظيمی هستند که با اتکا به آن‌ها می‌توان در پيشبرد اهداف اقتصادی و مالی در جهان به موفقيت دست يافت.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح روز سه‌شنبه در سومين اجلاس وزرای اقتصادی و دارايی کشورهای عضو اکو که در مرکز همايش‌های بين‌المللی صداوسيما برگزار شد، افزود: نظام ناعادلانه موجود بين‌المللی نه تنها قادر به حل مشکلات پيش روی بشريت نيست، بلکه پس از گذشت ۶۰ سال هنوز نتوانسته است از اشغالگری و نسل‌کشی رژيم صهيونيستی، وقوع جنگ‌های متعدد، اشغال افغانستان و عراق، نقض گسترده حقوق انسانی، سلب آزادی‌ها و گسترش فسادهای اقتصادی و مالی، پيشگيری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی چالش‌های اقتصادی و مالی را از جمله چالش‌های مهمی دانست که ملت‌ها ده‌ها سال با آن مواجه بودند و با اشاره به وجود يک ميليارد فقير در جهان، آوارگی و ورشکستگی ميليون‌ها کشاورز و صنعتگر کاهش ارزش موجودی و ذخاير پولی، سقوط ارزش بازارهای مالی، خاطرنشان کرد: همه اين مشکلات نشاندهنده آن است که آسيب اصلی در بحران‌های اقتصادی و مالی کنونی که ممکن است به بحران‌های اجتماعی و سياسی هم منجر شود، متوجه ملت‌ها و به خصوص ملت‌هايی است که اقتصاد آن‌ها به شبکه جهانی اقتصاد سرمايه‌داری وابستگی بيشتری دارد.

وی اضافه کرد: بخش مهمی از ذخاير کشورهای نفت‌خيز در آمريکا نگهداری می‌شود که امروز از دسترس صاحبان آن‌ها خارج است.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که " ريشه بحران‌های مختلف و ناکارآمدی نظامات فعلی جهانی به نوع تفکر، جهان‌بينی و مکتب اين نظام‌ها وابسته است" اظهار کرد: صاحبان اين جهان‌بينی و تفکر چنين تبليغ می‌کنند که انديشه و مکتب و شيوه‌های زندگی آنان الگوی تمام عيار و بی‌بديلی است که به حد کمال رسيده است و بشريت راهی جز پيمودن آن ندارد، از اين رو سال‌هاست که تحت عنوان جهانی‌سازی، انديشه سکولاريزم، جدايی خدا و اخلاق از سياست و اقتصاد را تبليغ کردند. بديهی است زمانی که ارزش‌های انسانی ناديده گرفته می‌شود همه چيز فدای خودخواهی‌ها می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد : قدرت‌های خودخواه و زورگو امروز خودشان گرفتار بحران شده‌اند و به چشم خود ابطال نظريات و بنيان‌های فلسفی و ايدئولوژيک و فروريختن پايه‌های قدرت و اقتصاد خويش را می‌بينند.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات قدرت‌های زورگو در بخش اقتصاد خاطرنشان کرد: آن‌ها از ده‌ها سال پيش، پول واحدی را بر سيستم اقتصاد جهانی تحميل و از اين طريق منافع ملت‌ها را به جيب خود سرازير کردند.

احمدی‌نژاد همچنين تاسيس بازارهای سرمايه و تبليغات غيرواقعی برای جذب ثروت ملت‌ها، خريد و فروش‌های صوری به اسم بازار آزاد، تاسيسات موسسات جهانی و بين‌المللی مالی و پولی ، تحميل حذف تعرفه‌ها در کشورهای مصرف کننده، تنظيم درجه ريسک کشورها با معيارهای خودساخته، طراحی نظام‌های مالی خارج از نظارت عمومی را از جمله ديگر اقدامات ناعادلانه قدرت‌های زورگو و خودخواه در بخش اقتصاد جهان برشمرد.

وی با بيان اين‌که " قدرت‌های خودخواه با فريب سرمايه‌گذاران و حتی ايجاد ناامنی در نقاط مختلف جهان اجازه ندادند تا سرمايه‌گذاری منجر به حرکت مفيد اقتصادی و سازندگی و پيشرفت در ساير کشورها شود" تصريح کرد: علی‌رغم اقدامات گذشته، امروز آمريکا و غرب و همپيمانان آن‌ها پرخطرترين مکان‌های سرمايه گذاری و فعاليت اقتصادی هستند و البته کانون اکثر نابسامانی‌ها و چالش‌های اقتصادی در ساير کشورها هم در حقيقت همين دولت‌های خودخواه و زورگو بوده‌اند.

وی با تاکيد بر اين‌که " نظام حاکم بر جهان به بن بست کامل رسيده و اشتباه است تصور کنيم که همين نظام قابل بازسازی و ترميم می‌باشد" خاطرنشان کرد: آستانه تحمل مردم جهان از نابسامانی‌های اقتصادی، تحميل انديشه‌های زورمندانه و يکجانبه‌گرايی فرهنگی به سرآمده و اينک تشنه عدالت است. البته به لطف خدا تمايل عمومی به عدالت، پاکی و کمال‌طلبی در حال گسترش است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که " اعضای اکو بايد با همفکری راه‌هايی را برای فاصله گرفتن از وضعيت موجود و بهبود شرايط طراحی کنند" تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران گام‌هايی را در اين مسير برداشته است و به همين دليل آسيب‌های کمتری از بحران اقتصاد جهانی تحمل می‌کند.

وی اضافه کرد: اخلاق و معنويت، عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها بايد شالوده نظامات اقتصادی و راه حل‌ها باشد.

وی در ادامه ۶ پيشنهاد برای توسعه و مصونيت کشورها در برابر وضعيت موجود جهان و حل مشکلات ارايه کرد که بدين شرح است:

۱- تبادلات بين کشورهای عضو در يک پروسه زمانی از دلار به ساير ارزها انتقال يابد و ذخائر دلاری به ارزهای معتبرتر تبديل شود.

۲- موضوع استفاده از پول رايج کشورهای عضو اکو در مبادلات تجاری و اقتصادی دو جانبه و چند جانبه مورد بررسی و مطالعه واقع شده و راه کارهای مناسبی جهت گسترش اين نوع مبادلات ارايه گردد.

۳- بانک اکو او تقويت شود و مراکز پولی و اعتباری جديدی با سرمايه‌گذاری کشورهای عضو و ساير کشورهای علاقمند تاسيس گردد تا از پروژه‌ها و برنامه‌های اقتصادی اعضاء پشتيبانی نمايد.

۴- تبادلات علمی و فرهنگی – انجام پروژه های مشترک، مشارکت و همکاری در تبادل خدمات فنی و مهندسی – تعميق و گسترش مبادلات اقتصادی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی – گردشگری و غيره بيش از گذشته مد نظر قرار گيرد.

۵- برای توسعه تجارت بين اعضا که نقطه شروع مناسبی است، هدفگذاری معينی انجام شود و تمام ابزارهای مالی و اعتباری را در خدمت آن به کار گرفت.

۶- کارگروه ويژه‌ای جهت بررسی و تحليل دقيق شرايط در جهت ارايه راه حل‌های مناسب برای اصلاح نظام اقتصادی جهانی با هدف تاثيرگذاری و پيگيری مصوبات تشکيل گردد.





















Copyright: gooya.com 2016