سه شنبه 10 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در مجلس: هدفمند کردن يارانه‌ها بدون اصلاح قيمت‌ها ناممکن است، ايسنا

ـ نظام توزيع يارانه‌ها مانع مهمی در تحقق اهداف اصل ‌٤٤ و چشم‌انداز است

رييس‌جمهور گفت: به لطف انقلاب اسلامی طی ‌٣٠ سال، حرکت عمومی و پيشرفت ملی ايران افتخارآميز بوده است و چهره امروز ايران با ‌٣٠ سال قبل قابل مقايسه نيست.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح روز سه‌شنبه با حضور در صحن علنی مجلس برای ارائه طرح هدفمند کردن يارانه‌ها افزود: در بخش‌های مختلف علم و فناوری کشاورزی، آموزش و بهداشت و عمران، زيربنايی و بخش‌های ديگر پيشرفت‌های شگفت‌انگيزی اتفاق افتاده است و در بخش کم کردن فاصله‌ها و رفع فقرها و محروميت‌ها نيز کارهايی که انجام شده افتخارآميز است.

وی افزود: اما همه شما عزيزان می‌دانيد که استعداد و توانمندی‌های ايران بسيار بسيار بالاتر و والاتر از نقطه‌ای است که امروز در آن قرار داريم. هم‌چنين همگی می‌دانيد که يکی از دو اصل اصلی پايداری انقلاب و بالندگی آرمان‌های انقلابی پيشرفت در عرصه‌های اقتصادی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصاد محو فقر و اجرای عدالت و تلاش برای پيشرفت با حداکثر سرعت محور کار است.

رييس‌جمهور گفت: در سند چشم‌انداز ما بايد به قدرت و اقتصاد منطقه تبديل شويم و به عنوان ملت پيشرو و الهام‌بخش نقش‌آفرينی کنيم. تحقق اين هدف بزرگ نيازمند بازنگری در روندهای گذشته و رفع موانع است. خوشبختانه و به لطف کارهای کارشناسی هم‌چنين با عنايت رهبری عزيز، امروز ما به لحاظ تئوری اقتصاد و راهبردهای اصلی برای ميل به چشم‌انداز و تحقق يک کشور پيشرفته براساس عدالت، علم و معنويت مشکلی نداريم؛ چراکه سياست‌های اصل ‌٤٤ در حقيقت تئوری اقتصاد اسلامی و برپايه يک اقتصاد توسعه يافته و بالنده است. اقتصادی که با همه ظرفيت‌های خود فعال، مردمی و بر پايه عدالت شکل گرفته است.

وی گفت: برای تحقق اهداف اقتصادی بيش از سه سال قبل در دولت يک شورای اقتصادی راهبردی شکل گرفت که هدف اصلی‌اش شناختن موانع تحرک بالای اقتصادی و همين‌طور راهکارهای مناسب برای تحقق اهداف بود و بعد از يک و نيم سال به نتايج خوبی رسيده‌ايم. در اين مسير مشکلات ساختاری اقتصادی شناسايی و احصا شد و يک گزارش مدون از آسيب شناسی اقتصاد ايران به دست آمد که اين مقدمه تهيه طرح تحول اقتصادی به عنوان اصلاح ساختارها و عوامل اصلی موثر در اقتصاد است.

وی با بيان اين‌که " طرح تحول در يک پيوند محکم با سند چشم‌ا‌نداز و سياست‌های اصل ‌٤٤ عمل خواهد کرد" مجموعه عوامل اصلی دست‌اندرکار مانع در مسير رشد اقتصادی را در هفت نظام دسته‌بندی به اين شرح برشمرد: نظام ماليات، نظام يارانه‌ها، نظام گمرکی، نظام بانکداری، نظام ارزشگذاری پول ملی ، نظام توزيع کالا و خدمات و نظام بهره‌وری.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که " در اقتصاد، انتخاب اجتناب‌ناپذير است" تصريح کرد: در هر برنامه اقتصادی ناگزير از انتخاب‌های متوالی هستيم و کارگروه مربوطه و شورای راهبردی هم از ميان گزينه‌های موجود اصلی‌ترين آن‌ها را برمی‌گزيدند. اين نظام‌ها پيچ‌وخم‌هايی است که دستگاه‌های اقتصادی را تنظيم می‌کند. اين‌ها يا محرک و يا مشوقند و يا موانع را از پيش رو بر می‌دارند.

وی با بيان اين‌که " اگر نظام مالياتی درست عمل نکند جهت‌گيری‌های اقتصادی به سامان نخواهد رسيد" افزود: اگر يارانه‌ها نيز درست عمل نکنند، جهت‌گيری‌ها، سرمايه‌گذاری‌ها و همين‌طور بقيه نظام‌ها درست انجام نخواهد شد. اقدامات لازم در اين هفت بخش انجام شده است و بيش از يک سال و سه ماه است که تقريبا با استفاده از همه ظرفيت‌های کارشناسی کشور مشغول انجام اين کار هستيم. در تمام اين بخش‌ها لوايح لازم و يا قوانين جديد در شرف آماده شدن برای تقديم به مجلس شورای اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها، برخی از اشکالات نظام توزيع يارانه‌ها را برشمرد و گفت: اشکال اول اين است که کالاها و خدمات مشمول يارانه درست انتخاب نشده‌اند. نسبت يارانه‌ها در توليد ناخالص کشور ‌٢٩ درصد است که ‌٢٦ واحد از اين ميزان مربوط به انرژی است در حالی که در اکثر کشورهای دنيا از مصرف انرژی ماليات می‌گيرند. طی سال‌های ‌٨٢ تا ‌٨٤ ، ‌٩٢ درصد هزينه‌های جاری کشور مربوط به مصرف انرژی بوده و در سال ‌٨٥ اين ميزان به ‌١٢٧ درصد رسيده است. اين در حالی است که تبعات مصرف بی‌رويه انرژی در محيط زيست بر کسی پوشيده نيست.

رييس‌جمهور درباره اشکال دوم نيز گفت: ايراد ديگر اين است که يارانه‌ها با اين نظام توزيع به اهداف خود نمی‌رسد. همه می‌دانيم که يارانه‌ها برای کمک رساندن به دهک‌های پايين درآمدی است، ولی در سال ‌٨٥ سهم دهک دهم شهری از بنزين و گازوئيل ‌٥/٣٢ درصد بوده است، در حالی که سهم دهک اول از اين ميزان تنها حدود ‌٥/١ درصد بوده است و اين نشان می‌دهد که حدود ‌٣٠ برابر مصرف بنزين و گازوئيل را در دهک دهم نسبت به دهک اول شاهد هستيم.

وی ادامه داد: سه دهک بالای درآمدی ‌٤ برابر سه دهک پايين درآمدی، انرژی مصرف می‌کنند و اين بدين معنی است که هرکس بيشتر مصرف کند، سهم بيشتری از يارانه‌ها خواهد داشت.

وی اشکال سوم را قاچاق مواد سوختی برشمرد و درباره اشکال چهارم نيز اظهار کرد: اختلال در توليد سرمايه‌گذاری اشکال ديگر نظام توزيع يارانه‌هاست و وضعيت يارانه در انرژی به اقتصاد ما علامت‌دهی غلط می‌کند. نوع سرمايه‌گذاری و نوع مصرف بسيار متناسب با نوع توزيع يارانه‌هاست.

احمدی‌نژاد مصرف بالا و بهره‌وری پايين را اشکال ديگری برشمرد و افزود: شدت انرژی در ايران در بالاترين ميزان ممکن در جهان است در حالی که بهره‌وری از هر بشکه نفت خام در حد بسيار پايين و به ميزان يک‌سوم متوسط جهانی است.

وی با بيان اين‌که " اشکال ديگر نظام توزيع يارانه‌ها اين است که مانع مهمی در تحقق اهداف اصل ‌٤٤ و چشم‌انداز

محسوب می‌شود" گفت: اگر ما اهداف چشم‌انداز و سياست‌های کلی اصل ‌٤٤ را هم در اختيار نداشتيم، باز هم ناگزير به اصلاح نظام توزيع يارانه‌ها بوديم، چراکه ادامه اين روند در آينده غيرممکن است و رشد مصرف داخلی به جايی خواهد رسيد که در افق چشم‌انداز درآمد و مصرف سربه‌سر خواهد شد.

وی در ادامه به اهداف طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای عدالت و رفع تبعيض و استفاده بهتر از منابع کشور، شفاف‌سازی فعاليت‌های اقتصادی و واقعی کردن اين فعاليت‌ها، رقابت‌پذير کردن توليد و خدمات در کشور، دادن فرصت به تدبير و مديريت صحيح، کاهش وابستگی به درآمد نفت، توسعه سرمايه‌گذاری در کشور و نيز افزايش فعاليت‌های عمرانی از جمله مهمترين هدف‌های طرح هدفمند کردن يارانه‌ها به حساب می‌آيد.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که " اين اولين طرحی است که بيشترين کار کارشناسی روی آن انجام شده است" در عين حال گفت: البته ادعايی نيست که اين طرح بدون اشکال است، ولی تقريبا اجماع کارشناسی کشور را پشت سر خود دارد. نکته مهم اين که رهبری عزيز هم بر کليات و اساس اين طرح صحه گذاشته است.

وی با اشاره به اين‌که " اين طرح در تمام دولت‌های قبل نيز مورد پيگيری بوده است" تصريح کرد: در برنامه‌های پنج ساله سوم و چهارم راهکارهايی برای اين طرح تعبيه شده است، ولی دو دليل عمده برای عدم اجرای اين طرح می‌توان متصور بود؛ دليل اول عدم پرداختن جدی به ابعاد اجرايی اين طرح است، چراکه زوايای طرح و تاثير آن در بخش‌های مختلف آن‌طور که بايد و شايد مورد بررسی دقيق قرار نگرفته است.

وی با بيان اين‌که " در اين مدت طولانی بيش از ‌٣٠ هزار نفر ساعت کار کارشناسی در اين زمينه انجام شده است" درباره دليل دوم اجرا نشدن اين طرح اظهار کرد: نگرانی از تبعات اجتماعی اين طرح دليل ديگر اجرای آن بوده است. به همين دليل همواره اجرای طرح تحول در توزيع يارانه‌ها از دستور کار دولت‌ها خارج شد، ولی ما امروز خوشبختانه تقريبا برای همه سوالات مربوط به اين طرح پاسخ های لازم را داريم.

احمدی‌نژاد اصلاح قيمت‌ها را به عنوان يکی از محورهای اين طرح عنوان کرد و گفت: هدفمند کردن يارانه‌ها بدون اصلاح قيمت‌ها ناممکن است؛ بنابراين بايد قيمت‌ها را تا حد امکان واقعی و در بازه‌های معين نيز بتوان آن‌ها را تثبيت کرد.

وی درباره محور دوم اين طرح عنوان کرد: جبران کاهش قدرت خريد مردم و توانمندسازی خانوارهای ‌٧ دهک پايين جامعه محور ديگر اين طرح است و ما ‌٦٠ درصد منابع را به اصلاح قيمت‌ها اختصاص داده‌ايم.

وی حمايت از بنگاه‌های اقتصادی، توليدی و صادراتی را به عنوان محور ديگر اين طرح برشمرد و افزود: ‌١٥ درصد منابع به اين بخش اختصاص پيدا کرده است و از مجلس نيز اين اجازه را می‌خواهيم که برای اصلاح سازوکارهای مربوطه برای اين بخش تا مدتی از قيمت‌های ترجيحی يا تبعيضی استفاده شود.

وی درباره محورهای ديگر اين طرح اظهار کرد: جبران هزينه‌های دولت و توسعه عمران در کشور محور ديگری است که ‌٢٥ درصد منابع برای اين امر اختصاص داده شده است. تشکيل صندوق هدفمندسازی يارانه‌ها برای اين که منابع اقتصادی در اين زمينه کاملا شفاف باشد محور ديگر اين طرح محسوب می‌شود. اين طرح محورهای ديگری از جمله ضمانت اجرايی، معافيت‌های مالياتی و سازوکارهای شناسايی اقشار و بنگاه‌های هدف نيز دارد.

رييس‌جمهور خطاب به نمايندگان مجلس گفت: همه شما می‌دانيد که يکی از نگرانی‌های اصلی اين طرح، جهشی است که در ابتدای کار در قيمت‌ها اتفاق می‌افتد. البته اين جهش در طول ‌١٢ تا ‌١٨ ماه مستهلک خواهد شد ولی به هر حال اين نگرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز ما در دايره نزولی قيمت‌ها قرار داريم، يعنی کاهش عمومی قيمت‌ها در جهان و ايران فرصتی برای ماست تا از آن به بهترين نحو ممکن استفاده کنيم. کاهش قيمت نفت هم مارا به اجرای اين طرح تشويق می‌کند.

وی با بيان اين‌که " وقت آن است که تصميم بگيريم" خاطرنشان کرد: جبران تبعات اين طرح با همدلی و همکاری به بهترين نحو ممکن امکان‌پذير است. اگر بخش‌های مختلف کشور و اگر دولت و مجلس اين طرح را به طور هماهنگ با هم اجرا کنند کمترين تبعات و بيشترين آثار مثبت را در پی خواهد داشت.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " دولت سياست‌های مکملی نظير نظارت دقيق بر بازارهای تاثيرگذار و حمايت از کارهای هوشمند توليدی و صادراتی را نيز در دستور کار خود قرار داده است" تاکيد کرد: بايد کار را با همراهی يکديگر جلو ببريم. شرايط امروز اقتصادی کشور و جهان اقتضا می‌کند که ما هرچه سريعتر بر اجرای اين طرح اهتمام بورزيم.

وی ادامه داد: امروز مجلس پای کار، به روز و تصميم‌گير و در کنار آن دولت تحول‌گرا، تصميم‌گير و پای کار بهترين فرصت را برای اجرای اين طرح در اختيار دارند. در مجلس هفتم و هشتم کارهای بزرگی با هم انجام داده‌ و بخش‌های مختلف کشور را به سامان کرده‌ايم.

وی در پايان اظهار کرد: اميدوارم که نمايندگان محترم مجلس با دقت هرچه تمام‌تر و البته با سرعت بالا به اين طرح رسيدگی کنند تا بتوانيم به پيشبرد امور کشور کمک کنيم.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور هم‌چنين در ابتدای سخنان خود با اشاره به فجايع رژيم صهيونيستی در غزه گفت: همان‌گونه که قيام‌های محرمی به فضل الهی تا امروز با عزت دنبال شده و همانطور که عاشورايان تاکنون پيروز بوده‌اند و در دوران انقلاب ماه محرم ماه پيروزی خون بر شمشير شد، ان‌شاالله ملت فلسطين و مردم عزيز غزه در حادثه غزه پيروز خواهند شد.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: امروز غزه يک زخم بزرگ بر تن بشريت است و حمله صهيونيست‌های بی‌فرهنگ در ماه محرم به غزه و کشتن زن‌ها، بچه‌ها و جوانان و محاصره طولانی مدت و جلوگيری از رسيدن غذا و دارو و درمان يک مظلوميت عاشورايی را برای اين مردم رقم زده است.

وی افزود: مردم غزه در مظلوميت امام حسين(ع) و ياران و خانواده ايشان شريکند و در اين ماه جامعه بشری از دو جهت مصيبت زده است؛ مصيبت اکبر و اعظم، مصيبت کربلا و حادثه عاشورا و شهادت خاندان پيامبر گرامی اسلام و فرزندان و ياران اوست و مصيبت دوم مظلوميت مردم غزه است. من اين مصيبت‌ها را به شما عزيزان به ملت بزرگ ايران و به رهبری عزيز و عالی‌قدر تسليت عرض می‌کنم.

وی با بيان اين‌که " حادثه غزه مقدمه‌ای برای تحولات بزرگ در منطقه است" تصريح کرد: صهيونيست‌ها و اربابان آن‌ها پس از تحمل شکست‌های متوالی و پی‌درپی به تصور خام خودشان غزه و مقاومت مردم غزه را حلقه ضعيف جبهه مقاومت در منطقه ما تصور کردند و خيال می‌کنند با شکستن اين حلقه می‌توانند شکست‌های متوالی را جبران کنند. به نظر من اين اشتباه ديگر و بزرگتری از ناحيه صهيونيست‌هاست.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که " آن‌ها قدرت عاقله و انديشه خود را از دست داده‌اند و ديوانه‌وار به زنان و کودکان حمله می‌کنند" گفت: آن‌ها تصور می‌کنند با کشتار بی‌پناهان برای خود پيروزی، عزت و اقتدار را به ارمغان می‌آورند در حالی که کشتن زنان و کودکان موجب ننگ بيشتر قاتلان خواهد شد و عمر رژيم منحوس و جعلی صهيونيستی را کوتاه‌تر خواهد کرد.

وی ادامه داد: همان‌گونه که قيام‌های محرمی به فضل الهی تا امروز با عزت دنبال شده و همان‌طور که عاشورايان تاکنون پيروز بوده‌اند و در دوران انقلاب ماه محرم ماه پيروزی خون بر شمشير شد، ان‌شاءالله ملت فلسطين و مردم عزيز غزه در حادثه غزه پيروز خواهند شد.

وی پيروزی مقاومت فلسطين در غزه را پيروزی انسانيت در برابر توحش، پيروزی الله‌اکبر در برابر شياطين و اميال شيطانی" دانست و ادامه داد: البته مردم غزه امروز هم پيروزند؛ چراکه در ميدان جهاد و شهادت هستند و ميدان جهاد و شهادت اساسا ميدان پيروزی است. دشمن صهيونيستی و اربابان‌شان به پايان راه رسيده‌اند و در تمام جبهه‌های سياسی، اقتصادی و نظری به بن بست برخورده‌اند.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: برای آن‌ها چيزی باقی نمانده است و آخرين پرده‌های فريب و تزوير از چهره استکبار فرو خواهد افتاد. دروغ‌ها و اربده کشی‌هايی که با شعار حقوق بشر، دموکراسی و به اصطلاح ليبراليسم سر داده می‌شود، باطن خود را نشان داده است. باطن اين شعارها همين تجاوزها، تخريب‌ها و کشتن بيگناهان است.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان بشريت نيز بايد بدانند که اوضاع به سرعت عوض خواهد شد و حادثه غزه مقدمه اضمحلال قطعی رژيم صهيونيستی خواهد بود و خون مظلومان در رگ‌های انسان‌های عدالت‌خواه و ملت‌های اسلامی خواهد جوشيد.

وی با بيان اين‌که " با چنين روندی ننگ ابدی بر پيشانی رژيم صهيونيستی و حاميان آن‌ها خواهد ماند" گفت: مدافعان وحاميان اين رژيم بدانند کسانی که گيسوی خود را به طور علنی و مخفی با گيسوی صهيونيست‌ها گره زده‌اند همه با هم به جهنم خواهند رفت و ملت‌ها به حول قوه الهی آن‌ها را از روی زمين جمع خواهند کرد.

رييس‌جمهور گفت: من صميمانه از ملت ايران و نمايندگان محترم مجلس و رييس محترم مجلس که با ابتکار عمل حرکت مردمی را در جهت حمايت از غزه ساماندهی کردند، تشکر می‌کنم و از زبان شما ملت ايران و ملت‌های منطقه خطاب به قدرت‌های بزرگ می‌گويم که بدانيد دوران شما به پايان رسيده است و به فضل الهی سران صهيونيسم و حاميان آن‌ها در دادگاه‌های عدالت محاکمه خواهند شد و از کاخ زورگويی به مذلت خواهند رسيد.





















Copyright: gooya.com 2016