چهارشنبه 18 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سورنا هاشمی: ما را بدون هيچ حکمی از تحصيل محروم کردند، بامداد خبر

بامدادخبر- گروه دانشگاه: خرداد ماه امسال، افشای فساد اخلاقی معاون دانشجويی و رئيس کميته‌ی انضباطی دانشگاه زنجان موجب اعتراض‌های گسترده از سوی دانشجويان دانشگاه زنجان و تشکل‌های دانشجويی و مدنی سراسر کشور شد که سرانجام معاون خاطی از دانشگاه اخراج شد. اما بر خلاف قول مسئولين دانشگاه و نمايندگان شهر زنجان با چند تن از دانشجويان متحصن اين دانشگاه برخوردهای قضايی و انضباطی صورت گرفت. در اين رابطه با سورنا هاشمی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه زنجان گفتگويی را ترتيب داده‌ايم تا از وضعيت فعالان دانشجويی دانشگاه زنجان و تشکل‌های آنجا مطلع شويم. سورنا هاشمی مردادماه امسال به دليل شرکت در تحصن‌ دانشگاه زنجان يک ماه بازداشت بود و در حال حاضر بدون هيچ‌گونه حکمی از تحصيل محروم شده‌است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای هاشمی، وضعيت تحصيلی شما و آقايان واحدی و فيروزی به چه شکل است؟
در حال حاضر من و آقای فيروزی بدون هيچ گونه حکم و يا احضاری از تحصيل محروم هستيم و اجازه انتخاب واحد به ما داده نشده‌است و از سوی رئيس حراست به دانشگاه ممنوع الورود شده‌ايم. وقتی از مسئولين دانشگاه دليل اين امر را جويا شديم تمام مسئولين اعم از آموزش تا دبير کميته‌ ی انضباطی ما را به رئيس دانشگاه ارجاع دادند و وی را مسئول صدور چنين ابلاغيه‌ای دانستند و وقتی پيش رئيس دانشگاه رفتيم و از وی پاسخ خواستيم و به او گفتيم که کار شما غير قانونی است، پاسخ داد کار من غير قانونی است و برويد از من شکايت کنيد.
آقای بهرام واحدی نيز به بهانه‌های واهی آموزشی از دانشگاه اخراج شد. در صورتی که هر فردی به جای او بود و مشکل سياسی نداشت در حال حاضر به تحصيل خود ادامه می‌داد.
در ضمن در جلسه پرسش و پاسخی که همين اواخر بر گزار شد آقای نداف، رئيس دانشگاه در پاسخ به اين سؤال که چرا بدون هيچ حکمی اجازه ادامه تحصيل و حتی ورود به دانشگاه را به ما نمی‌دهند پاسخ داد که نهادهای امنيتی به من اين پشنهاد را داده‌اند و من پذيرفته‌ام.

آيا هيچ‌گونه پيگيری برای شکايت از مسئولين دانشگاه برای اين نوع برخورد‌ها انجام داده‌ايد؟
اين نوع برخورد مسئولين دانشگاه که بدون هيچ‌گونه حکمی ما را از تحصيل محروم کرده‌اند باعث شده‌است که امکان پی‌گيری قانونی از ما سلب شود، در ضمن بنا به حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی، ديوان عالی عدالت اداری حق دخالت در امور دانشگاه را ندارد. بنا براين شرايط ما سعی کرديم از طريق نمايندگان مجلس زنجان که به شورای متحصنين تعهد کتبی داده‌بودند که با هيچ يک از متحصنان برخورد نمی‌شود، پی‌گيری کنيم که به نتيجه‌ای نرسيد همچنين نامه ای به کميسيون آموزش مجلس فرستاديم و شرايط خود و غير قانونی بودن اعمال رئيس دانشگاه را در آن توضيح داديم که متأسفانه هنوز جوابی دريافت نکرده‌ايم.

چندی پيش مجدداً به دادسرای عمومی و انقلاب زنجان احضار شديد چه اتفاقی افتاد؟
قاضی پرونده پس از دريافت آخرين دفاعيات من و ديگر متهمان (بهرام واحدی، عليرضا فيروزی، پيام شکيبا، دکتر صارمی، حسن جنيدی و آرش رايجی) قرار کيفر خواست را برای دادگاه انقلاب صادر نمود و منتظر برگزاری جلسه دادگاه هستيم.

اتهام شما دقيقاً چه بود؟
اتهامی که به ما تفهيم شده و در کيفرخواست هم آمده‌است، تحريک دانشجويان برای تجمعات غير قانونی به قصد بر هم زدن امنيت کشور و تشويش اذهان عمومی و اشاعه فحشا است. اين در صورتی است که با مجرم شناخته شدن آقای مددی که باعث شد وی از دانشگاه اخراج و حکم قضايی برای وی صادر شود، اتهامات فوق بلاموضوع است. همچنين مسئولين دانشگاه و نمايندگان زنجان تعهد دادند که با هيچ يک از متحصنين برخورد انضباطی و قضايی نشود که ديديم سه نفر از تحصيل محروم شدند و شش نفر به زندان و سلول‌های انفرادی فرستاده‌شدند و در حال حاضر منتظر رأی دادگاه هستند.

آقای نصيری و انصاری (دو نماينده مجلس اصلاح طلب) که تلاش زيادی برای پايان تحصن کردند و به شما تعهد دادند که برخوردی با دانشجويان متحصن صورت نمی‌گيرد، آيا پی‌گيری لازم را برای وضعيت شما انجام دادند؟
خير به هيچ وجه، آن‌ها در زمان تحصن به ما قول دادند و به قول خود آقای نصيری شرافت انسانی خود را به عنوان يک استاد دانشگاه گرو گذاشتند که پی‌گير تمام مطالبات شورای متحصنين باشند در صورتی که نه تنها در مقابل بازداشت و محروميت از تحصيل دانشجويان متحصن سکوت کردند بلکه از پاسخ دادن به نمايندگان شورای متحصنين دريغ کردند. ما ديديم که اين دو نماينده به اصطلاح اصلاح‌طلب در زمان تحصن خود را برای پايان تحصن به آب و آتش می‌زدند، حالا که وقت پی‌گيری تعهدات‌شان است سکوت کرده‌اند.

وضعيت تشکل‌ها و نشريات دانشجويی در دانشگاه زنجان به چه شکل است؟
در حال حاضر مديريت دانشگاه در مقابل مطالبات دانشجويان قرار می‌گيرد و هيچ‌گونه نرمشی از خود نشان نمی‌دهد، کار به جايی رسيده‌است که تشکلی همچون بسيج هم رو در روی رئيس دانشگاه قرار می‌گيرد و آن را ناکارآمد می‌خواند در اين شرايط وضعيت بقيه تشکل‌ها معلوم است. ولی انجمن اسلامی تنها تشکلی است که با وجود اين‌که مسئولين مجوز آن را لغو کرده‌اند و هيچ‌گونه حمايتی از آن نمی‌شود، هم‌چنان به فعاليت پر شور خويش در راستای تحقق مطالبات جنبش دانشجويی ادامه می‌دهد و سعی می‌کند در قالب نشريات ارتباط خود را با دانشجويان حفظ کند.

در زمان تحصن دانشجويان زنجان شاهد شرکت تعداد زيادی از دانشجويان در تحصن بوديم که حتی موجب تعطيلی امتحانات به مدت يک هفته شد. در حال حاضر فضای فعاليت صنفی و سياسی در دانشگاه زنجان به چه شکل است؟
اکنون علی‌رغم برخوردهای صورت گرفته، فضای فعاليت در اين دانشگاه هم‌چنان مهياست و باعث اميدواری است که جمع کثيری از دانشجويان دانشگاه زنجان در حال حاضر به فعاليت صنفی و سياسی توجه ويژه‌ای نشان می‌دهند و فعاليت خود را به صورت عقلانی ادامه می‌دهند به عنوان مثال در تجمع روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی برگزار شد دانشجويان استقبال بسيار خوبی از اين مراسم کردند.





















Copyright: gooya.com 2016