پنجشنبه 26 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه دفتر فارس مجمع جوانان اصلاح طلب درباره وقايع اخير دانشگاه علوم پزشکی شيراز

هوالعالم

اخيرا رياست دانشگاه علوم پزشکی شيراز طی اقدامی غيرقانونی، انتخابات انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده پزشکی را برگزار نمود. اين اقدام در حالی صورت گرفت که انتخابات قانونی انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشکده در خردادماه ۸۷ و با نظارت نماينده هيئت نظارت برگزار شده است. پس از نصب اطلاعيه هيات نظارت دانشگاه برای اعلام برگزاری انتخابات، شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی شيراز و انجمن های اسلامی دانشجويان دانشکده های زير مجموعه اين تشکل، طی نامه ای به هيات نظارت دانشگاه دلايل متعدد غيرقانونی بودن اين اقدام را برشمرده و خواستار توقف اين روند غيرقانونی شده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين استدلالات قانونی به نحوی بوده است که هر کدام به تنهايی برای اثبات غيرقانونی بودن انتخابات و ملغی شدن آن کافی بوده است. به عنوان مثال در آيين نامه تشکل های اسلامی دانشگاهيان تنها در شرايطی برگزاری انتخابات مجدد برای تشکل پيش بينی شده است که رأی به ابطال انتخابات داده شود و برای اين کار نيز بايد شکايتی در مورد برگزاری انتخابات صورت گيرد. ضمن اين که شکايت درباره نحوه برگزاری انتخابات حداکثر تا ۱۵ روز پس از اعلام نتايج انتخابات توسط تشکل، قابل طرح و رسيدگی است. گفتنی است که در زمان اين اقدام دانشگاه بيش از ۶ ماه از برگزاری انتخابات می گذشته است. اما هيات نظارت دانشگاه به رياست دکتر ايمانيه، بدون پاسخ به نامه قانونی انجمن اسلامی، در روز يکشنبه ۱۵/۱۰/۸۷ اقدام به برگزاری انتخابات می نمايد. در اين روز جمعی از دانشجويان و من جمله اعضای انجمن اسلامی در اعتراض به اين اقدام به دانشکده پزشکی مراجعه می نمايند. مسوولين دانشگاه در اقدامی عجيب درب دانشکده پزشکی را بر روی دانشجويان می بندند. اما در نهايت دانشجويان موفق می شوند وارد دانشکده شوند.
هم زمان با برگزاری انتخابات و ادامه اعتراضات، چند تن از دانشجويان توسط حراست به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گيرند و حتی يکی از آقايان حراست، در حضور همگان با سيلی به صورت يکی از دختران عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان می زند.
اين رفتار صورت گرفته از جانب حراست کاملا غيرقانونی و بر خلاف اخلاق اسلامی بوده است. ضمن آن که صرف نظر از دلايلی که بدوا دال بر غيرقانونی بودن انتخابات بوده است، ۵ نفر از ۱۱ کانديدای همين انتخابات نيز انصراف خود را اعلام داشته اند. اما علی رغم همه اين مسائل هيئت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شيراز در روز بعد اسامی چند تن از دانشجويان را به عنوان اعضای جديد انجمن اعلام می نمايد.
دفتر انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشکده نيز شب هنگام تخليه شده و وسايل آن به مکانی نامعلوم منتقل شده است. متاسفانه در همين روز يکی از اعضای انجمن که در حال توزيع اطلاعيه اين تشکل در دانشکده پزشکی در مورد انتخابات بوده است، با ضرب و شتم شديد حراست مواجه شده و وی را به وضعی ناشايست از دانشکده بيرون می نمايند.
در روز پنج شنبه نيز مشخص می شود قفل انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده های دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری شکسته شده و اموال و اسناد آنجا نيز مفقود و درب دو دفتر نيز پلمپ شده است.
در همين روز از طرف دانشگاه با خانواده ۶ تن از دانشجويان عضو انجمن به نام های نادر ديناری، سعادت دلفانی، مجتبی وکيلی، طيبه جانگيرفام، ياسر رحمانی راد و سيدمحسن فخری بافقی تماس گرفته شده و به آن ها اعلام می شود فرزندانشان به دانشگاه ممنوع الورود شده اند.
متاسفانه شنبه شب گذشته، عده ای از سوی مسوولين به خوابگاه گلستان مراجعه نموده و يکی از دختران ممنوع الورود را در ساعت ۸ از خوابگاه به بيرون می فرستند که با پيگيری های مکرر شورای صنفی خوابگاه، اين دانشجو به خوابگاه باز می گردد. جای بسی تاسف است که دکتر ايمانيه، رياست دانشگاه علوم پزشکی شيراز اين گونه با منتقدين خود برخورد می کند و حتی از بيرون کردن يک دانشجوی دختر از خوابگاه، آن هم در هنگام شب ابايی ندارد.
يکشنبه شب نيز متعاقب اقدام غير قانونی مسسوولين حراست و ورود غيرقانونی ايشان به خوابگاه شهيد دستغيب(ره) و برخورد فيزيکی با يکی از دانشجويان، اعتراضات شديدی در بين دانشجويان اين خوابگاه به وجود می آيد و باعث می شود بيش از دويست تن از دانشجويان به دليل رفتار در پيش گرفته شده با اعضای انجمن اسلامی، در خوابگاه دست به تجمع اعتراضی بزنند.
هر چند برخوردهای ناعادلانه و غيرقانونی با اين تشکل منتقد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی شيراز در سه سال اخير به مدت اخير محدود نشده و مسوولين اين دانشگاه همواره محدوديت های فراوانی را برای دانشجويان اين دانشگاه ايجاد کرده اند و برخوردهای تبعيض آميز و توهين آميز فراوانی را در قبال دانشجويان اين دانشگاه در پيش گرفته اند که از جمله اين اقدامات می توان به آوردن باتوم به دانشگاه علوم پزشکی شيراز، برای اولين بار در در تاريخ دانشگاههای کشور، محدوديت های فراوان برای دانشجويان دختر از جمله دانشجويان دختر ساکن خوابگاه ها، افزيش احضارها به کميته انضباطی، افزايش فشار بر نشريات منتقد و دگر انديش و احضار آنها و صدور احکامی نظير توقيف، نصب دوربين های مدار بسته در دانشگاه و برخوردهای توهين آميز حراست در قبال دانشجويان اشاره نمود.
همچنين در مدت سه سال گذشته تنها يک مجوز برای سخنرانی به ميزبانی انجمن اسلامی دانشجويان صادر گرديده است، که آن هم در دو ماه اول مديريت دکتر محمدهادی ايمانيه بوده است. همچنين در اين مدت تنها چند ماه بودجه های شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان برقرار بوده است. اما اين بار ديگر حرفی از محدوديت ها برای تنها تشکل منتقد دانشگاه علوم پزشکی شيراز نيست، چرا که با روند ناصواب در پيش گرفته شده، رياست دانشگاه علوم پزشکی شيراز در نظر دارد اين تشکل را به غيرقانونی ترين شيوه ای از عرصه دانشگاه حذف و تک صدايی را بر دانشگاه تحت مديريت خود حکم فرما نمايد. حال آن که دانشگاه محل تضارب آرا و انديشه ورزی است و فضای تک صدايی شايسته آن نيست و برخورد قهرآميز و فيزيکی با دانشجويان منتقد در شان محيط مقدس علم و دانش نيست.

مجمع جوانان اصلاح طلب استان فارس





















Copyright: gooya.com 2016