پنجشنبه 17 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روسيه بار ديگر راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر را به تاخير انداخت، راديو فردا

* بيش از سه دهه است که کار ساختمان سازی نيروگاه بوشهر ادامه دارد


رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه تاريخ تازه ای برای راه اندازی نيروگاه بوشهر اعلام کرد و گفت که اين نيروگاه اواخر سال جاری ميلادی آغاز به کار می کند.

سرگئی کرينکو به خبرنگاران در کاخ کرملين گفت که اگر اتفاق غير منتظره ای روی ندهد راه اندازی نيروگاه بر اساس زمان بندی صورت خواهد گرفت.

وی گفت که تاريخ آغاز به کار نيروگاه برای پايان سال برنامه ريزی شده است و من در نظر دارم تا در ماه فوريه از نيروگاه بوشهر بازديد کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تاريخ تازه راه اندازی نخستين نيروگاه اتمی ايران در حالی اعلام می شود که سفير روسيه در تهران و ساير مقام های اين کشور گفته بودند که کار ساختمان نيروگاه بوشهر تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی پايان می بايد و در اويل سال جاری ميلادی وارد شبکه توليد برق ايران خواهد شد.

اين نخستين بار نيست که روسيه تکميل نيروگاه بوشهر را به تاخير می اندازد. مسکو از سال ۱۹۹۵ که بر اساس قراردادی با ايران مسئول تکميل نيروگاه بوشهر شده است تا کنون بارها راه اندازی اين راکتور را به تاخير انداخته است.

اختلافات مالی ايران و «اتم استروی اکسپورت»، شرکت سازنده نيروگاه اتمی بوشهر، سبب شد تا طرف روسی با تعليق فعاليت های ساختمانی اين راکتور اعلام کند که راه اندازی آن تا پايان سال ۲۰۰۸ ميسر نخواهد شد.

پس از حل و فصل اين اختلافات مالی سرانجام روسيه در دی و بهمن ماه سال ۱۳۸۶ تمام محموله های سوخت نيروگاه بوشهر را به ارزش يک ميليارد دلار به ايران ارسال کرد.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، اوايل سال ۱۳۸۷ اعلام کرده بود که نيروگاه بوشهر در تابستان سال جاری با نيمی از ظرفيت خود آغاز به کار می کند.

سيد رسول موسوی، رييس دفتر مطالعات سياسی و بين المللی وزارت امور خارجه ايران نيز ارديبهشت ماه گفته بود: « به نظر نمی رسد که راه اندازی و توليد برق توسط اين نيروگاه با تاخير بيشتری روبرو شود.»

برخی تحليلگران و منتقدان روسيه در ايران می گويند که مسکو از نيروگاه بوشهر به عنوان اهرم قدرت در روابط خود با تهران استفاده می کند.

همکاری روسيه با ايران برای ساخت نيروگاه بوشهر با انتقاد کشورهای غربی و اسرائيل روبرو شده است که می گويند برنامه اتمی تهران به منظور ساخت سلاح هسته ای دنبال می شود.

ولی مسکو گفته است که شواهد قاطعی در زمينه نظامی بودن اين برنامه وجود ندارد و راکتور بوشهر نيز اهداف صلح آميز دارد.

نيروگاه اتمی بوشهر که از سه دهه پيش کار ساختمان و آماده سازی آن همچنان ادامه دارد به گفته مقام های ايرانی، قرار است که نزديک به يک هزار مگاوات برق توليد کند.

احمد فياض بخش، معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی ايران بهمن ماه گذشته گفته بود که «کل مبلغ پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست ميليون دلار بود که به تدريج پرداخت شده است و کمتر از ده درصد مبلغ اين قرارداد افزايش داشته است.»

روسيه اعلام کرده است که همزمان با راه اندازی نيروگاه بوشهر شمار کارکنان خود را در آن ۲۵ درصد افزايش خواهد داد.





















Copyright: gooya.com 2016