سه شنبه 4 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی کاخ سفيد: اميدواريم ايران در رويکرد خود تجديد نظر کند، راديو فردا

سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه در واکنشی تلويحی به سخنان آيت الله خامنه ای ابراز اميدواری کرد که ايران در رويکرد خود تجديد نظر کند.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز اول فروردين در مشهد گفت: «آمريکا از تغيير سخن می گويد، ولی عملا تغييری نديده ايم.»

اين اظهار نظر وی در پاسخ به پيام نوروزی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، بود که خواهان پايان گرفتن تنش ۳۰ ساله ميان تهران و واشينگتن و بهبود مناسبات ميان طرفين شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد در باره پيام آقای اوباما به خبرنگاران گفت: «اين يک تلاش و فرصتی برای گفت و گوی مستقيم با مردم ايران و رهبران آنها بود تا ظرفيت های روابط جديد و تغيير يافته را بر اساس حقوق و مسئوليت های ميان دو کشور را مورد تاکيد قرار دهند.»

وی افزود: «رييس جمهور(باراک اوباما) بر اين باور است که زمان برای تغيير فرا رسيده است و فارغ از هر گونه پاسخی، رييس جمهور اميدوار است که رهبران ايران بر روی تغيير رفتار خود کار کنند.»

آيت الله خامنه ای که در سياست خارجی ايران حرف اول را در ايران می زند در سخنان روز شنبه خود اشاره کرد، «ما سابقه ‌ای از اين دولت جديد و رئيس‌ جمهور جديد آمريکا نداريم. نگاه می ‌کنيم سپس قضاوت می‌ کنيم. شما تغيير کنيد، ما هم رفتارمان تغيير خواهد کرد.»

ولی وی در عين حال افزود: «ما تا وقتی دولت آمريکا، روش، عمل، جهت گيری و سياست های خود را مثل اين سی سال عليه ما ادامه بدهد، ما هم آدم و ملت اين سی سال خواهيم بود.»

جمهوری اسلامی ايران و آمريکا از سال ۱۳۵۸ که دانشجويان موسوم به پيرو خط امام سفارت آمريکا در تهران را اشغال کردند روابط ديپلماتيک با يکديگر ندارند.

مناسبات دو کشور در سه دهه گذشته پر از کشمکش و تنش بوده است و به رغم پاره ای اظهار نظرهای مسالمت جويانه از سوی رهبران ايران و آمريکا در سال های اخير، تغييری در روابط طرفين رخ نداده است.

باراک اوباما که از ژانويه سال جاری زمام قدرت را در آمريکا در دست گرفته است می گويد که خواهان گفت و گوی مستقيم با ايران است تا به خصومت های ۳۰ سال گذشته پايان داده شود.

آقای اوباما بر خلاف ساير رهبران آمريکا برای نخستين بار در يک پيام ويدئويی، مردم و رهبران ايران را همزمان مورد خطاب قرار داد و گفت: «دولت من اينک به اقدامات ديپلماتيک برای رسيدگی به تمام مسايل گسترده بين ما و پيگيری ارتباط های سازنده ميان ايالات متحده، ايران و جامعه بين المللی متعهد است.»

دولت باراک اوباما می گويد که در حال بازنگری در سياست های خود در قبال ايران است و اگر ايران مشت گره کرده خود را باز کند دست دوستی آمريکا به سوی وی دراز خواهد شد.

موضع تازه آمريکا در قبال ايران با واکنش مثبت متحدان واشينگتن روبرو شده است و آنها از تهران خواسته اند تا به اين رويکرد جديد پاسخ مثبت دهد.





















Copyright: gooya.com 2016