سه شنبه 4 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت کارکنان تلويزيون های خصوصی در کابل، بی بی سی

* دو تن از کارکنان شبکه های تلويزيون خصوصی در افغانستان به دستور مقامات دولتی بازداشت شده اند.


دادستانی کل (لوی سارنوالی) افغانستان فهيم کوهدامنی، مديرمسئول شبکه تلويزيون خصوصی "امروز" را به اتهام پخش "برنامه های ضد اسلامی و فرهنگ افغانی" بازداشت کرده است.

به گفته مقامات دادستانی کل افغانستان، اين بازداشت براساس شکايت کميسيون تخطی رسانه های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان انجام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان، يکی از خبرنگاران شبکه تلويزيون خصوصی آريانا در کابل نيز از سوی رياست امنيت ملی افغانستان بازداشت شده است.

مسئولان تلويزيون آريانا، به بازداشت اجمل علم زی اعتراض کرده و خواستار رهايی فوری او شده اند.

يک مسئول اين تلويزيون در کابل به بی بی سی گفت که آقای علم زی به دنبال پخش يک گفتگو با برخی مقامات پيشين طالبان از تلويزيون آريانا، بازداشت شده است.

اما مسئولان امنيت ملی تا حالا در مورد دلايل بازداشت اين خبرنگار اظهار نظر نکرده اند.

برخی نهادهای دفاع از حقوق روزنامه نگاران در افغانستان نسبت به بازداشت اجمل علم زی و فهيم کوهدامنی واکنش نشان داده و اين اقدام را در مخالف حق آزادی بيان در اين کشور خوانده اند.

'توهين به علما'

دادستانی کل افغانستان می گويد، اتهاماتی که عليه فهيم کوهدامنی، مدير مسئول تلويزيون امروز مطرح است، پخش برنامه های ضد اسلامی و ضد فرهنگ افغان است.

فضل احمد فقيريار، معاون دادستانی کل افغانستان می گويد در مورد نشر اين گونه برنامه ها قبلا به مسئولان تلويزيون امروز هشدار داده شده بود.

به گفته مسئولان، اين بازداشت پس از شکايت کمسيون رسيدگی به تخطی رسانه های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و اجرای "تحقيقات لازم" صادر شده است.

کمسيون رسيدگی به تخطی رسانه های افغانستان مدعی است که تلويزيون امروز به نشر موسيقی و آهنگ های مخالف فرهنگ افغان می پردازد و در برخی حالات هم به علمای دينی توهين روا داشته که اين موارد می تواند نقض قانون رسانه ها به حساب آيد.

تلويزيون امروز همچنين به نشر برنامه های تفريحی و موسيقی شاد در مراسم عاشورا متهم شده است.

'انگيزه های سياسی'

ولی نجيب الله کابلی، رييس شبکه تلويزيون خصوصی امروز و عضو مجلس نمايندگان افغانستان، با رد اين اتهامات می گويد در پشت اين بازداشت، انگيزه های سياسی وجود دارد.

به گفته آقای کابلی، موسيقی و سريال های هندی از سوی بيشتر رسانه های تصويری افغانستان به نشر می رسد ولی هيچکدام با موانعی برخورد نکرده اند.

تلويزيون های خصوصی افغانستان پيش از اين نيز در مورد پخش برنامه های که مخالف ارزشهای اسلامی خوانده شده، با محدوديتهايی مواجه بوده اند.

بسياری از تلويزيون های خصوصی افغانستان آهنگ ها و فيلم های خارجی پخش می کنند اما به دليل فشارها، دستان و پاهای برهنه دختران را در آن سانسور می کنند.





















Copyright: gooya.com 2016