شنبه 15 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شائبه دستکاری در متن خبر سخنان سال نو رهبر جمهوری اسلامی در مشهد، انتخاب

خبرگزاری انتخاب: مقايسه متن خبر تنظيم‌شده از سخنان مهم رهبر انقلاب که در اولين روز سال در مشهد مقدس ايراد شد، با متن کامل اين سخنرانی که در سايت رهبر انقلاب منتشر شده، شائبه دستکاری سخنان مشهد رهبر انقلاب در متن خبری را به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از آيند،، به نظر می‌رسد تلخيص و حذف و گزينش و پس و پيش کردن جملات رهبر انقلاب به شيوه خاص در متن خبری، باعث شده تا مفهوم خاصی از اين بيانات برداشت شود، در حالی که اصل بيانات ايشان در خصوص دولت‌ها کلی‌تر و همگانی‌تر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که اين متن خبری علاوه بر انعکاس در تمام رسانه‌ها، بارها از صداوسيمای جمهوری اسلامی هم پخش شد.

در متن خبر آمده است: «رهبر انقلاب اسلامی درباره موضع رهبری در انتخابات خاطر نشان کردند: هميشه گمانه‌زنی‌ها و شايعاتی در اين زمينه بوده و خواهد بود اما بنده يک رأی دارم که در صندوق می‌اندازم و به هيچ کس هم نمی‌گويم که به چه کسی رأی بدهد يا ندهد، چراکه تشخيص اين مسئله بر عهده خود مردم است.
ايشان افزودند: گاهی که از دولت دفاع و حمايت می‌کنم برخی معنايی ناصحيح برای اين مسئله جعل می‌کنند در حالی که من براساس وظيفه هميشه از دولت‌ها و خدمتگزاران کشور حمايت کرده‌ام به خصوص هنگامی که می‌بينم دولتی بيشتر به محرومان رسيدگی می‌کند و در مقابل ظلم و استکبار می‌ايستد و مورد تهاجم غير منصفانه نيز قرار می‌گيرد، اما اين سخنان و رفتار بنده ربطی به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتی نيست.»

اما متن کامل اين بيانات از اين قرار است: «اين را هم در باب انتخابات به شما عزيزان و همه‏ ملت عزيزمان عرض بکنم؛ درباره‏ موضع رهبری در مورد انتخابات، گمانه‏زنی و شايعه و اين‌ها هميشه بوده و خواهد بود. بنده يک رأی دارم، آن را در صندوق می‏اندازم. به يک نفری رأی خواهم داد، به هيچ‌کس ديگر هم نخواهم گفت که به کی رأی بدهيد، به کی رأی ندهيد؛ اين تشخيص خود مردم است. بنده گاهی از دولت حمايت می‌کنم، دفاع می‌کنم؛ بعضی سعی می‌کنند برای اين کار معنای نادرستی جعل و ابداع کنند.

نه، من از دولت‌ها هميشه دفاع می‌کنم؛ منتها اگر دولتی بيشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غير منصفانه‏ای می‌شود، بيشتر دفاع می‌کنم. من طرفدار اِعمال انصافم؛ من می‌گويم بايد منصف باشيم. رفتارها را نگاه کنيم؛ اين ربطی به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بی‏انصافی است.

حمايت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظيفه‏ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ اين مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نيست. بنده از هر حرکت خوبی، از هر اقدام خوبی، از هر پيشرفتی، از هر خدمتی به مردم، از هر دلجوئی‏ای از محرومين، از هر ايستادگی‏ای در مقابل ظلم و استکبار استقبال می‌کنم و از آن کسی که اين کار را کرده است، تشکر و سپاسگزاری می کنم؛ هر دولتی باشد، هر شخصی باشد؛ اين وظيفه‏ من است.»

کلمات مشخص شده با رنگ قرمز در متن بيانات ديده نمی‌شود و کلمات آبی در متن خبر نيست.





















Copyright: gooya.com 2016