سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون مطبوعاتی ارشاد: حمايت ويژه از مطبوعات بر اساس پرداختن به موضوع "اصلاح الگوی مصرف"، مهر

عليرضا ملکيان معاون مطبوعاتی وزير ارشاد از حمايت ويژه از نشرياتی خبر داد که به موضوع "اصلاح الگوی مصرف" بپردازند و گفت: قطعاً يکی از شاخص‌های حمايتی ما برای اختصاص يارانه به نشريات ميزان پرداختن آنها به اين موضوع خواهد بود.
به گزارش خبرنگار مهر، عليرضا ملکيان در نشستی خبری که در محل اين معاونت برگزار شد، با اشاره به بالا بودن مصرف در تمامی بخش‌های جامعه ايران، گفت: مصرف در بسياری از موارد در جامعه ما بيش از حد معمول و عرف است و در مقايسه با ساير کشورها به خصوص در زمينه آب، برق و سوخت بالاست. عوامل متعددی هم در اين زمينه دخيل است؛ بخشی از آن به سوبسيدهای دولتی کالاها و به ويژه کالاهايی اساسی مانند نان و برق و ساير انرژی‌ها بر‌می‌گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بخشی ديگر از دلايل مصرف بالا در جامعه ما به فرهنگ جامعه برمی‌گردد؛ در واقع فرهنگ سازی مناسبی برای مصرف بهينه صورت نگرفته و اين وضعيت، وضعيت مناسبی نيست و مقام معظم رهبری هم به حق اين موضوع را مطرح کردند و امسال به نام سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به وظايف دستگاههای مختلف در جهت اصلاح الگوی مصرف، نقش رسانه‌ها را در اين زمينه يادآور شد و اضافه کرد: رسانه‌ها بايد وظيفه خودشان را در اين زمينه انجام دهند و ان فرهنگ سازی در زمينه نحوه مصرف است؛ وظيفه ديگر شناسايی مواردی که در دستگاه‌های مختلف نظام است که مصرف بهينه را رعايت نمی‌کنند. بايد اين گريزگاه‌ها و منافذ را شناسايی کرد و به صورت مستدل و با ارائه آمار و ارقام و درج ان در نشريات و خبرگزاری‌ها، مطرح شود تا مسئولان به ان توجه کنند و راهکارهای عملی برای اصلاح اينگونه موارد را محقق کنند.

ملکيان گفت: هر يک از آحاد جامعه وظيفه دارند در چارچوب مسائل شخصی و خانوادگی خودشان، الگوی مصرف را رعايت کنند و مصرف را اصلاح و بهينه کنيم؛ من در محيط کار خودم وظيفه دارم آن چيزی را که به نظرم زياده‌روی در مصرف است، اصلاح کنم؛ از موارد مصرفی مانند آب، برق، وسيله نقليه اين معاونت گرفته تا موارد کلانتر، بايد رعايت شود.

وی اضافه کرد: در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نيز، تک تک خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها بايد به اين موضوع توجه داشته باشند؛ اينکه آيا مطالبی که در روزنامه‌ها يا خبرگزاری‌ها درج می‌شود، واقعاً مطالبی هست که گرهی از مشکلات جامعه باز کند يا خدای ناکرده مطالبی است که موجب تشويش اذهان عمومی و شايعه پراکنی در جامعه می‌شود و صفحات نشريات بی جهت هدر داده و به مطالبی اختصاص داده می‌شود که خلاف واقع بوده و هم وقت خبرنگار را گرفته و هم وقت مردم و مسئولان را.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: نکته ديگری که امسال قطعاً به آن عمل خواهيم کرد، توزيع يارانه‌ها به مطبوعات بر اساس رعايت الگوی مصرف است؛ ما در توزيع يارانه‌ها علاوه بر شاخص‌های کمی، شاخص‌های محتوايی را هم در نظر داريم و دستور العملی در اين زمينه وجود دارد و امسال با توجه به اينکه سال "اصلاح الگوی مصرف" ناميده شده، قطعاً يکی از شاخص‌های حمايتی ما برای اختصاص يارانه به نشريات همين موضوع خواهد بود.

ملکيان گفت: اينکه رسانه‌ها به چه ميزان برای تحقق اين موضوع و اصلاح الگوی مصرف مشارکت کرده‌اند، مورد توجه ماست و کارشناسان نظارتی ما نشريات و خبرگزاری‌ها را رصد خواهند کرد و چنانچه نشريه‌ يا خبرگزاری به اين موضوع پرداخته باشد، به طور ويژه مورد حمايت قرار می‌گيرد و انتظار داريم خود رسانه‌ها هر سه يا چهار ماه يکبار گزارش عملکردشان را در زمينه اصلاح الگوی مصرف در جامعه به ما ارسال کنند.

وی در پاسخ سوال خبرنگار مهر مبنی بر اينکه "آيا در صورت نپرداختن رسانه‌ای به موضوع اصلاح الگوی مصرف، يارانه آن کم يا قطع خواهد شد؟" گفت: نه چنين نيست؛ يارانه‌ای که قبلاً در اين زمينه به صورت طبيعی وجود داشته است، همچنان به مطبوعات و رسانه‌ها تعلق خواهد گرفت. اما اگر نشريه‌ای به موضوع اصلاح الگوی مصرف بپردازد، مورد حمايت قرار می‌گيرد و طبعاً اگر نشريه‌ای هم به اين موضوع نپردازد، نبايد انتظار ويژه‌ای از ما داشته باشد.

معاون مطبوعاتی وزير ارشاد در ادامه با اشاره به تاکيد وزير ارشاد بر لزوم پرداختن به اين موضوع در وزارتخانه مذکور، بر لزوم برنامه‌ريزی برای اصلاح الگوی مصرف در جامعه توسط دستگاه‌هايی مانند قوای مقننه، مجريه و قضائيه تاکيد کرد و گفت: همه دستگاه‌ها بايد در اين زمينه طرح و لايحه داشته باشند. من مطمئنم که در ديگر بخش‌های وزارت ارشاد از جمله معاونت سينمايی هم اين موضوع مورد توجه است و بحث حماتی از فيلم‌هايی که به اين موضوه می‌پردازند، وجود دارد.

ملکيان اضافه کرد: نبايد به صورت تشريفاتی به سال اصلاح الگوی مصرف برخورد کرد و با سخنرانی و همايش آن را آغاز کنيم و با سخنرانی و همايش به پايان برسانيم؛ بايد به صورت عملياتی با اين موضوع برخورد شود وگرنه تاثيری در جامعه نخواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016