چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دست دادن اوباما با چاوز: دليل ضعف امريكا ، ويا تغيير در مواضع این کشور؟ نگرانی از مشروعیت بخشیدن به "رژيم هاى ديكتاتور"، العربیه

بر اساس گزارش های خبرى روز سه شنبه 21-4-2009، دست دادن باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا با همتاى ونزوئلایی اش هوگو چاوز، در نشست سران كشور هاى امريكاى لاتين، واكنش هاى مختلفی را در تایید و یا اعتراض به سياست جديد دولت آمريكا در پى داشت. برخی از صاحبنظران، اين اقدام اوباما را دليل ضعف سياسى دولت وی تلقى كردند.

كاخ سفيد با اشاره به ديدار مزبور اعلام داشت ، ملاقات دوستانه ميان اوباما وﭽاوز در آغاز اين هفته، دال بر سیاست نوین این کشور به منظور بهبودى روابط با دیگر كشور هاى جهان مى باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باراك اوباما گفت: "به اعتقاد من، دست دادن وگفتگوی من با آقاى ﭽاوز، منافع استراتژيك آمريكا را در معرض خطر قرار نخواهد داد.

اما منتقدان، ديدار اوباما با چاوز را دليل ضعف وشكست آمريكا تلقى كرده اند.
از سوى دگير، گينگريچ عضو حزب جمهوريخواه و رئيس اسبق سنا، طى برنامه تلويزيونى " تو دى شو" كه از شبكه "بى بى سى" پخش مى شود، با شاره به پيامدهاى احتمالى دست دادن اوباما با چاوز گفت: "دشمنان امريكا در سراسر آمريكاى لاتين، از انتشارعكس چاوز در حال لبخند زدن هنگام ملاقات با رئيس جمهور آمريكا، سوء استفاده خواهند کرد، و آن را نشانه مشروعیت بخشیدن به دولت چاوز تلقى خواهند دانست ".

گفتنى است، ديدار ودست دادن علنى اوباما با چاوز در حاشيه ى نشست سران كشور هاى آمريكاى لاتين در "ترينيداد وتوباگو"، صورت گرفت. در پايان این ديدار، چاوز، كتاب " رگ هاي باز آمريكاي لاتين؛ پنج قرن غارت يك قاره" اثر "ادواردوگاليانو" نویسنده ای از کشور اروگوئه که در سال 1971 منتشر شده بود به اوباما اهدا کرد .
ديك چینى، معاون رئيس جمهور سابق آمريكا در گفتگويى با شبكه تلويزيونى "فوكس نيوز" گفت، ديدار اوباما با چاوز رئيس جمهور ونزوئلا، ودانييل اورتيگا، رئيس جمهور نيكاراگوا، سودى در بر نداشته است" و معيارهاى نادرستى را بوجود خواهد آورد.
وى اوباما را به بکارگیری لحن عذر خواهانه از چاوز نسبت به سياست دولت سابق امريكا، متهم كرد.

چینى افزود: "به نظر من، انسان مى بايست هوشيارانه گام بردارد، زيرا كشورهاى جهان، چه دوست وچه دشمن، به سرعت از اين وضع بهره بردارى خواهند کرد ، بويژه اگر به اين معتقد باشند كه آنها با رئيس جمهورى ضعيف، ويا شخصى كه از منافع آمريكا با قدرت دفاع نمى كند، روبرو هستند .

موضعگيرى رئيس جمهور ونزوئلا در برابر اوباما تغيير قابل ملاحظه اى در مقايسه با موضعی را نشان می دهد که در سال 2006 در جمعيت عمومى ملل متحد اتخاذ کرده بود. چاوز در آن زمان به سران كشور هاى جهان گفته بود كه بوش خود شيطان است، و بوی زننده ی وی همچنان به مشام می رسد. وی این سخن را يك روز پس از سخنرانی بوش به همین مناسبت بر زبان جاری کرد .

پيش از اين، چاوز دولت جورج بوش را متهم به براندازى حكومتش كرده بود.

طى گردهمآيى سران امريكاى لاتين در هفته جارى، عكسهاى مشترکی از اوباما واوريبه رئيس جمهور کلمبیا که در کنار یکدیگر نشسته بودند گرفته شد .

خانم دانا پرینو، سخنگوى كاخ سفيد امريكا در دوره ی ریاست جمهوری بوش، احتمال تغيير رفتار چاوز بعد از ملاقات وی با اوباما را مورد تردید قرار داد .

وى افزود: "ماهیت دیکتاتورها تغییر را نمی پسندد ، من باور ندارم که آنها رفتار خود نسبت به ما را دگرگون کنند، واز همه مهمتر هیچگونه تغییری در برخورد با ملتهاى خود نخواهند داد".

از سوی دیگر دولت اوباما تاکید کرد که این ملاقات عملا نتائج مثبتی را به همراه داشته است و احتمالا ونزوئلا سفير خود را مجددا به ايالات متحده ى امريكا اعزام خواهد كرد، و واشنگتن اتخاذ موضع مشابهی را بررسی خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016