دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسانلو توان حبس ندارد! گفتگو با پرويز خورشيد وکيل مدافع منصور اسانلو، دويچه وله

کمپين بين‌المللی حقوق بشر درخواست کرده که منصور اسانلو رئيس هيئت مديرۀ سنديکای شرکت واحد، به دليل شرايط بد جسمی از زندان آزاد شود. پرويزخورشيد وکيل وی می‌گويد که پزشک زندان نيزوضعيت جسمی ناگوار اسانلو را تاييد کرده است.
کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران روز يکشنبه بيست و هفتم ارديبهشت طی بيانيه‌ای از مقامات قضايی ايران درخواست کرد که منصور اسانلو را از زندان آزاد کنند.
در بيانيه اين کمپين با اشاره به مرگ اميدرضا ميرصيافی وبلاگ‌نويسی که اسفند ماه گذشته در زندان اوين درگذشت، آمده است: «مسئولين زندان‌های ايران سابقۀ سياهی در فراهم آوردن درمان پزشکی برای زندانيان عقيدتی دارند».
هفته گذشته نيز مادر منصور اسانلو در نامه‌ای که خطاب به رئيس قوه قضائيه نوشت، خواستار آزادی فرزند خود شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرويز خورشيد وکيل مدافع اسانلو می‌گويد وضعيت جسمی موکلش در شرايطی است که حتی پزشک زندان نيز گواهی داده که وی قادر به ادامه حبس نيست و بايد هرچه زودتر آزاد شود، اما تا کنون مسئولين قضايی به درخواست آزادی وی توجهی نکرده‌اند. اسانلو تا به حال يک عمل جراحی قلب باز و يک جراحی چشم انجام داده است.
منصور اسانلو رئيس هیأت مديره سنديکای شرکت واحد از تيرماه ۱۳۸۶ در بازداشت به سر می‌برد. وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به ۵ سال حبس محکوم شده است.

دويچه‌وله: آقای خورشيد نگرانی‌هايی در مورد وضعيت جسمانی موکل شما آقای اسانلو وجود دارد. آيا خبری از ايشان داريد و می‌دانيد الان وضعيت جسمی و روحی‌شان به چه صورتی است؟
پرويز خورشيد: هفته‌ی گذشته، من و آقای دکتر مولايی که وکيل ديگر ايشان هستند به زندان رجايی شهر کرج مراجعه کرديم و حدود يکساعت با ايشان ملاقات حضوری داشتيم. ظاهرشان چيزی نشان نمی‌دهد و آن ناراحتی و نگرانی‌هايی که شما مطرح می‌کنيد در ظاهر وجودشان پيدا نيست. ولی از نظر اظهارنظر تخصصی، گواهی‌هايی که ما از طرف پزشکان داريم، نشان می‌دهد که ايشان دچار بيماری‌های متعددی هستند و سلامتی ايشان الآن در معرض تهديد است. هم از نظر نظريه‌پزشکی و هم از نظر قانونی. ولی با تمام اين مصائبی که ايشان دارند، بسيار روحيه‌بالايی دارند و فعلا دارند حبس را تحمل می‌کنند.

آيا پس از انتشار نامه‌ی مادر ايشان خطاب به رياست قوه قضاييه، شما پيگيری کرديد که ببينيد امکان آزادی ايشان وجود دارد يا خير؟
بله. من و آقای دکتر مولايی پيگير کارهای ايشان هستيم. دکتر معالج زندان مشروحا عوارض بيماريی که ايشان دچارش هستند را اعلام کرده‌اند، از جمله ديسک کمر که به مرحله‌ی جراحی رسيده و جراحی چشم، که ايشان شبکيه‌ چشم‌شان هم جراحی شده. علاوه براين دچار بيماری‌های حساسيت پوستی و غيره هم هستند و با توجه به سوابق جراحی قلبی که ايشان دارند و گواهی‌های پزشکی آنها را هم در اختيار داريم. در گزارش مشروح معاينات متعددی که از ايشان کرده‌اند و اظهارنظر پزشک متخصص متکی بر آزمايش‌هاست و نه معاينات سطحی، پزشک زندان گزارش کرده است که تحمل کيفر برای ايشان سنگين است و سلامت جانی ايشان را تهديد می‌کند. نظريه‌پزشک به مقامات قضايی و مقامات دادسرا منعکس شده است و ما پيگيری کرديم. و در پيگيری‌هايمان اميدوار هستيم بالاخره مقامات قضايی و امنيتی کشور متقاعد بشوند ايشان را آزاد کنند.

آيا قانونی وجود دارد که مطابق آن ، با توجه به وضعيت جسمی آقای اسانلو بتوان درخواست آزادی ايشان را مطرح کرد؟
قوانين موجود ما علاوه براين که اين اختيار را به مسئولين قضايی داده است، حتا مسئولين زندان را نيز مکلف کرده است. ما مواد قانونی داريم که در موقعی که زندانی دچار بيماری‌های صعب‌الاعلاج يا سختی است، تکيف می‌کند که زمينه‌ی آزادی زندانی را فراهم بکنند. با توجه به اين که آقای اسانلو دوسال و نيم است که دارد حبس می‌کشد و بسيار هم سخت گذشته است، و مدتی از اين دوران زندانی‌شدن ايشان هم در سلول انفرادی بوده، الان از نظر قوانين استحقاق آزادی را دارد. ولی متاسفانه يک مقدار تعلل صورت می‌گيرد و ما همچنان پيگير هستيم که مسئولين پرونده، مسئولين قضايی‌ـ امنيتی را برای آزادی ايشان متقاعد کنيم.

آقای خورشيد آيا شما خبری از دستگيرشدگان روز کارگر و همکاران سابق آقای اسانلو داريد که به طور دسته‌جمعی در روز کارگر امسال دستگير شدند؟
سه نفر از آنها از اعضای سنديکا و از کارگران شرکت واحد هستند که وکالت يکی‌شان را در دو سال گذشته که دستگيری‌های جمعی سنديکا پيش آمده بود به عهده داشتيم، اما در حال حاضر وکالت‌شان را در اختيار نداريم. ولی از بقيه‌ی دستگيرشدگان اطلاعی ندارم، چون ما فقط وکيل کارگران هستيم.

آن افرادی که فرموديد، کارگران شرکت واحد هستند، وضعيت‌شان الان به چه صورتی است؟ جزو آزادشدگان بودند يا آنها همچنان در زندان هستند؟
تا امروز من خبری از آزادی‌شان ندارم.

مصاحبه‌گر: ميترا شجاعی
تحريريه: بهنام باوندپور





















Copyright: gooya.com 2016