گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
28 اردیبهشت» رمزگشايی از يک مشارکت، احمد فعال8 اردیبهشت» تضاد بيانيه نويسان با مواضع اصلی نامزدها، احمد فعال 27 فروردین» نقدی بر "آيا کنارهگيری آقای خاتمی يک پيام اخلاقی بود؟" نوشته احمد فعال، الف. احمدپور 26 فروردین» آيا کنارهگيری آقای خاتمی يک پيام اخلاقی بود؟ احمد فعال 10 فروردین» تفاوتها و تضادها در انسان و جامعه، مناظره مکتوب با علی مزروعی (بخش پايانی)
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! شرايط يکسان دلايل دوگانه، احمد فعالآيا وضعيت کنونی و کابوس ادعايی تحريميان ديروز و دعوت کنندگان امروز از همان آغاز قابل پيش بينی نبود؟ اگر آن ها نمیتوانستند، چنين کابوسی و چنين وضعيتی را پيشبينی کنند، اولاً چرا بدون انتقاد از رويه گذشته، تغيير موضع دادهاند؟ ثانياً آيا به ناتوانی خود در تحليل رويدادها و تحليل واقعيتِ نظامی که با آن روبرو هستند، اعتراف میکنند؟پيشتر در باره اعتماد و فراتر از آن، درباره جنبش اعتمادسازی سخن به ميان آمد. تجربهها نشان میدهند که جريان روشنفکری و سياستورزی کمترين کوششی برای جلب اعتماد عمومی از خود نشان ندادهاند. توجه به اين حقيقت بسيار مهم است که، از جلب اعتمادها تا ايجاد جنبش اعتمادسازی فاصله بسيار وجود دارد. اکنون در شرايط حاضر، جامعه ما در وضعيت بسيار سختی قرار دارد. وضعيتی که تمام پيوندهای اعتمادانگيز، در سطوح مختلف جامعه از ميان رفتهاند. اعتمادها به موجب استواری بر حقيقت و امتناع از مصلحتها و ملاحظات تحصيل میشوند و جنبش اعتمادسازی به موجب مخاطب قرار دادن وجدان جمعی در بيان حقيقت حاصل میشود. همچنين است که اعتمادها به موجب پذيرش مسئوليت و انتقادپذيری بدست میآيند و جنبش اعتمادسازی به موجب مخاطب قرار دادن وجدان جمعی در مسئوليت و انتقادپذيری بدست میآيد. اگر حقايق به تمام و کمال بيان نشوند، اعتمادها بازنمیگردند و اگر مسئوليت رفتار و انديشههای خود را بر عهده نگيريم، هيچ اعتمادی بازنخواهد گشت. حقيقت اين است مسئوليت وضعيت کنونی، حداقل بر اساس موضوعی که نويسنده در اين نوشتار تعقيب میکند، نمیتواند بر عهده کسانی باشد که در شرايط حاضر دست به تحريم زدهاند. چه آنکه آنها لزومی به طرح دلايلی ندارند که دعوت کنندگان امروز و تحريميان ديروز مبادرت به طرح اين دلايل میکنند. اين است که وقتی در شرايط يکسان دلايل دوگانه و موضعگيریهای دوگانه اتخاذ میشود، آثار چنين مواضع ناراستی جز دور شدن از حقيقت و دامن مصلحت بر تن حقيقت دوختن و در نتيجه، افزودن بر دامنه بیاعتمادیها نيست. Copyright: gooya.com 2016
|