یکشنبه 17 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدي نژاد: آقاي كروبي بالاخره نگفتيد ماجراي زندان بنياد شهيد و خانه چند صد متري و شهرام جزايري چه بود، دولت يار

به گزارش دولت يار سایت حامی احمدی‌نژاد، مناظره انتخاباتي دكتر محمود احمدي نژاد و شيخ مهدي كروبي هم برگزار شد و ملت تماشا كرد. اين مناظره جذاب در حالي به انتها رسيد كه شيخ اصلاحات ضمن ناتواني دراثبات تمامي ادعاها و توهين ها و تهمت هاي خود عليه منتخب زيرك و پاكيزه ملت ، اين سوالها را هم بي پاسخ گذاشت كه جناب كروبي بالاخره نگفتيد ماجراي 300 ميليون تومان شهرام جزايري و خانه چند صد متري بالاي شهر و زنداني كه در بنياد شهيد درست كرده بوديد چه بود؟!

مشروح مناظره :



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم در مناظره تلويزيوني خود با دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در پاسخ به سوال مجري اين برنامه مبني بر اينكه شما در سخنان خود واژه‌هاي همچون عدالت اقتصادي، برنامه ريزي و موضوع هزينه كردن درآمد نفتي را مطرح كرديد و طرح خود را در مقايسه با طرحي كه در حال عمل از سوي احمدي نژاد است چگونه مقايسه مي‌كنيد؟ گفت: شما بحث خوبي را مطرح كرده‌ايد و سوال بسيار درستي است اما من قبلا شعاري دادم و انگيزه حضور خود را اعلام كردم و روي آن بحث مي‌كنم كه به چه دليل در عرصه حضور پيدا كردم و انگيزه من چه چيز بوده است و اينك من گفته ام براي تغيير آمده ام و مخصوصا بر روي قوه مجريه تكيه كرده ام و براي رئيس جمهور شدن آمده‌ام.
وي افزود: در رقابت انتخاباتي هم آقاي احمدي نژاد و جناب آقاي موسوي كه از دوستان خوب من هستند و جناب آقاي رضايي نيز حضور پيدا كرده‌اند و در گذشته نيز صحبت آقاي خاتمي بود و مدتي هم حضور داشتند و من اعلام كردم كه چون حزب تشكيل داده ام براي تغيير آماده‌ام و براي يك حركت جديد حضور پيدا كرده‌ام و به خصوص آمده‌ام تا در سياست‌هاي آقاي احمدي نژاد تغيير ايجاد كنم.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم در ادامه با بيان اينكه من دو اشكال اساسي به شيوه اداره آقاي احمدي نژاد دارم، گفت: اوايل كه از من سوال مي‌كردند من اگر سوال و اشكالي داشتم جواب نمي‌دادم و اعلام مي‌كردم كه دولت آمده و كار خود را شروع كرده و اين در حالي بود كه من معترض بودم اما چون شوراي نگهبان ديگر تائيد و تنفيذ كرده بود ما ديگر بر روي آن بحث نمي‌كرديم اما گاهي اشكالات و ايراداتي وارد مي‌كنيم و حتي مدتي هيچ نقدي نمي‌كردم اما اين اواخر كه آمدم ديگر مصمم شدم و نقدهايم بيشتر شد و حتي خودم را براي اين كار آماده كردم.
وي افزود: من گفته ام اين آقايي كه امروز رئيس دولت است، 4 سال حضور داشته است و بارها گفته‌ام كه يك 4 سال ديگر حق او است و به عبارتي او مشغول و مسلط و بر اوضاع حاكم است و ما پياده هستيم و من آماده هستم كه در اين جهت بحث و گفت و گو كنيم.
كروبي با بيان اينكه من به خود احمدي نژاد و بسياري از دوستان ايشان بحث اصولي دارم، گفت: من امروز در اداره كشور كاملا نارسايي مي‌بينيم و هم به شيوه اداره كشور و هم به شخص و هم به شيوه ايشان اعتراض دارم به خصوص اشكالات شخصي مهمي به خود آقاي احمدي نژاد دارم كه طبيعي است كه آن را بگويم و آقاي احمدي نژاد هم دفاع كنند و داوري هم با مردم باشد.
وي ادامه داد: من معتقدم كه ابتدا بايد خيلي صريح، روشن و شفاف سخنانم را بيان كنم و آقاي احمدي نژاد هم صريح و شفاف و يا هر جور كه خودشان صلاح مي‌دانند پاسخ دهند.
وي افزود: آقاي احمدي نژاد يك سلسله اطلاعاتي را ارائه مي‌كنند كه قاعدتا اين اطلاعات غلط مي‌باشد كه ما يا بايد بگوييم كه اين اطلاعات غلط است يا اينكه خدايي ناكرده بايد بگويم كه آقاي احمدي نژاد خلاف مي‌گويد و غير واقعي حرف مي‌زند و به نظر من از اين دو مورد خارج نيست و ممكن است اگر ايشان صحبت كنند مردم برداشت ديگري كنند اما من با قاطعيت و با صراحت سخن مي‌گويم.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم ادامه داد: بايد بگويم يا اطلاعات غلطي به ايشان مي‌دهند كه باعث مي‌شود كه ايشان گمراه شوند چرا كه خود بنده هم مسئول بودم و مي‌دانم كه به مسئولين بسياري از اوقات اطلاعاتي مي‌دهند كه آن اطلاعات موجب اشتباه مي‌شود و يا اينكه نه، خود ايشان بنايشان بر اين است.
كروبي در ادامه اظهار داشت: بنده معتقدم كه از اول مسئوليت دولت آقاي احمدي نژاد اگر برخوردي معقول و منطقي و حساب شده با آقاي احمدي نژاد مي‌شد اوضاع به اين مسير كشيده نمي‌شد و آن مساله، ماجراي هاله نور است.
وي با توضيح ماجراي هاله نور گفت: زماني كه بحث هاله نور را شنيدم اول باورم نشد اما كسي كه البته نمي‌خواهم اسم او را ببرم به او گفتم كه اينقدر لازم نيست در انتخابات دشمني شود و كسي بيايد هر چيزي را جعل كند و به طرف نسبت دهد و تا من فيلم آن را نديدم و تا از قم تحقيق نكردم باورم نشد اما مشاهد كردم كه ايشان نشسته اند و براي آقاي جواد آملي صحبت مي‌كنند و با صراحت مي‌گويند كه زماني كه صحبت من تمام شد افراد به من گفتند كه يك هاله‌اي از نور دور تو را فرا گرفته است و زماني كه صحبت مي‌كردم اين افراد آنقدر خوب گوش مي‌دادند كه چشمان اين افراد هم حركت نمي‌كرد و همه به چهره من نگاه مي‌كنند.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم ادامه داد: در حالي كه فاصله فرد سخنران تا افرادي كه گوش مي‌كردند آنقدر زياد بود كه حتي اگر يك چشم قوي و تيز بين باشد و آن فرد تمام حواسش كه به سخنراني است جمع باشد چگونه مي‌شود كه ايشان هم هاله نور ديگران را مي‌بينند و هم خود ايشان تمام چشم‌هاي افراد را مي‌بييند و چون اين قضيه به مسائل مذهبي باز مي‌گردد من بسيار ناراحت شدم.
حجت الاسلام والمسلمين كروبي در ادامه اظهار داشت: آقاي احمدي نژاد به نظر من عنايت نكردند ولي آيت الله جوادي آملي كه از قديم به ايشان ارادت دارم و پس از پاسخش به احمدي نژاد ارادتم به او بيشتر شد و در تشييع جنازه مرحوم آيت الله بهجت خدمت ايشان رفتم و ايشان شروع كردند به طور عالمانه ايشان را نصحيت كردند و آقاي احمدي نژاد را توجه دادند و به براي ايشان 2 الي 3 روايت خواندند كه ائمه معصومين ما با وجود پيغمبر دستور داده بود كه حتي بچه و حيوان را فريب ندهيد.
وي افزود: من حتي سي دي آن را آورده‌ام اما تا زماني كه خودم آن را مشاهد نكردم اين موضوع را باور نكردم و صادقانه بگويم كه تلويزيون مانع شد. چرا كه قرار بود اين موضوع را پخش كنيم.
وي با بيان اينكه آقاي احمدي نژاد زماني كه به عراق تشريف برده بودند گفته بودند كه قرار بود آمريكايي ‌ها ايشان را بدزدند اما با يك نقشه به ايران آمدند، گفت: اينكه آمريكا خبيث و مستكبر است شكي نيست اما در دنيا حساب و كتابي وجود دارد و اين گونه نيست كه بخواهند كسي را بدزدند چرا كه آنها محاسبه منافع ملي خود را مي‌كنند.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم با اشاره به سفر خود به آمريكا گفت: در آمريكا بيشترين حفاظت را بنده داشتم اين دعوت هم بين المجالس بود و پس از پايان مجلس پنجم زماني كه مجلس ششم آغاز شد من به آمريكا رفتم و آنها از اين سگ‌هاي كه همه جا را كنترل مي‌كردند و ماموراني كه حضور داشتند و مراقبت‌هايي را كه مي‌كردند و ما هيچ جا نرفتيم و فقط دو شب آنجا بوديم و ما را با يك كشتي گردانند و بالاي سر ما هم هليكوپتر و همه امكان در اختيار ما بود لذا آنها مي‌فهمند كه اگر يك رئيس جمهور را بدزدند چه عواقبي براي آنها دارد.
كروبي ادامه داد: جالب‌تر اين است كه آقاي احمدي نژاد چند روز بعد اعلام كرد كه اين آمريكايي‌ها در اثر برخوردهاي من و عكس‌هاي كه با آنها گرفتيم در حالي كه بوش خواسته بود ديوار صوتي ايران را بشكند آن سرباز‌ها از بوش اطاعت نكردند يعني ايشان آنقدر در آنجا نفوذ كرده بود كه اين نفوذ ايشان موجب شده بود كه حتي فرمان بوش هم اطاعت نشود در حالي كه بوش دنيا، افغانستان و عراق را به آتش كشيد لذا ما از اين گونه بحث‌ها تعجب كرديم.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در اين ادامه اين مناظره با اشاره به سخنان مهدي كروبي در خصوص هاله‌ نور و مسائلي كه در خصوص آمريكا مطرح شد، گفت: به نظر من بحث‌هاي كه آقاي كروبي مطرح كردند اصلا نياز به پاسخ ندارد چرا كه اين موارد هرگز به اداره كشور و شيوه مديريت كشور مربوط نيست و من تصور كردم كه ايشان مي‌خواهند تصميمات بزرگي كه دولت در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي و صنعتي گرفته است را بيان كنند.
وي افزود: آقاي كروبي دو ادعا را مطرح كردند كه در ادعاي اول ساختگي بودن آن كاملا مشخص و معلوم است و در دومي هم انگار ايشان جاي آمريكايي‌ها نشسته و از آنها دفاع مي‌كنند و بهتر است اجازه دهند در اين خصوص خود آمريكايي‌ها اظهار نظر كنند.
رئيس جمهور خطاب به ملت ايران گفت: ملت ايران شايسته جايگاه هاي بلند چه در منطقه و چه در جهان است و ملت ما به دنبال عدالت، عزت، پيشرفت و تعالي كشور هستند و امام راحل و مقام معظم رهبري هم همين امر را خواستند و حتي ملت و تاريخ ما نيز چنين چيزي را طلب مي‌كند و مي‌خواهد لذا ما بايد به دنبال اجراي عدالت باشيم چراكه در اجراي عدالت هيچگونه ترديدي وجود ندارد و عدالت اقتصادي و اجتماعي زمينه پيشرفت كشور است.
احمدي نژاد با اشاره به آمار‌ها و ارقام‌ها و با بيان اينكه مي‌خواهم مقايسه كوتاهي در چند شاخص براي مردم داشته باشم، گفت: يكي از شاخص‌هاي اصلي اقتصادي كشور توليد ناخالص داخلي است و اين آمار‌هايي كه نشان مي‌دهم گزارش مركز آمار ايران و بانك مركزي از سال 60 تا به امروز است.
وي با نشان دادن نمودارها به دوربين تلويزيوني ادامه داد: همان طور كه مشاهده مي‌كنيد توليد ناخالص داخلي در دولت نهم علي رغم همه تحريم‌ها و فشارها 6.25 درصد طي 3 سال شده در حالي كه در دولت گذشته 5.61 درصد بود و در حالي كه ما تحريم و بحران هاي جهاني داشتيم اما رشد اقتصادي ما افزايش پيدا كرد.
رئيس جمهور يكي ديگر از شاخص‌ها را نرخ بيكاري ناميد و با ارائه آمار آن به مردم گفت: از سال 83 تا امروز نرخ بيكاري در فصل حساب مي‌شود كه من يك فصل از آن را به عنوان نمونه آمده‌ام كه فصل بهار است و ما در ابتداي سال 84 نرخ بيكاري‌مان بالا بوده اما از ابتداي 84 نرخ بيكاري رو به كاهش است و اين امر به طور مستمر است و اين كاملا روشن است.
احمدي نژاد افزود: اين امر در حالي اتفاق مي‌افتد كه در تمام دنيا نرخ بيكاري در حال افزايش است.
وي به يك شاخص ديگر به نام ضريب جيني اشاره كرد و اظهار داشت: ضريب جيني يعني فاصله در آمدي بين دهك‌ها كه بايد كاهش پيدا كند و شما مشاهده مي‌كنيد كه بدترين وضع سال 60 تا 63 و بهترين وضع كه 0.38 درصد است براي اولين بار در تاريخ اقتصاد ايران در اين دولت اتفاق افتاده است و دليل آن هم توضيح سهام عدالت و افزايش حقوق ثابت براي طبقات پايين جامعه و تحت پوشش‌هاي نهادهاي حمايتي كه‌ حقوشان افزايش يافته و آخرين آمار اين ضريب جيني براي سال 87 است كه همين دو روز گذشته توسط مركز آمار ايران منتشر شده است.
رئيس جمهور با اشاره به ديگر شاخص‌ها گفت: يكي ديگر از شاخص‌ها رفاه و تامين اجتماعي است و حقوق بازنشستگان در ابتداي اين دولت 139 هزار تومان بود اما در پايان اين دولت به 496 هزار تومان رسيد و اين متوسط دريافتي بازنشستگان ما است كه 256 درصد در راستاي عدالت رشد داشته است.
احمدي نژاد با اشاره به ريشه هاي تورم گفت: يكي از دلايل تورم و بهم ريختگي اقتصاد بدهي‌ دولت‌ها به بانك مركزي است كه از سال 60 تا سال 67 تمام دولت‌ها از بانك مركزي پول برداشت مي‌كردند كه تا قبل از اين دولت نيز ادامه داشت و بدهكار بانك مركزي بودند و 11 هزار ميليارد تومان به قيمت جاري بدهكار بودند در حالي كه ما 7 تومان سال 60 را همان 7 تومان حساب كرده‌ايم و اگر آن را به قيمت امروز حساب كنيم منهني خود را به سمت بالا مي‌كشند اما اين بدهي‌ها از ابتداي اين دولت كاهش پيدا كرده و تغيير يافته است.
وي افزود: در دولت 60 تا 63، 318 ميليارد تومان به قيمت همان روز از بانك مركزي برداشته شده بود و خرج كرده بودند و در سال 64 تا سال 67، 594 ميليارد تومان و در سال 68 تا 71 ، 340 ميليارد تومان و در سال 72 تا 75، 2 هزار و 653 ميليارد تومان و در سال 76 تا سال 79 ، يك هزار و 995 ميليارد تومان و در سال 80 تا 83 كه پيش از دولت نهم بود اين پول‌ها در بازار به پول موجود اضافه شده است و ريشه تورم است و 5 هزار و 107 ميليارد تومان در اين دولت تا به امروز وجود داشته كه ما 2 هزار و ميليارد تومان از آن را به بانك مركزي باز گردانده‌ايم و اين يعني پولي كه دولت هاي قبل گرفته اند و خرج كرده اند و دولت نهم باز گردانده است.
رئيس جمهور يكي ديگر از شاخص‌ها را تورم دانست و اظهار داشت: ما شاخص تورم را 4 سال به 4 سال و از سال 60 داريم كه در 4 سال اول دولت‌ها نرخ تورم علي رغم بحران جهاني و علي‌رغم اين همه بدهي دولت قبلي به بانك مركزي به گونه‌اي است كه 4 سال اول دولت نهم از همه آنها كمتر است يعني 4 سال اين دولت 16.5 درصد و 4 سال اول دولت آقاي خاتمي 17.03 درصد و 4 سال اول دولت آقاي هاشمي 17.58 و 4 سال اول دولت آقاي ميرحسين موسوي 18.9 درصد است.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه نرخ تورم در ايران كمتر از 4 ساله اول است گفت: در حال حاضر اين نرخ رو به پايين و زير 15 درصد است و به لطف خدا آن را يك رقمي خواهيم كرد در حالي كه در تمام دنيا اين نرخ در حال افزايش است و در كشورهاي بدون نفت از 9.3 به 15درصد و در كشورهاي نفتي خليج فارس از 10.3 به 15.6 درصد رسيده است و معني آن اين است كه بيش از 50 درصد به عدد تورم اضافه شده است.
وي ادامه داد: در همه جاي دنيا نرخ تورم به سرعت در حال افزايش است اما در ايران اين نرخ در حال كاهش است و اين موارد يعني دولت يك برنامه روشن، جدي و عالمانه را براي اقتصاد كشور در پيش گرفته و در حال جلو بردن كشور است.
رئيس جمهور تاكيد كرد: انعكاس اداره كشور در همين اطلاعات است و اين اطلاعات همان اطلاعاتي است كه افرادي آن را تعيين مي‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهيه آن هستند و با روشي آن را تعيين مي‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهيه آن هستند.
احمدي نژاد خطاب به افرادي كه مي‌گويند اداره كشور بر روش غلطي استوار است گفت: وقتي مي‌گوييد اداره كشور بر روش غلطي است بايد اين موارد را با هم مقايسه كنيد وگرنه اينكه فردي صحبتي كرده است و يا گفته است كه مردم به حرف من گوش مي‌دادند يا نمي‌دانند، مطرح نيست.
وي خطاب به كروبي گفت: آقاي كروبي من متاسفم و سوال اين است كه آيا مي‌توان با اين حرفها كشور را اداره كرد و اينكه شما مي‌گوييد من يك نواري را ديده‌ام كه فلاني فلان حرف را مي‌زد مهم نيست اما من تائيد مي‌كنم كه حرفي به آمريكايي‌ها زده‌ام و به نخست وزير عراق هم گفته‌ام كه اگر آن را تكذيب كند اسناد آن را منتشر خواهم كرد و جالب است كه آمريكايي‌ها آن را تكذيب نكرده‌اند.
رئيس جمهور ادامه داد: آقاي كروبي شما از طرف آمريكايي‌ها اينجا صحبت مي‌كنيد اما شما يك انقلاب انقلابي هستيد و در انقلاب بوده‌ايد و سخنراني‌هاي شما عليه آمريكا موجود است و حرف‌هاي كه در مقاطع مختلف بيان كرده‌ايد موجود است اما چه شده است كه امروز از آمريكايي‌ها دفاع مي‌كنيد و من واقعا تعجب مي‌كنم.

دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در اين ادامه اين مناظره با اشاره به سخنان مهدي كروبي در خصوص هاله‌ نور و مسائلي كه در خصوص آمريكا مطرح شد، گفت: به نظر من بحث‌هاي كه آقاي كروبي مطرح كردند اصلا نياز به پاسخ ندارد چرا كه اين موارد هرگز به اداره كشور و شيوه مديريت كشور مربوط نيست و من تصور كردم كه ايشان مي‌خواهند تصميمات بزرگي كه دولت در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي و صنعتي گرفته است را بيان كنند.
وي افزود: آقاي كروبي دو ادعا را مطرح كردند كه در ادعاي اول ساختگي بودن آن كاملا مشخص و معلوم است و در دومي هم انگار ايشان جاي آمريكايي‌ها نشسته و از آنها دفاع مي‌كنند و بهتر است اجازه دهند در اين خصوص خود آمريكايي‌ها اظهار نظر كنند.
رئيس جمهور خطاب به ملت ايران گفت: ملت ايران شايسته جايگاه هاي بلند چه در منطقه و چه در جهان است و ملت ما به دنبال عدالت، عزت، پيشرفت و تعالي كشور هستند و امام راحل و مقام معظم رهبري هم همين امر را خواستند و حتي ملت و تاريخ ما نيز چنين چيزي را طلب مي‌كند و مي‌خواهد لذا ما بايد به دنبال اجراي عدالت باشيم چراكه در اجراي عدالت هيچگونه ترديدي وجود ندارد و عدالت اقتصادي و اجتماعي زمينه پيشرفت كشور است.
احمدي نژاد با اشاره به آمار‌ها و ارقام‌ها و با بيان اينكه مي‌خواهم مقايسه كوتاهي در چند شاخص براي مردم داشته باشم، گفت: يكي از شاخص‌هاي اصلي اقتصادي كشور توليد ناخالص داخلي است و اين آمار‌هايي كه نشان مي‌دهم گزارش مركز آمار ايران و بانك مركزي از سال 60 تا به امروز است.
وي با نشان دادن نمودارها به دوربين تلويزيون ادامه داد: همان طور كه مشاهده مي‌كنيد توليد ناخالص داخلي در دولت نهم علي رغم همه تحريم‌ها و فشارها 6.25 درصد طي 3 سال شده در حالي كه در دولت گذشته 5.61 درصد بود و در حالي كه ما تحريم و بحران هاي جهاني داشتيم اما رشد اقتصادي ما افزايش پيدا كرد.
رئيس جمهور يكي ديگر از شاخص‌ها را نرخ بيكاري ناميد و با ارائه آمار آن به مردم گفت: از سال 83 تا امروز نرخ بيكاري در فصل حساب مي‌شود كه من يك فصل از آن را به عنوان نمونه آمده‌ام كه فصل بهار است و ما در ابتداي سال 84 نرخ بيكاري‌مان بالا بوده اما از ابتداي 84 نرخ بيكاري رو به كاهش است و اين امر به طور مستمر است و اين كاملا روشن است.
احمدي نژاد افزود: اين امر در حالي اتفاق مي‌افتد كه در تمام دنيا نرخ بيكاري در حال افزايش است.
وي به يك شاخص ديگر به نام ضريب جيني اشاره كرد و اظهار داشت: ضريب جيني يعني فاصله در آمدي بين دهك‌ها كه بايد كاهش پيدا كند و شما مشاهده مي‌كنيد كه بدترين وضع سال 60 تا 63 و بهترين وضع كه 0.38 درصد است براي اولين بار در تاريخ اقتصاد ايران در اين دولت اتفاق افتاده است و دليل آن هم توضيح سهام عدالت و افزايش حقوق ثابت براي طبقات پايين جامعه و تحت پوشش‌هاي نهادهاي حمايتي كه‌ حقوشان افزايش يافته و آخرين آمار اين ضريب جيني براي سال 87 است كه همين دو روز گذشته توسط مركز آمار ايران منتشر شده است.
رئيس جمهور با اشاره به ديگر شاخص‌ها گفت: يكي ديگر از شاخص‌ها رفاه و تامين اجتماعي است و حقوق بازنشستگان در ابتداي اين دولت 139 هزار تومان بود اما در پايان اين دولت به 496 هزار تومان رسيد و اين متوسط دريافتي بازنشستگان ما است كه 256 درصد در راستاي عدالت رشد داشته است.
احمدي نژاد با اشاره به ريشه هاي تورم گفت: يكي از دلايل تورم و بهم ريختگي اقتصاد بدهي‌ دولت‌ها به بانك مركزي است كه از سال 60 تا سال 67 تمام دولت‌ها از بانك مركزي پول برداشت مي‌كردند كه تا قبل از اين دولت نيز ادامه داشت و بدهكار بانك مركزي بودند و 11 هزار ميليارد تومان به قيمت جاري بدهكار بودند در حالي كه ما 7 تومان سال 60 را همان 7 تومان حساب كرده‌ايم و اگر آن را به قيمت امروز حساب كنيم منحني خود را به سمت بالا مي‌كشند اما اين بدهي‌ها از ابتداي اين دولت كاهش پيدا كرده و تغيير يافته است.
وي افزود: در دولت 60 تا 63، 318 ميليارد تومان به قيمت همان روز از بانك مركزي برداشته شده بود و خرج كرده بودند و در سال 64 تا سال 67، 594 ميليارد تومان و در سال 68 تا 71 ، 340 ميليارد تومان و در سال 72 تا 75، 2 هزار و 653 ميليارد تومان و در سال 76 تا سال 79 ، يك هزار و 995 ميليارد تومان و در سال 80 تا 83 كه پيش از دولت نهم بود اين پول‌ها در بازار به پول موجود اضافه شده است و ريشه تورم است و 5 هزار و 107 ميليارد تومان در اين دولت تا به امروز وجود داشته كه ما 2 هزار و ميليارد تومان از آن را به بانك مركزي باز گردانده‌ايم و اين يعني پولي كه دولت هاي قبل گرفته اند و خرج كرده اند و دولت نهم باز گردانده است.
رئيس جمهور يكي ديگر از شاخص‌ها را تورم دانست و اظهار داشت: ما شاخص تورم را 4 سال به 4 سال و از سال 60 داريم كه در 4 سال اول دولت‌ها نرخ تورم علي رغم بحران جهاني و علي‌رغم اين همه بدهي دولت قبلي به بانك مركزي به گونه‌اي است كه 4 سال اول دولت نهم از همه آنها كمتر است يعني 4 سال اين دولت 16.5 درصد و 4 سال اول دولت آقاي خاتمي 17.03 درصد و 4 سال اول دولت آقاي هاشمي 17.58 و 4 سال اول دولت آقاي ميرحسين موسوي 18.9 درصد است.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه نرخ تورم در ايران كمتر از 4 ساله اول است گفت: در حال حاضر اين نرخ رو به پايين و زير 15 درصد است و به لطف خدا آن را يك رقمي خواهيم كرد در حالي كه در تمام دنيا اين نرخ در حال افزايش است و در كشورهاي بدون نفت از 9.3 به 15درصد و در كشورهاي نفتي خليج فارس از 10.3 به 15.6 درصد رسيده است و معني آن اين است كه بيش از 50 درصد به عدد تورم اضافه شده است.
وي ادامه داد: در همه جاي دنيا نرخ تورم به سرعت در حال افزايش است اما در ايران اين نرخ در حال كاهش است و اين موارد يعني دولت يك برنامه روشن، جدي و عالمانه را براي اقتصاد كشور در پيش گرفته و در حال جلو بردن كشور است.
رئيس جمهور تاكيد كرد: انعكاس اداره كشور در همين اطلاعات است و اين اطلاعات همان اطلاعاتي است كه افرادي آن را تعيين مي‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهيه آن هستند و با روشي آن را تعيين مي‌كنند كه از سال 60 تا به امروز در حال تهيه آن هستند.
احمدي نژاد خطاب به افرادي كه مي‌گويند اداره كشور بر روش غلطي استوار است گفت: وقتي مي‌گوييد اداره كشور بر روش غلطي است بايد اين موارد را با هم مقايسه كنيد وگرنه اينكه فردي صحبتي كرده است و يا گفته است كه مردم به حرف من گوش مي‌دادند يا نمي‌دانند، مطرح نيست.
وي خطاب به كروبي گفت: آقاي كروبي من متاسفم و سوال اين است كه آيا مي‌توان با اين حرفها كشور را اداره كرد و اينكه شما مي‌گوييد من يك نواري را ديده‌ام كه فلاني فلان حرف را مي‌زد مهم نيست اما من تائيد مي‌كنم كه حرفي به آمريكايي‌ها زده‌ام و به نخست وزير عراق هم گفته‌ام كه اگر آن را تكذيب كنند، اسناد آن را منتشر خواهم كرد و جالب است كه آمريكايي‌ها آن را تكذيب نكرده‌اند.
رئيس جمهور ادامه داد: آقاي كروبي شما از طرف آمريكايي‌ها اينجا صحبت مي‌كنيد اما شما يك انقلاب انقلابي هستيد و در انقلاب بوده‌ايد و سخنراني‌هاي شما عليه آمريكا موجود است و حرف‌هاي كه در مقاطع مختلف بيان كرده‌ايد موجود است اما چه شده است كه امروز از آمريكايي‌ها دفاع مي‌كنيد و من واقعا تعجب مي‌كنم.

مهدي كروبي كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه مناظره زنده تلويزيوني خود با محمود احمدي نژاد ديگر كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه بزرگترين سرمايه صداقت بود گفت: ايرانيان اين سرمايه را از زمان زرتشت تا دوره اسلام و تا زمان امام زمان با خود دارند كه مي ‌گويند دو كار يعني دروغگويي و نزول خوري را انجام ندهيد.
كروبي با بيان اينكه اسلام بدترين گناه را دروغ مي‌داند، ادامه داد: بايد دولت اعتماد مردم را جلب كند تا اين وضعي كه به وجود آمده است درست شود.
وي افزود: نكته دوم آماري است كه شما ارائه مي‌دهيد؛ (انگار) من از بيابان آمدم و اصلا اطلاعاتي ندارم ولي16 سال در مجلس شوراي اسلامي بودم و از گروههايي هستم كه از همان اول در مجلس بودم يعني زماني كه شما بخش‌دار ماكو يا فرماندار خوي بوديد من در مجلس نايب رئيس بودم؛ من كه از بيابانها نيامده‌ام من خودم با آمار و ارقام سر و كار دارم و تمام كسانيكه اين آمار و ارقام را مي‌دهند خلاف آمار و ارقام شماست.
كروبي ادامه داد: من نمي‌دانم چرا صدا و سيما اين كار را نمي‌كند چرا مي‌ترسد؛ طرفداران احمدي نژاد و اگر من بخواهم ريز بگويم آقاي احمدي‌نژاد چون رئيس دولت است فرمايشهايي دارد كه مي‌گويد. من كه چيزي دستم نيست و مي‌گويد تو خبر نداري؛ به ملا گفتند وسط زمين كجاست گفت كه اينجاست اگر قبول نداريد متر كنيد.
وي افزود: اينكه نمي‌شود برادر عزيز! من مي‌گويم دوستان شما بيايند نه در صدا وسيما بلكه در دانشگاهها با دوستان ما بنشينند و صحبت كنند. بانك مركزي گفته است تورم 25 درصد است شما اين روزها آن را رسانده‌ايد به 14 درصد با يك محاسبات عجيب.
كروبي گفت: تورم غير از مسائل علمي، با شكم و زندگي مردم سر و كار دارد. خيالات و توهم نيست. ننه جون من كه البته هم مادرم و هم ننه جانم فوت كرده‌اند هم تورم را مي‌فهمند.
كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: آقاي ضرغامي يك مرتبه گفت كه گوشت كيلويي 6 هزار تومان است اما اينها مي‌گويند بگوييد 4 هزار تومان؛ يك گروهي بايد بنشيند و روي اينها بحث كنند. ولي شما آماري مي‌دهيد كه اينقدر گلستان شده است ولي كارشناسان مي‌گويند نرخ بيكاري رشد داشته و برخلاف آمار شما مي‌گويند.
وي افزود: من الان هم انقلابي هستم با همان سوابق و در خط امام. خط انحراف و كجي كه با امام مشكل داشت شما را هدايت مي‌كند. جمهوري اسلامي ايران سه كلمه مورد نظر امام بود كه براي جمهوريتش محدوديت قائل شديد شما چرا از اين همه آدم كه رد صلاحيت شدند دفاع نكرديد.
كروبي ادامه داد: شما رئيس جمهور مملكت هستيد ولي هر دو مجلس كه 2 هزار نفر رد صلاحيت كردند با شما مشكل دارند؛ كار شما با آقاي لاريجاني به جاهايي رسيد كه آقاي لاريجاني نامه شما را طنز خواند.
وي ادامه داد: شما از روز اول به موضوع فساد مالي توجه كرديد كه اين خيلي خوب است؛ گفتيد اسم 16 نفر را در اختيار دارم. اگر من رئيس مجلس بودم مي‌گفتم چون يكي از سران سه قوه هستم اسامي را به من هم بدهيد ولي نگفتيد اما آنقدر ادامه داديد كه فرياد رئيس قوه قضاييه درآمد و اوضاع به هم ريخت و عده‌اي رفتند و آخر هم ما نفهميديم.
كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: رئيس جمهور اولا بايد فساد مالي خود را هم بگويد يا اگر در زيرمجموعه او كسي اينطور است اطلاع دهد اما شما همينطور جنگ رواني راه مي‌اندازيد و اين جنگ رواني وضع كشور ما را به اينجا رسانده است.
وي ادامه داد: به دستور شما 40 ميليارد تومان وام دادند به آقاي محصولي؛ ما نمي‌توانيم اسم ببريم. بايد يك كميته تحقيق درست شود تا ببينيم صحبتهاي آقاي احمدي نژاد درست است يا نه و اگر درست بود با رشادت تمام مي‌آيم و از مردم عذرخواهي مي‌كنم. شما همين تعهد را بدهيد. ولي قوه قضاييه مي‌گويد اين آقا اينقدر هياهو مي‌كند ولي يك پرونده ارائه نداده است.
كروبي گفت: چرا ديوان محاسبات مي‌گويد يك ميليارد دلار گم شده است. شما گفتيد اشتباه شده اما آنها دوباره اين موضوع را مطرح كردند.
چرا مي‌گويند 300 ميليارد تومان در زمان شما كه شهردار تهران بوديد گم شده و چند بار خواستند بررسي كنند و كميسيون مربوطه هم دو بار تصويب كرد ولي صحن مجلس جلوي آن را گرفت؛ خب مجلسي كه دو هزار نفر آن را شوراي نگهبان رد مي‌كند همين مي‌شود.
وي افزود: در پرونده نفت اردبيل خود قوه قضاييه مي‌گويد جلوي آن را گرفتيم؛ رقمي كه وقتي حضرت عالي آنجا بوديد. حالا من اگر فساد نمي‌شد اسامي را مي‌گفتم و آيا اينها نبايد مشخص شود؟

محمود احمدي نژاد تاكيد كرد: آقاي كروبي! اطلاعاتي كه به شما داده‌اند اطلاعات غلطي است. يكي از آنها را فقط اثبات كنيد بقيه‌اش بماند.
(كروبي گفت: ببخشيد من اشتباه كردم حرف زدم)
وي افزود: شما گفتيد كه 40 ميليارد تومان به دستور من به آقاي محصولي داده شده است؛ سند خود را به قوه قضاييه بدهيد. اينها بازي تبليغاتي است. اگر آقاي محصولي در عمرش يك ريال از بانكي وام گرفته است مال آقاي كروبي و تيمش چه برسد به اين 40 ميليارد. اينكه شما آمار رسمي كشور را زير سوال مي‌بريد يعني گذشته خود را زير سوال مي‌بريد نه احمدي نژاد را.
احمدي نژاد ادامه داد: يك كسي گفته است به عنوان كارشناس اين آمار غلط است! اين آمار رسمي بانك مركزي است. آمار رسمي مركز آمار ايران است و اگر اينها را قبول نداريد دوستان شما كه در گذشته مسئوليت نداشتند چطور از عملكردشان دفاع مي‌كنند. اين همه پول گرفتند در كشور چه كار كردند. شما با اين كار گذشته خود را هم زير سوال مي‌بريد. اين آمار در گذشته بوده و الان هم هست. همه دولتها بر اساس بانك مركزي و مركز آمار گزارش مي‌دهند. دولت آقاي خاتمي بر چه اساسي گزارش مي‌داد؟ آيا خودش مي‌رفت متر مي‌كرد يا آقاي هاشمي خودش مي‌رفت اندازه گيري مي‌كرد.
وي افزود: اگر بنده به يك نفر در مركز آمار يا بانك مركزي گفته باشم آمار را دست كاري كنيد حق با شماست. اصلا آنها نمي‌توانند اين كار را بكنند؛ بايد بگويم سه مرجع توليد آمار داريم؛ برنامه و بودجه، بانك مركزي و مركز آمار. اينها همواره باهم اختلافهاي جزئي داشتند و مي‌نشستند و اختلافها را با هم حل مي‌كردند.
وي با اشاره به جزوه آمار توهين‌ها و اتهامات روزنامه متعلق به كروبي(اعتماد ملي) گفت:‌ اينها تيتر اتهاماتي است كه روزنامه شما به من زده است؛ اگر در دوران مسئوليت من چه در دولت، چه در استانداري و چه در شهرداري يك ريال كسي سند تخلف داشت و نه 300 ميليارد تومان، هزار دفعه روزنامه شما و دوستانتان پر مي‌كردند؛ اينكه همين طوري مسايل را مطرح كنيد كه نمي‌شود.
احمدي نژاد ادامه داد: من گفته‌ام كسي كه كانديدا است خانواده‌اش و ستادش اموال خود را اعلام كنند و بگويند از كجا آورده‌اند و اين تعهد را هم بدهند كه اگر اموالي را پنهان كرد‌ه‌اند قوه قضاييه بگيرد و در اختيار مردم قرار دهد. من كسي را به فساد متهم نمي‌كنم. ولي آقاي كروبي شما كه نيروي انقلاب هستيد چرا از آقاي شهرام جزايري پول گرفتيد؟
وي افزود: اگر كسي به من پول داده سند آن را منتشر كند. شما يك 300 ميليون و يك 200 ميليون از شهرام جزايري پول گرفتيد كه 300 ميليون را تاييد كرديد و 200 ميليون نيز در پرونده ثبت شده است كه او گفته و البته من تاييد نمي‌كنم. شما يك شخصيت سياسي هستيد. چرا او اين پول را به شما داد و هيچ سوال نكرديد كه چرا و با چه هدفي اين پول را به شما داد؛ اين سوالها بازهم باقي است.
كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: شما هنوز انتخابات را زير سوال مي بريد و سيستمي كه خود شما چند بار با آن انتخاب شده‌ايد را زير سوال مي‌بريد در حاليكه مجريان انتخابات صددرصد دوستان شما و هم حزبي‌هاي شما بودند.
وي افزود: من مي‌گويم همگي اموال خود را اعلام كنيم؛ من هم همين جا به قوه قضاييه مي‌گويم اگر در بستگان من و يا اطرافيان من كسي تخلفي كرد جدي تر و محكم تر برخورد كنيد و اگر من يك مورد براي وساطت كسي به قوه قضاييه زنگ زدم يا پيغام فرستادم اعلام كنند.
احمدي نژاد در ادامه با اشاره به سيستم مديريت كشور، يكي از شاخصهاي اصلي مديريت در كشور را مصارف دولت اعلام كرد و با اشاره نموداي كه در اين رابطه تهيه كرده بود گفت: اعتبارات دولت و هزينه‌هاي دولت دو بخش است؛ يكي مصرف يعني هزينه و بخشي هم سرمايه گذاري كه با آن راه پل، مدرسه و غيره مي‌سازند.
وي افزود: اين دولت پولي را كه از مردم گرفته كمتر هزينه كرده و بيشتر به بخش سرمايه گذاري توجه داشته است؛ من در هر شهري كه مي‌روم از مردم مي‌پرسم كه از تعداد پروژه‌ها چند تا عملي شده است و مردم هم گزارش مي‌دهند و كارهاي اين دولت در منظر همه مردم است و تصميم گيريها تصميم گيريهاي دقيق و علمي است برخلاف اين حرفهايي كه آقاي كروبي مي‌زند و خواستم بگويم كه خرافه و خيال است.
احمدي نژاد ادامه داد: من يك دانشگاهي هستم و بايد بنشينيم با هم علمي بحث كنيم؛ شما به چه استنادي اعداد و ارقام را رد مي‌كنيد؟ بايد يك گزارش ديگر بياوريد. اتفاقا گزارش نهادهاي بين‌المللي هم اين گزارش ها را تاييد مي‌كند يعني كساني كه اقتصاد كلان كشورها را كنترل مي‌كنند رشد و ثبات اقتصادي ما را تاييد مي‌كند.
وي افزود: ما روي هوا حرف نمي‌زنيم. وقتي مي‌گوييم تورم رو به پايين است همينطور است. همان موقع كه تورم 25 درصد بود بانك مركزي آن را اعلام كرد و الان هم كه تورم زير 15 درصد است همان بانك مركزي اعلام مي‌كند نه اينكه كس ديگري بخواهد اين حرف را بزند؛ بانك مركزي روز به روز تورم را اعلام مي‌كرد و ما هم نفي نكرديم چون خود مردم آن را حس مي‌كنند.
وي يكي ديگر از عرصه‌هاي مديريت كشور را بورس و سرمايه اعلام كرد و افزود: در دولت قبل يك حبابي در بورس پيدا شد و با يك بورس بازي كه هنوز قانون بورس تصويب نشده بود و ساختار جديد مستقر نشده بود يك حباب درست شد و با يك عددهاي غير واقعي عده زيادي ضرر كردند و عده خاصي سود بردند اما در اين دولت ما آمديم و واگذار كرديم و آمار در سال 84 تا 87 بالا رفته است و اين بدون سهام عدالت است.
احمدي نژاد ادامه داد: اين آن چيزي است كه در بورس مستقيما در اختيار مردم قرار گرفته است و تقريبا همه بنگاههايي كه قبلا از اين دولت رفاقتي يا جور ديگر واگذار شده داراي مشكل هستند. امروز بنگاههايي كه دچار مشكل شده اند قريب به اتفاق بنگاههايي هستند كه قبل ازاين دولت با واسطه به افراد فروخته شده و همه داراي مشكل مديريتي هستند و يك مورد از بنگاههايي كه در اين دولت واگذار شده مشكل ندارد چون عالمانه واگذار شده است.

حجت‌الاسلام مهدي كروبي كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه مناظره تلويزيوني خود با محمود احمدي‌نژاد ديگر كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه ما در همان مساله اول مانديم،خطاب به احمدي‌نژاد گفت: من درباره اين آمار و ارقامي كه شما مي‌دهيد ادعاي كارشناسي ندارم ولي از همه كارشناسان كه مي‌پرسم اشكالات جدي دارند.
كروبي ادامه داد: جرات شما زياد است و اسم هم مي‌بريد ولي من نمي‌توانم اسم افراد را ببرم. شما با شخصيتي مانند مهندس موسوي راجع به يك خانوم سوال مي‌كنيد و مي‌گوييد بگويم يا نگويم در حاليكه كه خانم رهنورد قبل از انقلاب شناخته شده‌تر از آقاي موسوي بود چراكه دو تا كتاب و برو بيايي داشت و اهل فكر وانديشه بود و بعد از انقلاب وقتي سال 65 وقتي امام(ره) طرح شاهد را براي من تنظيم كرد تنها خانمي كه ما به اين مجموعه فرهنگي دعوت كرديم خانم زهرا رهنورد بود كه هم موثر بود و هم در طرح مدارس شاهد بسيار كمك كرد.
وي افزود در شب مناظره شما و مهندس موسوي من پيش خود گفتم قضيه چيست و يك مورد منفي و يك مورد مثبت به ذهن من آمد گفتم نكند خداي نكرده موضوع در مورد خانم منفي‌اي است و از طرفي فكر كردم مي‌خواهيد از اقاي موسوي بپرسيد كه چرا راجع به مسئله زهرا بني يعقوب سكوت كرد.
دبير كل حزب اعتماد ملي خاطر نشان كرد: من كه نمي‌توانم اسم افراد را ببرم ولي شما در مورد آقاي هاشمي صحبت كرديد در حاليكه خودتان در گذشته عبارت بلندي در تعريف آقاي هاشمي گفته‌ايد.
كروبي گفت: من علاوه بر اينكه با آقاي هاشمي دوست و رفيق هستم باهم اختلاف نيز داريم به طوريكه دوره قبل در مقابل من ايستاد و امروز هم آقاي موسوي را تاييد مي‌كند و من را تاييد نمي‌كند.
وي اظهار داشت: آقاي ناطق نوري هم از دوستان قديمي ما و از چهره‌هاي موجه است اما ما حتي از او هم انشعاب كرديم ولي دوستي و رفاقتمان پابرجاست و ايشان در شهردار شدن شما هم نقش زيادي داشت و من نيز حتي وقتي آقاي خاتمي از شما دعوت نكرد من به ايشان گله كردم. ولي شما همينطور اسم مي‌بريد و من معتقدم تنها راه اين است كه بياييم واقعا فكري كنيم.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص سياست خارجي دولت نهم نيز گفت: شما مي‌گوييد سياست خارجي ما غوغا كرده. اين چه غوغايي است كه شما تبريك هم كه مي‌گوييد، جوابتان را هم نمي‌دهند.
كروبي به نامه امام(ره) به گورباچف اشاره كرد و افزود: آقاي جنتي نامه شما را با نامه امام(ره) مقايسه كرد. گورباچف هنوز به آن نامه امام(ره) افتخار مي‌كند.
وي ادامه داد: شما مي‌گوييد ما به حياط خلوت امريكا در كشورهاي لاتين راه پيدا كرديم، من از شما مي پرسم چه چيزي نصيب ما شده است؟ آقاي چاوز هم با اوباما و هم با صدام ديدار كرده و حتي وقتي صدام را در آغوش گرفت بيش از شما او را فشار داد.
در اين ميان احمدي نژاد از او پرسيد: اوباما صدام را بغل كرده؟
كروبي گفت: نخير آقاي چاوز و اشكالي هم البته ندارد منافع ملي او ايجاب مي‌كند كه هم با شما و هم باصدام و هم با اوباما رابطه داشته باشد.
وي اضافه كرد: اين چه حياط خلوتي است كه رابطه ما با همه جا به هم خورده و مشكلات جدي مثلا با ايتاليا، كشورهاي اروپايي و خيلي كشورها بوجود آمده است و از طرف ديگر شما مي‌گوييد تحريم ها عليه ايران اثري ندارد ولي من مي‌گويم كه ما با همه اينها مشكال داريم.
دبيركل حزب اعتماد ملي با اشاره برخي اظهار نظرهاي مقامات رژيم صهيونيستي اظهار داشت: رئيس سابق موساد مي‌گويد: اگر صدها ميليارد دلار از سوي موساد خرج شده بود تا كسي منافع اسرائيل را تامين كند، احدي بهتر از احمدي نژاد نمي‌توانست اين خدمت را انجام دهد.
كروبي افزود: وي در ادامه مصاحبه خود با تلويزيون عربي اسرائيل گفت: هيچ كس بهتر از احمدي نژاد تامين كننده منافع اسرائيل نيست و در ادامه مدعي شد وجود احمدي نژاد براي اسرائيل يك معجزه و يك هديه گرانبها و حتي الهي است چراكه هر جمله‌اي كه او عليه اسرائيل مي‌گويد كار ما را درجهان آسان مي‌كند.
وي افزود: البته اينكه من صحبت اينها را مي‌گويم لابد صهيونيست هم مي‌شوم.
كانديداي انتخابات دهم رياست جمهوري افزود: پيام امام خميني(ره) با پيام احمدي نژاد زمين تا آسمان فرق دارد امام در گذشته مي‌گفتند جايي كه به شما بي احترامي مي‌كنند نرويد.
كروبي ادامه داد: وقتي من به ايتاليا رفتم ايتاليايي ها گفته بودند ما در حد رئيس جمهور از ايشان استقبال كرديم تا آمد. آنها كه از مهدي كروبي فرزند احمد استقبال نكردند بلكه از رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران استقبال كردند و امروز وقتي شما به برخي جاها مي‌رويد و اين بي‌احترامي‌ها كه مي‌شود براي ما تلخ است اين چه بركتي دارد كه شما مي‌گوييد داريد جهان را مديريت مي‌كنيد؟
وي خاطر نشان كرد: شما مي‌گوييد تا به حال صد كشور از ما خواسته‌‌اند تا الگوي مديريت خود را در اختيار آنها قرار دهيم. اولا الگوي مديريت ما چيست؟ ما كلاس ابتدايي هستيم اصلا اكابري هستيم خواهش مي‌كنم شما اين توضيحات را به ما بدهيد الگويي كه شمادرست كرده‌ايدچيست كه دنيا شيفته آن شده و صد كشور هم خواهان آن هستند لطفا شما 20 تا از اين كشورها را براي ما نام ببريد.
وي افزود: شما به يكي از اجلاس عربي رفتيد و در زير عبارت خليج عربي نشستيد و عكس شما هم موجود است و ما حالا بايد تو سر خود بزنيم و بگوييم كه اينجا خليج فارس است؛ 500 سال قبل از ميلاد مسيح هم خليج فارس است، الان هم خليج فارس است. آيا اين سياست خارجي ماست؟ امروز عربها انقدر پررو شده اند كه مي‌گويند مثلا ما در صورتي در مسابقات ورزشي كشورهاي اسلامي شركت مي‌كنيم كه به جاي خليج فارس كلمه خليج بنويسيد.

محمود احمدي نژاد در ادامه مناظره با بيان اينكه بالاخره آقاي كروبي جواب ندادند كه چرا از شهرام جزايري پول گرفته‌اند. (كروبي بلافاصله بابيان اينكه آفرين به هوشتان مي‌گويم خاطر نشان كرد: شما جواب سوالات من را نداديد و من هم مخصوصا جواب شما را ندادم.)
احمدي نژاد گفت: شما 300 ميليون گرفته‌ايد و در دستگاه قضايي هم ثابت شد و حكم آن هم صادر شده و نفوذ شما هم در دستگاه قضايي هم اگر صد برابر من نباشد كمتر از من نيست. اگر كسي يك مورد از من سفارش كرده و يا من سفارش كسي را كردم اعلام كنيد. شما بدترين توهين‌ها را به من كرديد و حتي عكس همسر من را كه نقشي در اين قضايا ندارد در روزنامه خود چاپ كرديد و به آن توهين كرديد؛ شما اگر يك برگ سند عليه من داشتيد چاپ مي‌كرديد نه شما بلكه همه چاپ مي‌كردند.
وي افزود: در موضوع شهرداري آقاي لاري مي‌خواستند پرونده سازي كنند به من گفتند برو كنار من گفتم هرچه از من داريد در روزنامه چاپ كنيد و الان هم به شما مي‌گويم هر چه از من يا خانواده من داريد در روزنامه‌تان چاپ كنيد و پاي آن مرد و مردانه بايستيد. مردم بايد بدانند چه كسي رئيس جمهور آنان است. من مي‌گويم همه اموال، ستادها و وزرايمان را اعلام كنيم هر چه تقلبي بود قوه قضاييه آن را بگيرد.
احمدي نژاد در ادامه تاكيد كرد: بالاخره شما نگفتيد آن 300 ميليون چه شد.
وي افزود: راجع به رژيم صهيونيستي كه من ننگم مي‌آيد اسم اسراييل را براي آن ببرم، امام جمله زيبايي فرمود و گفت كه اينها آنقدر نجس هستند كه اگر خود را به دريا بزنند آن را نجس مي‌كنند ولي آنها در زمان جنگ همين ادعاي آقاي كروبي را كردند براي آنكه بگويند ملت ايران با اسرائيل ارتباط دارد و از آن سلاح مي‌خرد.
احمدي نژاد ادامه داد: همان موقع امام اين جواب را دادند و من همان جواب امام را به شما مي‌دهم. من راجع به رژيم صهيونيستي صحبت كردم ولي شما چرا ناراحت ميشويد؟ من گفتم هولوكاست كجا واقع شده و چرا جواب آن را بايد فلسطين بدهد.
وي افزود: شما مي‌گوييد به ايتاليا رفته‌ايد و شما را تحويل گرفته‌اند. نوش جانتان! از نظر من دنيا فقط چند كشور اروپايي و آمريكايي نيست. آقاي كروبي به موازين امام برگرديد. اينقدر انحراف از موازين امام از شما بعيد است. چند كشور اروپايي تحويلمان نگرفتند؟ من به 60 كشور خارجي رفتم و 60 رئيس جمهور به كشور ما آمدند و وزارت خارجه اينها را اعلامي مي‌كنند.
كروبي در اين هنگام گفت 5 تا از كشورهايي كه از شما الگو خواستند نام ببريد كه احمدي نژاد جواب داد: جناب آقاي كروبي شما صحبتتان را كرده‌ايد كروبي گفت: من عذر خواهي مي‌كنم.
احمدي نژاد گفت: بنده اگر انشاءالله در اين دوره هم راي بياورم به هيچ وجه از سياستهاي خارجي شما و آقاي خاتمي پيروي نخواهم كرد چون آنها را به ضرر كشور مي‌دانم و نتيجه آن هم معلوم شد كه انرژي هسته‌اي را دادند و محور شرارت هم شدند و تعهد هم دادند ولي الان همه چيز برگشته است. ضمن اينكه من آماده‌ام شما تشريف بياوريد و اينكه مي‌گوييد آموزش بده من به عنوان يك شاگرد براي شما توضيح مي‌دهم اما يك جمله بگويم كه امروز در ديپلماسي، ديپلماسي عمومي حرف اول را مي‌زند و من خواهش مي‌كنم اين را جنابعالي هم مطالعه كنيد و به دوستانتان هم كه اين حرفها را تهيه مي‌كنند تذكر دهيد.
وي ادامه داد: شما بايد افكار عمومي دنيا را در دست بگيريد. آقاي اوباما دو روز پيش چه گفت؟ اينها آثار چيست؟ آيا دل او براي ما سوخته يا اينكه ديپلماسي كشور باعث چنين چيزي شد.
كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: چهار سال پيش آقاي بوش صحبت از براندازي ايران مي‌كرد ولي الان آقاي اوباما مي‌گويد ما بدون ايران هيچ كاري نمي‌توانيم بكنيم. آنها همراهي ايران را مي‌خواهند. چطور شما پيروزي ملت و ارتقاء جايگاه ايران را انكار مي‌كنيد؟ شما مي‌گوييد ايتاليا ناراحت است خب باشد مگر ايتاليا ملاك ماست؟ و يا چند كشوراروپايي و آمريكايي؟
احمدي نژاد تاكيد كرد: آقاي كروبي! آنها هم همين حرف را مي‌زنند. آقاي بوش هم عين حرفهاي شما را مي‌زد و مي‌گفت چرا ايران مقاومت مي‌كند و چرا انرژي هسته اي مي‌خواهد و چرا عليه رژيم صهيونيستي حرف مي‌زند؟ شما هم همان حرفها را تكرار مي كنيد و مي‌گوييد رابطه‌مان با همه جا به هم خورده است اما من مي‌پرسم رابطه ما با كجا به هم خورده است؟
وي خطاب به كروبي افزود: آيا يادتان رفته كه در دولتهاي قبلي چه اتفاقاتي مي‌افتاد؟ من پاسخ شما را درباره خليج عربي نمي‌گويم بلكه به اساتيد زبان عرب ارجاع مي‌دهم كه مي‌گويند در «دول الخليج العربيه»، «العربيه» به دول برمي‌گردد نه به خليج و هيچ وقت نمي‌گويند «خليج عربيه» بلكه مي‌گويند خليج عربي.
احمدي نژاد گفت: من متاسفم شما و دوستانتان چند بار اين حرف را زده‌ايد. اجازه دهيد اساتيد زبان عربي اين را تشريح كنند.
وي افزود: خود همان رئيس كشوري كه ما رفتيم بلافاصله مصاحبه كرد و گفت: كشورهاي عربي اشتباه مي‌گويند و حق با ايران است. ما قويترين ديپلماسي را به كار گرفتيم و از آن هم حمايت مي‌كنيم.
كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: من به خانم رهنورد احترام مي‌گذارم و دو بار از آقاي موسوي پرسيديم و ايشان فكر كرد شخص ديگري را مي‌گويم. بحث ما نحوه استاديار يا دانشيار شدن ايشان است چرا كه قانون براي همه يكي است و نمي‌شود بگوييم كسي انقلابي بوده پس حق بيشتري بايد داشته باشد.
وي افزود: شما در سال 65 رئيس حج بوديد و آنجا سخنراني كرديد و اعلام كرديد كه راه نجات فلسطين بسيج عمومي و جنگ مسلحانه با اسرائيل است و جمهوري اسلامي با همه امكانات خود آماده است، در اين مبارزه به صورت جدي و فعال شركت كند.
احمدي نژاد افزود: شما گفتيد در اين رابطه 300 هزار نفر در گردانهاي قدس سازماندهي شده‌اند. شما جنگ را تنها راه مقابله با اسرائيل خوانديد و گفتيد براي مبارزه با اسرائيل بايد برويم و مبارزه مسلحانه كنيم. حال من از شما مي‌پرسم شما چه كاره نظام بوديد؟ الان مواضع سياست خارجي ما هم مورد تاييد ملت است و هم مورد تاييد مجلس است و هم مورد تاييد رهبري؛ بقيه چه كاره‌اند.
وي ادامه داد: شخصي هم مي آيد خيلي معمولي اظهار نظر مي‌كند و ما هم تشكر مي‌كنيم ولي نظام نيستند چرا خودشان را جاي نظام مي‌گذارند؟ اگر بنا بود





















Copyright: gooya.com 2016