یکشنبه 17 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور گسترده لبنانی‌ها در انتخابات سراسری، بی بی سی

مردم لبنان امروز یکشنبه هفتم ژوئن به طور گسترده در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کرده اند.

در این انتخابات دو جریان ۱۴ مارس (مورد حمایت غرب) و جریان ۸ مارس (مورد حمایت ایران و سوریه) رو در روی هم قرار گرفته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتظار می رود که نتیجه انتخابات به شدت نزدیک باشد و هیچ گروهی نتواند پیروزی خیره کننده و مطلقی به دست آورد.

دهها هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت جریان انتخابات به مراکز رای گیری در سراسر کشور اعزام شده اند.

جیم میور، خبرنگار بی بی سی در بیروت می گوید رقابت تنگی میان گروه ها به خصوص در نواحی مسیحی جاری است و انتظار می رود رای مسیحیان لبنان میان دو گروه رقیب تقسیم شود.

تحلیلگران می گویند رای مسیحیان می تواند بر نتیجه نهایی انتخابات اثر بگذارد.


در حال حاضر جریان ۱۴ مارس به رهبری سعد حریری، پسر رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان دارای اکثریت شکننده ای در پارلمان است.

آمریکا هشدار داده که در صورت پیروزی اتئلاف مخالفان به رهبری حزب الله، در مورد روابط با لبنان تصمیم گیری خواهد کرد. آمریکا حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی می داند.

تحلیلگران می گویند لبنان یک کشور کلیدی در میان منازعات دو اردوگاه رقیب در خاورمیانه است. آمریکا، عربستان سعودی و مصر در یک سو و ایران و سوریه و حزب الله و حماس نیز در سوی دیگر قرار دارند و در این انتخابات در برابر هم صف آرایی کرده اند.


نمایندگان پارلمان لبنان برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند و افراد از ۲۱ سالگی می توانند در این انتخابات شرکت کنند.

در لبنان طبق قوانین، رئیس جمهوری از مسیحیان، رئیس مجلس از شیعیان و نخست وزیر از سنی ها انتخاب می شود و در مناطق مختلف، ۱۲۸ کرسی پارلمان طبق یک سیستم پیچیده، به نسبت جمعیت قومی-مذهبی، بین گروه های مختلف تقسیم می شود.

لبنان، که جمعیت آن از مسیحیان و مسلمانان سنی و شیعه تشکیل یافته، از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ درگیر جنگ داخلی بود که هزاران کشته برجای گذاشت و اقتصاد این کشور را به ویرانی کشاند.





















Copyright: gooya.com 2016