دوشنبه 18 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخابات پارلمان اروپا: پيروزی محافظه‌کاران و رشد راستگرايی، دويچه وله

نتايج انتخابات پارلمان اروپا نشانگر گرايش هرچه بيشتر به راست است. احزاب محافظه‌کار در مجموع جلوتر هستند و حتی برخی از احزاب خارجی‌ستيز رای بالايی آورده‌اند. سوسيال‌دمکرات‌ها نيز، بخصوص در آلمان و اتريش، پس‌رفت داشته‌اند.

ميزان شرکت مردم در انتخابات پارلمان اروپا به پايين‌ترين سطح خود رسيد. طبق محاسبه‌ی موسسه‌ی معتبر تحقيقاتی و نظرسنجی TNS Opinion، در سراسر اروپا تنها ۴۳ درصد تمامی واجدان شرايط شرکت در انتخابات، در حوزه‌های رای‌گيری انتخابات پارلمان اروپا حاضر شده‌اند. پنج سال پيش اين رقم ۴۵،۵ درصد بود.

در جريان نخستين انتخابات پارلمان اروپا در سال ۱۹۷۹، ۶۳ درصد از اروپايی‌های واجد شرايط رای خود را به صندوق‌های رای انداخته بودند. از آن زمان تاکنون ميزان شرکت اروپايی‌ها در انتخابات پارلمان اروپا مدام رو به کاهش بوده است. برای نخستين بار در سال ۱۹۹۹ بود که بيش از نيمی از مردم در اين انتخابات شرکت نکردند و ميزان شرکت واجدان شرايط به ۴۹،۸ درصد رسيد.

در انتخابات اخير، که چهار روز ادامه داشت و تا روز يکشنبه (۷ ژوئن) به طول انجاميد، ۳۷۵ ميليون واجد شرايط در ۲۷ کشور عضو اتحاديه‌ی اروپا فراخوانده شدند تا آرای خود را برای بزرگترين انتخابات فرامرزی در تاريخ بشری به صندوق‌ها بريزند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتخابات پارلمان اروپا يا انتقام‌گيری مردم از دولت‌ها

در برخی کشورهای اروپايی، انتخابات پارلمان اروپا وسيله‌ای شد تا مردم دولت‌های خود را مجازات کنند. بر اساس نخستين نتايج اعلام‌شده، رای‌دهندگان دولت‌های خود در اتريش، يونان، ايرلند، مجارستان، بلغارستان، مالت، فنلاند، هلند و اسلووانی را به شکل‌های گوناگون مجازات کرده‌اند.

يونان: برتری سوسياليست‌ها

در يونان، اپوزيسيون سوسياليست پيروز قاطع انتخابات پارلمان اروپا بودند. نظرسنجی يک فرستنده‌ی دولتی و دو فرستنده‌ی خصوصی تلويزيونی نشان می‌دهد که سوسياليست‌ها با کسب ۳۶ تا ۳۹،۵ درصد از آرا، به پيروزی قطعی رسيده‌اند. حزب محافظه‌کار کوستاس کارامانليس، نخست‌وزير يونان، به ۳۰ تا ۳۳ درصد سقوط کرده و به جايگاه دوم در اين کشور دست يافته است. سبزهای يونان نيز برای نخستين بار می‌توانند نمايندگانی را به پارلمان اروپا در استراسبورگ بفرستند. آنها در اين انتخابات به ۴ تا ۵،۵ درصد آرا دست پيدا کردند.

حال دولت يونان با شکست سنگينی که خورده است، زير فشار بيشتری برای برگزاری پيش از موعد انتخابات پارلمانی در کشور قرار می‌گيرد. پس از چندين رسوايی مالی که گريبان محافظه‌کاران را گرفت، سوسياليست‌ها بر خواست برگزاری پيش از موعد انتخابات پارلمانی در يونان پافشاری می‌کنند.

ايرلند و مالت: اپوزيسيون، پيروز اصلی

ايرلند و مالت سرنوشتی مشابه يونان داشتند. حزب محافظه‌کار ايرلند به رهبری برايان کاون، نخست‌وزير اين کشور، برای نخستين بار ديگر نيرومندترين حزب ايرلند محسوب نمی‌شود. در مالت نيز اپوزيسيون سوسياليست، حزب کارگر، حتی پيش از اعلام نتيجه‌ی نهايی، خود را پيروز انتخابات پارلمان اروپا معرفی کرد.

مجارستان: رشد راستگرايی

در مجارستان، حزب دست‌راستی ملی − محافظه‌کار "اتحاد جوانان دمکرات"، ۴ برابر بيش از حزب حاکم سوسياليست، نماينده به پارلمان اروپا خواهد فرستاد. تنها حزب ديگری که در مجارستان کرسی‌هايی را در پارلمان اروپا صاحب خوهد شد، حزب راست افراطی Jubbik (بهترها)ست که مرز ۵ درصد را رد کرده است.

بريتانيا: روزهای سخت گوردون براون

در بريتانيا نيز شکستی تلخ انتظار حزب کارگر گوردون براون، نخست‌وزير اين کشور، را می‌کشد. پس از کناره‌گيری چندين وزير از کابينه‌ی براون، دولت بريتانيا اينک در بحرانی عميق بسر می‌برد.

گرايش به محافظه‌کاران پس از بحران مالی جهانی

گرايش ديگری نيز در انتخابات پارلمان اروپا به چشم می‌خورد: شهروندان اروپا در زير فشار بحران مالی جهانی، جبهه‌ی محافظه‌کار را ترجيح می‌دهند. در چندين کشور، از جمله آلمان، اتريش، بلغارستان و قبرس، محافظه‌کاران به نيرومندترين جريان‌های سياسی تبديل شده‌اند. انتظار می‌رود که اين سرنوشت در انتظار بريتانيا و ايتاليا نيز باشد.

آلمان: ائتلاف دمکرات‌مسيحی‌ها و سوسيال‌مسيحی‌ها در جايگاه نخست

با وجود پايين آمدن رای ائتلاف دمکرات‌مسيحی‌ها و سوسيال‌مسيحی‌ها، اين جريان پيروز انتخابات پارلمان اروپا در آلمان بود. احزاب دمکرات مسيحی و سوسيال مسيحی به ۳۸،۳ درصد آرا دست يافتند و بدين ترتيب به نسبت سال ۲۰۰۴ بيش از شش امتياز از دست دادند. در اين ميان، ۴۹،۵ درصد از آرا در ايالت بايرن از آن حزب سوسيال‌مسيحی شد. سوسيال‌دمکرات‌ها شکست سنگينی خوردند و با کسب ۲۰ تا ۲۱،۴ درصد از آرا، به پايين‌ترين سطح از آرا در تاريخ خود دست يافتند. آنها پنج سال پيش ۲۱،۵ درصد از آرا را از آن خود کرده بودند، که خود شکستی تاريخی برايشان محسوب می‌شد.

حزب دمکرات‌های آزاد به پيروزی بزرگی دست يافت و به ۱۰،۶ تا ۱۰،۸ درصد از آرا رسيد. اين رقم بهترين نتيجه برای ليبرال‌ها در رابطه با انتخابات پارلمان اروپا بود. موقعيت حزب چپ در اين انتخابات اندکی بهتر از پيش شد و به ۷،۱ تا ۷،۵ درصد از آرا دست يافت. سبزها با کسب ۱۱،۶ تا ۱۲ درصد آرا، در نزديکی رکورد ۱۱،۹ درصدی پنج سال پيش خود قرار دارند. نامزدهای آزاد که برای نخستين بار در انتخابات پارلمان اروپا شرکت می‌کردند به اين نهاد راه نيافتند و احزاب راست افراطی هم تقريبا به هيچ نتيجه‌ی قابل توجهی نرسيدند.

طبق آخرين نتايج، در آلمان ۴۲ درصد از واجدان شرايط، در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کرده‌اند. اين رقم رکورد منفی جديدی برای آلمان محسوب می‌شود. در اين کشور، بيش از ۶۴ ميليون شهروند برای شرکت در انتخابات فراخوانده شده بودند.

اتريش: شکست سنگين سوسيال‌دمکرات‌ها

سوسيال‌دمکرات‌ها در جريان انتخابات پارلمان اروپا در اتريش شکست سنگينی را متحمل شدند. آخرين محاسبات نشانگر آن است که آرای آنان ۹،۵ درصد کاهش يافته است و تنها توانسته‌اند به ۲۳،۹ درصد از آرا دست بيابند. اين بدترين نتيجه برای حزب سوسيال‌دمکرات اتريش در يک انتخابات سراسری از سال ۱۹۴۵ تاکنون بوده است. گرچه حزب مردم، که به‌همراه حزب سوسيال‌دمکرات در اتريش حکومت می‌کند، ضايعه‌ای ۳ درصدی را تحمل کرد، اما با کسب ۲۹،۷ درصد از آرا به نيرومندترين حزب اتريش تبديل شد.

فهرست هانس پتر مارتين، به ۱۷،۸ درصد آرا دست يافت و حدود چهار درصد به نسبت سال ۲۰۰۴ رشد داشت. بر آرای حزب پوپوليستی و راستگرای "آزادی اتريش"، که با لحنی اسلام‌ستيزانه وارد کارزار انتخاباتی شده بود، ۶،۸ درصد افزوده شد و بدين ترتيب به رقمی ۱۳،۱ درصدی رسيد. سبزها با ۳،۵ درصد کاهش، به ۹،۴ درصد رسيدند و حزب دست‌راستی "اتحاد آينده اتريش" ۴،۶ درصد از آرا را به دست آورد.

بلغارستان: نيرومند شدن محافظه‌کاران

بر اساس يک نظرسنجی از شرکت‌کنندگان، حزب محافظه‌کار بلغارستان، که در اپوزيسيون قراردارد، پيروز انتخابات پارلمان اروپا در اين کشور است. طبق نظرسنجی خبرگزاری Alpha Research، پس از بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی، ۲۵،۵ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که به حزب «شهروندان برای توسعه اروپايی بلغارستان» به رهبری بويکو بوريسوف رای داده‌اند. آخرين نتايج نشان می‌دهد که حزب حاکم سوسياليست، به رهبری نخست‌وزير سرگئی استانيشف، به ۱۹،۷ درصد آرا دست يافته و دومين جايگاه بلغارستان را در پارلمان اروپا تصاحب کرده است.

در قبرس نيز، حزب محافظه‌کار "مجمع دمکراتيک" در بخش يونانی جزيره، که عضو اتحاديه اروپاست، در برابر حزب چپ "ترقی‌خواه کارگران قبرس" نيرومندترين جريان سياسی محسوب می‌شود.

فرانسه: حزب سارکوزی، پيروز قاطع انتخاباتی

يکی از معدود جريان‌های حاکمی که می‌تواند ادعای پيروزی کند، حزب محافظه‌کار فرانسه به رهبری نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، است. گر چه او خود در جريان بحران مالی جهانی زير شديدترين فشارها بود، اما حزب‌اش در برابر سوسياليست‌ها که در بحرانی عميق بسر می‌برند، پيروز قطعی انتخابات پارلمان اروپا شد.

حزب محافظه‌کار "اتحاد برای جنبش مردمی" UMP با فاصله‌ای زياد بالاترين آرای مردم را از آن خود کرد. بازنده‌ی اصلی انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه، سوسياليست‌ها بودند. سبزها مقام سوم را کسب کردند و بدين شکل به بهترين نتيجه‌ی انتخاباتی خود از آغاز تاکنون رسيدند. ميزان شرکت مردم در فرانسه تنها حدود ۴۰ درصد بود.

طبق آخرين محاسبات، حزب پرزيدنت سارکوزی بين ۲۷ تا ۲۸ درصد آرا را کسب کرده است. سوسياليست‌ها با حدود ۱۷ درصد، شکستی سخت خورده‌اند. حزب سبزها ۱۵ درصد از آرا را به دست آورده و برای نخستين بار از حزب راست ميانه "مودم" پيشی گرفته است. در اين ميان، فهرستی از جريان‌های چپ، که از جمله جداشدگان از حزب سوسياليست در آن جای دارند، و جريان راست افراطی "جبهه ملی" هر يک به ۶ درصد آرا رسيده‌اند. چپ‌های تروتسکيست و حزب ضداروپايی "ليبرتاس" نيز به حدود ۵ درصد از آرا دست يافته‌اند.

در فرانسه، ميزان شرکت مردم در انتخابات پارلمان اروپا به پايين‌ترين سطح خود رسيد. آنگونه که از دو نتيجه‌ی تاکنونی پس از بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی برمی‌آيد، تنها حدود ۳۸ تا ۴۰ درصد واجدان شرايط، در انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه شرکت کرده‌اند. بدين‌اعتبار، شرکت مردم در انتخابات، از چهار سال پيش نيز کمتر بوده است. در آن زمان ۴۲،۸ درصد از فرانسوی‌ها در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کرده بودند، که البته اين نيز خود رکوردی در کاهش شرکت در انتخابات از نخستين انتخابات پارلمان اروپا در ۳۰ سال پيش بود.

نخستين برآوردها: رشد محافظه‌کاری، پس‌رفت سوسيال‌دمکراسی

نتايج تاکنونی انتخابات پارلمان اروپا نشانگر فاصله‌گيری روشن شرکت‌کنندگان در انتخابات از سوسيال‌دمکرات‌هاست. طبق آخرين نتايج، محافظه‌کاران اروپا در مجموع بين ۲۶۷ تا ۲۷۱ نماينده به پارلمان اروپا خواهند فرستاد. بدين ترتيب محافظه‌کاران در پارلمان اروپا، بيش از ۱۰۰ کرسی از رقبای سوسيال‌دمکرات خود جلوتر هستند. تعداد کرسی‌های سوسيال‌دمکرات‌ها ۱۵۷ تا ۱۶۱ برآورد می‌شود.

پيش‌بينی می‌شود که ليبرال‌ها ۸۰ تا ۸۲ کرسی را تصاحب کنند و سبزها ۵۳ کرسی را. چپ‌ها و ملی‌گرايان محافظه‌کار ۳۵ نماينده به استراسبورگ اعزام خواهند کرد و ۱۷ کرسی از آن کسانی خواهد بود که به اروپای واحد چندان خوش‌بين نيستند. همچنين ۸۶ تا ۸۸ کرسی نيز در اختيار نمايندگانی خواهد بود که به هيچيک از فراکسيون‌های اروپايی تعلق ندارند.

پارلمان تازه انتخاب‌شده‌ی اروپا ۷۳۶ نماينده خواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016