دوشنبه 18 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس ستاد انتخابات کشور: نتيجه نهايی ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود، ايسنا

ـ از ساعت ۱۲ نيمه شب جمعه شمارش آراء آغاز می‌شود
ـ رای‌گيری از جمعه ۸ صبح به مدت ۱۰ ساعت آغاز می‌شود


رييس ستاد انتخابات کشور گفت: شوروهيجان آستانه انتخابات نشان دهنده اين است که انتخاباتی خواهيم داشت که از نظر حضور مردم پای صندوق‌های رای و از نظر درصد مشارکت رکورد جديدی ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) کامران دانشجو صبح روز دوشنبه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی ضمن گرامی‌داشت ياد امام خمينی(ره) و شهدای ‌١٥ خرداد با تاکيد بر اين‌که " سه مقوله قانون‌مداری، اخلاق انتخاباتی و رقابت سالم مورد توجه ستاد انتخابات بوده است" ادامه داد: در رابطه با قانون‌مداری تمام مسوولان اجرايی در دوره‌های آموزشی با تمام موارد آشنا شده‌اند، توضيحاتی به مجريان انتخابات داده‌ايم و تاکيد شده است که سليقه جناحی خود را کنار بگذارند و برای ما به عنوان مجری فرقی نمی‌کند که کدام يک از کانديداها به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شود.

وی افزود: اخلاق انتخاباتی شاخص دومی بود که در تمام فعاليت‌ها مدنظر ما قرار گرفته است و بر آن تاکيد کرده‌ايم، تفاوت دموکراسی دينی با دموکراسی غربی ، اخلاق است. ما می‌خواهيم جامعه اخلاقی بنا کنيم و انتخابات بهترين صحنه بروز اخلاق حسنه از طرف همه است. شاخص سوم نيز رقابت سالم است؛ برای انتخابات سالم بايد رقابت به صورت سالم انجام شود، بدون رقابت انتخابات معنا پيدا نمی‌کند، بايد رقابت وجود داشته باشد تا نشاط و شادابی در کشور ايجاد شود. انتخابات بايد با رقابت سالم برگزار شود، چون قرار است رييس‌ جمهور اسلامی ايران انتخاب شود بايد براساس موازين اسلامی و بايدها و نبايدها عمل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی يادآور شد: کار انتخابات و تمهيدات لازم برای آن از مهر گذشته شروع شد و براساس زمان‌بندی عمل کرديم، از ‌٢٦ اسفند سال گذشته ستاد انتخابات رسما کار خود را شروع کرد، پس از آن شش کميته در ستاد انتخابات تشکيل شد و از طريق آن مسايل جاری پشتيبانی و امنيتی پيگيری شد.

رييس ستاد انتخابات کشور با مرور روند ثبت‌نام و بررسی صلاحيت و تبليغات کانديداها گفت: رای‌گيری از جمعه ‌٨ صبح به مدت ‌١٠ ساعت آغاز می‌شود و در صورتی که فرمانداران درخواست تمديد کنند، با صلاحديد وزير کشور اين ساعت می‌تواند تمديد شود، برای ايرانيان عزيزی که خارج از کشور هم هستند ‌٣٠٤ شعبه اخذ رای فراهم کرديم که از اين تعداد ‌٣٢ شعبه در آمريکاست. در حدود ‌١٣٠ کشور شعبه اخذ رای در نظر شده است تا آن‌ها نيز بتوانند رای خود را در صندوق بريزند، جمعه از ساعت ‌٨ صبح به افق همان کشور به مدت ‌١٠ ساعت رای‌گيری انجام می‌شود.

وی افزود: نشست‌هايی با نمايندگان ستادهای انتخاباتی نامزدها داشته‌ايم و در مورد تمام موارد با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ايم. ششم و دهم خرداد ماه اطلاعيه‌هايی از طرف ستاد انتخاباتی صادر شد و دو اطلاعيه هم در رابطه با همکاری ستادهای نامزدها داشتيم. کليه تعرفه‌ها و مهرهای انتخابات و ملزومات آن به شهرستان‌ها نيز ارسال شده است.

وی خرطرنشان کرد: همه چيز آماده است تا در ‌٢٢ خرداد حماسه ديگری از حضور مردم پای صندوق‌های رای بيافرينيم و بتوانيم رکوردشکنی در انتخابات داشته باشيم.

دانشجو در پاسخ به سوالی درباره ميزان مراکز انتخاباتی در عراق و آمريکا با توجه به موضع اين کشور گفت: من نگفته‌ام آمريکا ويژه است، گفتم ‌٣٢ صندوق در آن‌جا داريم. چون تعداد ايرانيان مقيمی که در آن‌جا هستند بيشتر است. اما در مورد عراق وقتی بررسی کرديم تعداد صندوق‌ها از ‌٢٢٧ به ‌٣٠٤ صندوق افزايش يافت و برای عزيزانی که در عراق ، مکه، مدينه، هستند صندوق‌های بيشتری در نظر گرفته شد. مکان و جای آن‌ها از طريق وزارت خارجه عنوان می‌شود که در کدام شهرها رای‌گيری به عمل خواهد آمد. در هر جايی که ايرانيان در عراق حضور دارند پيش‌بينی شعب اخذ رای صورت گرفته است. وزارت خارجه بر روی سايت مکان آن‌ها را اعلام می‌کند و از طريق سفارت ايران در عراق نيز اين موضوع اعلام می‌شود.

وی درباره باز بودن مرز در روز انتخابات پاسخ داد: از نظر مرز هيچ مشکل خاصی وجود ندارد.

خبرنگاری پرسيد: فرم ‌٢٨ که در مورد تجميع آراست آيا به مراکز استان ارسال می‌شود و سپس به وزارت کشور می‌رود يا مستقيما وزارت کشور ارسال می‌شود؟

دانشجو پاسخ داد: فرم ‌٢٨ از شهرستان‌ها به وزارت کشور ارسال می‌شود چون در هر شهرستان از نظر حقوقی و قانونی فرماندار، مسوول است.

وی افزود: از ساعت ‌١٢ نيمه شب جمعه شعب و صندوق‌های اخذ رای بسته می‌شوند و از همان زمان شمارش آغاز می شود.

وی در مورد زمان اعلام نتايج نيز گفت: فکر می‌کنم نتيجه نهايی ظرف ‌٢٤ ساعت اعلام می‌شود و به تدريج شروع به ارايه آمار می‌کنيم، ‌٤٥ هزار و ‌٧١٣ صندوق در سراسر کشور داريم. وقتی حدود ‌٥ هزار صندوق را جمع کنيم می‌توانيم برآوردی از کل کشور ارايه کنيم.

رييس ستاد انتخابات کشور در مورد واجدين شرايط در کل کشور نيز گفت: ‌٤٦ ميليون و ‌٢٠٠ هزار نفر در کل کشور واجدين شرايط رای دادن هستند. آمار را به تفکيک استان‌ها و شهرستان‌ها داريم. بيش از چهار ماه کار کارشناسی در اين مورد انجام شده است اما به تفکيک آرا در استان‌ها آمار وجود دارد، مثلا در اصفهان دو ميليون و ‌٩٠٠ هزار نفر واجد شرايط داريم.

وی در مورد زمانی که نمايندگان کانديداها در شعب اخذ رای امکان حضور دارند، گفت: تا زمانی که فرم ‌٢٨ تکميل و تجميع انجام می‌شود نمايندگان کانديداها در مرکز شهرستان می‌توانند حضور داشته باشند و عددها را يادداشت کنند، قانون پيش‌بينی نکرده است که نمايندگان کانديداها در وزارت کشور حضور داشته باشند. اما نماينده شورای نگهبان از ‌٦ ماه پيش در وزارت کشور مستقر است.

وی در مورد تمديد زمان روند اخذ رای گفت: اگر در اين مورد تمديدی صورت گيرد بار اول و دوم در کل کشور انجام می‌شود اما بعد از اين دو بار ممکن است در بعضی از فرمانداری‌ها که اعلام می‌شود به تمديد نياز دارند، تمديد صورت گيرد، در جاهايی که صف مردم وجود دارد و هنوز ايستاده‌اند، بايد رای‌شان اخذ شود اما به هر حال تا ساعت ‌٢٤ رای‌گيری بايد تمام شود.

خبرنگاری پرسيد: در چه شرايطی انتخابات به مرحله دوم کشيده می‌شود؟

دانشجو پاسخ داد: اگر در دور اول يکی از نامزدها بتواند نصف به اضافه يک آرای ماخوذه صحيح را بياورد و اکثريت مطلق را داشته باشد دور اول انتخابات تمام می‌شود، اما اگر نصف به علاوه يک حاصل نشود، جمعه بعد بايد بين دو نفری که به مرحله دوم راه پيدا کرده‌اند انتخابات برگزار شود.

خبرنگار ديگری پرسيد: در مورد رعايت اخلاق در فيلم‌های تبليغاتی نامزدها شما چه تمهيداتی داريد و اين‌که فرد ديگری را در مناظره‌ها متهم به دروغگويی کنند، نظر شما چيست؟

رييس ستاد انتخابات کشور پاسخ داد: ما قبلا گفته‌ايم تصميم برخورد قهری نداريم، در مسيری که تبليغات صورت می‌گيرد می‌بينيم که مردم شور و نشاط دارند و با نشاط تبليغات می‌کنند، درگيری نداشتيم، فضا، فضای خوبی بوده است چون مردم به بلوغ سياسی رسيده‌اند. در موردی که شما گفتيد اين‌که فردی در مورد دروغ صحبت کرده است برای اين موضوع در کميسيون تبليغات آيين‌نامه اجرايی تدوين و به صداوسيما نيز ابلاغ شده است تا قبل از شروع برنامه‌ها هم در صداوسيما آورده می‌شود؛ اگر در ارتباط با نامزد غايب صحبتی شود به همان ميزانی که او صحبت کرده است در مورد نامزدی که در مناظره غايب بوده است حق قانونی وجود دارد که به همان اندازه در فرصت ديگری که به او اطلاع داده می‌شود، بتواند صحبت کند و مطالبی که به او نسبت داده شده و يا نقد شده دفاع و نظرات خود را اعلام کند.

وی تاکيد کرد: توصيه ما اين است که در تمام مسير اخلاق رعايت شود.

وی در پيش‌بينی از درصد مشارکت مردم در انتخابات نيز پاسخ داد: از مقايسه فضای انتخابات در اين دوره، با دوره‌های قبل به جمع‌بندی می‌رسيم که فکر می‌کنم در اين دوره مشارکت بسيار بالايی خواهيم داشت، نگاه من اين است که با توجه به نشاطی که در فضای انتخاباتی وجود دارد، رکوردی را برای درصد مشارکت حضور در پای صندوق‌ها خواهيم داشت.

دانشجو افزود: کمترين ميزان مشارکت در دوره انتخابات ششم بود که ‌٦/٥٠ درصد بوده است و در بقيه موارد ما همواره مشارکت بالای ‌٥٠ درصد داشته‌ايم، در حالی که مقايسه با کشورهای ديگر آمريکايی و اروپايی اين ميزان بسيار قابل توجه است و نشان می‌دهد مردم نظام را دوست دارند، پای صندوق‌های رای آمده‌اند و پشتيبان نظام هستند. با پيش‌بينی که وجود دارد اين دوره مشارکت بسيار بالا خواهد بود.





















Copyright: gooya.com 2016