پنجشنبه 21 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس ستاد انتخابات کشور: آخرين اطلاعات درمورد مراحل اجرايی و نظارتی انتخابات، اعلام تدريجی نتايج، مهر

رئيس ستاد انتخابات کشور طی نشستی خبری آخرين موضوعات مرتبط با انتخابات ، از جمله شايعه های انتخاباتی ، وضعيت نظارتی ، نحوه اعلام نتايج ، ممنوعيت استفاده از نمادهای رنگی و پرچم در شعب اخذ رای و همچنين مهمترين توصيه ها به رای دهندگان را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو رئيس ستاد انتخابات کشور در نشست مطبوعاتی در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مهر که آيا سازمان بازرسی کل کشور نظارتی بر امر انتخابات خواهد داشت و اين نظارت به چه شکل خواهد بود اظهار داشت: طبق نامه شورای نگهبان سازمان بازرسی حق هيچگونه دخالتی در امر انتخابات ندارد که بر اين اساس هرگونه اطلاعاتی را که از ما بخواهند نبايد به آنها داده شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: ما در اين باره تابع روشهای قانونی هستيم و از نظر ما انجام کار قانونی هيچ گونه منعی ندارد.

رئيس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر مبنی بر اينکه آيا اقدامی برای جمع آوری نمادهای تبليغاتی از جمله رنگ سبز و پرچم ايران در شعبه های اخذ رای که از ديد سخنگوی شورای نگهبان ممنوع اعلام شده است صورت گرفته است يا خير، تصريح کرد: نيروی انتظامی آمادگی کامل در راستای برخورد با اين گونه موارد را دارد و ما نيز از ستادهای کانديداها درخواست کرده ايم که اطلاعيه ای صادر کنند که طبق آن هواداران نامزدها با اقلام تبليغاتی و نمادهای کانديداها در شعبات اخذ رای حاضر نشوند.

دانشجو ادامه داد : ستاد انتخابات کشور هم طبق وظايف خود از وجود هرگونه نماد تبليغاتی کانديداهای انتخابات رياست جمهوری در شعبه های اخذ رای جلوگيری خواهد کرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اينکه چه کسانی آرا را به صورت دستی خواهند شمرد گفت: عوامل اجرايی که در شعبه ها هستند تحت نظارت نماينده شورای نگهبان ، نماينده فرماندار و نماينده کانديداها آرا دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری را خواهند شمرد.

رئيس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوالی درباره شايعه انتصاب حجت الاسلام ناطق نوری به عنوان نماينده بازرسی رهبری در ستاد انتخابات کشور تاکيد کرد که تا اين لحظه چنين موضوعی به وزارت کشور ابلاغ نشده است اما اگر رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند ما در تمامی مسائل سمعا و طاعتا در خدمت ايشان خواهيم بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از تجمعات هواداران کانديداها گلايه کرد و آن را باعث ايجاد مزاحمت برای عموم مردم خواند خاطرنشان کرد: بنده به عنوان رئيس ستاد انتخابات کشور از مزاحمت هايی که برای مردم صورت گرفته است عذرخواهی می کنم اما ما در ستاد انتخابات به ستادهای کانديداها نامه نوشتيم تا درباره سامان بخشيدن به اين شرايط اطلاعيه صادر کنند.

دانشجو اضافه کرد: وقتی مصالح عمومی درباره اين موضوعات مطرح گرديد نگاهمان اين بود که با اين گونه رفتارها مدارا کنيم و البته اکثريت اين موضوع را تصديق می کنند که سياست ما درست بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسيد تاکنون برای چند نماينده کانديدا به منظور حضور در پای صندوق های رای و نظارت بر روند انتخابات کارت صادر شده است اين گونه پاسخ داد: در حال حاضر برای ۱۱۰ هزار نفر از نمايندگان نامزدهای انتخاباتی برای حضور در شعب اخذ رای کارت صادر شده است و اين افراد از کسانی هستند که مدارک آنها کامل بوده است.

رئيس ستاد انتخابات کشور درباره شائبه وجود خودکارهای رنگ نامرئی در شعبه های اخذ رای و توصيه به هواداران نامزدها برای همراه داشتن خودکار خود در شعبه اخذ رای گفت: ما هم اين گونه مسائل را می شنويم که خودکارهای نامرئی در شعبه های اخذ رای وجود دارد توصيه ما اين است که افراد با خودکارهايی پای صندوق رای بيايند که بدانند نامرئی نيست.

دانشجو ادامه داد : ما توصيه می کنيم که مردم برای رای دادن خودکارهايی را به همراه خود بياورند که امتحانش را پس داده باشد و از خودکارهای داخل شعبه استفاده نکنند.

خبرنگاری ازمعاون سياسی وزير کشور پرسيد که بر اساس قانون روزنامه ها حق ندارند له يا عليه نامزدی سه روز قبل از برگزاری انتخابات مطلب بنويسند اما متاسفانه حتی تا ديروز شاهد بوديم که برخی روزنامه ها مطالبی را له يا عليه نامزدها نوشتند که وی پاسخ داد: ما اقدامات خلاف قانون روزنامه ها و بقيه موضوعات را مستند کرده و به مراجع ذيربط اطلاع داديم تا طبق قانون کار انجام شود.

رئيس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوال يکی ديگر ازخبرنگاران مبنی بر اينکه آيا امکان حضور خبرنگاران در زمان تجميع آرا وجود دارد يا خير، خاطرنشان کرد: حضور نماينده رسانه ها در تجميع باعث می شود که به دليل کثرت حضور آنان نتوان کار را به خوبی انجام داد اما قطعا اطلاعات را به صورت تدريجی اعلام خواهيم کرد.

دانشجو يادآور شد که همزمان با شمارش دستی آرا ، شمارش رايانه ای به صورت موازی انجام خواهد شد که بر اين اساس ما می توانيم با سرعت چند هزار صندوق را جمع کرده و نتايج آن را اعلام کنيم اما اين موضوع تا زمان جمع شدن فرم ۲۲ و ۲۸ اعلامی نيست که بتوان به آن اعتماد کرد و تنها حدود آرا را مشخص می شود. ما قطعا اين اطلاعات را به نمايندگان رسانه ها ارائه می دهيم با در نظر گرفتن اين اطلاعات، اطلاعات خام است.

وی همچنين پيش از پاسخ به پرسش خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: ما در شش حوزه انتخابيه انتخابات مياندوره ای مجلس هشتم، در دو استان انتخابات مياندوره ای خبرگان و در دو شهر انتخابات مياندوره ای شوراهای اسلامی شهر و روستا را همزمان با انتخابات رياست جمهوری دهم برگزار خواهيم کرد. در اين راستا برای چهار کانديدای انتخابات رياست جمهوری کدهايی را بدين شکل در نظر گرفته ايم : محمود احمدی نژاد ۴۴، محسن رضايی ۵۵ ، مهدی کروبی ۶۶ و ميرحسين موسوی ۷۷.

به گزارش مهر ، رئيس ستاد انتخابات کشور افزود: خواهش ما اين است که حتی المقدور کسانی که رای می دهند کدهای کانديداها را در برگ تعرفه رای منظور نمايند، رای شان را خودشان بنويسند ، نوشتن تنها نام و نام خانوادگی نامزد مورد نظر کفايت می کند و نيازی به القاب نيست . همچنين بايد توجه داشت که در حال حاضر ملاک عمل شمارش های دستی است و تمام مراحل انتخابات به صورت دستی است و وجود نرم افزار رايانه ای تنها برای چک کردن است.

وی همچنين با اعلام شماره تلفن ۸۸۹۹۰۰۱۱ ، آدرس اينترنتی www.moi.ir و آدرس پست الکترونيکی coi@moi.ir گفت: در صورتی که مردم خلافی را از سوی عوامل اجرايی، ناظرين، هواداران و نماينده کانديداها در پای صندوق های رای ملاحظه کردند می توانند با ارسال شکايت های خود به شمارس تلفن و آدرس های اينترنتی که اعلام شد تخلفات را گزارش کنند چون اعتقاد ما بر اين است که مردم بهترين ناظرين هستند.

دانشجو ادامه داد: در شهرستانها هم مردم می توانند با شماره ای که از سوی فرمانداری آن شهر اعلام می شود اگر خلافی را از عوامل اجرايی، هواداران و ... مشاهده کردند به فرماندار اطلاع دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016