سه شنبه 28 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار صفوی: سيا و سازمان های اطلاعاتی برخی همسايگان برای ريگی هدف تعيين می کنند، مهر

دستيار ويژه و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نظامی اين مطالب را در گفتگويی مشروح با خبرنگار مهر مطرح کرد .

سردار سرلشکر پاسدار دکتر سيد يحيی صفوی در آغاز اين گفتگو در خصوص اقدام تروريستی گروهک ضد انقلاب در استان سيستان و بلوچستان که به شهادت جمعی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سردار نورعلی شوشتری جانشين فرماندهی نيروی زمينی سپاه و فرمانده قرارگاه قدس انجاميد سخن می گفت، ضمن تبريک و تسليت به مناسبت شهادت اين فرماندهان ارشد سپاه اظهار داشت: سردار شوشتری از جمله سرداران با سابقه دوران دفاع مقدس بود که جايگزين کردن شوشتری امروزکار سختی است .

اين فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس ادامه داد : شهيد شوشتری کسی بود که از اواخر سال ۱۳۵۸ تا اواسط سال ۱۳۵۹ يعنی قبل از آغاز دوران دفاع مقدس به اتفاق پاسداران دلاوراستان خراسان در آزادسازی سنندج و ديگر شهرهای کردستان نقش بسزايی داشت. وی از جمله فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس به حساب می آيد که با همرزمان خود از استان خراسان از ماههای اول جنگ به مناطق عملياتی جنوب آمدند و توانستند در آن دوران نقش آفرينی بسزايی داشته باشند.

وی افزود: شهيد شوشتری از جمله اولين فرماندهان استان خراسان است که فرماندهی عمليات اکثر عمليات های هشت سال دفاع مقدس را نيز در کارنامه او شاهديم. شهيد شوشتری کسی بود که در عملياتهای جنوب و غرب کشور شرکت داشت و همواره تاثيری بسزا در آن دوران ايفا می کرد. شوشتری بسيار شجاع، خردمند و صبور بود به طوريکه در سنگين ترين مراحل دوران دفاع مقدس بنده به ياد ندارم که وی يک بار عصبانی شده باشد ، و عصبانيت در قدرت تصميم گيری او تاثير گذاشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستيار ويژه رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: شهيد شوشتری از جمله فرماندهان انقلابی و شجاع سپاه بود که هيچ گاه در برابر فشارهای دشمن از خود ضعف نشان نداد. بعد از جنگ هم، اين شهيد بزرگوار هيچ گاه آسوده نبود و ميدان مجاهدت را رها نکرد به طوريکه فرماندهی قرارگاه حمزه سيد الشهدا درشمال غرب، جانشين فرماندهی نيروی زمينی سپاه در دوران شهيد احمد کاظمی را بر عهده داشت و اين آخرين ماموريت وی بود که به عنوان فرمانده قرارگاه قدس عازم جنوب شرق کشور شد.

سردار صفوی ادامه داد: شهيد شوشتری کسی بود که برای برگزاری کنگره شهدای استان خراسان بسيار تلاش کرد و از کسانی که در اين راه اين شهيد بزرگوار را همراهی می کرد دکتر قاليباف است و قرار بود تا امسال اين کنگره برگزار شود که دست بر قضا تقدير بر آن شد تا سردار شوشتری به خيل عظيم همرزمان شهيد خود بپيوندد. به عبارتی ديگر می توان گفت" شوشتری ستاره درخشان شهيدان استان خراسان است."

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنانش گفت: کمتر کسی به اندازه شوشتری سابقه مجاهدت و دلاوری در جبهه های حق عليه باطل را دارد . چرا که قبل و بعد از جنگ می توان گفت وی ۳۰ سال عمر خود را در راستای امنيت ايران اسلامی و خدمت به مردم وقف کرد.

وی تصريح کرد: به اعتقاد بنده شوشتری عاقبت به خير شد چرا که حيف است فرماندهان قديمی جنگ بخواهند در رختخواب از دنيا بروند، خدا عاقبت آنها را ختم به شهادت کرد که بنده نيز از خدا می خواهم عاقبت بنده را نيز ختم به شهادت کند.

دستيار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بيان اينکه کشور سرباز فداکاری را از دست داده است گفت: جايگزين کردن شوشتری کار سختی است، چرا که شوشتری کسی بود که با مردم می جوشيد، با مردم زجر کشيده و فقيری نشست و برخاست می کرد و يک فرمانده جامع نگر بود که هم به فکر امنيت و هم به فکر توسعه وآبادانی و رفاه و آسايش مردم جنوب شرق بود.

سردار صفوی با اشاره به ماموريت سردار شهيد شوشتری در مناطق جنوب شرقی کشور گفت: کار بزرگی که اين شهيد انجام داد اين بود که سران قبايل را دور خود جمع کرد و تلاش می کرد تا با همت سران قبايل و مردم اين منطقه امنيت آنجا را تامين کند که در اين مسير بسيار موفق بود.

وی اصلی ترين عوامل نا امنی در جنوب شرق کشور را حضور عناصر و گروه های ضد انقلاب وابسته به بيگانگان خواند و گفت: به اعتقاد بنده از سازمان اطلاعاتی آمريکا تا سازمان های برخی کشورهای همسايه گروهک های ضد انقلاب، محارب از جمله گروهگ ريگی را حمايت می کنند. اين گروهک وابسته به بيگانگان است و اينکه بيگانگان به آنها سلاح و تجهيزات نظامی و آموزش می دهند ترديدی نيست . حتی اين سازمانهای اطلاعاتی بيگانگان هستند که هدف را نيز برای اين گروهک ها مشخص می کنند.

سردار صفوی در ادامه سخنانش گفت برخی از کشورهای همسايه در جهت اختلاف افکنی بين اهل سنت و اهل شيعه ايران تلاش می کنند، که اين توطئه با هوشياری مردم منطقه خنثی می شود.

وی افزود: امروز نيروهای بيگانه از جمله نيروهای آمريکايی بعد از گذشت ۸ سال با شکست در افغانستان روبرو می شوند آنها به دنبال اين هستند تا نا امنی های افغانستان را به جنوب شرق ايران هدايت کنند. هدف آمريکايی ها و انگليسی ها اين است که ناامنی را وارد جنوب شرق ايران کنند و اين امر از چشم اطلاعاتی مسئولان ايران دور نيست. برآورد ما اين است که دشمنان ايران بدنبال جلوگيری از توسعه و پيشرفت در جنوب شرق و ايجاد تفرقه در اين مناطق هستند.

اين فرمانده دوران دفاع مقدس تصريح کرد: مردمی کردن امنيت در اين مناطق و استفاده از طوايف و ريش سفيدان برای برقراری امنيت و وحدت بين اهل شيعه و تسنن بسيار حائز اهميت است. اينکه توسط هر طايفه ای درمنطقه خودش و با حمايت سپاه پاسداران توسط افراد بومی همان طايفه امنيت برقرار شود ، سياست درستی است .

سردار صفوی افزود: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ايران نمی خواهند استراتژی مردمی کردن امنيت در منطقه که زير بنای اقدامات توسعه و آبادانی منطقه ، توسط دولت است ،پيشرفت کند و شهيد شوشتری اين موضوع را به خوبی درک و در راستای خدمت به مردم محروم سيستان و بلوچستان به شهادت رسيد.

وی ادامه داد: نوع شهادت شهيد شوشتری نشان می دهد که وی کارها بسياری را برای مقابله با ناامنی و ايجاد وحدت بين تمامی گروههای موجود در منطقه کرده بود ولی دشمنان با شهادت اين سردار دوران دفاع مقدس بدنبال عدم محقق شدن اين هدف والا هستند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه سخنان خود به ترورهای ماههای گذشته کردستان اشاره کرد و گفت: بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به اين استان که يکی از برکاتش برقراری وحدت هر چه بيشتر بين اهل تسنن و تشيع بود و از آن مهمتر سخنان ايشان که فصل الخطاب به حساب می آيد و از سوی ديگر تاثيرگذاری اين سخنان نه تنها در داخل کشور بلکه درجهان اسلام باعث شد که دشمنان نظام اسلامی دست به ترور افراد بزنند. آنها با اين کار خود بدنبال فضاسازی مسمومی بودند تا بتوانند از اين طريق به اهداف شوم خود دست پيدا کنند.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: عمليات تروريستی در سيستان و بلوچستان و به شهادت رسيدن سرداران سپاه در ادامه همان سياست های تفرقه افکنه دشمنان ملت ايران است.

سردار صفوی با تاکيد بر اينکه پاکستان و افغانستان بايد نسبت به تهديدات موجود در برابر دولت جمهوری اسلامی ايران به تعهدات و پروتکل های موجود پايبند باشند گفت: ما از مسئولان پاکستان می خواهيم که مرزهای خود را کنترل کنند. ما از دولت ، ارتش و سازمان های اطلاعاتی پاکستان می خواهيم که سرکرده اين عمليات تروريستی را که اطلاعيه داده و مسئوليت اين عمليات جنايتکارانه را پذيرفته ، هر چه سريع تر به دولت ايران تحويل دهند و دولت پاکستان بايد حسن نيت خود را به دولت ايران نشان دهند.

وی دليل حضور اين گروهک های تروريستی را در مرزهای جنوب شرقی کشورمان را ضعف دولت های همجوار خواند و گفت : ما از دولت پاکستان انتظار داريم تا عوامل تروريستی را تحويل ايران دهد و اجازه ندهد که اين گروهک ها درکشور و مرزهای آنها باايران فعاليت کنند.

دستيار و مشاور فرمانده کل قوا در ادامه با اشاره به اينکه بر اساس مصوبه شورای عالی امنيت ملی امنيت مناطق جنوب شرقی کشور به نيروی زمينی سپاه واگذار شده است گفت: قرارگاه قدس چند ماهی بود که با حضور سردار شهيد شوشتری فعاليت خود را آغاز کرده بود و توانسته بود در اين مدت کم امنيت را در استان سيستان و بلوچستان و مرزهای جنوب شرقی برقرار کند.

وی تاکيد کرد: امروز با به شهادت رسيدن سردار شهيد شوشتری ، سپاه پاسداران بايد با توان بيشتری هم از نظر اطلاعاتی و هم از نظر عملياتی وارد ميدان شود ، و برای سرکوب اين اشرار و تامين امنيت پايدار در منطقه جنوب شرق و در همين راستا نيز دولت بايد مسائل اجتماعی ، اقتصادی و زيرساخت های اقتصادی را در اين استان محروم به جد پيگيری کند چراکه توسعه اقتصادی و تامين رفاه و آسايش و ايجاد اشتغال از الزامات امنيت پايدار منطقه جنوب شرق ايران است.

سردار صفوی در ادامه سخنان با ابراز اميدواری از اينکه آينده استان سيستان و بلوچستان ، آينده ای امن و توسعه يافته خواهد بود گفت: در آينده ای نه چندان دور بافعال شدن محور چابهار – زاهدان توسط دولت ، شاهد پيشرفت و آبادانی در اين استان محروم خواهيم بود.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفتگو با مهر به نقش و جايگاه نيروی انتظامی در برقراری امنيت در مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: نيروی انتظامی ما قادر است امنيت مرزهای کشور را برقرار کند. جمهوری اسلامی ايران امروز ۹۴۵ کيلومتر مرز با افغانستان و ۹۷۰ کيلومتر خط مرزی با پاکستان دارد که کنترل اين مرزها بر عهده نيروی انتظامی است . نيروی انتظامی می تواند با اقتدار تمام مرزهای جنوب شرق را کنترل کند و جلوی تردد ضد انقلاب و اشرار و قاچاق مواد مخدر و حتی قاچاق انسان را که معمولا از اين مرزها صورت می گيرد را بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016